Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat de dienstverlening voor Nederlanders in het buitenland uitbreiden en moderniseren. Dat staat in de beleidsnota ‘Staat van het Consulaire’ die minister Blok van Buitenlandse Zaken vandaag heeft gepresenteerd.
Met deze nota kijkt Buitenlandse Zaken vooruit: wat kunnen Nederlandse reizigers, expats en emigranten in het buitenland verwachten van Buitenlandse Zaken? Maar ook wil het ministerie met deze nota een belangrijke boodschap afgeven aan de Nederlander wereldwijd: neem je eigen verantwoordelijkheid als je op reis gaat.
Voor Nederland en Nederlanders wereldwijd
De beleidsnota is voor Nederland en Nederlanders wereldwijd. De minister overhandigde de nota vrijdag aan ombudsvrouw Jeanine Janssen van Omroep Max, directeur Leendert Jan Visser van MKB Nederland en directeur Carola Hoekstra van Thomas Cook. Minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken: ‘Goede dienstverlening aan Nederlanders wereldwijd staat voorop. Daar blijf ik me, samen met onze partners, voor inzetten. Buitenlandse Zaken houdt daarbij voortdurend de vinger aan de pols om de dienstverlening waar nodig en mogelijk te verbeteren en te moderniseren’.
Mobiele paspoortteams en meer paspoortbalies
Zo gaat het ministerie vanaf volgend jaar mobiele paspoortteams inzetten om Nederlanders tegemoet te komen die, vanwege de verschijningsplicht, in het buitenland lang moeten reizen naar een ambassade of consulaat om een paspoort aan te vragen. Deze mobiele teams van medewerkers reizen met een vingerafdrukapparaat vanuit het ministerie of ambassades naar locaties wereldwijd om Nederlanders de mogelijkheid te geven dichterbij huis hun paspoortaanvraag in te dienen.
Ook gaat Buitenlandse Zaken na een geslaagde proef in Edinburgh in meer landen samenwerken met gespecialiseerde dienstverleners die paspoortaanvragen van Nederlanders kunnen verwerken. Hierdoor wordt het aantal ‘paspoortbalies’ in het buitenland uitgebreid. In het komende jaar openen extra paspoortbalies in het VK, Canada, Australië, de VS en Spanje.
Eigen verantwoordelijkheid op reis
Buitenlandse Zaken komt duizenden keren per jaar in actie voor Nederlanders in het buitenland, bijvoorbeeld bij vermissingen, arrestaties of overlijdens. ‘Consulaire dienstverlening raakt mensen direct. Onze medewerkers staan 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om Nederlanders persoonlijk hulp en advies te bieden. Hierop kunnen Nederlanders, ook in de toekomst, blijven rekenen’, aldus minister Blok.
Tegelijkertijd pleit de nota voor realistische verwachtingen. Nederland maakt immers niet de dienst uit in een ander land en er zijn beperkingen aan wat Buitenlandse Zaken kan doen als een reiziger te maken krijgt met de lokale autoriteiten. ‘Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag, ook in het buitenland. Als je de wetten en regels in een ander land niet respecteert, kun je verwachten dat dat voor jou consequenties heeft’, zegt minister Blok. ‘Als je willens en wetens een gevaarlijk gebied in reist en hier in de problemen komt, kan Buitenlandse Zaken geen oplossing garanderen. Je kunt zelf veel ellende voorkomen door je goed voor te bereiden op je reis en je hoofd erbij te houden. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is, zeker voor verre en onbekende bestemmingen, een belangrijk begin,’ aldus Blok.
Visa: 300 miljoen euro per jaar voor Nederland
Buitenlandse Zaken verzorgt ook de verstrekking van visa wereldwijd voor een kort verblijf in Nederland. Aan toeristen en zakenmensen worden jaarlijks circa 700.000 visa verstrekt. Nu mensen wereldwijd meer en meer reizen, groeit dat aantal elk jaar met meer dan 10 procent. Dat is verdienstelijk voor Nederland: het levert jaarlijks 300 miljoen euro aan directe inkomsten op. Buitenlandse Zaken zet in op extra dienstverlening voor specifieke groepen die goed zijn voor Nederland en de Nederlandse welvaart, zoals start-ups en ondernemers.
Cijfers
Buitenlandse Zaken maakt eens per jaar de cijfers bekend over de omvang van de consulaire dienstverlening. Een greep uit de laatste cijfers (2017):
- BZ kwam ruim 3000 keer in actie voor ernstige gevallen (gedetineerden, ongelukken, vermissingen).
- Het BZ 24/7 Contactcenter kreeg 700.000 telefoontjes.
- Ambassades en consulaten gaven 130.000 paspoorten uit.
- De reisadviezen werden bezocht door 2,4 miljoen unieke bezoekers.
Bron: Rijksoverheid
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Jammer dat Azië er niet bij staat wat betreft uitbreiding van dienstverlening ook geen mobiel loket je zal maar in een van de omringende landen van Thailand zitten en naar Bangkok moeten voor de ambassade daar gaat dan ook veel tijd in zitten en extra geld over de andere landen zoals Indonesië en de Filippijnen met hun vele eilanden word ook niks gedaan. BEDANKT buitenlandse zaken.
Eigen verantwoordelijkheid staat in het begin van het artikel. Ga dan niet klagen als je jezelf naar een afgelegen plek verbant waar je ver van bijvoorbeeld een ambassade zit, je kiest daar toch zelf voor.
Er staat ook in dat buitenlandse zaken er is voor de Nederlandse burgers in het buitenland en dat ze er voor jou zijn als het nodig is komen ze zelfs met mobile apparaten naar je toe maar niet in Azië wel in Spanje terwijl daar de reistijd vanaf elke stad richting ambassade max 2 1/2 uur is moet je hier in Azië proberen en een ieder maakt uit waar hij/zij zich in het buitenland vestigen dus niet u of buitenlandse zaken bepalen dat.
Beste David, ik geloof dat je niet accuraat bent. Jaren geleden heeft de gemeente La Nucía (bij Benidorm) in Spanje gratis een locatie aan Nederland aangeboden voor een consulaat t.b.v. de vele duizenden Nederlanders aan de Costa Blanca. Nederland maakte daar dankbaar gebruik van tot enkele jaren geleden. Toen werd door BZ het consulaat wegens bezuinigingen weer opgeheven en moeten sindsdien de Nederlanders voor een nieuw paspoort naar Madrid, circa 500 km landinwaarts. Hoezo maximaal 2,5 uur reistijd vanaf elke stad?
Kort door de bocht scheurend heb je gelijk.
Je vind dat dat iedere Nederlanders in b.v. Thailand lekker dicht bij de Ambassade moet gaan wonen?
Gezellig!
Waar het om gaat en wat bedoeld wordt, denk ik zo, dat de mobiele paspoortteams niet alleen in de buurt van de hoofdstad van een land komen, maar bijvoorbeeld naar, net als bijvoorbeeld Australia en de US doen, plekken bezoeken waar landgenoten verblijven, ruim gezien dus.
Het wordt “outreach” genoemd.
Maar, ik vind de nieuwe lijn, zogezegd, een positief geluid na jaren van inkrimpen.
Afwachten wat ervan terecht komt, beloftes van de huidige en voorgaande regeringen neem ik met e’en baal zout.
Ik heb de beleidsnota van 18 pagina’s doorgeworsteld en ik vind, dat het aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Een prima werkstuk, dat in voorkomende gevallen goed te gebruiken is.
Ga eerst eens een beetje meer samenwerken, m.n. tussen de EU lidstaten, o.a. het Schengen-visum.
Krijg bij de overheid meestal de indruk dat ik ten dienste moet staan van de autoriteiten. Terwijl die overheid nu juist door de burgers in het leven werd geroepen, en wordt gefinancierd door diezelfde burgers, OM ONS TE DIENEN en niets minder dan dat.
Loop eens een ambassade binnen! Die ambassade is helemaal van u, van de burger! Het hele gebouw met alles wat daar is, het is er dankzij ons, het is van ons, van de burgerij. Elke maand weer betalen WIJ burgers de salarissen van al de functionarissen die daar werken. In het Engels heten deze lieden dan ook zeer treffend ‘civil servants’, ze zijn welbeschouwd niets meer dan dienaren van het volk.
Maar gedragen zij zich daar naar?
Het is niet voor niets dat de bevolking in opstand komt, in gele hesjes: in Frankrijk, in Belgie en ook ons land. Steeds meer burgers eisen dat er naar hen geluisterd wordt, dat hun overheid voor hen opkomt, doet wat zij willen, hun belang dient. Want wie betaalt, die bepaalt.
De overheid voelt de bui wel hangen en komt met mooie nota’s, maar is onze overheid er echt voor de Nederlandse staasburgers?
Nu weer speelt er een spraakmakende affaire rond een 17-jarige Nederlandse jongen die in Spanje al drie maanden in een gevangenis zit, nog steeds in voorarrest godbetert, omdat hij, op vakantie met zijn ouders, bij het zwembad wat had zitten frunnikken aan twee Engelse meisjes. Kan nog wel maanden duren, dat voorarrest. De vader werd geinteviewd op Radio 1, onze ambassade in Madrid doet niets! Net als in de affaire Julio Poch, die door NL via Spanje (!) werd uitgeleverd aan Argentinie, waar hij acht jaar onschuldig in voorarrest zat… Om over de affaire Van Laarhoven in Thailand maar te zwijgen.
Buitenlandse Zaken, breek me de bek niet open: hoog tijd voor een hele grote bezemactie!
Helemaal mee eens!Dat zal b.v. een amerikaan niet overkomen!Die staan tenminste voor het welzijn van hun burgers in het buitenland.
De voorbeelden zijn enigzins richting strafrecht zaken en dan is er weinig uit te richten.
Als u uw kind in uw eigen huis een goede ouderwetse opvoedingsklap geeft dan beschouwt u dat toch ook als een privezaak waar ik mij niet moet bemoeien?
U doet met de reactie te kort aan wat er dagelijks gedaan wordt om het de mensen in den vreemde het allemaal wat makkelijker te maken.
Beste Joe Argus,
Je schrijven is heel goed weer gegeven hoe de situatie is en deze zal niet veranderen zolang de huidige regering het voor het zeggen heeft.
Het is allemaal kretologie, met loze belofte, waar niets van terecht komt.
Nederland is een vazal van de EU, die langzaam een ex DDR staat aan het worden is, in heel Europa begint het te rommelen, men onderschat de kracht van de bevolking.
Nederland zou eens naar Amerika moeten kijken wat betreft hun onderdanen. Onze politici hebben de mond vol over Amerika! Een ding doet Amerika goed : niet uitleveren van onderdanen en ze terughalen uit het buitenland! De Nederlandse buitenlandse zaken ambtenaren , inclusief ministers laten ze het liefst verrekken.Tenzij je ergens een vriendje hebt. Ik heb helaas de ervaring dat ik een vriendin uit Thailand uitnodigde……borgstelling, verzekering, retourticket…….doopceel bij gemeente…….alles correct oh ja betaald……resultaat : visum geweigerd ! Onduidelijk reisdoel ! Op gegeven : reisdoel vakantie ! Voor IND was dat onduidelijk ! Ik heb de ambtenaar in BKK toen kunnen uitleggen wat vakantie betekent. Voor mij geen meter vertrouwen in die club! En verder voor geen enkele minister voor deze regering……die zit er voor eigen gewin. Deze kreet van onze Stef is om de stemmen van Nederlanders in het buitenland te winnen in maart. Wat een doorzichtig trucje ! Houd ze in de gaten, ze doen het jou ook.
Wat een gemopper, BuZa geeft aan dat er mobiele consulaire teams komen die de wereld rondreizen om het mogelijk te maken dat Nederlanders in het buitenland
dichter bij huis hun reisdocument kunnen aanvragen. In Thailand is de ambassade toch ook al enkele keren afgereisd naar plekken met veel Nedeelanders om zaken zoals paspoort vernieuwing te regelen? Neemt BuZa zich voor dit vaker te gaan doen en dan is het nog niet goed?
Ik snap ook de reacties over Amerika niet, waarom zou Nederland zich moeten bemoeien als een onderdaan in bijvoorbeeld Spanje verdacht wordt van aanranding? Of accepteren de mensen die dat wel graag zien gebeuren ook inmenging van een buitenland als in Nederland iemand als verdachte opgepakt wordt voor een delict?
BuZa schrijft hier over:
Geen inmenging in de interne rechtsorde van andere landen:
• De Nederlandse overheid treedt niet in de interne rechtsorde van andere landen.
• Nederland respecteert dan ook de nationale wet- en regelgeving van andere landen
(’s lands wijs, ’s lands eer), maar staat klaar voor advies en bijstand.
• Andersom zal Nederland geen buitenlandse consulaire inmenging in de Nederlandse rechtsorde
accepteren, zonder af te doen aan internationale verplichtingen en rechten.
Reisdocumenten: tja, dat doe je 1 keer in de tien jaar.
Ik zou willen dat de overheid de Nederlanders (en ook sommige Thais die in Nedeland hebben gewoond of gestudeerd) wat zou helpen in het wegwijs worden in dat andere land en standaard gecertificeerde, dowmnloadable vertalingen van verklaringen zou maken die men met met een veel grotere regelmaat nodig heeft.
En een beetje meer souplesse zou men ook verwachten van een overheid die toch zou moeten weten dat geen enkele expat hetzelfde is.
Wat betreft Schengen komt het er op neer dat men nog meer de aanvrager naar de Externe DienstVerlener (VFS Global stuurt), dat is nu nog optioneel maar hoe lang nog? En blijft men de extra kosten voor gebruik van de EDV dan afschuiven op de aanvrager? Het RSO behandelcentrum in Kuala Lumpur gaat dicht dus paspoort, bewijsstukken en plakken van het visum gebeurd straks niet meer in Maleisië. Men gaat de visumbeoordelingen in 2019 vanuit Den Haag doen. Gelukkig gaan er dan geen paspoorten en papieren van Bangkok naar Den Haag, dit gaat digitaal en de ambassade te Bangkok gaat weer net als vroeger het visumsticker inplakken in het paspoort (na akkoord uit Den Haag op een aanvraag). Minder kans op zoek raken van dingen, snellere afhandeling als alles niet langer fysiek per vliegtuig heen en weer gaat. Digitalisering is het credo.
Helaas niets over het opzetten van een gezamelijk Schengen/ambassade loket zodat men zonder service koten op 1 plek voor alle lidstaten terecht kan voor het doen van een aanvraag. Maar ze zijn op weg met het terugbrengen van doorlooptijden (nu veelal 1 week) en geleur met stukken van A naar B naar C naar B naar A.
Over het Schengenvisum schrijft BuZa:
—–
– Het aantal Schengenvisumaanvragen voor Nederland is tussen 2011 en 2017 met 45% gestegen. Bezoekers die voor kort verblijf naar Nederland willen komen, leveren Nederland veel op (…) Inzet is de drempel voor deze reizigers zo laag mogelijk te maken.
– Het onderzoek geeft aan dat bezoekers met een zakelijk reisdoel meer baten opleveren dan bezoekers met een ander reisdoel (…)
– Een andere belangrijke maatregel die wordt ingezet om de Nederlandse belangen te faciliteren is de inzet van commerciële visumaanvraagkantoren (externe dienstverleners). Hiermee brengt de Rijksoverheid de dienstverlening dichter bij de klant en daarmee wordt het laag-drempeliger om een visum voor Nederland aan de vragen. Ook is een online aanvraagformulier ontwikkeld waarmee klanten in de toekomst hun visum digitaal kunnen aanvragen. Vanwege de noodzaak om biometrie af te geven zal een gang langs het visumaanvraagkantoor (EDV) voor afgifte van biometrie helaas noodzakelijk blijven.
– Het ministerie van Buitenlandse Zaken is gestart met centralisering van het beslisproces naar Den Haag. Tot en met 2020 worden regionale backoffices stapsgewijs overgeheveld naar de Consulaire Service Organisatie (CSO) in Den Haag. De CSO is een centrale backoffice waar beslissingen op visumaanvragen worden genomen (…)
– Met de visumverlening wordt het economisch belang van Nederland gediend. Tegelijkertijd vraagt het verstrekken van een visum een beoordeling op eventuele gevaren voor de openbare orde, veiligheid en vestiging. Om de sterk toegenomen aantallen visumaanvragen van
een goed antwoord te voorzien, heeft Nederland een nieuwe werkwijze geïntroduceerd: het Informatie Ondersteund Beslissen. Het Informatie Ondersteund Beslissen maakt gebruik van data-analyse voor het signaleren van kansen, risico’s, trends en patronen. Hiermee is het mogelijk mogelijk om de aandacht te focussen op die aanvragen waar potentiele risico’s zijn. Nederland kan het overgrote deel van visumaanvragen daarmee sneller faciliteren.
(…)
– Daar waar aanvragers nog persoonlijk moeten verschijnen, werkt Nederland samen met private dienstverleners die als loket dienen, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. Tevens werkt Nederland aan een online aanvraagformulier, waarin de klant in de toekomst online de persoonlijke gegevens kan invullen en de benodigde documenten kan uploaden. Op basis van informatie van ketenpartners
en data-analyse wordt bepaald of een aanvraag extra snel kan worden afgehandeld, of dat er aanleiding is voor bijvoorbeeld een interview of een extra documentcontrole.
—–
BuZa heeft ook feedback gehad van de burger (wat men er mee doet is vers twee). BuZa schrijft hierover:
—–
Medio 2018 voerde het ministerie van Buitenlandse Zaken daarom een publieke consultatie uit ten behoeve van de verbetering van de consulaire dienstverlening en de verdere ontwikkeling van het consulaire beleid. Dat gebeurde via de daartoe geëigende wegen van publieks-
consultatie door de Rijksoverheid: http://www.internetconsultatie.nl. De consultatie stond open voor iedereen met kennis en ideeën over consulaire dienstverlening. (…)
De consultatie heeft duidelijk gemaakt dat de meerderheid van de respondenten geen volledig beeld heeft van wat het geheel aan consulaire dienstverlening inhoudt en onder welke voorwaarden en in welke context die plaatsvindt. Men baseert de informatie op de eigen ervaring en op het deel waarop men zelf zicht
heeft gehad en put minder uit algemene bronnen. (..)
Verreweg de meeste reacties zijn ontvangen op het onderwerp reis- en identiteitsdocumenten. (..) Andere suggesties die zijn gedaan zijn het duidelijker communiceren over welke documenten nodig
zijn om een reisdocument aan te vragen (vijftien respondenten) en het mogelijk maken om docu-
menten die eerder zijn ingediend bij een vervolgaanvraag niet meer aan te hoeven leveren (twee respondenten).
Visa
Een groot deel van de respondenten gaf aan digitalisering van het visumproces een belangrijk aandachtspunt te vinden, om het proces zo te vergemakkelijken en te versnellen. Versnelde en vereenvoudigde visumprocedures voor bonafide aanvragers, zoals zakenreizigers of partners van Nederlanders, worden ook aangekaart als mogelijke verbeteringspunten in het
visumbeleid. Respondenten stelden voor om meer samenwerking te zoeken met andere Schengenpartners voor visumaanvragen, waardoor aanvragen bij verschillende ambassades mogelijk zouden zijn voor het Schengengebied. Enkele respondenten vroegen om meer aanvraaglocaties voor de visumaanvragen.
Externe dienstverleners kwamen ook vaak terug in de antwoorden van de respondenten. De kwaliteit en de kennis van het personeel van externe dienstverleners kan volgens de respondenten verbeterd worden. Enkele respondenten stelden voor om terug te gaan naar alleen visumaanvragen bij de posten in plaats van bij externe dienstverleners.
Andere aandachtspunten die genoemd werden door respondenten waren duidelijke informatiever-
schaffing van de benodigde documenten bij een aanvraag, goede checks op risicogroepen uitvoeren,
front-office- en klantenservicepersoneel opleiden op vriendelijkheid en kennis, een visum aan de
grens mogelijk maken en het mogelijk maken voor de Nederlandse politie of de belastingdienst om
eerste checks op visumaanvragers uit te voeren.
Algemeen
Ongeveer honderd respondenten gaven algemene suggesties ter verbetering van de consulaire
dienstverlening. In de meeste gevallen gaven deze respondenten deze suggesties ook reeds in
reactie op de specifieke consulaire producten en diensten. Te noemen zijn:
• meer digitalisering
• meer communicatiemogelijkheden
• betere informatievoorziening
• meer consulaire locaties, voor aanvragen o.a. DigiD, rijbewijs, consulaire verklaringen
• ruimere openingstijden
• mobiele consulaten
• Europese samenwerking.
—–
Ik zou zeggen: blijf BuZa bestoken met feedback, schrijf een nette brief waarin je concreet pijnpunten en gewenste verbeteringen noemt. Stuur dat door naar ambassade of BuZa in Den Haag. Doe mee aan de jaarlijkse consultatie ronde. Je weet dan niet óf ze er wat mee willen of kunnen doen maar dan kan je pijnpunt in iedergeval aandacht krijgen. Dat is al efficiënter dan alleen maar je frustraties op dit blog delen. Al wil ik best denken dat bijvoorbeeld het onderling praten over Schengen dienstverlening e.d. op dit blog anderen weer aan het denken zet om eens in de pen te klimmen. Daar hebben we meer aan dan gemopper aan de stamtafel.
Nog een keer dan: de overheid is er dankzij ons burgers. Wij zijn er dus niet dankzij de overheid. Dat is de crux. De tijd dat de overheid liet prediken, vanaf de kansel en door gedienstige media, dat wij onderdanig moesten zijn aan het ‘boven ons gesteld gezag’ ligt toch wel achter ons.
Helaas moet de overheid er telkens weer op worden gewezen dat het haar enige ‘raison d’etre’ is alles in het werk te stellen om de burgerij terwille te zijn. Daar betalen wij de overheid dik voor, middels belastingen en daar hoeven wij dus helemaal geen dankjewel voor te zeggen!
Er is terecht grote ontevredenheid bij burgers over hun overheid en de overheid zou wel gek zijn daar geen acht op te slaan. Dan krijg je Franse toestanden.
Enkele respondenten wijzen er op dat ik enkele zaken noemde, waarbij Nederlandse staatsburgers in buitenlanden in de problemen kwamen, juist door hun overheid. Terwijl die overheid jarenlang door hen was betaald, zij betaalden immers belastingen. Buitenlandse Zaken heeft deze staatsburgers bedrogen. In plaats van hen te helpen heeft BZ hen uitgeleverd aan kwaadwillende landen en dat is, om met oud-minister Ben Bot te spreken, schandalig.
De NL overheid zou zich niet mogen bemoeien met de rechtsgang in andere landen, zo reageren enkele kenners. Dat mag onze overheid wel degelijk wanneer er internationale verdragen worden geschonden of wanneer de menselijkheid in het geding komt. Het is een schending van de mensenrechten om burgers maanden, zelfs jaren in voorarrest te houden, zonder een onderbouwde aanklacht te presenteren. Dat is hier aan de orde en dan heeft buitenlandse zaken (nogmaals: een instantie die van ons is en niet omgekeerd) de taak en dus ook de plicht om voor de getroffen burgers op te komen.
De overheid is er dankzij de kiezers en het is schijnbaar hun wens om het zo te doen.
Dan is het parlement die het mandaat geeft om zaken uit te voeren en als die het ook goed vinden dan is het eenmaal zo.
Om op de nota terug te komen…hoeveel belasting vindt u het waard om Nederlanders in het buitenland en toeristen vanuit het buitenland te helpen dmv de ambassades en consulaten?
Johnny toch! Wordt de complete vierde macht vervangen na verkiezingen? Net als in de VS: overal nieuwe ambassadeurs? Nieuwe burgemeesters, nieuwe politiekorpsleiding? Gooi af die leiband, Johnny! Of toch liever HMV ?
Het zal aan mij liggen maar snap werkelijk niet wat hier boven geschreven wordt en wat het met de beleidsnota te maken heeft.
De simpele vraag die gesteld werd is hoeveel belastinggeld men over heeft om de ambassades en consulaten te laten draaien zodat een ieder de allerbeste ondersteuning kan ontvangen in alle uithoeken van de wereld.
Vraag het aan de gemiddelde Nederlander en vele niet wereldreizigers zullen het niet als prioriteit zien dat er teveel geïnvesteerd wordt net zoals een niet voetballiefhebber het onnodig vindt om hele politiemachten in te zetten bij risicowedstrijden.