ING stopt na 30 jaar met TAN-code
Belangrijk nieuws voor expats en pensionado’s in Thailand die bankieren bij ING. De bank vernieuwt het online bankieren met ‘Mijn ING’ voor haar klanten. Bankieren op een smartphone, laptop, pc en tablet zal daardoor voor alle klanten hetzelfde zijn. Opdrachten worden voortaan standaard bevestigd met de ING Mobiel Bankieren App en niet meer met een TAN-code per sms of papieren lijst.
De komende maanden worden alle particuliere klanten gefaseerd overgezet naar het vernieuwde Mijn ING. Alle klanten met de Mobiel Bankieren App gaan dan ook over op mobiel bevestigen. Klanten die de app niet kunnen gebruiken, bevestigen hun opdrachten voorlopig nog met een TAN-code. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief. Daarmee neemt ING na ruim dertig jaar gefaseerd afscheid van de TAN-code.
De komende maanden gaan steeds meer particuliere klanten de vernieuwde omgeving met mobiel bevestigen gebruiken. Zij worden hierover persoonlijk geïnformeerd via de inbox van Mijn ING en de Mobiel Bankieren App. Voor zakelijke klanten wordt mobiel bevestigen in maart 2018 geïntroduceerd, het vernieuwde Mijn ING Zakelijk volgt later. Wel krijgen alle particuliere en zakelijke klanten eind januari een nieuw inlogscherm in dezelfde stijl als de nieuwe omgeving.
Bron: Persbericht ING
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
Ik gebruik het sinds begin 2017 en ik vind het werkelijk super. Scannen met de app, pincode of vingerafdruk en klaar.
Ik ben benieuwt want tot op heden bevat de mobile app geen mogelijkheid tot overschrijven buiten europa.
Ik vermoed dat dat ook niet verandert, maar dat je, wanneer je via de website overschrijft, je wel via de app kunt bevestigen (i.p.v. het TAN- nummer).
kan wel je moet het alleen activeren in de ing box
Waar woon je Henk? Werkt het in Thailand ook zo goed?
Ik ben ook benieuwd want geen buitenland betalingen in de app via de website nog steeds met Tan. Heb meegedaan aan het testen van mijn ING, dit meermaals aangegeven. Maar wie weet, gaan ze hetzelfde als Kasikorn al een jaar doet. overschrijven via de website en scannen met de mobiel zonder sms. Werkt prima.
Ik denk inderdaad dat het daar op neer gaat komen. Ik heb ook meegedaan in de test. Gewoon via de website de betaling doen en GOEDKEURING geschiedt dan via de app.
Het gaat hetzelfde werken als bij andere banken(abn,knab,van lanschot, etc.. dat werkt in Thailand prima.
19% van de klanten die het mobiel bevestigen al gebruiken vinden het dus niet makkelijk in gebruik. (want 81% wel)
En die zijn allemaal nog vrijwillig overgestapt.
Ik vrees nu al dat ik bij die 19% ga horen.
Is er trouwens een verschil tussen klanten die de app niet kúnnen gebruiken of niet wìllen gebruiken?
Die TAN-code per SMS is nou zo ongeveer het enige wat altijd werkt bij de ING dus ik wil dat het liefst gewoon zo lang mogelijk houden.
Er zal ook een handje ‘geen mening, weet ik niet’ stemmers zijn. Dus misschien 12-17% ontevreden? Nog best wat klanten natuurlijk, maar of de ING met die groep rekening gaat houden??
Volgens mij kan je niet meer dan € 5.000 per app overboeken. Verandert dat?
Op dit moment kun je limiet voor overschrijven via de app zelf instellen tot 50.000 euro per dag.
Als je een bericht krijgt op je mobiel bankieren app van ING waar je op kan klikken en bevestigen met je inlogcode dan is het vrij simpel, maar je moet wel beschikken over internet natuurlijk en die ligt er nog wel eens uit in Thailand zoals velen van ons wel weten. Niet iedere verandering is een verbetering en de enige constante is de verandering dus we zullen het meemaken op termijn. Thans houd ik nog de boot af, want krijg wel al de optie door om via de app te bevestigen of met de sms tan code. Vooralsnog kies ik voor het laatste, maar kennelijk moeten we om voor het eind van het jaar, de uitzonderingen daargelaten, maar die zullen wel met de nodige steekhoudende argumenten moeten komen, teneinde te kunnen afwijken van het nieuwe beleid.
Ik vind het Waardeloos ik kan niet overweg met de nieuwe telefoons ik denk veele oude mensen ook niet.
jochem, zelfde hier. Ben 81 en heb geeneens een smartphone, wat nou?
Elke bank heeft weleens een storing op soms een gedeelte van hun computer dienstverlening.
Dan is de “ouderwets” manier van TAN code een goed alternatief of uitwijk, mocht het Mobiele gedeelte storing vertonen.
En dat is ook weleens gebeurd, waardoor er geen mobiele transacties gedaan konden worden.
De Mobiele gebruikers toen klagen dat zij met die uitval, geen transacties konden verrichten waar ik dat wel kon.
Waarom niet beiden ? Zullen wel de beheer kosten zijn.
En ook GSM providers hebben weleens een storing met hun infrastructuur, waar SMS het vaak nog wel doet.