Verzekeraars hebben vorig jaar maar liefst 10.001 fraudeplegers opgespoord, zo’n 20 procent meer dan in 2015 toen iets meer dan 8.000 verzekeringsfraudeurs tegen de lamp liepen. Met de opgespoorde zaken was in totaal een bedrag van ruim 83 miljoen euro gemoeid. In de eerste helft van dit jaar zijn twee keer zoveel gevallen van fraude met reisverzekeringen ontdekt als in dezelfde periode vorig jaar. Vooral personen tussen 25 en 35 jaar verzinnen diefstal van spullen tijdens de vakantie.

Uit de jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat verzekeraars steeds effectiever zijn in het vinden van fraudeurs. In 2016 leidde één op de drie (gerichte) onderzoeken tot de opsporing van een fraudegeval.

Het CBV ziet een trend ontstaan waarin steeds meer jongeren proberen via een valse claim iets van de kosten van hun verre vakantie ‘terug te verdienen’. In de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar is in de eerste helft van 2017 het aantal fraudezaken met reisverzekeringen ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Een vakantieganger dient bij zijn reisverzekeraar een claim in omdat zijn spullen gestolen zijn in Zuid-Afrika, waaronder een winterjas van 850 euro. Tijdens de reis was het volop zomer in Zuid-Afrika, dus de verzekeraar kijkt nog eens kritisch naar de claim. Dan blijkt dat de globetrotter nog meer goederen claimt die niet gestolen zijn. Gevolg: de totale claim van 7.750 euro wordt afgewezen, de verzekerde staat vier jaar in het landelijke waarschuwingssysteem en hij moet de onderzoekskosten aan de verzekeraar vergoeden.

Fraudeurs worden stevig aangepakt. Men krijgt een boete van 532 euro, de verzekeraar gooit je uit de verzekering en als je het heel bont maakt, kom je op een zwarte lijst.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

13 reacties op “Fraude met reisverzekeringen verdubbeld: Jongeren proberen zo de vakantie ’terug te verdienen’”

  1. Henri zegt op

    Nou zijn verzekeraars ook geen lieve jongens, die jatten legaal omringt door dure advocaten. Maar dat ze optreden tegen fraudeurs, die zo denken gratis een leuke reis te maken is een goede zaak. Mensen die integer zijn betalen vaak een hogere premie, door dit a-sociale gedrag.

  2. Cees zegt op

    Volkomen terecht !!
    Zodoende gaat de premie ook steeds omhoog.

  3. Sommeil zegt op

    Ėénmaal fraudeur, altijd fraudeur. En zeker niet altijd leeftijdsgebonden. (fraude met hospitaalfacturen in Thailand door Nederlandse en wellicht ook Belgische toeristen). Door deze mensen betalen we met zijn allen meer. Gewoon onmiddellijk op een zwarte lijst met een hoge boete.

    • FonTok zegt op

      ??? Fraudeurs komen al op een zwarte lijst en krijgen al een boete en worden zelfs vervolgt. Tevens kunnen ze zich alleen nog maar verzekeren tegen torenhoge premies. Heb je überhaupt gisteren naar het nieuws gekeken of geluisterd? Het ging niet alleen om jongeren die onterecht claimen maar ook om bedrijven. Bijv autoschade bedrijven die je deur uitdeuken maar een nieuwe deur claimen bij de verzekering. Hier kwamen ze achter door de eigenaar van de auto te bellen en te vragen wat er eigenlijk was gerepareerd. Ziekenhuizen die een behandeling claimen die niet plaatsvond dan wel door een andere code duurder was dan de oorspronkelijke behandeling. Het systeem is gewoon ziek. En waarom is een fraudeur altijd een fraudeur. Mensen leren ook van hun fouten. Je moet toch echt blijven geloven in zoiets anders wordt je leven wel een grote “ellende”.

  4. Fransamsterdam zegt op

    Van de 10.000 fraudeurs zijn er ruim 5.500 al bij het aanvragen van de verzekering tegen de lamp gelopen – zo blijkt uit de jaarcijfers – kennelijk door het verstrekken van aantoonbaar onjuiste of onvolledige informatie.
    Die andere 4.500 hebben betrekking op ALLE verzekeringen, dus niet alleen op reisverzekeringen.
    Uit het rapport ‘Verzekerd van cijfers 2015′ blijkt dat maximaal zo’n 8% van de fraudeonderzoeken betrekking heeft op reisverzekeringen.
    Als 1/4e van de reizigers tussen de 25 en 35 zou zijn (heel hoog ingeschat) zouden er in 2016 dus 4500 x 0.08 x 0.25 = 90 reizigers tussen de 25 en 35 tijdens de looptijd van de verzekering op fraude zijn betrapt.
    En in de eerste HELFT van 2017 zou dat aantal zijn verdubbeld, dus van 45 in eerste helft 2016 naar 90 in eerste helft 2017.
    Ruim anderhalve reis-schadeclaim meer per week verdeeld over alle verzekeraars in Nederland.
    Schokkend.
    En mocht u toch nog te doen hebben met de verzekeraars: Ook uit het rapport ‘Verzekerd van cijfers 2015’ blijkt dat de verzekeringsmaatschappijen in 2014 voor een bedrag van 460 miljard euro hebben belegd.

    • jasper van Der Burgh zegt op

      Best Frans, ik ben met je eens dat het woord “verdubbeling” de mensen op het verkeerde been zet, en het in absolute aantallen dus wel meevalt. 90 mensen in een half jaar lijkt niet veel.
      Aan de andere kant is het toch een diefstal van 10,500 euro gemiddeld per persoon, een totaal van gemiddeld 950,000 euro. Zo gezien gaat het toch om een aardig bedrag bij elkaar, waar de verzekeringsmaatschappijen dan ook terecht actie op ondernemen. Per slot is het diefstal van iedereen die zich verzekerd.
      Dat de verzekeringsmaatschappijen een groot bedrag hebben belegd doet verder niet ter zake, dat is deels ook noodzaak i.v.m. grote calamiteiten. Zolang er geen kartelvorming is zal de marktwerking lage tarieven blijven garanderen.

    • Ger zegt op

      Dat belegd vermogen is nodig voor de bedrijfsvoering. Het werkelijk resultaat in 2015 is winst van 5,2 miljard euro, was in 2014 een verlies van 800 miljoen euro.
      De winst over ingelegde premies was 7% in 2015. ( bron: verzekerd van cijfers 2016 )

  5. Leo Bossink zegt op

    Dat de verzekeraars die fraude steeds beter aanpakken, is alleen maar toe te juichen. U en ik betalen een te hoge premie door die fraude.
    Van de andere kant zou het de verzekeraars sieren als ze bij bonafide claims gelijk tot uitbetalen zouden overgaan. Maar dat gebeurt meestal niet. Uitgangspunt bij de verzekeraars is: claim in instantie altijd afwijzen, in de hoop dat de claimer afdruipt en het er maar bij laat zitten.
    Verzekeraars, banken en de overheid > allemaal witte borden criminelen die helaas nooit aangepakt worden.

  6. Teun zegt op

    Deze mevrouw uit Frankrijk probeerde de Thaise politie en reisverzekering te besomieteren door afgifte van een fake-beroving te doen.

    CCTV beelden van het voorval op tijd en plaats lieten helemaal geen beroving zien:

    http://www.phuketgazette.net/phuket-news/Frenchwoman-confesses-to-false-snatch-report/48145/

  7. Hans Struijlaart zegt op

    Van mij mag die boete veel hoger worden dan 532 euro. Daarnaast aanmelden bij bureau Halt voor een taakstraf van 60 uur papierprikken ofzo en direct op de zwarte lijst zetten. Goede zaak..
    Ik vind het gewoon ordinaire diefstal. Ik kan het niet anders noemen.
    En losse kreten dat de verzekeraars een claim in eerste instantie altijd afwijzen is natuurlijk onzin.
    Dat ze niet zomaar uitbetalen en een zaak eerst gaan onderzoeken heeft te maken met het gigantische aantal fraudeurs. Ik kan dat heel goed begrijpen. Ik heb al 20 jaar een doorlopende reisverzekering en heb slechts 1x een claim ingediend. Mijn camera was nat geworden tijdens het waterfestival in Thailand. Ik heb een bonnetje van de camera opgestuurd die 1,5 jaar oud was en ik kreeg binnen 1 week mijn geld, nieuwwaarde zelfs. Misschien omdat ik nooit eerder iets geclaimd heb. Alle lof voor mijn verzekeraar.
    Goede zaak dat er steeds meer fraude gevallen worden opgespoord. Als er geen valse claims meer worden ingediend, dan kan de premie waarschijnlijk een stuk goedkoper worden.
    Ik ga komende vakantie ook mijn vakantie terug verdienen door te zeggen dat mijn ski-uitrusting gestolen is in Thailand. Haha.

  8. Sir Charles zegt op

    Grappg, veel jongeren reizend als backpackers komen vaak uit de linksgeorienteerde politieke hoek. Strijdend tegen onrecht, fraude en vele andere maatschappelijke onrechtmatigheden. Niets op tegen maar wel opmerkelijk want ze zijn wezenlijk dan geen haar beter dan hun rechtse exponenten.

    • chris zegt op

      Dat is een misverstand. backpackers komen uit allerlei gezindten. In de USA zijn het zelfs de meer welgestelden die in eigen land backpacken…..Backpacken is meer een houding, een attitude dan dat het iets te maklen heeft met inkomen of politieke achtergrond. Om over witte boorden criminaliteit nog maar te zwijgen.

      “Urbanization summary groups, which are based on geographic and physical features along with income, can also be used to classify consumers. 65% of Suburban Periphery I neighborhoods have an index of 150 or higher for going backpacking on a domestic vacation. These neighborhoods are typically lower-density housing development located in metropolitan and micropolitan statistical areas throughout the United States. Married-couple families dominate, approximately half with children, primarily living in their own single-family homes with two cars.”

  9. Sjaak S zegt op

    Toen ik vele jaren geleden in Azië onderweg was (ik was toen 23) heb ik het zelf ook gedaan. Ik had toentertijd een reisje naar Chiang Mai gemaakt en van daar uit een drie daagse wandeltocht naar de hilltribes ten noorden van Chiang Mai.
    We waren met een klein groepje. Terwijl ik daar in een van de dorpjes sliep werd een lens van mijn camera gestolen en een wekker.
    Ook werden in Bangkok (of op reis daarheen) mijn travellercheques gestolen.
    Een maand later was ik in Singapore en ben toen daar naar de politie gegaan om een aangifte wegens diefstal te doen. Ik vertelde toen dat ik foto’s aan het maken was aan de Orchard Road en ik mijn tas met een lens en nog een paar spullen naast me had staan en deze, terwijl ik plaatjes aan het schieten was, gestolen werd.
    Met dit rapport kon ik de eerder gestolen lens laten vergoeden en kreeg nog iets extra.
    Ik dacht bij mezelf, de gestolen lens in Chiang Mai had ik niet kunnen rapporteren, maar op deze manier kreeg ik tenminste iets terug. Desalniettemin was het bedrog.
    Ik heb dit nooit meer gedaan. Een van de redenen is, omdat ik ook nooit in mijn leven meer een reisverzekering heb afgesloten.
    Natuurlijk vind ik het niet goed dat men verzekeringen op grote schaal gaat bedriegen. Alleen maar al om het feit dat de premies daardoor hoger moeten. Maar dat is toch bij alles zo, of niet? We moeten altijd mee betalen voor diegenen die het systeem schaamteloos uitbuiten….


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website