Zo’n 44 procent van de Nederlandse vakantiegangers heeft tijdens een recente reis in het buitenland iets vervelends meegemaakt, variërend van klein ongemak tot ernstige situaties zoals ziekte, ongevallen of arrestaties.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Als gaat om problemen in het buitenland zijn het voornamelijk jongeren (18-25 en 26-35 jaar) en nauwelijks om 55-plussers die daar mee te maken krijgen. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld, hoger opgeleiden die narigheid meemaken.
Uit cijfers van de consulaire dienstverlening blijkt onder meer dat Buitenlandse Zaken in 2019 ruim 3100 Nederlanders in noodsituaties heeft bijgestaan. De redenen waren o.a. vermissingen, arrestaties, overlijden en ziekenhuisopnames.
Top 5 van problemen in het buitenland
De top 5 meest voorkomende nare situaties tijdens de vakantie binnen of buiten Europa:
- Geld/pinpas/creditcard gestolen of verloren (13%).
- Waardevolle spullen zoals telefoon, sieraden gestolen of verloren (12%).
- Medicijnen vergeten of kwijtgeraakt (10%).
- Slachtoffer van beroving of zakkenrollerij (9%).
- Paspoort/ ID-kaart/ rijbewijs gestolen of verloren (9%).
Narigheid tijdens vakanties gebeurt vaker buiten Europa dan binnen Europa. Wél is het zo dat de groep die alleen binnen Europa op vakantie gaat vrij groot is (iets meer dan de helft).
De meest genoemde instanties waar hulp, ondersteuning of advies wordt gevraagd door vakantiegangers die iets vervelends hebben meegemaakt, zijn de plaatselijke autoriteiten (39%) en de reisverzekering (38%). Een Nederlandse ambassade of consulaat wordt met 17% het minst vaak genoemd. 16% geeft aan géén hulp of advies van anderen te hebben ingeroepen en het zelf te hebben opgelost. Dit geldt het sterkst voor 55-plussers.
Vooral jongeren vragen hulp bij Nederlandse ambassade
Vakantiegangers die hulp of advies vragen bij een Nederlandse ambassade of consulaat zijn met name jongeren (18-25 en 26-35 jaar). Het betreffen nauwelijks 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld hoger opgeleiden. Mensen die in een groep reizen schakelen vaker dan
mensen die alleen reizen hulp in van een Nederlandse ambassade of consulaat.
Het vaakst wordt bij een Nederlandse ambassade of consulaat aangeklopt in geval van een gestolen of verloren paspoort, geld of waardevolle spullen. Voor een gestolen of verloren paspoort geldt dat hulp of advies inschakelen bij een Nederlandse ambassade op plek 3 staat van meest genoemde instanties. Bij de andere twee (gestolen of verloren geld of waardevolle spullen) komt de ambassade niet in de top 3 voor.
Gebeurtenissen die relatief weinig voorkomen, maar waarbij men – als het dan toch gebeurt – wél naar een Nederlandse ambassade of
consulaat gaat zijn ‘slachtoffer geweldsmisdrijf’, ‘vermissing’ en ‘problemen met de autoriteiten in het land waar men was’.
Wijs op reis
Een goede voorbereiding op een reis naar het buitenland kan een groot verschil maken. Als reiziger kun je zo problemen voorkomen en mocht het toch misgaan weet je wat je moet doen. Om Nederlanders hiervan bewust te maken starten het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Douane maandag een gezamenlijke campagne gericht op de Nederlandse reiziger: Wijs op Reis.
Uit de cijfers blijkt ook dat Nederlanders de reisadviezen steeds beter weten te vinden. In totaal werden de adviezen het afgelopen jaar 3,25 miljoen keer geraadpleegd. Dat is bijna een miljoen keer meer dan in 2018, toen zochten Nederlanders 2,3 miljoen keer informatie op in het reisadvies.
Minister Blok: “Ik gun iedereen een fijne vakantie. Maar daar heb je als reiziger ook een hand in. Wees dus wijs en bereid je reis goed voor, zodat je onbezorgd kunt genieten. Zorg bijvoorbeeld voor een goede verzekering en informeer jezelf welke souvenirs je beter niet mee kunt nemen naar huis. Zoek vooraf uit hoe veilig het is op je bestemming zodat je weet welke plekken je moet vermijden en waar je veilig naartoe kunt. Mocht het toch misgaan, ons 24/7 BZ Contactcenter is dag en nacht bereikbaar voor Nederlanders met een hulpvraag.”
Op de website wijsopreis.nl kunnen reizigers alle relevante informatie vinden van het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Douane: van de reisadviezen tot informatie over wat wel of niet mee mag in de bagage terug naar huis.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Het valt me op dat ziekte niet in de top 5 staat. Op de eerste vakantie iets verkeerds gegeten, nou dat vergeet ik de rest van mijn leven niet meer.
2 Andere thailand vakanties in het ziekenhuis terechtgekomen. 1 x door een darminfectie, 1 keer door een open wondje waar vervuild douchewater in kwam (waarschijnlijk). Beide keren goed geholpen.
Wacht niet te lang met naar het ziekenhuis is gaan is mijn tip. Na die darminfectie was ik na een week tobben binnen 24 uur weer de oude. En op open wondjes een waterdichte pleister plakken.
En sla het alarmnummer van je bank in je gsm op, alsmede het nummer van de NL ambassade.