(Redactionele bronvermelding: Jeroen Meuwsen Fotografie / Shutterstock.com)

In een historische ommekeer, tijdens de Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023, heeft de Partij voor de Vrijheid (PVV) een indrukwekkende overwinning behaald door met 37 zetels de grootste partij te worden. Dit resultaat markeert een significante verschuiving in het Nederlandse politieke landschap.

De PVV, onder leiding van Geert Wilders, heeft de verkiezingen gedomineerd met een campagne gericht op thema’s zoals armoedebestrijding, wonen, gezondheidszorg, Nederlanders op 1, en immigratiebeleid. De uitslag weerspiegelt een groeiende onvrede onder een deel van de Nederlandse bevolking over traditionele politiek en de roep om meer assertieve nationale beleidsvorming.

De verkiezingsresultaten hebben geleid tot gemengde reacties in het land. Voorstanders van de PVV juichen de uitslag toe als een signaal voor verandering en een nieuwe richting voor Nederland. Tegenstanders en critici uiten echter zorgen over de potentiële gevolgen voor het sociale weefsel van Nederland, evenals de relaties van het land met de EU en internationale partners.

Politieke analisten beschouwen deze overwinning van de PVV als een kantelpunt en voorspellen aanzienlijke veranderingen in het binnen- en buitenlandse beleid van Nederland. De vorming van een nieuwe regering onder leiding van de PVV zal nauwlettend worden gevolgd, zowel in Nederland als door internationale waarnemers. De andere partijen in de Tweede Kamer zullen nu moeten navigeren in een politiek landschap dat aanzienlijk is veranderd. Coalitieonderhandelingen beloven complex te worden, gezien de verdeelde meningen over samenwerking met de PVV.

Dit verkiezingsresultaat is niet alleen belangrijk voor de interne politiek van Nederland, maar heeft ook bredere implicaties voor de Europese politiek, vooral met betrekking tot debatten over immigratie, nationale identiteit en de toekomst van de Europese Unie.

Terwijl Nederland een nieuw politiek hoofdstuk ingaat, blijft de vraag hoe de PVV haar overwinning zal omzetten in beleid en welke impact dit zal hebben op het dagelijks leven.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

95 reacties op “PVV grijpt de overwinning met 37 zetels in Nederlandse verkiezingen van 2023”

  1. RechtsheeftVoorrang zegt op

    Ik ben er erg blij mee! Ik heb op de tafel staan dansen (en beter dan Kaag). Nu nog even wachten tot Trump wordt herkozen en dan is het helemaal perfect.
    Geertje is het heertje!

    • Cornelis zegt op

      Ik ben er heel verdrietig om. Zoveel onbenul aan de macht……..

      • pjotter zegt op

        Nee, wat er zit/zat is geweldig ! Beloftes, toeslagen, briefje Omtzigt, Asielzoekenden die buiten moeten slapen etc. Verder zie ik wel wat er gebeurt.

    • klaasje123 zegt op

      Ben er ook zeer blij mee. Maar gezien de stuiptrekkingen van de verliezers ben ik ook zeer blij in
      thailand te wonen waar in elk geval de tolerantie groter is .

    • Annie zegt op

      Ik ben ook blij !! Het volk heeft gesproken!!! En geloof mij als je midden in Rijnmond woont was je er echt klaar mee ! Ik kan zelfs buitenlanders die hier wonen en op hem hebben getemd die voelen zich Nederlanders en zijn het ook goed zat ! Tijd voor een nieuwe wind ! Helemaal met je eens

  2. Erik Kuijpers zegt op

    Een niet mis te verstaan signaal. Nu eens zien wie in een kabinet wil met deze partij. De formatie zal lastig zijn gezien de standpunten over en weer over heikele onderwerpen. Ook wat betreft de staatsfinanciën wordt het een harde dobber hoe de defensie op orde te brengen want Trump stapt mogelijk uit de Navo en wie wil Poetin in de polder?

  3. Rob V. zegt op

    Eerdere verkiezingen lieten zien dat er in Thailand meer PVV stemmers zijn dan gemiddeld, dus de vlag zal wel uit zijn gegaan. Kan er zelf niet vrolijk van worden, altijd dat gezaag over migratie (waarbij vooral asiel wordt bedoelt, terwijl de wetgeving sinds Job Cohen zijn Vreemdelingenwet 2000 op dat gebied niet strenger kan tenzij je OF uit diverse internationale verdragen stapt OF het voor elkaar krijgt een verdeelsleutel op EU niveau te vormen). En de woningtekorten die Nederland al decennia kent, ja het is schandalig dat je 8 jaar moet wachten op een plekje maar er is gewoon heel lang te weinig gebouwd. Asielmigranten zorgen voor slechts een paar maanden extra wachttijd. Toch zie je op TV mensen die zeggen “mijn kinderen wachten al jaren en dan krijgt zo’n asielzoeker meteen een woning met alles er op en eraan”.

    Misschien dus geen wonder dat de PVV zoveel stemmen krijgt als basale feiten niet bekend zijn. Men voelt/ervaart blijkbaar anders… Maar wat me wel verwondert: waarom zou je vanuit Thailand op de PVV stemmen? Je hebt er niks van doen met asielzoekers of wachtlijsten voor huur en zorg. En geldstromingen vanuit Nederland zoals een AOW, pensioen of uitkering lijkt mij veiliger bij zeg een SP. De PVV riep altijd dat geld uit de schatkist naar Turkije en Marokko te zot voor woorden was, maar we kennen eigenlijk alleen regeltjes voor binnen en buiten de EU. Draai je een kraantje naar buiten de EU dicht dan treft dat dus ook de mensen die naar Thailand zijn vertrokken…

    Dus dat de “hardwerkende Nederlander” zich gepakt voelt en een andere koers wil snap ik. Maar of de oplossing bij de PVV ligt? Dat kan denk alleen als je mensen met een migratieachtergrond (in het bijzonder moslims?) niet als Nederlanders ziet? Anders kan ik het niet verklaren maar wellicht zie ik het verkeerd? Hoor dus graag hoe de witneuzen in Thailand tot hun stem gekomen zijn.

    Bron mbt wachttijd is in diverse media (NRC?) weleens besproken. Zie o.a.
    http://www.nieuwscheckers.nl/nee-wachtlijsten-voor-woningen-zijn-er-niet-omdat-statushouders-voorgaan/

    • Erik Kuijpers zegt op

      Rob V., het schrappen van heffingskortingen voor mensen in landen als Thailand komt uit de PVV koker in Rutte-1 en is in Rutte-2 doorgevoerd in de fiscale wetgeving. En hier maar klagen…

      Maar … de kiezer heeft altijd gelijk en nu zien we wel wat de Haagse wandelgangen er van gaan brouwen. Ik ben 77 en zie het wel hoor… Tegen de tijd dat er echt rampen van komen sta ik al in een potje op de schoorsteen.

      • Rob V. zegt op

        Inderdaad Erik. Ik heb het PVV programma er maar op nageslagen en de oudjes in Thailand zullen er qua AOW niet op vooruit gaan.

        Wat Nederlanders met een Thaise partner nog meer kan raken in de PVV plannen is het volgende.

        – “aanpakken van de bijstandsuitkeringen aan niet westerlingen” – Geert vergeet te melden dat het hier gaat om aanvullende Bijstand voor gastarbeiders enzovoorts die te kort hebben gewerkt voor een volledige AOW of mooi pensioentje en dus maandelijks onder het sociaal minimum inkomen zouden belanden. Daarom dus aanvulling uit de Bijstand. Je zou maar vroeg de pijp uit gaan en jouw Thaise partner heeft zelf weinig opgebouwd, helaas pindakaas dat ze dan niet meer rond komt. Terug naar Thailand dan maar ofzo (jammer voor de kinderen dat hun moeder/vader noodgedwongen Nederland moet verlaten wegens financieel verzuipen)

        – “strenger migratiebeleid” – Er is eigenlijk in de wet geen ruimte meer om gezinsmigratie strenger aan te pakken maar de politiek probeert dat toch al een sinds Balkende (totdat ze op de vingers worden getikt door de rechter) . Zou er op neer komen dat ook een Thai lastiger naar hier komt. Want wederom, we kunnen niet in de wet stellen dat bijvoorbeeld iemand uit Afrika niet zo welkom meer is maar iemand uit Azië wel, of iemand die een relatie met een “echte Nederlander” te maken krijgt met minder zware procedures/eisen dan een nieuwe Nederlander. Kortom: lastiger voor Thai om naar hier te komen.

        (Een opt-out bij Europese afspraken kan men alleen regelen voordat zo’n afspraak rond is, dus hoe Geert denkt een opt-out te behalen op bestaande EU afspraken???)

        – “verbod dubbele nationaliteit” – lijkt mij ook niet fijn voor Nederlanders met een Thaise partner en hun kinderen. En die paar Nederlanders die tevens Thai willen worden hebben ook pech gehad.

        (Ik lees er niks over maar inburgering en dergelijke zal er ook niet eenvoudiger of goedkoper op worden, eerder andersom want dan ontmoedig je mensen hun gezin uit het buitenland over te laten komen)

        ——
        Bron/Citaat PVV programma: “Onze verzorgingsstaat staat onder grote druk door niet-westerse allochtonen die massaal profiteren van onze uitkeringen en andere voorzieningen. Meer dan de helft van de bijstandsontvangers in ons land is inmiddels niet-westers-allochtoon. (…) Naast het indammen van de instroom moet de uitstroom van migranten juist worden vergroot. (..) De PVV laat op het falende vreemdelingenbeleid het gezonde verstand weer zegevieren. Hier hebben wij de beste ideeën voor, zoals een algehele asielstop. Want Nederland zit propvol. Eerder pleitten we al voor een opt-out op EU- regelgeving, het strafbaar stellen van illegaliteit en het herinvoeren van nationale grensbewaking. Wij steunen, op weg naar de door ons beoogde en noodzakelijke asielstop, maatregelen die de instroom van asielzoekers en andere migranten fors zullen verminderen. (..) Verbod dubbele nationaliteit (…)

        • Erik Kuijpers zegt op

          Rob V., de PVV heeft 38 zetels en geen 76. Dus voor de Tweede Kamer zal iedere coalitie eerst een compromis moeten beproeven. In de senaat ligt het ook lastig.

          Verhoging van de AOW dmv hogere heffingskorting komt er wel doorheen; zoals je weet tel je niet meer mee na emigratie. Je herinnert je de zorgpolis-affaire in 2006 en de heffingskorting tien jaar daarna. Je bent ondanks jouw bewezen diensten in een oogwenk ‘bedankt’.

          Maar de (aanvullende) bijstand aanpakken is lastiger omdat de bijstand een minimum wil garanderen; de erfenis van minister Marga Klompé destijds. Ik zie andere partijen daar niet mee akkoord gaan. En een verbod op dubbele nationaliteit werkt niet want er zijn landen waarvan je de nationaliteit gewoon niet kunt afstaan. En heeft mevrouw van Buren in Wassenaar niet ook dubbele nationaliteit, en haar drie dochters?

          Plannen zijn geduldig maar uitvoeren eist overleg en een akkoord. Ze zijn er nog lang niet.

        • GeertP zegt op

          Een paar programma punten strookt ook niet met elkaar, zo moeten er meer woningen gebouwd worden, ik vraag mij af of Mijnheer Wilders enig idee heeft hoeveel Nederlandse bouwvakkers er zijn?,ik kan je vertellen dat zonder arbeidsmigranten er bitter weinig woningen worden gebouwd, hetzelfde geldt voor de kassen en de zorg.
          Nederland weer voor de Nederlanders is ook zo’n kreet die nergens op slaat, als je alle allochtonen weg jaagt dan is binnen de kortste keren Nederland failliet.

          • Harry Romijn zegt op

            Mijn vrouw zit wegens verregaande dementie in een gesloten afdeling van een verzorgingstehuis. Daar werken ook een stel Eritrese/Somalische dames, inclusief jurk model “hobbezak”. Maar een engelengeduld dat die dames hebben, een EN GE LEN Geduld…
            In het VK had men ook een populistische MP. Gevolg: overal arbeidstekorten en.. na Brexit.. een RAMP.
            Ik ben benieuwd wat Wilders ervan gaat bakken, met 37 van de 150 Tweede Kamerleden maar vooral slechts 4 van de 75 Eerste Kamer leden, met zijn “nepparlement”-uitspraak en vele andere schofferingen. Hij zal voor het eerst veel moeten delegeren, aan bijv de poffertjesbakster ( hoe fabelachtig ook haar vakkennis op dat gebied), die dan mede ministers moeten leveren, de regering moet controleren, wetsontwerpen opstellen en beoordelen, internationale voorstellen, en.. heel veel oud zeer oplossen. Een heel ander balspel.
            De schoolplein-bully mag dat populairder bij de omstand(st)ers geworden zijn, als niemand met hem spelen wil, wordt het een stil verhaal, helemaal als Omtzigt met zijn NSC hem ook laat zitten.

    • Jeffrey zegt op

      Een uitgebreide reactie op het feit dat veel mensen, zeker ver weg van Nederland, het onbegrijpelijk vinden dat de PVV de grootste partij is geworden.

      In het kort gezegd: heel veel mensen zijn klaar met de politiek.

      Meer uitgebreid:

      “ja het is schandalig dat je 8 jaar moet wachten op een plekje maar er is gewoon heel lang te weinig gebouwd. Asielmigranten zorgen voor slechts een paar maanden extra wachttijd”.

      Acht jaar?? Kom op zeg 🙂 We leven niet meer in 2010.

      Hier wat officiele cijfertjes: de gemiddelde wachttijd in de regio Arnhem-Nijmegen is 22,42 jaar. In Nijmegen is het 21,6 jaar, in Arnhem 19,63, in Elst 27,1, in Groesbeek 31,95 en in Ooij zelfs 35 jaar. In buitenwijken, bijvoorbeeld Dukenburg, is het 13,69 jaar.

      Amsterdam? 13 jaar voor een studio (dus geen slaapkamer!) van 35m2 in West of de Zuid-Oost.
      Utrecht: 11-12 jaar etc..

      Dus een geboren en getogen Amsterdammer die zich op z’n 18e inschrijft voor een woning kan op z’n 31e een gezin stichten in een studio in de Bijlmer. Wiegje naast het bed en na een paar jaar gezinsuitbreiding en met z’n 4-jes in een 1-kamer flatje. Lekker knus! Intimiteit met je vrouw onder de douche want: privacy 😉

      De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning in Nederland is 7,5 jaar. Maar het is een misvatting om te denken dat een geboren en getogen Brabander in een of ander dorp in Friesland wil wonen omdat hij daar sneller een huis heeft.

      En die toestroom van asielzoekers zorgt slechts voor enkele maanden meer wachttijd?? Echt?? Luister: mensen uit oorlogsgebieden moet je opvangen. Maar de toestroom van mannen 20-50 jaar uit VEILIGE landen die eerst heel Europa doorlopen (grenzen over land) om in Nederland uit te komen is enorm.

      En het is niet enkel een woning met voorrang.. Het is ook een bijstandsuitkering (spreken de taal niet, amper opleiding) en een zorgverzekering waar niet voor betaald hoeft te worden (ik verzin dit niet, alles wat ik nu intik is zoals het is, controleer het maar).

      De meeste mensen wonen en werken in de Randstad of in de enorme groeiregio Zuid-Oost Brabant (Eindhoven). Dan kun je zeggen: ga in Oost Groningen of ergens in Noord-Limburg wonen maar dat willen mensen (terecht!) niet. Als er überhaupt al werk is in die krimpregio’s.

      In dorpen in die regio’s is alles weg: sportclubs, winkelcentra, ziekenhuizen, bushaltes/bussen..

      Dat er te weinig is gebouwd ligt aan het beleid (hallo “stikstof”) dat bepaalt word in Brussel. Brussel bepaalt de hoeveelheid woningen dat Nederland mag bouwen. Brussel bepaalt de hoeveelheid “vluchtelingen” dat Nederland moet opnemen. Brussel bepaalt alles: van boerenbeleid tot aan wat er gebeurd met het groente- en fruitoverschot in Nederland, milieu, energie, wetten…

      PVV-stemmers willen dit helemaal niet.

      De VVD heeft er een zooitje van gemaakt: van de toeslagenaffaire (kinderen die uit huis worden geplaatst.. laat dit even bezinken!), gasbevingen in Groningen, asielbeleid, extreme woningnood etcetera.

      Ik ga het niet eens opsommen: mensen die in NL leven weten exact waar ik op doel na 13 jaar Rutte. Degenen die het niet zien wonen waarschijnlijk aan de andere kant van de planeet, Thailand, alwaar ze totaal geen zicht hebben op de grote problemen waar Nederland mee te kampen heeft.

      Ik lees dat Cornelis “heel verdrietig” is en over “onbenul aan de macht” spreekt. Deze meneer heeft duidelijk geen enkele affiniteit meer met het Nederland van de afgelopen 10-15 jaar. Wederom klinkt hetzelfde dédain als waarover gesproken word over Amerikanen die op Trump stemden.

      Terug naar de PVV: ik verwacht dat de VVD de boel zal saboteren en zo 2.500.000 mensen zal negeren. En ruim 80% van hun eigen achterban die stemde en wel met de PVV wil regeren. En indirect ook de achterban van de de BBB en NSC die duidelijk zijn: de PVV verdient een kans.

      Mensen die niet begrijpen waarom de PVV met overmacht de grootste partij van Nederland is geworden zijn wereldvreemd, wonen niet in Nederland of extreem-linkse rakkers (het type dat het toejuicht dat Baudet klappen krijgt, dat volk).

      Mensen die VVD stemmen willen vooral alles houden zoals het is. Ze wonen in de rijke dorpen of mooie buurten in de grote steden. Ze gaan er prat op bij de VVD te horen en hebben het goed. Zij leven hun leven en willen vooral dat er niet teveel verandert.

      Mensen die Groenlinks/PvdA stemmen doen dit vooral om een goed gevoel over zichzelf te hebben: “kijk mij, ik steun ongelimiteerde migratie, tientallen miljarden euro’s voor milieubeleid” en vind dat de EU de totale controle over Nederland moet krijgen.

      Het is in ieder geval fijn om te weten dat de weldenkende mens PVV stemde. Verwacht ik een kabinet Wilders I? Nee. De VVD heeft vandaag de deur dichtgesmeten, nog voor de onderhandelingen begonnen zijn.

      Na 13 jaar links progressief VVD beleid (100KM/uur snelweg, mileumaatregelen, migratie) en talloze schandalen is Nederland wel klaar met de huidige politiek.

      De onvrede waarin Pim Fortuyn zijn vinger op de pijnlijke plekken legde wat betreft immigratie en integratie ligt al een poos achter ons. Hij sprak al over wijken als Feijenoord en Charlois waar de integratie totaal mislukt is.

      Om toestanden als in Parijs waar de politie amper nog in de banlieues durft te komen te voorkomen dient Nederland een flinke pas op de plaats te maken. Bovendien: Nederland is 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld met 17.5 miljoen inwoners.

      Ieder jaar komt er een stad ter grootte van Nijmegen bij. Een kleine 1 miljoen per 5 jaar dus. Het is ook wel een keer klaar nu.

      • Rob V. zegt op

        Beste Jeffrey, helaas kan ik de mediastukjes van een paar jaar geleden er niet meer over terug vinden maar inderdaad, zonder asielzoekers zouden de wachtlijsten met een paar maanden teruglopen. Toen was dat volgens mij een maand of 4-5. In de bron die ik eerder gaf spreken over dat gemiddeld 10% van de sociale woningen naar asielzoekers (formeel: statushouders) gaan. Al moet opgemerkt worden dat dit door de jaren heen ergens tussen de 5 en 10% lag en nu even een piek van 12%. Hoe dan ook, zonder asielzoekers zou er per 10 maanden 1 maand af gaan. Met een wachttijd van gemiddeld zo’n 7,5-8 jaar gaat dat 9 maanden schelen. In die berekeningen van een jaar of 4-5 geleden zal dat denk ik 5 maanden zijn geweest. En als straks de oorlog in Oekraine voorbij is zal dat wel weer naar onder de 10% zaken en dus ook de extra wachttijd van een maand of 9 extra (landelijk) naar een maand of 5-6-7.

        Dus nee, die wachtlijsten zijn er niet wegens asielzoekers, die zijn er omdat er al decennia lang een woning tekort is, of specifieker een tekort aan starterswoningen. Het gedoe op de woningmarkt speelt dus ook al heel veel jaren voordat stikstof (en fijnstof) een ding werd. Evenmin kun je Brussel daar de schuld van geven, die gaat niet over onze woningen. De leden van de EU hebben samen stikstof afspraken gemaakt en ieder land mag zelf invullen hoe ze dat gaan halen. In Nederland hebben ze in Den Haag (plus enkele rechterlijke uitspraken) er voor gekozen om daarom een rem te zetten op de bouw.

        Het dus niet de schuld van Brussel en niet de schuld van asielzoekers dat de woningmarkt zo’n schandalige bende is. Ze spelen hoogstens een factor maar daar naar wijzen als de bron van alle problemen is gewoon onjuist.

        En de VVD links progressief? Haha, het is de partij van de grote bedrijven en de mensen met een kast van een huis en leuk wagenpark in hun garage. Daar is zo goed als niks links aan. Het laatste kabinet dat een beetje links was, dat was centrum links kabinet Kok (Paars 1 en 2). Echt links beleid, daarvoor moeten we terug naar Den Uyl, de jaren 70 dus!! Nee, Nederland kent vooral centrum kabinetten met een beetje links, beetje rechts, beetje dit en dat.

        Zelf ben ik behoorlijk links, een Marxist om precies te zijn die wil dat de gewone werknemers veel meer te zeggen krijgen. Meer democratie, bijvoorbeeld op de werkvloer. Die kabinetten van Balkenende en Rutte konden was ik zeker geen fan van. Dat er onvrede is over o.a. Rutte is niet meer dan logisch, maar dat Wilders daar verandering in zou gaan brengen? De schuldigen die hij aanwijst zijn nauwelijks schuldig, de voorstellen die hij doet praktisch niet haalbaar tenzij het hem lukt Nederland uit de EU, VN en heel wat internationale verdragen te halen. Weet niet of dat economisch zo verstandig is. En voor meer geld in de portemonnee van Henk en Ingrid heeft hij de afgelopen jaren niet gezorgd (die de opmerkingen van andere over zijn aandeel in de lagere AOW en de toeslagenaffaire).

        Juist omdat de doorsnee Nederlander er over rechts financieel echt niet op vooruit zal gaan probeer ik de begrijpen waarom dat verhaal wel verkoopt. Bedankt in ieder geval voor je toelichting, dat meen ik oprecht.

      • Harry Romijn zegt op

        “VVD heeft vandaag de deur dichtgesmeten “?
        mag ik even herinneren aan onze TOP-UN onderhandelaarster met haar “hier scheiden onze wegen”, of Segers (CU) “wij gaan niet in een regering met deze man”.
        Verder: wat is er tegen “gedogen”= wel het regeringsakkoord tekenen, maar geen ministers leveren voor die regering ? Heeft Wilders ook gedaan.

        En migratie: Immigranten zijn mensen die zich inschrijven bij een Nederlandse gemeente, omdat ze hier vier maanden of meer willen blijven wonen.
        Per direct stoppen met het toelaten van mensen van buiten de EU ( 85K tov 165K ex Westerse) . Dus, een NL-er, die voor ASML in Thailand is gaan werken.. of een NLe pensionado: pech gehad, u mag niet meer terug. En Indiers met ICT: nix naar ASML. En gaat dat bedrijf verhuizen naar Hasselt: opgehoepeld dan. Idem VDL van Born naar Maaseik: gelijk laten gaan.

        Totaal westerse landen
        Betreft een samentelling van afzonderlijke landen.
        Westerse landen: Landen in Europa (exclusief Turkije), Noord-Amerika en Oceanië plus Indonesië en Japan. Op grond van hun sociaal- economische en sociaal-culturele positie worden Indonesië en Japan tot de westerse landen gerekend.

        zie https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/60032/table?dl=8F0EB
        totaal land v herkomst Overige Nederland
        Immigratie 165 190 112 225 34 930 18 035 ( = de terugkeerders)
        Emigratie 99 923 51 005 21 413 27 505 ( de exparts+ pensionado’s enz)

        Totaal niet-westerse landen
        Immigratie 85 893 63 405 15 189 7 299
        Emigratie 26 413 15 733 3 048 7 632

        • Jeffrey zegt op

          De VVD heeft de deur inderdaad dichtgesmeten, al voor de onderhandelingen. Ik kan ’t niet anders brengen.. Dilan heeft letterlijk gezegd dat de VVD *niet* met de PVV in een kabinet zal zitten.

          “..wat is er tegen “gedogen”= wel het regeringsakkoord tekenen, maar geen ministers leveren voor die regering ? Heeft Wilders ook gedaan”.

          Om op jouw tweede punt in te gaan: het was 13 jaar geleden, in 2010, niet de keuze van de PVV om een “gedoogsteun constructie” aan te gaan. Er was ook toen een enorme weerzin/weerstand van de VVD en het CDA om met de PVV in een kabinet te gaan. Rutte I (CDA/VVD) had echter lang niet voldoende zetels dus had de verkiezingswinnaar PVV nodig om een meerderheid in de Kamer te krijgen. Men vond dit vre-se-lijk, met name het CDA. U herinnert zich wellicht nog de reacties van Dries van Agt en Ab Klink?

          Wat is er mis met “gedogen”.. mmm.. wel de lusten, niet de lasten. Wel de steun geven maar wanneer het verkeerd gaat de handjes schoonhouden. Ik zeg: laf.

          Na 13 jaar VVD-beleid waarin er VEEL is misgegaan zou de VVD ook haar best kunnen doen om oplossingen te vinden voor de problemen die nu spelen. De VVD heeft het vorige kabinet laten klappen op migratie en nu er een partij is die overduidelijk de migratie problemen wil aanpakken leunt de VVD achterover en wil geen enkele *verantwoordelijkheid* nemen.

          De VVD is alweer begonnen met de bekende politieke spelletjes.

          Dilan en de oude garde op de achtergrond (ik noem een Henk Kamp en Mark Rutte) zullen niet over hun eigen schaduw heen kunnen stappen. De VVD is de 3e partij van Nederland, heeft veel kiezers teleurgesteld en krijgt nu de gelegenheid om deze kiezers terug te winnen. Maar doet het? Achterover leunen en kijken of 3 rookie-partijen er samen uitkomen. Ongekend.

          Het woord “landsbelang” is de VVD vreemd. Ik zei het al eerder: 80% van de VVD-ers WIL dat de VVD samen met de PVV – op z’n minst – een poging doet om te regeren. En bedoel ik dus niet veilig op de achterbank zonder ministers te leveren!

          De huidige stand van zaken is volslagen uniek. Er zijn 3 partijen die nooit eerder in een regering deelgenomen hebben (PVV – NSC – BBB). Deze partijen ontbeert het aan bestuurlijke ervaring. Ook zullen zij alle ministersposten moeten innemen. Ik wil de kans dat Nederland over 2 jaar weer (!) naar de stembus moet zo klein mogelijk maken. Ik wil dat er structurele veranderingen plaatsvinden in dit land. Met een sterke, rechtse, coalitie is die kans het grootst.

          Wat Dilan nu doet is wat Rutte Geert Wilders jaren-ang verweet: dat hij zich drukte op het moment dat het erop aan kwam.

          Wat betreft “migratie” dient er onderscheid te worden gemaakt tussen expats, echte oorlogsvluchtelingen en gelukszoekers (grote groepen met name jonge mannen die heel Europa doorkruisen om uiteindelijk in Nederland op te worden gevangen).

          Het voorbeeld van de Nederlandse pensionado kan ik met de beste wil van de wereld niet serieus nemen. En ook Nederlanders die waar dan ook ter wereld voor welk bedrijf dan ook in een ver buitenland werken zullen altijd terug kunnen keren. “Kom op zeg” zou Dilan “ik speel een leider” Yeşilgöz nu zeggen 🙂

          Expats dienen m.i. bovendien belasting te betalen. Of is het de bedoeling dat “wij” in voortdurende angst leven dat expats niet meer naar Nederland komen? Angst is een slechte raadgever.

          “Door de ‘expatregeling’ betalen expats en kennismigranten in ons land geen belasting over de eerste 30 procent van hun inkomen in de eerste 5 jaar dat ze hier zijn. Ruim 90.000 personen in Nederland maken gebruik van deze regeling, blijkt uit een onderzoek van EU Tax Observatory dat deze week is verschenen”. (Bron: Eenvandaag).

          Ik zie de feiten, ik sta midden in de maatschappij en spreek zat landgenoten: verreweg het meerendeel van de nederlanders is het zat. Er moeten maatregelen komen om ervoor te zorgen dat de 1 miljoen grens van mensen die in armoede leven niet overschreden word en aan de andere kant hebben we een Koningshuis dat geen belasting betaald en zien mensen dat het land de massale toestroom van mensen uit veilige landen totaal niet aan kan.

          Er moeten besluiten worden genomen en snel. Maar de houding van de VVD zorgt ervoor dat de boel enkel vertraging oploopt. Hoeveel zetels wil Dilan nog verliezen? De volgende verkiezingen 12 zetels voor de VVD?

          De cijfers zie het CBS in Augustus 2023 presenteerde zijn niet actueel dus niet relevant meer. De toestroom is toegenomen. Overigens zat de wereld in 2021 nog in de corona crisis en ik heb geen idee of dit invloed heeft.

          Wat telt is dat Nederlanders het terecht “zat zijn”. De prijzen in de supermarkt, energieprijs, benzineprijs, verhoogde belastingen en met een full time baan zelfs amper kunnen rondkomen.

          Mensen zien de WOKE-gekte (het gedram dat er wel 80 genders zijn, dat er mensen zijn die geen man en geen vrouw zeggen te zijn.. en dat de overheid & MSM hierin meegaat!), het gedonder rond het Sinterklaasfeest ieder jaar (KOZP), verwende klimaatdrammers die met hun kinderen op snelwegen gaan zitten (en met een pisstraaltje uit het water”kanon” en speciale stretchers met fluwelen hand worden weggeleid door politie), BLM-demonstranten die zich structureel benadeeld voelen etcetera etcetera.

          De meeste mensen in Nederland willen gewoon: Nederland. Een land waar men de eigen cultuur terug ziet en geen land waar standbeelden van vroegere helden worden neergehaald, straatnamen verandert worden, feesten worden aangepast en het woord “negerzoen” als “racistisch” word bestempeld. De meeste mensen willen geen almachtige EU maar een land met grenzen waarin Den-Haag de koers bepaalt en niet Brussel.

          Voor beroepsgekwetsten en EU-adapten zijn/waren er DENK, Bij1 (gelukkig weg), regentenpartij D’66 en VOLT.

          Ik hoop dat de PVV de kans krijgt om regeringsverantwoordelijkheid te dragen en dat, zodra de rook is gaan liggen, de mensen die nu roepen dat “hun kinderen bang zijn” die kinderen geruststellen en stoppen met dat pathetische gedoe (wat een onzin is dat zeg).

          Als Wilders al aan de macht komt dan zal dat samen zijn met bijvoorbeeld Omtzigt en Van der Plas. Nou, geloof mij nou maar dat mensen die letterlijk tranen hebben gelaten zullen (in)zien dat de PVV geen “monster” is.

    • Marc zegt op

      Als je het niet probeert weet je het niet
      En is het niet goed dan is het binnen 4 jaar terug de andere maar betwijfel het

  4. Jahris zegt op

    Een verrechtsing had ik wel verwacht, maar deze uitslag niet. We zitten toch al een tijdje in de 21e eeuw met al z’n problemen en uitdagingen, en juist de partij die daar absoluut geen oplossingen voor biedt maar de tijd het liefst een halve eeuw wil terugdraaien wordt nu ineens de grootste? De wereld is dermate complex geworden, en landen en economien zijn zodanig verweven met elkaar, dat je jezelf echt niet meer zo makkelijk kunt afsluiten voor die ‘grote boze buitenwereld’.

    Als de PVV er al in slaagt een min of meer stabiele coalitie te vormen zullen ze de meeste van hun voornemens af moeten zwakken of er helemaal van af moeten zien.

  5. Tino Kuis zegt op

    De PVV wil:
    1 uit de Europese Unie en terug naar de gulden
    2 klimaatprobleem is ‘waanzin,’ geen windmolens of zonneparken meer
    3 stoppen met ontwikkelingshulp
    4 in de grondwet moet staan dat Nederland een ‘joods-christelijke’ cultuur heeft
    5 geen financiering voor de ‘linkse omroepen’
    6 maximumsnelheid op snelwegen naar 140 km/uur
    7 geen excuses voor het slavernijverleden

    • Erik Kuijpers zegt op

      Tino, daar komt nimmer een meerderheid voor in de Tweede Kamer en helemaal niet in de senaat. Hij houdt zijn fans een worst voor maar er zal hooguit een heel dun plakje te verdelen zijn…

      • Bacchus zegt op

        Ook hier heeft men de mond weer vol van democratie, maar als de kiezer gesproken heeft, zijn er opeens mitsen en maren. Als je kijkt naar de demonstraties in Utrecht en Amsterdam – uiteraard linkse bolwerken – dan zou je jezelf wanen in een bananenrepubliek. Hoe hypocriet kun je zijn als je als COC opkomt voor homo-, lgbtq+ en vrouwenrechten en nu opeens ook voor moslims? Zijn ze het rapportje, dat weliswaar lang onder de hoed bleef vanwege de onwelgevallige uitkomst, van Rutger Groot Wassink over homohaat al vergeten?

        En dan het gejeremie over het gebrek aan oplossingen bij Wilders. Wat heeft de gevestigde Haagsche orde de afgelopen decennia dan opgelost? We zijn van de ene crisis de andere ingerold! Wat is er allemaal zo geweldig geworden of opgelost onder de afgelopen links/christelijke/liberale kabinetten. Woningnood, onbetaalbare en steeds meer beperkte zorg, achteruithobbelend onderwijs, toenemende armoede, toenemende zware criminaliteit, slecht gefaciliteerd defensieapparaat, een politieapparaat dat niet is toegerust voor haar taken, achterstallig onderhoud aan infrastructuur……Ach het lijstje is bijna eindeloos.

        Dan hebben we het nog maar niet over migratie. Je hoeft toch niet te hebben gestudeerd om te begrijpen dat je niet ieder jaar een stad ter grootte van Eindhoven kunt binnenhalen zonder financiele, sociaal maatschappelijke of infrastructurele problemen. Je hoeft toch geen antropoloog te zijn om te begrijpen dat het onbeperkt binnenhalen van veelal laag opgeleide mensen uit een andere cultuur zonder enige verplichting tot de minst culturele assimilatie zal leiden tot ontwrichting van een maatschappij. Altijd dat zielige gezeur over een veranderende mondiale maatschappij, waarbij de acceptatie daarvan altijd selectief wordt gebruikt. En dan maar klagen over polarisatie door selectieve deugers, die vooral begrip hebben zolang het in andermans achtertuim is. Bewoners van Bloemendaal, een VVD/D66 bolwerk, stonden op de achterste benen toen er een AZC zou komen. Daar komen ook geen windmolens of zonneparken. Dat alles is voor plaatsen als Tietjerkstradeel.

        Hoe betrokken ben je werkelijk met de mensheid als je meeloopt in demonstraties waar vlaggen van hamas, hezbolla, isis en taliban als strijdvaandels worden gevoerd en dan anderen uitmaakt voor fascist. Hoe empathies ben je werkelijk als je het onthoofden van babies door hamas in twijfel trekt.

        Hoe triest ben je als je als grote leider Timmermans na een verkiezingsdeceptie meteen begint met demoniseren door te roepen dat ‘kindjes nu bang zijn om uitgezet te worden’.

        Nederland is een democratisch land met vrijheid van meningsuiting, al zou je soms anders vermoeden. Met dat laatste heb ik het dan niet alleen over de PVV. Uit de komende formatie zal blijken hoe democratisch en hoe vrij we zijn in het uiten van onze meningen. Als de stem van bijna 25% van de stemgerechtigden niet wordt gehoord, dan moeten we vooral niet meer klagen over een Orban of Poetin, want dan zijn we niet beter.

        De vooroordelen druipen van de media en blogs voordat Wilders ook maar 1 minuut heeft geregeerd. Deed men dat maar eens bij bestuurders die er aantoonbaar een zooitje van hebben gemaakt of hebben gelogen. Voorbeelden genoeg de laatste decennia. Ook hier geldt echter weer de selectieve verontwaardiging: We mogen niemand veroordelen, behalve mensen als Wilders.

        • Erik Kuijpers zegt op

          Bacchus, ik begrijp jouw woorden helemaal: ‘Als de stem van bijna 25% van de stemgerechtigden niet wordt gehoord’. Overigens betreft dat 25% van de mensen die echt zijn gaan stemmen…

          Maar, als de stemmen op PvdA/GL en D66 niet worden gehoord dan praat je toch ook over 2+ miljoen mensen. Is dat dan ineens niet erg? Je weet toch dat, bij welke coalitie ook, er stemmen niet aan de beurt komen… Dat was zo en zal altijd zo blijven. In de VS betreft dat zelfs 50%…

          • Bacchus zegt op

            Erik Kuipers, ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel. Er zijn partijen die bij voorbaat de PVV al uitsluiten, zoals de PvdA/GL en D66. Die doen naast de kiezers voor de PVV ook hun eigen kiezers tekort. Dit alles om een mening of uitspraak die hen niet bevalt en ondanks dat Wilders zijn toon al aan het matigen is. Als rechtgeaard democraat zou je dan op z’n minst kunnen luisteren. Helaas is de Nederlandse democratie al jaren in verval en gaat het niet meer om de ‘stem van het volk’, maar alleen om macht. Mooi voorbeeld hiervan is natuurlijk het doordrukken van de Europese grondwet en het Oekraine verdrag met als nevengevolg het afschaffen van het referendum. Ook al die mooie woorden, dat er snel een nieuwe regering moet komen daar de problemen groot zijn, blijken als gebruikelijk weer zo zacht als boter. Politieke spelletjes dus weer waar de Nederlandse kiezer nu juist zo van baalt.

    • RechtsheeftVoorrang zegt op

      De linkse partijen willen:
      1. Nederland laten overspoelen door gelukszoekers uit andere landen die voor veel geld door mensensmokkelaars hierheen zijn gebracht.
      2. Toestaan dat er antisemitische en pro-Palestijnse demonstraties worden gehouden in Nederlandse straten.
      3. Criminele asielzoekers een taakstrafje geven.
      4. Willen meer criminaliteit in Nederland, kijk maar eens naar opsporing gezocht.
      5. Vliegen ontmoedigen of verbieden
      6. Emigranten voorrang geven op huizen
      7. Belastingen verder omhoog
      8. Vlees verbieden of ontmoedigen (vleestax)
      9. Auto moet weg, ga maar met openbaar vervoer
      10. Vuurwerk verbieden
      11. Barbecuen verbieden
      12. Erfenissen zwaar belasten
      13. Spaargeld belasten
      14. Ondernemers hun winst afpakken
      15. Van Nederland een communistische heilstaat maken
      16. Kinderen pushen en leren dat ze van geslacht mogen veranderen
      17. Zwarte Piet verbieden.
      18. Op kleuterscholen 3 toiletten, voor jongens/meisjes en een wc voor als je niet weet wat je bent.
      19. Toestaan dat kinderen geslachtsveranderende operaties ondergaan.
      20. De belasting op gas verhogen. Net zolang dat mensen hun verwarming niet meer aan durven zetten en dan trots roepen dat Nederland zoveel energie bespaart.
      21. Miljarden uitgeven aan milieuhobby’s terwijl een deel van het volk bij de voedselbank loopt.
      22. Miljarden uitgeven aan ontwikkelingshulp wat terechtkomt bij corrupte dictators in Afrika, die er auto’s en wapens voor kopen.
      23. Klimaatdemonstranten snelwegen laten blokkeren terwijl vreedzame corona demonstranten door de politie in elkaar worden geslagen.
      Vul maar verder aan.

      • Erik Kuijpers zegt op

        RechtsHeeftVoorrang, gelukkig mag je in Nederland een mening hebben die afwijkt van het midden.

        Dat kan helaas in een aantal landen niet, waaronder Thailand want win je daar de verkiezingen dan word je genegeerd of krijg je een jarenlang verbod op het bedrijven van politiek. In weer andere landen krijg je een enkeltje Goelag.

        Nee, de polder is zo slecht nog niet. Je kunt er zelfs anoniem je gedachten spuien.

      • Tino Kuis zegt op

        RechtsheeftVoorrang, kom, vertel je echte naam, ik heet Tino Kuis. Links verdedigt vrije meningsuiting.

        Je punten:

        geheel niet waar:
        1,3,4,9,15,16,18,19,20

        gedeeltelijk waar:
        2 antisemitische demonstraties blijven ook onder links verboden 6 je bedoelt immigranten? Slechts 10 % van de immigranten zijn asielzoekers. In de meeste gemeenten is daar geen voorrang meer voor 8 vlees zal niet worden verboden 9 auto gaat echt niet weg, waar haal je dat vandaan?

        waar sommige rechtse partijen voor zijn (en jij mogelijk niet):
        10, 11, 13, 21, 22

        • Peter zegt op

          Dag Beste Tino,

          Je echte naam vertellen ja kon het maar. We hebben het beroepsverbod gehad je weet het nog. Maar Tino als je je mening geeft tegenwoordig is dat heel gevaarlijk als je naam bekend is. Dit is mijn mening hoor. Je wordt gelijk voor dom uit gemaakt en bent een racist. Mijn mening is we hebben allemaal een domme kant en we zijn allemaal ergens goed in. En ja ik racist…ik heb kinderen in Thailand en ja de Thaïs zijn feest mensen. Maar ben ik dan gelijk een racist. Enkel als je links bent mag je je mening geven ! En Tino ik ben links een echte oude PSP er. Maar het is de wereld op zijn kop. Ben je links moet je rechts stemmen. Mijn mening, en als je rechts bent moet je links stemmen. Tino alsjeblieft maak mij niet voor dom uit want dat ben ik niet. Ook ik heb dingen in mijn leven gepresteerd wat maar weinig mensen kunnen net zo als jij. Heb veel respect voor je. Als je oprecht voor de armen bent in Nederland en ieder een goede gezondheidzorg wenst en een dak boven je hoofd Tino gaat niet lukken met ………..

      • Marcel zegt op

        Idd, en dat er dan nog mensen zijn die daar op stemmen.

    • william-Korat zegt op

      Er zit wel een beetje meer in het wensenpakket van de PVV, Tino.
      En voor vele punten valt wel wat te zeggen.

      https://ap.lc/MHgoe

      VVD heeft de handdoek al gegooid, gedoogsteun is mogelijk.
      Wie weet is een minderheidskabinet wel de oplossing.
      Van zoveel mogelijk zaken het besten na veel onderhandelen,
      De laatste tien jaar is er zeker een hypocriet zooitje van gemaakt door de meeste in de regering.
      En zijn vele burgers naar ‘rechts’ gejaagd.
      Iets wat men liever niet hardop kwijt wil.

      Had vroeger een collega die altijd de wijze woorden ‘als ze het over een ander hebben, hebben ze het niet over jou’ uitsprak.
      Een klein kind kon het aan zien komen dat de burger het eens zat werd, dat pappen en nat houden en elkaar de bal toespelen.
      Maak mij er voor de rest niet zo druk over, voor vele een koude douche even, knap je van op.
      Iedereen kan nog steeds leven in een democratie met een coalitie regering.

    • 2T zegt op

      Een aantal van uw 7 punten zijn zo slecht nog niet.

      Uw punten zijn redelijk gekleurd. Er is bijvoorbeeld niet over linkse omroepen gesproken maar over de staatstelevisie in het geheel.

      • Rob V. zegt op

        Wilders ziet de NPO als grotendeels links, in zijn programma van 2023: “De NPO is van het padje af: NPO66. In plaats van eerlijke informatie en ontspanning is het vooral bezig met propaganda. We worden dagelijks getreiterd met klimaatpaniek en diversiteitspropaganda. De financiering wordt dan ook geheel beëindigd”.

        Eem paar alinea’s er boven schrijft hij “Onze democratie werkt niet. Steeds weer krijgt dezelfde groep mensen z’n zin: hoogopgeleid Nederland. Die is overweldigend georiënteerd op D66 en GroenLinks en andere links-liberalen”. Bij Wilders is D66, GroenLinks en dergelijke toch grotendeels één pot nat: links en fout. De NPO gelijkstellen als een omroep dat vooral D66 (en vermoedelijk ook GroenLinks etc.) propaganda is waarom Tino spreekt over een einde aan het financieren van de ‘linkse omroepen’.

        Ik zou het betreuren als mooie documentaires van de VPRO, BNN-Vara etc over maatschappij, cultuur en reizen verloren gaan. Of items van Max (die o.a. BBC docu’s laat zien, dat is meen ik volgens sommigen ook al “links”). Zou er bijna om lachen: rechts heeft het over het Woke Spook maar ziet zelf overal het spook van links…

    • khun moo zegt op

      Ook andere punten mogen best vermeld worden.

      8) pensioen leeftijd naar 65 jaar
      9) afschaffen eigen risico in de zorg
      10) geen btw op voedsel

  6. Jos M zegt op

    Ik heb op NSC gestemd en hoop dat Pieter samen met de PVV goede veranderingen kan brengen in NL.
    Na het laatste nieuws te hebben gelezen dat de VVD niet met PVV in zee gaat denk ik dat dit niet gaat gebeuren.
    Jammer ik zag graag een kabinet PVV,NSC, BBB,VVD.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Jos M, de VVD wil gedogen en dus geen ministers leveren. Het hangt nu van Omtzigt en Caroline af. Maar de PVV zal water bij de wijn moeten doen anders wordt het niks.

  7. ikschat zegt op

    Dat als het -na heel veel maanden geklets en gedraai, toch lukt een regering to vormen met PVV erin-is dan de grootste- dat ze amper tot nauwelijks geschikte kandidaten voor minister etc. kunnen vinden in hun eigen gelederen. En Geertje kan dat toch ook niet allemaal in zijn eigen uppie doen.
    Zo konden ze bvb in Rotjeknor ook al geen kandidaten vinden voor de gemeente-terwijl ze daar, niet verwonderlijk, een grote basis hebben

  8. Kees 2 zegt op

    1) TNO kwam met een innnovatieranglijst: bij PVV staat alles op rood.
    https://www.tno.nl/nl/over-tno/maatschappij/innovatiemonitor/

    2) PVV komt met halve waarheden (‘leugens’), dat NL te veel betaalt aan ‘Brussel’.
    https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/economische-plannen-wilders-0-euro-naar-klimaat-eigen-risico-afschaffen/ar-AA1kq9Jl
    Het meest ingrijpende plan van de PVV is de Nederlandse uittreding uit de EU. Het klopt dat Nederland sinds medio jaren 90 een zogeheten ‘nettobetaler’ is binnen de EU. Nederland draagt meer bij aan de EU-begroting (9,8 miljard euro in 2022), dan het ontvangt aan EU-subsidies (3,5 miljard euro), wat neerkomt op een netto betalingspositie van 6,3 miljard euro.

    Nederland is echter één van de landen die het meest baat hebben van de toegenomen handel door de EU.
    Het Nederlandse BBP ligt hierdoor structureel 3,1 procent hoger. De interne EU-markt is verantwoordelijk voor bijna 80 procent van de Nederlandse handelsbaten. Bij alle andere EU-landen is dat veel lager.

    Ga je de EU uit, dan stijgen de handelskosten, plus je krijgt er administratieve rompslomp aan de grens voor terug.

    De Brexit kost de Britse economie tot nog toe bijna 114 miljard euro per jaar, berekende persbureau Bloomberg. Verder heeft de brexit daar gezorgd voor minder bedrijfsinvesteringen, grote personeelstekorten en oplopende schulden.

    3) https://decorrespondent.nl/14961/de-zege-van-de-pvv-laat-zien-als-vooruitgang-geen-verhaal-heeft-vertelt-het-verleden-waar-we-naartoe-gaan/d42b6109-7d4c-055c-3b06-9bee1b968d35

    Nederland heeft gekozen voor een terugkeer naar een gelogen verleden. Dat gelogen verleden is het verhaal van een wereldwijde politieke beweging, beter bekend als het nostalgisch nationalisme.
    Deze nostalgisch nationalisten, al jaren wereldwijd in opkomst, hebben gemeen dat ze vooruitgang zien als iets dat in de tijd achter ons ligt.
    Als vooruitgang, het begrip waar de progressief zijn naam aan te danken heeft, geen verhaal meer heeft, dan vertelt het verleden wel waar we naartoe gaan.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Kees 2, de Tweede Kamer heeft, vrijwel unaniem, op PVV-voorstel PVV-senator Gom van Strien benoemd als verkenner. Ik heb diens cv doorgelezen en dat is niet iemand die zich knollen voor citroenen laat verkopen.

      Ben benieuwd wat hij voor mogelijkheden aanbiedt aan de PVV en daarna aan de kamer. Maar voor hij iedereen heeft gezien zijn we twee weken verder. En dat geeft wat tijd voor rust in de tent.

    • Kees zegt op

      De mensen stemmen helaas zelden op basis van feiten, maar bijna altijd op gevoel. Doordat de vorige regeringen gefaald hebben om de problemen goed aan te pakken, kiest men een heel andere kant op. En we zien een wereldwijde roep om een rechtse, sterke man die alles in de hand neemt. De tijd zal leren dat de PVV ook de grote problemen in ons land niet kan oplossen.

      • Chris zegt op

        De meeste mensen stemmen niet op basis van gevoel maar op basis van een evaluatie of ze er de afgelopen 4 jaar beter van zijn geworden, met name zijzelf en financieel. Indien ja, dan en stwem voor dez eittende partijen. Indien niet, dan een protest-stem.
        Stemmen op de PVV maar ook op NSC en BBB vallen mijns inziens onder de categorie protest-stemmen. NU aan hen om te laten zien dat ze het allemaal beter kunnen.

  9. Cornelis zegt op

    Niet vergeten dat de PVV een volstrekte eenmans-partij is – als je het al een partij mag noemen. Er zijn geen leden en daarom heeft de achterban ook geen enkele mogelijkheid om mede de richting van de ‘partij’ te bepalen. Geert beslist alles alleen, de democratie ten top – of toch niet?
    Verder heeft het ook iets lachwekkends: de ‘Nederland voor de Nederlanders’ roependen in bijvoorbeeld Thailand die ook direct op hun achterste benen staan als weer eens blijkt dat de Thaise overheid niet zoveel op heeft met hun vestiging hier.

    • Rob V. zegt op

      Beste Cornelis, ik heb ook de indruk dat de PVV stemmer van mening is dat “die buitenlanders in ons landje hun plek moeten kennen” (Nederland voor “echte” Nederlanders, eigen volk eerst) maar dat witneuzen in Thailand veel goeds brengen, “met ons geld zijn we een positieve invloed voor het land” (tenzij je een Rus bent, die zijn natuurlijk allemaal fout want…). Samengevat de eigen groep op 1 moet komen, wij zijn goed en de ander lang niet zo goed als ons. Mogelijk nog met een sausje “vroeger, toen…” er overheen?

      Reële pijnpunten zoals minder geld te besteden, minder goede zorg, minder toegang tot betaalbaar wonen, dat er van alles afgepakt wordt wat vroeger nog wel mocht/kon enzovoort. Daar wordt dan omgezet in de wens dat het beter moet en over een heel andere boeg. De schuld van de problemen alles lijkt vooral “de ander” en als we die aanpakken zal het beter worden… Ik denk niet dat de wereld zo werkt… Het lijkt mij een illusie, een fata morgana. Maar Geert is een goed marktkoopman en zijn verhaal verkoopt goed.

      Ik probeer me te verplaatsen in de PVV-stemmer. Misschien zit ik er wel helemaal naast, dus hoor daarom graag wat de PVV-er in Thailand en Nederland tot die stem heeft bewogen.

  10. Dirk zegt op

    Vergeet niet dat het afschaffen van heffingskortingen voor niet-ingezetenen uit de koker van de PVV komt. Dit is natuurlijk gedaan om de buitenlandse gastarbeiders te pakken te nemen die naar hun eigen land zijn terug gegaan en over hun werkzame jaren in Nederland een beetje AOW ontvangen. Het neveneffect is dat het ons als pensionado’s en zijnde uitgeschreven uit Nederland een hoop geld kost, wij zijn de heffingskortingen ook kwijt. In het verkiezingsprogramma van de laatste verkiezingen beloven ze de AOW te verhogen, maar dan wel door middel van verhoging van de heffingskortingen. Dus wij vissen weer achter het net. Voor ons als pensionado’s is het een ramp dat ze aan de macht komen.

    • Joost M zegt op

      Dat die heffingskorting verdwenen is komt omdat vele buitenlanders die in Nederland een AOW hebben opgebouwd en weer naar hun thuisland zijn terug gekeerd ( en dat zijn er velen) .
      De gedachte was.
      Het leven en wonen is goedkoper in thuisland.
      Uitstroom van geld uit Nederland beperken.

      Vandaar dat wilders voor heeft gestemd.

  11. Maltin zegt op

    Er is een punt in het PVV programma wat de lezers misschien wel kan bekoren; Het afschaffen van de vliegtaks

    • khun moo zegt op

      En de verlaging van de aow naar 65 jaar alsmede het afschaffen van de eiegn bijdragen in de ziektekosten.

      • Cornelis zegt op

        Alleen al het afschaffen van het eigen risico kost 6 miljard euro en die moeten dan wel ergens vandaan komen. Door de premies voor de zorgverzekering te verhogen, bij voorbeeld??

      • Francois Nang Lae zegt op

        Ik snap wel dat Wilders zwarte pieten niet wil afschaffen. Als hij sinterklaas gaat spelen heeft hij ze hard nodig.

  12. Steven zegt op

    Beste redactie,
    Mijn reactie opnieuw, ik maakte een fout.
    Mocht u het niet willen plaatsen, kunt u het dan svp doorsturen naar Rechtsheeftvoorrang?

    Voor Rechtsheeftvoorrang:

    Veel populistische kreten:
    Een snelle, oppervlakkige analyse. Achter elk nummer staat zijn bewering, achter elk streepje daaronder staat mijn commentaar. Hier alvast de conclusie: 23 beweringen, 90-95% ongefundeerd/populistisch.

    De linkse partijen willen:
    1. Nederland laten overspoelen door gelukszoekers uit andere landen die voor veel geld door mensensmokkelaars hierheen zijn gebracht.
    – Nee, het gaat niet om gelukszoekers maar vluchtelingen voor oorlog/geweld/vervolging waarvan veel politieke partijen vinden dat ze opgevangen mogen worden. (Kijk ook eens naar de oorzaken,die liggen in de geschiedenis van 100 jaar geleden.)

    2. Toestaan dat er antisemitische en pro-Palestijnse demonstraties worden gehouden in Nederlandse straten.
    – Daarvoor is Nederland een vrij land, waar het recht op demonstreren hoog in het vaandel staat.
    Ben jij tegen dit grondrecht?
    Hamas bestaat uit wrede moordenaars maar Israelische regering heeft 10.000 Palestijnen vermoord.
    Er is niets mis mee dat ook voor die onschuldige Palestijnen mensen hun stem laten horen.

    3. Criminele asielzoekers een taakstrafje geven.
    – Populistische onzin en je geeft geen onderbouwing.

    4. Willen meer criminaliteit in Nederland, kijk maar eens naar opsporing gezocht.
    Populistische onzin: er is geen enkel partij die meer criminaliteit wil.

    5. Vliegen ontmoedigen of verbieden.
    Vliegen is binnen Europa belachelijk goedkoop en het is terecht dat de prijzen iets omhoog gaan zodat mensen vaker de trein nemen voor relatief korte afstanden. Dat kun je geen ‘verbieden’ noemen, dus weer populistische onzin.

    6. Emigranten voorrang geven op huizen.
    Nooit geweten dat EMIGRANTEN een woning nodig hebben in NL….

    7. Belastingen verder omhoog.
    – De rijken (vermogens) en grote bedrijven betalen veel te weinig belasting. Ook Rechtsheeftvoorrang zal toch geen bezwaar hebben dat de armen in ons land een hoger minimumloon krijgen, de AOW verhoogd wordt? Links wil de belasting op werken juist verlagen!!

    8. Vlees verbieden of ontmoedigen (vleestax).
    – Weer populistisch: wordt niet verboden.

    9. Auto moet weg, ga maar met openbaar vervoer.
    – Staat in geen enkel programma dat de auto weg moet.

    10. Vuurwerk verbieden
    – 61 % van de NLse bevolking is voor een vuurwerkverbod. Als Rechtsheeftvoorrang een democratisch hart heeft, zal hij zich vriendelijk neerleggen bij wens van de meerderheid (hoogste tijd voor een bindend referendum voor dit onderwerp?).
    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4974176/meerderheid-vuurwerkverbod-onderzoek
    Verder zijn alleen ChristenUnie, Denk, GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SGP voor een vuurwerkverbod.

    11. Barbecuen verbieden.
    – Weer een onwaarheid: geen enkele partij heeft dat in zijn programma staan.
    In je tuin heb je het recht om te barbecueën

    12. Erfenissen zwaar belasten.
    Alleen hoge vermogens. Dit treft slechts een paar procent van de bevolking.
    Kan Rechtsheeftvoorrang aantonen of dit zijn kinderen gaat treffen? Dan is hij (en zijn knderen) een bofkont (en toch nog klagen).

    13. Spaargeld belasten.
    – Dit gebeurt al vele decennia (onder vele VVD-kabinetten, niet per se onder links) en de vrijstelling is alleen maar hoger geworden.

    14. Ondernemers hun winst afpakken
    – Ondernemers (ben er zelf ook 1 geweest) kennen vele vrijstellingen, aftrekposten en betalen gewoon belasting, ook onder VVD-kabinetten. Na de aftekposten en vrijstellingen betaalt de ondernemer 19% belasting over de 1e 200.000, daarna ~ 25%.

    15. Van Nederland een communistische heilstaat maken.
    – Staat in geen enkel programma. Weer een populistische loze kreet.

    16. Kinderen pushen en leren dat ze van geslacht mogen veranderen.
    – Geen enkel kind wordt gepusht.

    17. Zwarte Piet verbieden.
    – Zwarte Piet verbieden, staat in geen enkel programma, is een zaak van de gemeente.
    Weer een populistische PVV-kreet.

    18. Op kleuterscholen 3 toiletten, voor jongens/meisjes en een wc voor als je niet weet wat je bent.
    – Geef ‘naam en rugnummer’ van die kleuterscholen, ik heb hier niets over gehoord en het klopt ook niet.

    19. Toestaan dat kinderen geslachtsveranderende operaties ondergaan.
    – Dat heet keuzevrijheid! Wil Rechtsheeftvoorrang communistische/dictatoriale dwang die dwingende regels voorschrijft aan ouders en hun kinderen, als die lijden onder ‘het gebnoren zijn in eenverkeerd lichaam’?

    20. De belasting op gas verhogen. Net zolang dat mensen hun verwarming niet meer aan durven zetten en dan trots roepen dat Nederland zoveel energie bespaart.
    – Dit klopt, wat betreft de 1e zin.

    21. Miljarden uitgeven aan milieuhobby’s terwijl een deel van het volk bij de voedselbank loopt.
    – Geen hobby, maar energietransitie. Over 80 jaar is de olie op en al eerder zal die veel duurder worden Energietransitie levert innovatie en vele banen op. Dat heet vooruitgang.

    22. Miljarden uitgeven aan ontwikkelingshulp wat terechtkomt bij corrupte dictators in Afrika, die er auto’s en wapens voor kopen.
    – Klopt deels.

    23. Klimaatdemonstranten snelwegen laten blokkeren terwijl vreedzame corona demonstranten door de politie in elkaar worden geslagen.
    – Klopt niet (“laten blokkeren”): die demonstraties waren verboden en de demonstranten zijn verwijderd.
    – Klopt deels: maar coronademonstranten traden soms (niet altijd) aggressief op tegen politie.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Steven, dank dat jij er tijd in hebt gestoken om de waarheid voorrang te geven.

    • Tino Kuis zegt op

      Perfect verwoord!

      • Nou Tino als het werkelijk zo perfect verwoord was geweest hadden er geen 2,5 miljoen mensen op Wilders gestemd. Steven draagt namelijk het PVDA/GroenLinks-programma uit van de volgevreten Timmermans met zijn riante wachtgeldregeling. Dat mag natuurlijk, maar echt een succes kun je dat ook niet noemen.
        Ik kom oorspronkelijk uit een arbeidersgezin, een echt PVDA nest. VARAgids op tafel, lid van de vakbond en verkiezingsposters van Den Uyl op de ramen geplakt. Maar welke arbeider stemt er nu nog op de PVDA? Het is nu toch een snobistisch clubje geworden? Van voornamelijk grachtengordelbewoners, hoogopgeleide elite en miljonairs met een schuldgevoel?
        Of zit ik er nu heel erg naast?

        • 2T zegt op

          Peter, u heeft volkomen gelijk.
          Bovenstaande is puur populistisch links gebazel.

        • Tino Kuis zegt op

          Peter, de reactie van Steven gaat over de verkeerde opvattingen van RechtsheeftVoorrang waar het de programmapunten van ‘links’ betreft. Rechtsheeft Voorrang heeft feitelijk ongelijk.

          Citaat: ‘Het is nu toch een snobistisch clubje geworden? Van voornamelijk grachtengordelbewoners, hoogopgeleide elite en miljonairs met een schuldgevoel?
          Of zit ik er nu heel erg naast?’

          Echt waar, Peter? Zijn die linkse figuren voornamelijk grachtengordelbewoners en miljonairs? Een aantal wel en so what?

          Maar het is even onzinnig om het zo te benoemen als te zeggen dat de “PVV een clubje laagopgeleide, arme, moslimhaters’ zijn.

          Ik wil de kiezers van de verschillende partijen niet zo neerzetten. Ik wil alleen feitelijk kijken naar de verkiezingsprogramma’s van de partijen.

          • Prima, maar een verkiezingsprogramma zegt alleen wat als een partij 76 zetels haalt, dus in de praktijk zegt een verkiezingsprogramma weinig.

            • Erik Kuijpers zegt op

              Dus waar maken we ons druk om? Het wordt als altijd ‘polderen’ om een coalitie te formeren en er moet als altijd heel wat water bij de wijn….

              Rutte blijft nog zitten tot medio volgend jaar en is er dan nog geen kabinet dan gaat Ruitte de Navo in en wordt Kaag tijdelijk demissionair eerste minister.

              • william-Korat zegt op

                Zo is dat het volk heeft zijn stem uitgebracht en we zien wel wat er uit voort komt.
                Nu valt het mij wel op [al een tijdje] dat er hier diverse democraten schrijven volgens het schema zolang ze het laatste woord maar hebben.

                Zou als ik de VVD was toch nog maar eens even nadenken over de kreet ‘wij doen niet mee deze ronde’ vermoed dat Wilders bij de volgende verkiezing als die onderuit gehaald gaat worden de vijftig zetels voorbij gaat.

                Europa en Nederland als thuisland is niet in staat op asielzoekers en vluchtelingen fatsoenlijk op te vangen de komende vijftig jaar dus maatregels nemen.
                Op hun eigen continent oplossen met hulp van Europa, onder andere.
                Oekraïne, Kissinger oplossing vrede voor land, vervelend ja, natuurlijk maar vrede voelt prettiger aan, kan de rest van Oekraïne gelijk onder de vlag van de NAVO verder.
                Op deze ‘fiets’ gaan er toch echt andere lachen als de NAVO.

                Dat de gewone mens in Nederland eens eindelijk een ietsje beter leven wenst en al die onafgemaakte dossier die boven de Nederlanders hangen eens afgerond worden is ook zeer wenselijk.
                Het heeft eigenlijk heel weinig met links of rechts te maken meer met doe je werk eens goed, je zit daar niet voor kleingeld.

          • willem zegt op

            Is in het verlden wel gebeurd HIER mensen die in die richting stemde waren laagopgeleide arme domme mensen en wisten niet de rand van de hoed te onderscheiden aleen dat linkse gedoe is bijdehand vandaar dat dat land nu op een afgrond staat en intellectueel jaren lang de boel verdraaid en voor gelogen heeft en achteraf ergens geen herinnering meer aan heeft dus ik snap het wel hoe de zaken nu verlopen de uitkomst van alles laat op zich wachten en niemand hier weet dat alleen maar gedachte gangen en speculaties

    • Bacchus zegt op

      Je bent erg van de waarheidbevinding. Ik snap dat je de cijfers over het aantal doden in Gaza van het hamas ministerie van propaganda hebt overgenomen. Wat hierbij opvalt is dat er altijd wordt gesproken over burgerdoden. Kennelijk valt het niemand op dat er nooit ‘strijders’ worden genoemd. Zouden die echt allemaal onder de grond zitten of in Qatar? Zou Israel werkelijk alleen maar burgers afknallen? Lijkt een beetje Goebbels-propaganda. Feit is dat Israel er alles aan doet om burgerdoden te voorkomen. Feit is ook dat hamas deze oorlog over zich heeft afgeroepen en dus mede over de inwoners van Gaza. Feit is dat een schone oorlog nog nooit heeft bestaan en er dus altijd burgerdoden zullen vallen. Feit is dat Israel niet bewust vrouwen, kinderen en babies dood, laat staan levend verbrand of onthoofd, zoals hamas. Waarom dan toch altijd dat wijzen naar alleen Israel?

      Inmiddels wordt ook al steeds duidelijker dat hamas de burgers inderdaad gebruikt als menselijk schild. Is hamas dan niet medeschuldig aan al die doden? Waarom lees en hoor je daar zo weinig over? Waarom wordt daar tijdens die demonstraties niet op gewezen?

      Demonstreren is inderdaad een groot recht. Alleen valt het kennelijk maar weinigen op dat bij die demonstraties bijvoorbeeld door het tonen van hamas-, hezbolla-, isis- en talibanvaandels terrorisme wordt verheerlijkt. Niemand die daar wat aan doet of van zegt, terwijl Joden wordt geadviseerd de Israelisch vlag vooral maar binnen te houden voor hun veiligheid.

      Kortom: Dubbele moraal of antisemitisme.

    • khun moo zegt op

      De reden dat PPV zo veel stemmen gekregen hebben is omdat veel nederlanders financieel niet meer rond kunnen komen.
      Zelfs de midddeninkomens hebben problemen.
      Het aantal mensen onder de armoede grens is sterk gestegen.
      De mensen zien dat veel geld naar maatregelen die hun financiele positie niet verbeterd.
      Mensen kunnen hun zorgkosten niet meer betalen en de boodschappen zijn erg duur geworden.
      Vele verwarmen hun huis tot 17 graden.
      We komen 900.000 woningen te kort terwijl er een instroom is van 220.000

      Met al deze problemen heeft men geen behoefte aan kreten als klimaat maatregelen waar 85 miljard vooruitgetrokken zou worden.
      Er wordt gespoken over duurzaam wonen wat veel geld kost , terwijl vele geen betaalbare woning kunnen vinden.

    • Jos M zegt op

      Bij sommige opmerking heb je gelijk maar bij punt18 niet
      18. Op kleuterscholen 3 toiletten, voor jongens/meisjes en een wc voor als je niet weet wat je bent.
      – Geef ‘naam en rugnummer’ van die kleuterscholen, ik heb hier niets over gehoord en het klopt ook niet.
      De renovatie van het binnenhof gebeurt wel met 3 toiletten, nu is dat geen kleuterschool (?) maar geeft toch te denken.

  13. Soi zegt op

    Dat veel van de NL gepensioneerden op de PVV hebben gestemd, is nog helemaal niet bekend. Die uitslag komt nog. Niettemin is het zo dat de vorige verkiezingen wel veel stemmen voor Wilders hebben opgeleverd vanuit Thailand. Daar heb ik me altijd over verbaasd. Waarom als migrant in Thailand zo hoog van de toren blazen over hen die om welke reden dan ook bestaanszekerheid zoeken in Nederland? Dat is toch wat de meesten van ons zelf doen met hun AOW en pensioen(tje): in Thailand het allemaal wat breder laten hangen en derhalve angstig dat “ links” tegen zit.
    Maar de afgelopen discussie over de belastinghervormingen in Thailand zowel als in Nederland vanaf komend jaar hebben al duidelijk gemaakt dat het de PVV was die fiscale opportuniteiten weghaalde voor hen buiten de EU/EER.
    Ik zelf heb NSC gestemd. Volledig strategisch bedoeld: frisse wind en nieuwe bezems. Ik heb niets met de PVV, de PvdA heeft sedert Rutte ll volledig afgedaan, en van de VVD word ik onpasselijk zoals nu met hun uitermate laffe opstelling. Rutte lV laten klappen op asiel en migratie en geen constructieve opstelling om met de NSC een oplossing te zoeken. Die Yeşilgöz gaat er vanuit dat Omzigt faalt om dan zelf de loftrompet te blazen tzt. Een uiterst doorzichtige en vermaledijde opstelling.
    De Correspondent had in oktober jl. al een goede analyse over hoe Omzigt met het asielprobleem aan de slag wil. Klik op de ingekorte link: https://ap.lc/zADhy Zijn oplossing kent veel haken en ogen en op details ben ik het zeker niet met hem eens, maar ik dien te zwichten omdat ik voor mijn kleinkinderen ook een zeker bestaan wens. Zelf heb ik met mijn Thaise vrouw een zeer goed bestaan in Thailand, en sinds mijn vertrek jaren geleden aan Nederland niets meer toe te voegen. Dat is de andere kant van de emigratie-medaille. Behalve dan de maandelijkse inhoudingen.
    Maar Nederland is en blijft mij uiterst sympathiek want heeft mij veel kansen en mogelijkheden geboden die ik heb kunnen en mogen pakken. Ik durf de stelling aan dat dit opgaat voor velen van ons die ook Thailand als domicilie kozen. Dus waarom zo’n rechtse opstelling? In een open democratie als die van Nederland waar alle problemen van mens en wereld naar toe bewegen en waar van alles en nog wat over gezegd kan worden- als je die niet kunt overzien koester je dan gelukkig dat je kon vertrekken.

    • william-Korat zegt op

      Uitermate laffe opstelling noemt men verantwoordelijkheidsvakantie, vandaag de dag, Soi.
      Staat die al in de Dikke Van Dale?

  14. Johnny zegt op

    Wat voor antwoorden en stellingen en voorbeelden gegeven worden is waar, maar pvv met Geert heeft her geflikt en niet zomaar ferme woorden harde taal, nu op toezien dat het ook gebeurt.
    Maar Geert is een man van zijn woorden dat zullen we gaan zien, en ja als we hier meer moeten gaan betalen doe ik dat graag voor een beter nederland als dat ik er ben weggegaan
    Ps:Willem de zwijger

  15. Geertg zegt op

    Alle politieke analisten hier vergeten een belangrijkste oorzaak van de fantastische overwinning van de PVV.
    Drie regeringen Rutte!

    Even n kleine opsomming!
    77000 ontslagen in de zporg
    Ziekenhuizenfalliet
    Referendum afgeschaft
    AOW leeftijd omhoog
    Geen pensioen indexering
    Sleepwet doorgedrukt
    BTW verhoging
    NL grootste nettobetaler EU
    Record immigratie
    Belastingdeal multinationals
    Aantal daklozen verdubbeld
    Duurdere brandstof en energie.

    Inderdaad tijd voor hopelijk verandering!

    • Steven zegt op

      … daarom vreemd dat door sommige mensen de oorzaak bij links gezocht wordt.

      Onder de kabinetten Rutte vierde het neo-liberalisem hoogtij, met als gevolg een verdere uitgeholde publieke sector die werd uitgeleverd aan de vrije markt, en een overheid die dientengevolge te weinig invloed kon uitoefenen en niet meer kon leveren.

      Telefonie, openbaar vervoer, zorg, water, energie, wonen dienen door een sterke overheid in goede banen geleid te worden. Helaas trad de overheid deels terug en buitte de vrije markt veel mensen uit.

      • Rob V. zegt op

        Ik kan me met de pet er niet bij. Centrum-in-de-verte-wat-links met een PvdA die zijn ideologische linkse veren deed afschudden en zo samen met D66 en VVD een neo-liberaal beleid kon voeren kon de kiezer eind jaren 90 niet meer pruimen. Dus dan maar over rechts met Balkenende. Dat beviel de kiezer eigenlijk ook niet en kregen we een andere smaak rechts: Rutte. Ook die bevalt de kiezer niet dus na 25-30 jaar centrum en rechtse koersvaren kiezen we voor nog meer rechts… Ik snap hem niet. Links is de boeman van 2-3 decennia rechtsbeleid. Tja.

        • Edward zegt op

          Wat is links en rechts in de politiek
          Iedereen denkt alleen aan zijn eigen macht en hachje
          En portemonnee

  16. Yan zegt op

    Het is een utopie…maar “wat” als men in Europa dezelfde regels voor “farangs” zou toepassen zoals Thailand dat doet? …(verplichte financiële waarborg…inkomensonafhankelijkheid…geen recht op leefloon en/of ziekteverzekering…jaarlijks verblijfsvergunning/verlenging aanvragen…90 dagen melding…) Het zou er zeker helemaal anders uitzien…

    • khun moo zegt op

      jouw genoemde maatregelen zouden onvoorstelbaar zijn in Nederland.

      Ook best vreemd dat sommige Thailand gangers vinden dat nederland te rechts wordt en het ten stelligste veroordelen, terwijl men zelf in thailand verblijft dat als behoorlijk rechts betitteld mag worden en men er ook nog lof over uitspreekt.

      Alsof Thailand zo sociaal zou zijn naar eigen volk wat sociale voorzieingen betreft en naar vluchtelingen opvang.

  17. Steven zegt op

    Beste Peter,

    Je zei:
    “Steven draagt namelijk het PVDA/GroenLinks-programma uit”.
    Dat klopt niet, ik etaleer dat programma niet, ik analyseer alleen maar de onwaarheden van Rechtsheeftvoorrang en daarbij komen toevallig enkele punten van PvdA/GrLinks ter sprake.

    Volgens mij is het dus als volgt gegaan: Rechtsheeftvoorrang kwam – als PVV-stemmer – met 23 beweringen over wat er allemaal fout is in NL. Hij gaf vervolgens links de schuld betreffende al die 23 punten. Dat is uitermate vreemd, want een flink aantal van die punten is gewoon niet waar en een ander aantal is geschied onder bewind van Rutte.

    Rechtsheeftvoorrang is tegen het verhogen vd belastingen. Wel, links wil dat de belasting op arbeid (dus op lage inkomens?) verlaagd wordt (en dit zal ook effect hebben op AOW en pensioenen, neem ik aan). Dit is gunstig voor het grootste deel vd NLse bevolking. Ik heb Rechtsheeftvoorrang min of meer gevraagd of de hogere vermogensbelasting die PvdA/GrLinks voorstelt hem treft. De afgelopen 3 decennia is het rijkste deel vd bevolking veel rijker geworden, en is de onderste laag er fors op achteruit gegaan. Dat MOET rechtgetrokken worden, want niet houdbaar! Arme onderlaag–> meer criminaliteit (dus ten gevolge van beleid Rutte, niet tgv links).

    Ik bespreek slechts een paar punten vh PvdA/GrLinks-programma: bijv iets toleranter ten aanzien van echte vluchtelingen (PvdA is tegen binnenlaten ‘gelukszoekers’ – dus nog steeds ziet Rechtsheeftvoorrang het fout) en zwaarder belasten van hoge erfenissen en grote vermogens.

    Vrijwel alle andere punten van Rechtsheeftvoorrang zijn onzin/verzonnen of geschied onder Rutte.
    Bijv miljarden uitgeven voor milieu, dat is toch echt onder het kabinet Rutte gebeurd. Dus niet alleen linkse partijen willen dit.
    En verbieden vuurwerk: 3 rechtse partijen en 2 linkse zijn hier voor.
    Vrijheid van demonstreren (pro-Palestijnse bevolking) staat in de grondwet, dat kun je niet zomaar terzijde schuiven. Als je zoiets verbiedt, ben je net zo bezig als Rusland en Wit-Rusland (Belarus).

    Communistische heilstaat (punt 15)?
    Hebben we nu dan een heilstaat onder rechts (Rutte)? De vele stemmen op de PVV zijn het gevolg van het beleid van Rutte (die geen langetermijinvisie heeft), niet tgv links. Als de visie van links gevolgd was, waren er minder armen, minder voedselbanken geweest,
    Linkse partijen wllen dat de onderlaag vd bevolking het beter krijgt, is dat dan communistisch of sociaal?
    Misschien is het uiteindelijke resultaat gewoon sociaal-kapitalisime?

    Realiseer je verder dat Wilders de ‘dictator’ vd PVV is, die in het verleden het dictatoriaal geregeerde land Rusland bejubelde.

    En de toeslagenaffaire die ontstond tgv de zgn Fraudewet, daar wilden de PVV en VVD in 2015 niets tegen doen. Zie hier een apsect vd “heilstaat”, mede tgv de PVV (“Zo’n nachtmerrie maakten tienduizenden ouders mee die kinderopvangtoeslag ontvingen. Doordat zij hun kinderen naar een gastouderbureau stuurden dat de zaken niet op orde had, of doordat ze een kleine administratieve fout hadden gemaakt, werden ze door de Belastingdienst als fraudeurs aangemerkt.”):

    PVV wilde het niet oplossen:
    “Minister Asscher constateerde in 2016 dat de fraude-aanpak was ‘doorgeschoten’. Hij diende een voorstel in om de wet te versoepelen, zodat meer rekening kon worden gehouden met de mate van opzet. Het waren toen de rechtse partijen PVV en de VVD die hier tegen stemden. Wilders werd gevraagd om reflectie op die inschattingsfout. “Voor zelfreflectie moet u naar de psychiater,” antwoordde hij bits.”

  18. GeertP zegt op

    Eventjes heel zakelijk, we zijn tenslotte Nederlanders, het mislopen van de heffingskorting voor gepensioneerde Nederlanders in Thailand kost je €5052,-per jaar, Nederland gaat er vanuit dat je ongeveer 17 jaar AOW geniet, dat maakt het dus €85.884,-,tel daar nog bij op wat we gaan mislopen als Wilders inderdaad premier wordt en de heffingskorting verhoogd zoals in zijn programma staat dan kom je uit op een bedrag dat rond 1 ton ligt.
    Van mij mag je dat ervoor over hebben om de PVV aan de macht te helpen, maar ik had het liever anders gezien, met 1 ton kun je een heleboel leuke dingen doen.

    • Erik Kuijpers zegt op

      GeertP, je rekent verkeerd. Na emigratie zou je alleen recht hebben op het belastingdeel van de heffingskorting omdat je niet meer verzekerd bent voor de volksverzekering. Dus deel jouw getallen maar door vier…

  19. KhunTak zegt op

    Ineens zijn er hier veel mensen die op hun achterste benen staan, nu de PVV de grootste is.
    Alsof er de afgelopen jaren niet genoeg is gebeurd.
    Er spelen zich rampscenario’s af voor boeren, onopgeloste oeslagen-affaires en ga zo maar even door.
    Een heel land op slot gooien door covid, wat nu achteraf blijkt helemaal niet nodig was.

    https://marceldegraaff.nl/schokkende-onthullingen-covid-vaccinaties-en/

    Je kunt je gaan afvragen wat er de afgelopen jaren is bekokstoofd tussen de regering en het WEF.
    Al die bezuinigingen, klimaataanpassingen voor 0,0006 graad.
    Waar gaat het over als China tientallen kolenmijnen gaat gebruiken.
    Vele bedrijven en ZZPers verkeren in zwaar weer en nu wil de EU nog veel meer gaan bepalen voor o.a. Nederland. Leve de democratie?
    Afwachten wat de PVV er van gaat brouwen en met wie zij gaan regeren.
    Er gaat misschien het een en ander veranderen, maar wat en hoe weet nog niemand.
    Wat is het nu van analyseren en gaan invullen wat er “kan” gebeuren.
    De BBB bleek achteraf ook veel van hetzelfde te zijn en gaat nu zelfs mee in de plannen om boeren uit te kopen.
    Het is zoals altijd het Jeckyll and Hide effect.

    • Cornelis zegt op

      Wéér zo’n sprookje: ‘ Vele bedrijven en ZZPers verkeren in zwaar weer en nu wil de EU nog veel meer gaan bepalen voor o.a. Nederland. Leve de democratie?’
      Feit: de EU heeft niets te willen wat de lidstaten niet willen, het zijn uiteindelijk de democratisch gekozen regeringen van de lidstaten die Europese wetgeving – wel of niet goedkeuren. Het laffe van de politiek is helaas dat wanneer een besluit waarmee men in Brussel heeft ingestemd hier te lande niet in goede aarde blijkt te vallen, men zich vaak verschuilt achter ‘het moet van Brussel’…….

      • Klopt volgens mij niet wat je zegt. Volgens mij heeft Nederland er mee ingestemd dat Europese wetgeving boven de landelijke wetgeving gaat.

        • Erik Kuijpers zegt op

          Dit is meer iets voor Lammert, kenner van het verdragenrecht. Maar in de regel gaan verdragen voor de nationale wetten. Zover ik weet hebben tot nu toe alleen de Polen er een andere wetgeving over in elkaar geflanst maar, gezien de laatste verkiezingen daar, verwacht ik dat ze terugkeren naar de hoofdregel.

        • Cornelis zegt op

          Ja, niet alleen Nederland, maar iedere lidstaat is door het ondertekenen van het EU verdrag – Nederland al in ‘58 als een van de oprichters van de toenmalige EEG – daarmee akkoord gegaan. Het is een cruciale bepaling dat EU-recht voor het nationale recht gaat.
          Maar wat ik bedoel is dat dat ‘recht’, die Europese wetgeving – die overigens vaak op voorstellen van de lidstaten is gebaseerd – alleen maar tot stand kan komen met goedkeuring van de lidstaten. De EU kan er niet iets op eigen houtje doordrukken. Politici, en niet alleen Nederlandse, pogen nogal eens dat te verhullen als ze in eigen land kritiek krijgen op de betreffende wetgeving.

        • Rob V. zegt op

          Maar wetgeving en richtlijnen die in Brussel besloten zijn en hier moeten implementeren is of door het Europese Parlement gegaan (waar wij ook op stemmen) of in de Raad, waar elke regering van een Europees land zijn vertegenwoordiger heen stuurt. Rutte heeft het meer dan eens voor elkaar gekregen bij gebrom in de kamer of de burger het excuus te gebruiken “dat moet van Brussel!” terwijl de beslissing in Brussel door afvaardigingen van zijn kabinet (of het Euro parlement) zijn goedgekeurd. Ik heb me meermaals zwaar geïrriteerd aan Rutte, dan dacht ik “man, wees toch eerlijk, afvaardigingen van jouw kabinet en veelal jouw VVD hebben hier in Brussel vóór gestemd en nu het in Nederland niet zo lekker valt ga je naar Brussel wijzen. Dat is slap en bedrieglijk. Maar Rutte en consorten zijn slim, de schuld bij Brussel leggen gaat er vaak in als zoete koek.

    • willem zegt op

      Hoi Khun Tak

      Het is beter hier niet te reageren de een weet het toch beter dan de ander en zeker die linkse rakkers
      ze vergeten wie die puinhoop veroorzaakt (en het stem gedrag van de kiezers) heeft met list bedrog (PINOKKIO) en gelieg of geen herinnering aan en nu de stekker eruit trekken na verlies lijkt wel een kleuterschool , woke figuren zakken vullers van de maatschappij die nog geen eurotje in hebben gebracht in de staatskas de straat op wijsneuzen het hek is van de dam daar.Niet dat meneer Wilders daar veandering in aan gaat brengen maar een keer de boel wakker schudden kan geen kwaad dat het anders moet is wel duidelijk.

  20. Chris zegt op

    Om meerdere redenen is een regeing met de PPV een groot risico:
    – de partij kent maar 1 lid en dat is Geert Wilders. Daarom is er geen (stabiel) partijstandpunt noch enige controle/discussie over de standpunten die Wilders ineemt, als een soort eenling;
    – die eenling heeft als premier een andere taak dan het geweten emn de spreekbuis te zijn van de PVV en ik zie eigenlijk niemand van het kaliber Wilders om hem daarin op te volgen, De PVV gaat aan imago verliezen met Wilders als premier;
    – de huidige vertegenwoordigers van de PVV zijn vooral gekozen en ‘lid’ geworden om de anti-moslim standpunten van de PVV. Wilders mag dan een beetje hebben afgezworen, de leden vast niet;
    – de kwaliteit van de huidige leden is onder de maat. Er zijn maar weinige kwaliteitsdenkers die anti-moslim standpunten omarmen, niet in de laatste plaats omdat het je niet populair maakt en vraagt om moelijkheden (bv. het de buurt, de politie, je werk);
    – De PPV kent het grootste aantal volksvertegenwoordigers dat in aanraking is geweest met de politie om verschillende redenen.

    Kortom: De PVV is een risico als regeringspartij. Een stabiele regering met de PVV wordt het vast niet. Van mij mogen ze het proberen maar ik verwacht binnenkort weer verkiezingen.

    • khun moo zegt op

      Chris,
      Ik denk dat PVV goede en minder goede punten heeft , maar het er steeds uitlichten van het uitsluiten van een specifieke bevolkings groep, mocht dit overigens kloppen, wordt wel vaak aangehaald.

      bijgevoegd link naar zijn verkiezings punten.

      https://www.elle.com/nl/lifestyle/lifestyle-nieuws/a45924791/wat-we-kunnen-verwachten-van-presidentschap-geert-wilders/

      • Chris zegt op

        Er is een verkeizngsprogramma en er zijn mensen die dat programma moeten uitvoeren: de trouwe PPV-vertegenwoordigers door de jaren heen. NU 37 van hen in de kamer. Ik doel op het laatste.
        De doorgewinterde PVV-vertegenwoordigers hebben de angst voor (en wellicht haat jegens) moslims en de Islam in hun bloed zitten (en zijn mede DAAROM ‘lid’ van de PVV geworden). Dat haalt Wilders er zo maar niet even uit door te zegen dat het niet zo’n belangrijk item is. Komt nog bij dat hij het niet echt in de hand heeft wat de PVV-fractie denkt als hij premier wordt.

        • Ik vind dat ‘haten’ erg overdreven en een frame dat vaak wordt neergezet om andersdenkenden in een bepaalde hoek te drukken. Wist je dat er veel moslims op Wilders stemmen? Ik heb in mijn vriendenkring een aantal moslims en die vinden het allerminst prettig dat Nederland overspoeld wordt met asielzoekers. Mijn Turkse kapper waarschuwde mij zelfs voor Syriers, dat zijn volgens hem echte arabieren met hele andere normen en waarden.
          Ik begrijp de links-progressieve stemmers ook niet echt. Ze zijn altijd voorvechter geweest voor homo- en vrouwenrechten. Dat zijn niet echt de kernwaarden van de gemiddelde moslim. Kijk naar Iran waar vrouwen onderdrukt en vermoord worden, omdat ze een hoofddoek moeten dragen. Dan begrijp ik Wilders wel dat hij geen hoofddoeken in de Tweede Kamer wil. Het is toch een symbool van vrouwenonderdrukking.

        • khun moo zegt op

          Chris,

          Ik denk dat vele PVV ers de Nederlandse westerse waarden willen behouden.

          Ik had een aardige egyptenaar als collega , die me dankbaar was dat ik hem zo vriendelijk behandelde.
          Hij was wel voor het invoeren van de sharia in nederland en het hebben van meerdere vrouwen.
          Met dit soort standpunten , moet je niet verwachten op veel sympathie bij nederlanders.
          Dat dan groeperingen als PVV ontstaan, zal voor niemand een verrassing moeten zijn.

          U zou ook niet verbaasd moeten opkijken wanneer U de Thaise cultuur tegen de schenen gaat schoppen over anti westerse groeperingen in Thailand.

  21. Jos zegt op

    Waarom heb ik PVV gestemd?
    Het is in ieder geval geen proteststem, maar een bewuste keuze.
    De PVV heeft zeker standpunten waar ik het niet helemaal mee eens ben, maar hun visie op een beter Nederland onderschrijf ik.

    Uit de EU gaan kost op korte termijn geld, dat klopt.
    Maar op lange termijn is het de redding van ons land.
    Maar het onbeperkt toelaten van kansloze asielzoekers gaat voor enorme problemen zorgen, zeker omdat in de toekomst niet voor iedereen meer werk (A.I. en robotisering).
    Deze combinatie gaat ons sociale stelsel volledig afbreken.
    Vergrijzing is op korte termijn een probleem maar op langer termijn een zegen.
    Het overbruggen van deze lastige periode kan opgelost met het toelaten van tijdelijke geschoolde arbeiders.

    Onbeperkt kansloze asielzoekers binnenlaten waardoor we elke 3 jaar een stad als Almere moeten bijbouwen kan niet. Dit is de basisoorzaak voor vele andere problemen: De woningnood neemt enorm toe, de natuur gaat eraan, enz.

    Daarbij is links Nederland voor een groot deel verantwoordelijk voor de milieu en energiecrisis omdat ze jarenlang de bouw van kerncentrales hebben tegengehouden.

    Verder ben ik er helemaal klaar mee dat er veroordeelde (moslim) terroristen deel uitmaken van de diverse fracties (van PVDA/GL tot de VVD).

    Het is dus tijd voor een nieuwe frisse wind.

    • Chris zegt op

      Het aantal buitenlanders dat in Nederland komt wonen en leven is vooral afkosmtig uit de andere Europese landen en die komen omdat er werkgelegenheid is. Als je die weg zou willen hebben is een negatieve economische groei te prefereren. Dan blijven ze namelijk automatisch weg. Is geen beleid voor nodig.
      De tweede grootste groep zijn de vluchtelingen uit Oekraiene. Als Nederland met de Eu nu vanaf het begin van de oorlog zou hebben gepleit voor vredesonderhandelingen en Oekraiene GEEN wapens en andere steun zou hebben gegeven zouden die vluchtelingen er niet zijn. En wat denk je? Wilders wil dat. En Poetin is blij met de verkiezingsuitslag. Misschien niet omdat hij zo’n vredesduif is maar om het terugdringen van het aantal buitenlanders in ons land. Weet niet of alle PVV stemmers dat wisten toen ze hun stem uitbrachten.
      De derde groep, de kleinste, zijn de zogeheten asielzoekers, Die vallen echter het meest op omdat ze er anders uitzien dan wij.

      • Jos zegt op

        Hi Chris,

        Dat kleurtje (ik neem aan dat jij daarop doelt) verhaal raakt in deze groep kant nog wal ……

        Vluchtelingen moeten altijd opgevangen worden in de regio.
        Dat betekent dat wij Oekraïners helpen, niks mis mee, zolang het een tijdelijk verhaal is en blijft.
        Nu krijgen vluchtelingen veel te snel en te vaak een permanente verblijfsvergunning.

        Indien hier te veel Oost-Europeanen werken, dat moet in de EU opgelost worden, door kleine een verdragsaanpassing.

        Het tegenhouden en terugsturen van Noord-Afrikaanse en Arabische (nep)-vluchtelingen kan ook gerealiseerd worden indien de EU deze niet meewerkende landen gaat boycotten.
        Echter niet alle EU-landen zijn daarvoor te porren omdat bv Spanje veel handel drijft met Marokko.

        Echter de maatregelen alle bovenstaande gevallen op te lossen zijn echter goed en snel realiseerbaar indien Nederland zich flink harder opstelt binnen de EU.

        Nederland heeft een Vetorecht, en kan daarmee dreigen om de EU vleugellam te maken.
        Alleen daarmee dreigen zal waarschijnlijk al genoeg zijn.
        Onder druk wordt alles vloeibaar.

    • Jack zegt op

      Migranten tegenhouden? Gaat nooit lukken zonder de arme dictaturen aan te pakken, de klimaatverandering komt er nog boven op. En dan minder ontwikkelingshulp en minder militaire hulp voor Oekraine? Dan komen er geheid nog meer vluchtelingen totdat onze welvaart en veiligheidssituatie conform de wet van de communicerende vaten in evenwicht zijn met de rest van de wereld.

  22. Petervz zegt op

    Ik woon al 43 jaar permanent in Thailand en geef meteen toe dat ik me al jaren niet meer verdiep in de Nederlandse politiek. Ik heb ook niet gestemd.

    Wat me wel opvalt is dat de “Partij voor de Vrijheid” in feite “Geert Wilders” is. Hij is het enige lid van zijn zijn eigen partij. Er zijn dus geen PVV beleidspunten, maar Geert Wilders standpunten. Hoe is het trouwens mogelijk dat je iets met 1 lid een politieke “partij” mag/kunt noemen? Voor mij bestaat een politieke partij uit een groep leden die een vergelijkbare visie op politiek beleid hebben en daarover met regelmaat discussiëren. Met slechts 1 lid ben je snel uitgepraat.

    • khun moo zegt op

      Volgens mij heeft de PVV 50 kandidaten op de verkiezings lijst staan.

      https://www.pvv.nl/nieuws/geert-wilders/10356-kandidatenlijst-pvv-2021-2025.html

      • Steven zegt op

        Khun Moo, dat is wat anders dan ‘leden’ die mede het beleid bepalen en zelfs de fractievoorzitter kunnen wegstemmen (zoek wat rond op internet). Wilders’ wil is wet bij de PVV.

  23. khun moo zegt op

    Ik vind het een goed idee om vele punten van de PVV eens onder de loupe te nemen en naast hun niet zo fraaie punten ook de goede in ogenschouw te nemen.

    1. Asiel en migratie
    Asielstop, grensbewaking en restrictief immigratiebeleid
    Illegaliteit strafbaar stellen

    2. Zorg
    Afschaffen eigen risico
    Tandarts in basispakket
    Verzorgingshuizen terug
    Schrappen in de marktwering
    Overheid licht voor, maar bepaalt niet of je rookt, drinkt of wat je eet. Oftewel: geen suiker- en vleestaks

    3. Portemonnee
    Lagere belasting op boodschappen, energie en brandstof

    4. Pensioen
    AOW-leeftijd verlagen naar 65
    Nieuw pensioenstelsel terugdraaien
    Handhaven IOAOW
    Hogere ouderenkorting

    5. Wonen
    Sociale huur verlagen en huurtoeslag omhoog
    Meer sociale huur, middenhuur en koopwoningen bouwen
    Stikstofregels die woningbouw belemmeren van tafel
    Geen verplichte warmtepomp en stoppen met gasvrij maken van woningen
    In steden of dorpen ‘Een straatje erbij’

    6. Onderwijs
    Taal en rekenen weer centraal
    Meer leraren voor de klas, geen onbevoegden
    Beperking van buitenlandse studenten

    7. Verkeer
    Schrappen vliegtaks
    Maximumsnelheid naar 140 km/u
    Streep door rekeningrijden
    Meer wegen aanleggen
    NS en ProRail samenvoegen
    Meer treinen en zitplaatsen in spits en betaalbaar en veilig ov

    8. Veiligheid
    10.000 extra politieagenten
    Hogere straffen, celstraffen helemaal uitzitten (ook levenslang) en strenger gevangenisregime
    Tbs afschaffen
    Zero tolerance voor straattuig
    Digitale schandpaal voor daders van geweld- en zedenmisdrijven

    9. Klimaat
    Kolen- en gascentrales open houden
    Geen windturbines, zonneparken of biomassa
    Nieuwe kerncentrales bijbouwen
    Stikstofregels schrappen of versoepelen
    Terugtrekken uit het VN-Klimaatakkoord, Klimaatwet intrekken en Klimaatfonds schrappen

    10. Ondernemen
    Betaalbaar en vrijwillig verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en pensioen

    • PeterV zegt op

      Meer leraren, zorgpersoneel, politieagenten, wegen, treinen, huurwoningen.
      Korter werken, huren omlaag, eigen risico afschaffen, geen vliegtaks, geen rekeningrijden.
      Mooi lijstje zo, heel realistisch.
      Ik zou het ook niet door laten rekenen… waar gaan we dat personeel vandaan halen?

      • Chris zegt op

        De oplossing is eenvoudig: asielzoekerrs en vluchtelingen.
        Maar ja, die willen we niet
        Dus: zullen we in Nederland allemaal een tweede en derde baan moeten nemen.
        Moet kunnen als we per baan korter gaan werken.
        En is nodig omdat de salarissen evenredig omlaag gaan.

      • Atlas van Puffelen zegt op

        Gewoon eens lekker vijf dagen in de week werken PeterV
        Nederland is kampioen deeltijd werkers [ongeveer 50 %]

        https://ap.lc/JiXIn

        Financieel gezien schijnbaar de beste optie. [kwijtscheldingen subsidie et cetera]

        Korter werken bedoel je, denk ik de AOW 65 jaar wens mee.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website