Corruptie in Thailand
Hoewel Thailand een wettelijk kader en een reeks instellingen heeft om doeltreffend tegen corruptie op te kunnen treden blijven de Thai endemisch lijden onder de corruptie.
In mijn perceptie berust corruptie op twee (im)morele argumenten:
“zolang ik genoeg te eten heb, waarom zou ik mij dan druk maken wanneer een ander sterft van de honger”
“Jij leeft in armoede zodat ik in rijkdom kan leven”
Het begrip corruptie moet hierbij zeer ruim geïnterpreteerd worden dus niet alleen op geld worden betrokken.
Omkoping en belangenverstrengeling komen in de private en openbare sectoren van Thailand voor van hoog tot laag. Het is alom aanwezig en wordt in de Thaise cultuur vrijwel als normaal geaccepteerd. De faciliterende interacties tussen het bedrijfsleven en de overheid zijn wijdverbreid (zie als voorbeeld de rijst-hypotheekstelsel) en vormen de daarbij behorende geldstromen (van de overheid naar het bedrijfsleven) de bron voor corruptie. Als je alle grote gerealiseerde projecten (Suvarnabhumi, MRT, BTS etc.) analyseert dan werden deze alle geplaagd door enorme corruptie en nog steeds hangt daar omheen de onwelriekende geur van machtsverstrengeling. Ook bij toekomstige projecten zoals de HSL en waterkrachtcentrale(s), waarvan economische haalbaarheid hoogst bedenkelijk is, lijkt het erop dat het establishment van Thailand dit soort projecten nodig heeft om de verdorvenheid van zelfverrijking in stand te houden.
Het huidige regime (Prayuth) heeft aangekondigd dat anti-corruptiewetten streng gehandhaafd worden in haar poging de corruptie de nek om te draaien. Om succesvol corruptie te bestrijden dient Thailand eerst haar (ineffectieve) overheidsapparaat aan te pakken. Daarbinnen bevinden zich de corrupte ambtenaren bij overvloed. Hoe wil je nou corrupte ambtenaren bestrijden door deze te vervangen door ambtenaren die net zo corrupt zijn. Holle woorden dus van Prayuth die dit soort retoriek aanwendt om de corruptie in haar top te maskeren.
Daarbij komt nog de laffe mentaliteit van veel Thai. Ingegeven door eeuwenlange indoctrinatie, betutteling en gebrek aan kritiek, zijn ze gaan denken dat corruptie moreel verantwoord is. Zij doen ons geloven dat de hele wereld corrupt is en dat zij (de Thai) daarop geen uitzondering maken. In hun perceptie accepteren zij corruptie als aspecten van het moderne leven. Het hoort erbij. Evident daarbij is dat de corrupte Thai echt van mening is dat zij eerlijk en oprecht is. Als zij daaraan niet meedoen, zij de dwazen zijn.
Corruptie is de ware vijand van Thailand. Het is nu aan de Thaise jeugd om corruptie met wortel en tak uit te roeien. Het is aan het onderwijs om de Thaise jeugd daarop voor te bereiden door onderwijsprogramma’s zo te wijzigen dat de jeugd wordt opgeleid om kritisch te zijn. Indien dat haar lukt staat Thailand voor een grote economische toekomst. Zij kan dan een leidende rol spelen in de regio.
Of dat gaat gebeuren? Mijn twijfel is groot. Ondanks dat de Thai gewend is geraakt aan internationale merken, fastfood, westerse muziek en films zou je kunnen denken dat de vorming van een meer westers georiënteerde samenleving terrein zal winnen. Helaas. Was het maar waar. De Thai leeft feitelijk nog 150 jaar terug en daarin zal voorlopig nog weinig verandering komen. De hiërarchische (lees onderdanige) cultuur, traditionele familiebanden, plaats van de individu in de samenleving en haar opvoeding zullen dat verhinderen.
Ronald van Veen is 70 jaar met een jarenlange ervaring met zakendoen in Azië waaronder in Thailand. In deze hoedanigheid ervaring opgedaan met corruptie.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand29 augustus 2017Sip bath
- Lezersinzending18 augustus 2016Lezers opinie: ‘De huidige politieke situatie in Thailand is geen aberratie, maar de norm’
- Column24 december 2015Een politiek Kerstverhaal
- Opinie11 november 2015De duistere kant van Thailand (deel 3)
Kweetniet…maar…eehhhh…
Volgens mij zit corruptie ingebakken in de cultuur. Als je het orakel google raadpleegt dan vind je, dat een verandering in een cultuur, als je alles goed doet, tussen de 4 en 8 jaar duurt (men verschilt van mening maar we houden het op 4). Ik meen dat Prayuth het geweldig doet, het land is in rust. Allen zal corruptie weg zal langer duren dan hij aan de macht is…meen ik. Maar ja..kheb me wel vaker verbaasd hiero…wie niet? 🙂
Het verschil tussen arm en rijk is te groot. Zo krijg je de corruptie er nooit uit En de elite zal hun positie nooit op geven. Ze kunnen niet zonder smeergeld. En als deze premier eerst eens bij zich zelf begint want alle overheden vragen nog steeds 50.000 tot 50000 om een baan te verkrijgen bij de overheid. En vraagt men zich niet af hoe hij en de generaals aan hun geld komen. Dus hij roept hard van de toren, met de verkeerde tekst
Goed geschreven Ronald, maar wees voozichtig. Als Prayut nog minimaal 100 jaar leeft zal hij wellicht een klein succesje boeken.
Volgens mij hebben de twee eerstgenoemde argumenten waarop corruptie is gebaseerd meer met onverschilligheid dan met corruptie te maken. Corruptie is m.i. in strijd met de wet of regelgeving handelen om voor jezelf of je naasten een betere positie in welke vorm dan ook te verwerven. Je kunt rijk zijn en onverschillig ten opzicht van de armoe van een ander, maar toch binnen de wet en regelgeving handelen
Moderator: het gaat over Thailand niet over Nederland.
Ik vraag mij af waarom iemand zou willen dat er een ” westers georiënteerde samenleving” opgang zou worden gebracht in asia ? zoals het al een paar decennia aan de gang is in “het westen” moet men daar zeker geen voorbeeld aan nemen, en alsof er in het westen geen corruptie meer is, laat me niet lachen ! meer verdoken maar zeker niet “veel” minder dan in Thailand.
mensen die zich daar teveel aan storen moeten maar in hun zalig westen blijven.
Mvg.
Hoewel ik het met een aantal stellingen van de schrijver eens kan zijn wekt hij ook de indruk dat de traditionele familiebanden in Thailand het verhinderen om in Thailand een meer Westers georiënteerde samenleving tot stand te laten komen. Waarom zo nodig een westerse samenleving nastreven, alsof dat zo ideaal is. En juist die traditionele familiebanden zie ik als een zegen vergeleken met de egocentrische wijze waarop in het Westen steeds meer mensen schijnen te leven.
Naar mijn mening is de grootste oorzaak van het accepteren van corruptie (persoonlijk financieel profiteren van een “machts” situatie die door een wettelijke positie gegeven is): de Thaise hierarchie.
De “klassieke” denkwijze van de Thai is dat als iemand geld heeft of een hoge positie of anderszins “geluk” gehad heeft in de maatschappij dit is veroorzaakt door dat hij/zij een zeer goed (in morele zin) persoon is geweest in zijn vorige leven. Geld geven aan zulk een hogerstaand persoon maakt de gever ook een stapje “hoger” in de status (face) positie van de Thai (vergelijk: de boyfriend die er prat op gaat dat hij in staat was zo’n hoge bruidschat aan de ouders van zijn toekomstige vrouw te kunnen geven).
Bij corruptie krijgt de gever niet alleen het materiele voordeel van de toestemming, vergunning, deal, baan, of wat dan ook, maar hij verzamelt daarmee ook een beter karma voor zijn volgend leven. (Net als doneren aan de tempel of aan een andere “goede” zaak doet.)
Het zit dus mijns inziens veel en veel dieper dan “zo doen we dat nou eenmaal al heel lang”, of: “iedereen (in de wereld) doet dat” en is het dus heel wat anders dan de corruptie in de westerse wereld waar het alleen om het geld gaat.
Inderdaad is de enige manier om dit te veranderen via het onderwijs, maar daarmee moeten ook alle elementen die in de loop van de tijd in het Boedhisme zijn geslopen en door Boedha echt niet zo bedoeld zijn, op de schop en dat zal het allermoeilijkste zijn want deze vaak onbenoemde overtuigingen zitten zeer diep in de psyche van de Thai en vooralsnog zie ik geen “rolmodellen” die dit aspect bewustmaken in de Thaise samenleving. Eerder het tegendeel.
En inderdaad is het “overnemen van het Westerse cultuurgedrag van Mc Donalds, KFC, Coca Cola, dure brands en wat dies al meer zij, een vernislaagje wat de onderliggende welhaast genetische gedragscode van de Thai verbergt.
In hoeverre het mogelijk is de hierarchische denkwijze van de Thai om te vormen naar een meer gelijkere (democratischere) manier van denken zonder daarbij de traditionele famieliebanden (ook door mij gewaardeerd als een groot goed) te verzwakken, is voor mij de vraag. ze zouden wel eens veroorzaakt kunnen zijn door dezelfde onderliggende psyche die hierboven door mij is genoemd.
Wij vinden het waanzinnig dat een Thai 100 Baht betaalt om voorrang te krijgen in de amphoe.
Zij lachen zich een breuk dat westerlingen voor de rest van hun leven 1000 euro per maand krijgen van de overheid zonder er iets voor te doen. Dit systeem wordt dan nog in stand gehouden door politieke partijen die er stemmenwinst uit halen op kosten van de belastingbetaler.
Laat het ons op cultuurverschillen houden en iets voorzichtiger zijn in het bekritiseren van een andere cultuur met als uitgangspunt dat wij superieur zijn aan de ander.
Binnen enkele decennia kunnen we elkaars welvaart nog eens aan elkaar toetsen (als dat de norm is), en zien waar de ander staat.
De reacties gelezen hebbend kom ik tot de conclusie dat menig Nederlandse ‘farang’ de corruptie in Thailand van harte ondersteunt, toejuicht en als onoverkomelijk ziet.
Zal dus nog menige eeuw duren alvorens de autochtoon -en daarom gaat het in dezen- toe is aan verandering op dit gebied.
Enfin, de door de farang aanbeden Prayuth zal er wel bij varen; dit ten koste van de minder gehaaide Thai (en farang).
Neen Hendrik,
Corruptie wordt niet goedgepraat.
Maar je mag gerust stellen dat de Thai hier door enkele ‘superieure’ westerlingen serieus wordt gestigmatiseerd terwijl er in hun eigen land nog zoveel werk aan de winkel is.
En het is naïef om te denken dat er in Nederland of België geen corruptie is. Hier zijn ze alleen maar hypocrieter, en doen ze het meer verdoken, terwijl een Thai er open en bloot voor uitkomt omdat bijna niemand er zich aan stoort. Om deze redenen mag je heel dit verhaal sterk relativeren.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik moet toch concluderen dat je hier de Thaise corruptie nog steeds zwaar goed zit te praten.
Jouw gelijkstellen van het corruptie niveau in Nederland en België met dat van Thailand, zou ik geen relativeren meer willen noemen, maar het compleet verdraaien van de waarheid.
http://www.worldaudit.org/corruption.htm
Ronald van Veen is van de zelfde generatie en leeftijd als ondergetekende. Maar in tegenstelling tot zijn perceptie, heeft die van mij zich doorontwikkeld en ik hoop dat dit, zich voorlopig nog lang zal voortzetten.
In mijn leven, (met nadruk), mijn laatste leven heb ik geleerd en mijzelf toegestaan, om van inzicht te veranderen. Die vrijheid heb ik mij zelf toegeëigend.
De corruptie waar dit onderwerp over gaat heeft in het leven een functie. In de ene cultuur meer (zichtbaar) dan in de ander cultuur. Het is een utopie om te veronderstellen dat corruptie uitgebannen kan worden.
Natuurlijk keek ik met dezelfde negativiteit, tegen de corruptie aan als de schrijver van het stuk, maar gaandeweg leerde ik dat mijn Nederlandse opvoeding en achtergrond, helemaal niet zo zaligmakend is, dan wat mij altijd was voorgehouden. In ieder geval niet waar ik, “het gelijk” uit kon distilleren.
In Thailand leerde ik dat het ook een vorm van sociale gedragsnorm is, waar in Nederland negatief tegenaan wordt gekeken. Maar in de Thaise cultuur wel degelijk een niet onbelangrijke functie heeft.
Neem als klein voorbeeld het oude vrouwtje die jou helpt bij het parkeren, als je naar de markt gaat. In veel kleine dorpjes is het vaak geen officiële functie. Na je bezoek aan de markt, geef je haar 10 of 20 bath, voor de genomen moeit en hulp, bij het in- en uitparkeren. Kan dit nu als corruptie worden beschouwd? Het is voor Nederlands begrip tenslotte geen officiële functie. (en hoef je dan ook niet te betalen)
Nog een ander voorbeeld: In die 15 jaar dat ik met grote frequentie in Thailand verblijf, is mij opgevallen, dat ik op diverse plaatsen waar ik vaker kom, met een zekere voorkeur wordt behandelt. Is dit te danken aan die 10 of 20 bath (haast niet noemenswaardig) die ik als fooi betaal of hebben we het hier weer over corruptie?
Ook restaurantjes waar ik vaker kom, laten op een gegeven moment hun prijs zakken. (waarschijnlijk omdat ze vergeten zijn, wat ze mij de vorige keer hadden berekend) 🙂
Heel bewust heb ik het hier niet over de grote bedrijven en mijn ervaringen in Nederland. Maar bij het relativeren van corruptie, neem ik dat natuurlijk wel mee in mijn achterhoofd.
Tenslotte zijn wij als Nederlander, er gek op, om ergens een stikker op te plakken, waardoor het in ons hoofd een beetje rustiger wordt.
@Simon,
Jouw voorbeeld met die manke vrouwtjes in kleine dorpjes gaat net zo mank als het doorontwikkelen van je perceptie. Jij kent niet eens het verschil tussen “steekpenningen” en een “fooi”.
“Steekpenningen” (voor jouw perceptie een ander woord voor corruptie) worden gegeven om het recht te buigen zodanig dat jij er beter van wordt of kan worden aangewend voor andere “oneerlijke” doeleinden.
“Fooi” is een uiting voor bewezen diensten.
Het wordt me dunkt tijd dat jij je perceptie is wat bijstelt.
Ronald van Veen
Ik zou graag willen dat lezers ook echt lezen en weten waar het over gaat. In jouw verhaal gaat het over corruptie en niet over fooien. Een hemelsbreed verschil. Fooien worden verdiend. Het ontvangen van wat dan ook voor onwettige handelingen is corrupt.
Corruptie is een ontwikkeld gedrag en heeft feitelijk niets met cultuur te maken. Het komt immers in alle culturen voor?! Corruptie is altijd ten nadele van algemeen belang ten voordele van persoonlijk belang.
Ronald,
Uitspraken zoals ‘de laffe mentaliteit van de Thai’ en ‘dat ze nog 150 jaar terug in de tijd leven’, dat zij toch wel heel zware woorden. Dit neigt naar stigmatisatie. Het is gevaarlijk om een bepaalde eigenschap op een bepaalde cultuur te kleven. Dit leert ons de geschiedenis. En ik hoop dat de Thai niet op dezelfde wijze onze cultuur gaan bekritiseren vanuit hún cultureel standpunt. Want dan zouden we er wel eens zeer bekaaid kunnen uitkomen. Het zou beter zijn dat we ons belerend vingeretje wat achterwege laten en het probleem op een meer diplomatische en open manier benaderen, met een reflectie naar onze eigen tekortkomingen.
Moderator: U bent aan het chatten.
Inderdaad Simon,
Het gaat niet enkel om stickers kleven, maar ook om hokjesdenken, en dit is geen verwijt. Iedere mens, van welke cultuur hij ook komt, doet aan hokjesdenken. Van klein af aan worden we ermee groot gebracht.
We plaatsen alles in hokjes omdat het ons gemakkelijker maakt de dingen te benoemen zonder dat onze hersens teveel energie moeten verbruiken. Alle hokjes zijn verbonden met een deur. Als je het verband met een ander hokje wil ontdekken moet je een deur open doen. Hoe meer deuren we open doen, hoe meer verbanden we kunnen leggen en hoe meer onze blik wordt verruimd. Maar het openen van al deze deuren kost energie. En het is de wil om deze deuren te openen waar individuen (en geen culturen) in verschillen.
Corruptie komt vooral voor in landen die in een overgangseconomie zitten: de overgang van een feodale, hierarchisch gestructureerde economie en samenleving naar een meer open bestel. Die fase had Europa in de negentiende en begin twintigste eeuw, toen was er veel corruptie in Europa, nu minder. In die overgangsfase kan corruptie zelfs voordelen hebben maar ze gaat vaak nog jaren door ook als ze schadelijk is geworden zoals nu in Thailand.
Ik ben overigens van mening dat het niets met de Thais als zodanig te maken heeft. Buitenlanders en buitenlandse bedrijven in Thailand zijn mijns inziens gemiddeld even corrupt als de Thais.
Naarmate de economie zich ontwikkeld zal de corruptie afnemen maar alleen als er democratie is, vrijheid van meningsuiting en informatie en er een onafhankelijk rechtsstelsel bestaat, zaken die transparantie en verantwoording bevorderen. Ook een betere verdeling van de welvaart zal meehelpen. Onder het huidige regime zal dat allemaal niet gebeuren.
Hoi Ronald
Bij mij is het volgende aan de hand.
Ik ben mijn huis aan het bouwen en werk met mensen uit birma .
Alle papieren van de mensen zijn in orde paspoort en werkvergunning e.d.
De politie komt vaak controleren en zo vaak dat de mensen bang worden en ergens anders gaan werken.
En ik heb dit overlegt met een thaise vriend en toen de politie weer kwam ,is hij ook gekomen .
Je zult het niet geloven ze wilde geld hebben om niet meer langs tekomen want anders zouden ze elke volgende keren iedereen meenemen om te controleren.
Terwijl ze al wisten dat alles in orde was .
Maar ze zeiden dat er niemand dan voor mij zou willen werken vanwege de controle’s.
Leg mij dat maar eens uit ,alles is in orde en toch moet je politie nog betalen .
Mijn vriend zei dat ik wel korting kreeg om dat alles in orde was.
Dus nu ben ik al een tijd aan betalen tot een half jaar geleden het stopte ze kwamen niet meer. .
Ik dacht hehe daar ben ik mooi van af tot twee maanden geleden , ze kwamen on verwachts en eisten het geld met terugwerkende kracht.
Ik was er niet en mijn zus was geschrokken en heeft betaald ,maar nu hebben we ze alle een tijd gezien .
Het is wel raar als ik er ben zie ik ze niet ,ben ik weg dan komen ze .
En het zijn net ratten maar dan met macht.
Maar wel blijven glimlachen he .
Gr Rob
Heb in de loop der jaren in heel Thailand vrij veel kilometers per auto afgelegd, de éne keer reed ik zelf en dan reed mijn (Thaise) partner weer. Tientallen malen door de politie staande gehouden, soms wel tot 3 keer per dag (omgeving Khorat). We zouden te hard hebben gereden, te lang op de rechterrijstrook zijn gebleven, een (denkbeeldige) witte streep hebben overschreden, niet juist hebben voorgesorteerd, te veel lawaai produceren, niet de juiste kleur kentekenplaten voeren, een U-turn hebben gemaakt waar dat verboden zou zijn en nog veel meer vaak denkbeeldige overtredingen hebben begaan. Slechts één keer zou de bekeuring naar huis op worden gestuurd maar verder kwam het erop neer of ik/we maar even wilde dokken, een enkele maal 100 Bath, meestal 200 Bath maar ook wel 400 tot 500 Bath. Dat betaalde ik dan maar en daarmee zou je kunnen suggereren dat ook ik het corrupte systeem in stand houd. Het alternatief is dat je rijbewijs in beslag wordt genomen, wat je dan op een politieburo tegen heel wat meer geld kan gaan ophalen. Ben natuurlijk niet roomser dan de paus en heb ook geen zin om telkens een paar uur daaraan kwijt te zijn. Boos worden doe ik ook niet meer, heeft geen enkele zin. En natuurlijk is mijn reactie en zijn alle andere reacties over dit onderwerp op dit blog ook zinloos. Geen Thai die het leest of zich er wat van aan trekt en er zal geen Bathje minder aan “smeergeld” worden geïnd.
Ik werd laatst in Ha Hin aangehouden omdat ik geen helm ophad. Zou een prent krijgen van 200,
hij vroeg naar mijn licence, dat laatste was me nog nooit overkomen, liet hem me thaise rbewijs zien.
Kreeg een big smile en mocht gewoon doorrijden, dus zo kan het ook
Corruptie, is zowel een probleem van geven als krijgen.
Want hoe dikwijls gebeurt het niet dat men geld onder de tafel aanbied als het helemaal niet nodig of zelfs gevraagd word.
Moderator: Het gaat over Thailand niet over Nederland.
Voor mij is corruptie als vanuit een hogere maatschappelijke positie misbruik wordt gemaakt van machtsmiddelen ten behoeve van eigen belangen. Dat kunnen dan persoonlijke zowel als zakelijke belangen zijn. Een fenomeen die in Thailand plaatsheeft, zoals bv ook in NL.
Verwerpelijk en verderfelijk. TH heeft daar haar handen vol aan, in beiderlei opzichten!
De definitie van artikelschrijver deel ik niet. Ook niet dat hij impliciet suggereert dat de Thai uitgaat van “…. twee (im)morele argumenten: zolang ik genoeg te eten heb, waarom zou ik mij dan druk maken wanneer een ander sterft van de honger” “Jij leeft in armoede zodat ik in rijkdom kan leven”
Welnu, dat geldt voor heel het Westen tov het Oosten, zowel voor heel het Noorden tov het Zuiden. Laten we wel wezen dat m.n het Westen de andere windstreken vroeger en nog uitbuit ten eigen faveure. En laten we ook even vaststellen dat wij farang nou net bij zowel het Westen als het Noorden horen. Altijd genoeg te eten gehad, en in rijkdom geleefd. En nog!
Artikelschrijver heeft eerder zijn persoonlijk laakbare avonturen in TH beschreven, waaraan hij de nodige desillusies en decepties heeft overgehouden. Deze belevingen komen tot uiting in de stijl die hij hanteert: suggestief, verwijtend, beschuldigend, zowel als in de keuze van woorden. Niet één positieve bejegening in heel het betoog. Wel dat: de Thai een laffe mentaliteit kent, een gebrek aan kritiek, leeft 150 jaar terug, verhindert eigen ontwikkeling, van de Thaise jeugd kun je niets verwachten, het onderwijs deugt niet, en de Thai hanteert een vals wereldbeeld. Etc.etc.etc. Ziedaar de ingredienten waarmee artikelschrijver zijn houding jegens Thailand poneert en omschrijft, maar in wezen waarachter hij zijn frustraties maskeert. En maskarade is nou net wat hij de Thai voor de voeten werpt. Ach, wie gooit een eerste steen?
Hoi Soi
Ik heb jou reactie gelezen ,was toch ook best negatief.
Ronald omschrijft het vanuit zijn perceptie ik vond het toch heel goed omschreven.
En zoals jij zei alleen maar negatief.
En ik heb daar toch 2 vraagjes over.
1 wat kun je in godsnaam positief over corruptie zeggen.
( ja het gaat allemaal een stuk makkelijker als je geld hebt)
2 kan jij mijn verhaal dan uitleggen wat ik hier boven geschreven heb ,daar ben ik toch heel nieuwsgierig naar.
Gr Rob
Vraag 1: Corruptie is verderfelijk en verwerpelijk. Daar ben ik mijn reactie op het verhaal van artikelschrijver mee begonnen. Maar in mijn reactie ageer ik tegen de toonzetting. Waarbij ik het met je eens ben dat die voortkomt uit diens perceptie. Daar ging het mij om. Lees mijn reactie nog eens na. Corruptie is zeer bedenkelijk daar waar het zich manifesteert binnen maatschappelijk instituties: banken, bedrijven, overheidsinstellingen. Het blokkeert subsidiestromen, ontwikkeling, democratisering. Noch in NL noch in TH is corruptie acceptabel. Maar om daar nou zoveel negatieve kwalificaties jegens TH voor uit de kast te halen? Dan zijn er andere motieven in het spel.
Vraag 2: Corruptie is ook subjectief: een bevriende NL’er werd in januari jl op de tollway van BKK geflitst. Hij stuurde zijn Fortuner met een gangetje van 130km/u voort. Hij mocht slechts 80 km/u. Bij de volgende tolpoort politiecontrole. Hij begon een partij te onderhandelen en kocht zijn bekeuring af met een ferme ingesloten handdruk. Hij pocht er nog over.
Bij mij in de buurt is een Zweed aan het bouwen. Hij weet de fraaiste dingen te organiseren, omdat zijn vrouw bevriend is met iemand uit het hogere gemeentelijke ambtenarenkorps.
Een Maleisiër, een eind verderop, gehuwd met een Thai, zakenman, pand van ettelijke miljoenen, prachtige tuinpartij, vaak van huis, weet op prima wijze zijn eigendom te doen bewaken door de plaatselijke Hermandad.
Had jij dat ook moeten doen? Had jij beter je meer aan “lokale regelgeving” gehouden? Jouw keuze! Verontwaardigd zeg je: “Alles is in orde en toch moet je politie nog betalen .”
Maar je hebt wel betaald! Ik lees niet dat je de handelwijze van politiemensen aan de kaak hebt gesteld. Daar kun je het ook over hebben, en niet enkel over de kwalijke rol van de politiefunctionarissen. Die rol bestaat, die ìs er, dat weten we al sinds jaar en dag.
Corruptie is het misbruik door een hogergeplaatste van zijn maatschappelijke positie ten behoeve van eigenbelang. Hoevelen zijn niet in staat dit principe om te draaien? En te benutten voor eigenbelang? Eigenbelang, daar gaat het om. Bij alle partijen!
Het inleidend artikel stelt:
‘het huidige regime (Prayuth) heeft aangekondigd dat anti-corruptiewetten streng worden gehandhaafd’
Heeft iemand hier al resultaten gezien van die strenge handhaving en kun je -na bijna een jaar ‘Prayuth’ – in het dagelijks leven al merken dat de corruptie terugloopt…?
Nog een vraag: Wanneer een Thai politie-agent je aanhoudt en onterecht een boete uitschrijft kun je dan zijn identiteit vragen en je beklag ergens doen of is daarvoor geen instantie..?
Waarom gaan de meesten van jullie zo graag naar Thailand. Laat me eens raden.
Omdat het er zo goedkoop is omdat de mensen er te weinig verdienen?
Omdat je tot in de vroege uurtjes kunt genieten van het uitgaansleven (omdat de barhouder het sluitingsuur afkoopt)?
Omdat je graag vertoeft in mooi en jong gezelschap. (Hetgeen eigenlijk bij wet verboden is en in het westen onbetaalbaar is)?
Omdat je er een huis kunt laten bouwen door Birmezen (grijs/zwarte zone) die op hun beurt tien keer minder verdienen dan de Thai?
Of omdat je denkt dat je op een sluwe manier ‘goede zaken’ kunt doen waarmee je zelf je zakken rijkelijk kunt vullen zonder dat de arme Thai er al teveel aan mag verdienen.
Als jullie dan toch zo hoog oplopen met de westerse normen, hoe komt het dan dat jullie nog naar Thailand blijven gaan en zonder schroom blijven genieten van op zijn minst enkele van bovenvermelde voorbeelden.
Het zou dan heel wat stiller worden op deze blog.
Wat een negatieve kijk op de thailandgangers, Mijn voornaamste reden is het klmaat en het eten en dat het daarnaast goedkoop is helpt daar wel bij. Wij kunnen thailand niet veranderen dat moeten de thai zelf doen als ze dat willen. Wij zijn gasten en moeten de thaise gewoonten accepteren,en daar hoort ook de corruptie bij. Probeer het te vermijden maar dat kan niet altijd heb ik aan den lijve meegemaakt. Als je daasr niet tegen kan moet je in nederland blijven.
Moderator: Niet chatten svp.