Aantal Schengenvisum aanvragen voor Nederland enorm gestegen
De aantrekkingskracht van Nederland voor toeristen en zakenreizigers uit het buitenland groeit. Het aantal door Nederland verstrekte visa voor kort verblijf is in de periode 2011-2017 fors gestegen met ruim 45 procent naar 621.000 per jaar.
Naar schatting geven bezoekers uit visumplichtige landen in Nederland bijna 300 miljoen euro per jaar uit. De groei zet naar verwachting de komende jaren door. Dat blijkt uit een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek dat het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft laten uitvoeren.
Als Schengenland is Nederland verplicht een visumbeleid te hanteren dat voldoet aan de voorwaarden zoals vastgelegd in de EU Visumcode. De uitvoering hiervan is in handen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Minister Blok van Buitenlandse Zaken: “Het aantal visumaanvragen stijgt enorm. Nederland bewijst niet alleen bezoekers maar ook zichzelf een dienst met het optimaal faciliteren van deze reizigers. Daarom is Buitenlandse Zaken bezig het proces beter en moderner in te richten door bijvoorbeeld het digitaliseren van het aanvraagproces en het centraliseren van de afdelingen die de visumaanvragen beoordelen. Tegelijkertijd doet Buitenlandse Zaken geen concessies aan veiligheid. Ook in een modern visumproces is en blijft zorgvuldigheid het sleutelwoord.”
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de kwaliteit van de dienstverlening rond de aanvraag van visa een direct effect heeft op de aantrekkingskracht van Nederland als handelspartner voor bijvoorbeeld opkomende economieën. “Dat is een waardevolle conclusie. Het is daarom extra belangrijk dat wij als ministerie nauw in contact blijven met het bedrijfsleven over onze dienstverlening en willen we samen optrekken. Het onderzoek is een goed startpunt voor deze gesprekken’’, aldus minister Blok
Het ministerie van Buitenlandse Zaken introduceerde al eerder het Orange Carpet programma voor lokale bedrijven. Voor medewerkers van deelnemende bedrijven wordt het aanvraagproces vereenvoudigd en is extra dienstverlening mogelijk. Afgelopen september nam het ministerie wereldwijd een digitaal aanvraagformulier voor het Schengenvisum en een Caribisch visum in gebruik dat klanten online kunnen invullen.
Vanaf 2020 wordt het aanvraagformulier uitgebreid met functies als uploaden van documenten, online betalen, het online maken van een afspraak bij een loket.
Bron: Rijksoverheid.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Sinds eind mei ligt mijn jaarlijkse ‘Schengenvisum onder de loep’ artikel stof te happen, het is 95% klaar. De bedoeling was eerst een Schengendossier update te doen, dat is ook al maanden zo goed als klaar maar heb ik nog niet af kunnen maken. Ik zal denk toch maar mijn jaarlijkse artikel af moeten maken.
Belangrijkste cijfers:
De top 3 landen zijn Rusland (24% van de aanvragen), China (16%), Turkije (6%) en India (6%). Thailand vormt 2% van de aanvragen voor een Schengenvisum, goed voor een 10de plek in de ranking.
Uit Thailand kwamen in 2017 zo’n 300.000 aanvragen, tegenover 169 duizend in 2010 (191 duizend in 2011).
Nederland kreeg in 2017 zo’n 12,5 duizend aanvragen tegenover 8 duizend in 2011. België kreeg 6 duizend aanvragen verleden jaar tegenover 5 duizend in 2011.
Afwijzingen liggen jaarlijs veelal tussen de 1-5%, maar België is daarop een uitzondering, daar ligt het flink wat hoger zoals de vast lezers wel zullen weten.
Commentaar:
Wat de minister bedoeld met een modern visumproces: straks moet iedereen naar een externe dienstverlener (is nu nog optioneel), de beoordeling zal in Den Haag plaatsvinden vanaf 2019. Dat betekend wel wat extra kosten omdat de dienstverleners zoals VFS en TLS een service fee vragen terwijl een aanvraag op de ambassade geen extra kosten met zich mee brengt.
Als we dan in 2020 bewijsmateriaal digitaal innemen dan hoeft dat niet naar Den Haag ingevlogen te worden. Lijkt me verstandig want de meeste mensen zitten er niet op de wachten dat het paspoort langer dan een dag of 1-2 weg is, een volle 2 weken zonder paspoort is te lang. Moeten ze de stickers wel weer als vanouds op de ambassade in gaan plakken ipv van in Kuala Lumpur (nu) of Den Haag (2019).
Voor wie mijn oude stukjes nog eens terug wil lezen in afwachting van de jaarlijkse update:
https://www.thailandblog.nl/visum-kort-verblijf/afgifte-schengenvisums-thailand-loep-2016/
Deze top 10 ranking die ik noem is voor heel Europa. Per Schengenland verschilt de raking uiteraard, sommige Schengenlanden zijn meer in trek bij bepaalde herkomstlanden dan, bijvoorbeeld om historische redenen (voormalige kolonie) , vanwege handel tussen twee landen of omdat sommige EU landen qua toerisme gewoon meer in trek zijn bij bepaalde landen.
Mijn ervaring dateert van 2017. Naast aanvraagformulier en gevraagde documenten (kopie paspoort, ziektekostenverzekering etc) moest ook de checklist (!!) door de aanvrager worden ondertekend??!!?? Nog nooit zoiets idioots meegemaakt! Een checklist dient m.i. om te controleren of de aanvrager alles heeft ingevuld, kopieen bijgevoegd etc.
Puntje van ergernis blijfft natuurlijk, dat je vanuit Chiangmai (waar wij wonen) wel “even” op en neer moet naar Bangkok. Toch al gauw ca 700 km enkele reis + overnachting. En ik kan aan mijn vriendin nog steeds niet uitleggen waarom Nederlanders wel 30 dagen in Thailand vakantie mogen vieren en zij voor een vakantie naar Nederland (hoe kort ook) geld moet neertellen voor kosten aanvraag visum inclusief retour-ticket en hotelovernachting. Bij elkaar al gauw zo’n Euro 210,- of meer.
Zal ik het dan maar uitleggen waarom je een visum nodig hebt. Kijk naar het rijke land Zuid Korea: er zijn daar ongeveer 120.000 Thaise mensen illegaal aan het het werk omdat er geen visum vereist is. Andersom is er bijna geen Zuid- Koreaan welke illegaal in Thailand werkt want de verdiensten zijn laag in vergelijking met het thuisland. Dus het is een kwestie van rijke landen en arme landen ( gemiddeld ! dan gekeken naar inkomens) en daarom zijn er soms visa nodig.
Goed verhaal. Alleen niet helemaal waar. Een farang mag slechts 30 dagen in Thailand blijven. Daarna moet hij of kort verlengen dan wel het risico lopen van opgepakt te worden.
In Nederland (West Europa) zijn wij toch zo goed om vreemdelingen te controleren en eventueel op te pakken? Dus, waarom dan niet goed checken bij binnenkomst?
Dat is het geval bij o.a. de meeste Amerikaanse (noord en zuid) landen. Het economisch profiel van deze regio (en verdragen) acht men voldoende om niet al vooraf maar steekproefsgewijs aan de Europese grens pas te doen. Je kunt natuurlijk niet iedereen controleren aan de grens, dan zouden de wachtrijen gigantisch worden. Plus dat eenmaal voorbij het grenshokje men je uit het oog zal verliezen. Dus pas als het economisch profiel voldoende toeneemt zullen landen van de visumplicht worden ontslagen en dus niet langer vooraf maar aan de grens pas (kans op) controle hebben. De eisen voor iemand van het Amerikaanse continent is verder gelijk aan iemand uit Azië.
Uiteraard hoop ik dat Thailand ook binnen wat jaren op de visumvrije lijst kan komen, landen zoals Maleisië gingen Thailand al voor dus Thailand moet dat ook kunnen. Zou heel wat hoofdpijn schelen voor Thai (en hun eventuele Nederlandse partners).
Op zich vind ik het geen slecht idee om een checklist te laten aftekenen bij het inleveren van de aanvraag.
Indien de aanvraag of visum wordt geweigerd omdat er documenten ontbreken, er copies tussen zitten ipv het origineel, de documenten ouder zijn dan een bepaalde datum, ze niet gelegaliseerd zijn als dat vereist is, etc… kan alvast niet worden beweerd dat men dat niet wist.
Ik ben wel voorstander om ook zoiets in te voeren voor aanvragen bij Thaise ambassades, consulaten of immigratie.
Eerste vereiste natuurlijk dat er een degelijke checklist bestaat met correcte info over de te leveren documenten en bewijzen.
Andersom ook natuurlijk: als er een afwijzing is omdat een belangrijk bewijsstuk ontbrak terwijl dit toch echt meegeleverd was dan is er betere kans op coulance (lees: herstel kans om dit alsnog te tonen). De baliemedewerker van de ambassade of eventuele de externe dienstverlener kan iets kwijt maken, spullen kunnen tussen de balie en het bureau van de BuZa ambtenaar (te Kuala Lumpur, straks Den Haag) verdwijnen etc.
Is alleen soms wat lastig als iemand in een bijzondere categorie valt (zoals aanvraag onder EU directive 2004/38 onder soepelere voorwaarden) en de medewerker niet weet wanneer af te wijken van de checklist of hoe deze goed te lezen (indien men de checklist zo opzet dat eigenlijk alle situaties gedekt zijn).
Checklijsten staan hier en kan de aanvrager dus vooraf zelf al doornemen, tekenen aan het loket zou daarmee een formaliteit moeten zijn:
https://www.netherlandsandyou.nl/travel-and-residence/visas-for-the-netherlands/applying-for-a-short-stay-schengen-visa/thailand
Natuurlijk. Tekenen door beide partijen van wat ingeleverd werd.
Tegen gebrekkige kennis van medewerkers helpt natuurlijk niet veel, buiten ze beter opleiden en als dat niet lukt, vervangen.
Dat je een checklist moet aftekenen is natuurlijk een zotte cq.doorgeslagen gevolg van zoveel mogelijk door de burger te willen laten uitvoeren in het kader van effecientie en kostenbesparing ( bah wat een rotzin). Kortom laat gewoon de loketbediende controleren of alles in orde is bij een visumaanvraag, hetzelfde wat ze doen bij een paspoortaanvraag, en dan vertellen of het akkoord is. Anders verzinnen de ambtenaren later een volgende formulier: een te tekenen dokument of de checklist is ondertekend. Terug naar de eenvoud en burgervriendelijkheid.
“Zotte cq.doorgeslagen gevolg van zoveel mogelijk door de burger te willen laten uitvoeren”
Wie moet de formulieren inleveren. De burger toch. Hij is toch de aanvrager of niet ?
Of moeten ambassades/consulaten en immigr
Nogal veel mensen geven/gaven aan te verdrinken in de info die her en der verspreid is op de site van BuZa (voorheen ambassade), IND, rijksoverheid.nl en de optionele externe dienstverlener.
Wat is er dan prettiger dan zelf thuis nog even de checklist nalopen voordat je naar Bangkok afreist? Dan kun je je eigen fout nog herstellen. Kom je er aan de balie pas achter dat er iets ontbreekt dan heb je een meer gedoe (terug naar huis huis en een nieuwe afspraak maken die wel compleet is of de aanvraag doorzetten met nagenoeg de garantie dat je een afwijzing krijgt ivm onvolledig dossier). Geef mij dan vooraf maar die checklijst ipv een verrassing aan het loket vab ambassade/EDV.
Een grotere ergenis vind ik de kostenbesparing van BuZa door mensen zoveel mogelijk naar de EDV de sturen ipv een aanvraag op de ambassade en dan dus servicekosten te rekenen voor het moeten dealen met een niet door de ambassade maar extern getrainde loketmedewerker. Als de ambassade zelf niet genoeg personeel heeft en een gezamenlijke EU/Schengen ambassade een utopie blijft, neem dan als BuZa de kosten voor de externe bedrijven zelf voor rekening ipv die af te schuiven op de burger.
De snelheid van afhandeling en die verloopt denk in niet via Den Haag maar voor ZO Azie en in ieder geval voor de Filipijnen via KL en dat gaat razendsnel . De procedure zou 15 dagen duren. Na precies een week was het visum klaar bij VFS in Manila. De service van VFS wordt flink betaald ruim 25 euro. Opsturen kost dan nog 7 euro extra. Wat ik pretiig zou vinden als de garantstelling digitaal aangeleverd zou kunnen worden door de gemeente in NL desnoods voor een extra bedrag. Een brief opsturen die er enkele dagen over doet kost al snel 50 euro.
“Zotte cq.doorgeslagen gevolg van zoveel mogelijk door de burger te willen laten uitvoeren”
Wie moet de formulieren inleveren. De burger toch. Hij is toch de aanvrager of niet ?
Of moeten ambassades/consulaten en immigratie alles van een buitenlander maar zelf gaan opzoeken in zijn land.
Een checklist is ook bedoelt om het de aanvrager eenvoudiger te maken. Hij moet maar het lijstje afgaan.
Laat hem dan maar op het einde ook tekenen dat alles aanwezig is en de andere partij dat ze alles ontvangen hebben.
Geen discussie nadien.
Was een reactie op Ger-Korat maar er is wat fout gelopen denk ik….