Corruptie in Thailand? Mai pen rai!
In een recente posting is al melding gemaakt van het feit, dat corruptie in Thailand min of meer wordt geaccepteerd.
Dat bleek uit een enquête, waarbij wel werd vermeld, dat corruptie aanvaardbaar is als men daar als land of individueel burger ook beter van wordt. Als het u net zo vergaat als mij, kun je toch wel wat vraagtekens plaatsen bij zo’n mentaliteit.
Interessant is daarom, wat de Thais daar zelf van vinden. Onder de titel “Corruptie is goed – een wake-up call voor een serieus te nemen probleem” schrijft The Nation het volgende commentaar:
Het is schokkend te moeten vaststellen, dat wij allemaal verantwoordelijk zijn voor het morele afglijden naar een cultuur van corruptie.
Een nieuw onderzoek door Abac over hoe wij corruptie zien, produceerde de alarmerende vaststelling dat de meerderheid van de Thais, vooral jonge volwassenen, geloven dat corruptie aanvaardbaar is.
Uit de enquête bleek dat 64,5 procent van de respondenten zei dat ze had geen probleem zien in corruptie bij de overheid in bepaalde gevallen: ten eerste, als daardoor de corrupte regering het land beter kan laten gedijen, ten tweede, als de corruptie het welzijn van de bevolking bevorderd en ten derde, indien corruptie ten goede komt aan de individuele respondenten van het onderzoek.
Het percentage van hen, die graag een corrupte regering zien, zolang zij er zelf voordeel bij hebben, was bijzonder groot (70 procent van de respondenten jonger dan 20 jaar en tussen 20 en 29).
Als dit onderzoek een effectief middel om om ons moreel te beoordelen, moeten wij het droevige feit dat onze ethische normen verslechteren, vooral onder de jonge generatie, erkennen. En wie anders dan wij volwassenen is er de schuld van deze achteruitgang?
Het is een universele opvatting dat corruptie niet goed is. Corruptie is de vijand van ontwikkeling en goed bestuur. Het is absoluut verkeerd dat de overheid of ambtenaren het systeem misbruiken voor hun eigen materieel voordeel ten koste van de totale voordeel voor de maatschappij.
Maar het lijkt er op, dat de meerderheid van de Thais geen probleem meer hebben met corruptie als zij zelf ook profiteren van onrechtmatige praktijken. Deze burgers konden leven met corruptie en trachten zo lang als ze kunnen een “stuk van de taart” te krijgen.
De respondenten, die corruptie aanvaarbaar vinden, hebben blijkbaar hun morele normen gekwantificeerd in de hoeveelheid geld die ze zouden kunnen verdienen. Hun morele oordeel is gebaseerd op het materieel voordeel dat zij zouden behalen en niet op onbaatzuchtige waarden voor het grotere goed. Het roept de vraag op of wij een punt bereiken waar we corruptie accepteren als een sociale norm?
Maar men kan deze 65 procent van de respondenten weinig verwijten (zij waren tenminste eerlijk genoeg om te zeggen wat zij dachten).Wij moeten beseffen, dat de corruptie zo alomtegenwoordig is in onze samenleving en iedereen deelt de verantwoordelijkheid voor het laten groeien van een dergelijke chronische en bijna ongeneeslijke ziekte.
We moeten allemaal een deel van de schuld accepteren voor het creëren van een omgeving waarin corruptie heeft kunnen bloeien. Ten eerste is corruptie steeds meer aanvaardbaar zijn op individueel niveau. Ten tweede, ondanks alle retoriek over corruptiebestrijding, koestert de Thaise samenleving mensen, die materiële rijkdom vergaren en negeren daarbij de middelen – maar al te vaak twijfelachtige – waarmee het fortuin is vergaard. Ten derde, ons regeringssysteem faalt in het straffen cq. berechten van politici of mensen beschuldigd van corruptie, zelfs wanneer we zien dat gevallen met naam en toenaam vrijwel dagelijks de krantenkolommen vullen.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
- Achtergrond10 november 2024Bang Saray, waar ligt dat?
Het is zorgelijk dat de jonge Thaise generatie zo denken over corruptie. Ik begrijp nooit waarom ze zich dan ook Boeddhisten noemen. Overigens niet anders dan Christenen die zich ook niet erg Christelijk gedragen. De hebzucht is sterker dan alle principes of geloven dat blijkt maar weer. Met deze gedachten ben ik benieuwd hoe de toekomst van Thailand er uit ziet?
Hallo Peter,
Ik dacht begrepen te hebben dat ik gewoon kon deelnemen aan discussies op dit forum? Helaas is mijn reactie na een paar minuten weer verwijderd. Is dit soms een technische storing?
Een aantal reacties worden niet geplaatst omdat ze niet voldoen aan de regels:
– Reacties moeten gaan over het onderwerp van de posting, anders kunnen ze worden verwijderd.
– Geen smaad en/of laster. Het zwartmaken van personen leidt niet alleen af van de discussie, maar berokkent de aangevallene ook publicitaire schade op internet. Thailandblog is geen schandpaal.
Jouw reactie ging over Nederland en niet over Thailand.
In Thailand is corruptie verweven met de maatschappij en hierdoor geaccepteerd. Wij kunnen daar raar tegen aankijken, maar Thailand steunt met zijn ontwikkelingsgelden geen corrupte surogaat-democratieen als Irak en Afghanistan, zoals veel westerse staten doen. Syrie ontvangt geen financiele steun van Thailand, wel van de EEG (tot voor kort) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Moraal van dit verhaal is dat wij er met onze mening over corruptie er wel een dubbele moraal op na houden. Overigens niet geheel vreemd voor de westerling.
@ Bacchus overal is corruptie. Maar het goedpraten ervan of accepteren is wat anders. Het zegt wat over de mentaliteit van een deel van de Thais.
Ontwikkelingsgeld sturen naar bepaalde landen heeft weinig met corruptie te maken. Deze vergelijking gaat in mijn open niet op.
Het accepteren van, of deelnemen aan, corruptie is een interessant onderwerp. En ik ben mede schuldig. Ik betaal namelijk liever een paar honderd baht aan de agent en dan meteen doorrijden dan dat ik me een ongeluk kan zoeken in druk verkeer naar het politiebureau, daar dan in de rij kan gaan staan en hetzelfde of waarschijnlijk meer moet betalen. Hoe principieel zijn degenen die corruptie veroordelen in zo’ n situatie dan vraag ik me af? Maakt het corrupte systeem de mensen corrupt, of maken corrupte mensen het corrupte systeem? En hoe de cirkel van corruptie te doorbreken?
@ ik denk dat we het er over eens zijn dat corruptie, Thailand niet zal helpen zich te ontwikkelen tot een moderne democratische staat.
Dezelfde mensen die nu strijden voor gelijkheid en verdeling van de welvaart zouden juist tegen corruptie moeten strijden. Wie zijn het het slachtoffer van corruptie? Juist, het arme deel van de bevolking. De mensen met geld kopen hun ‘recht’.
Het vreemde van Thai is dat ze Thailand willen veranderen bijvoorbeeld naar aanleiding van het ongeluk van de rijkeluisdochter waarbij zoveel doden vielen.
Ze klagen dan over corruptie en klassenjustitie, vervolgens vinden ze het wel weer acceptabel als ze er zelf beter van worden. Op zijn zacht gezegd een bijna schizofrene houding.
@Robert, @Hans G
Goede posts. Ook ik ben mede schuldig. ’s Lands wijs, ’s lands eer, ofwel “When in Rome do as the Romans do”. Corruptie is, zoals @HansG in zijn post zegt, verweven met de Thaise samenleving en is zelfs een integraal onderdeel geworden van de Thaise cultuur. Wij kunnen als farangs nu wel met het opgeheven morele vingertje zwaaien en dit veroordelen maar ik denk niet dat de gemiddelde Thai zich daar iets van aantrekt.
Khun Peter heeft in de kopregel van dit onderwerp eigenlijk zelf het antwoord al gegeven: “Corruptie in Thailand? Mai pen rai!!”
Ondanks alles is en blijft Thailand gewoon “mijn” land.
In de Isaan moet ik bij elke wegcontrole geld toestoppen zelfs terwijl ik met alles 100% io ben en geen enkele overtreding beging….altijd hetzelfde liedje ik reed zig zag of ik reed te snel of te traag…wordt je wel pissig van en ben het kotsbeu !
Khun Peter, ik weet niet of dit iets met mentaliteit te maken heeft. Corruptie is in Thailand (en nog vele andere Aziatische, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen) een diep in de samenleving geworteld gebruik. Ik zeg bewust gebruik, omdat het met de paplepel wordt ingegeven. Kun je mensen aanspreken op hun mentaliteit met betrekking tot iets dat binnen hun cultuur als normaal wordt beschouwd? Ik zou zelf dat moraliserende stempeltje er niet op durven drukken.
Ik ben het ook helemaal met Pujai en Robert eens. Wij buitenlanders doen allemaal net zo makkelijk mee als we aangehouden worden door de politie of iets sneller geregeld willen hebben bij een of andere ambtenaar. Ik moet de principiele buitenlander die wel een bon laat uitschrijven om zich daarna op het politiebureau te vervoegen nog tegenkomen.
Zoals Pujai al zegt: wij kijken er weer door ons westerse brilletje naar. Daarmee kom ik nog even op het ontwikkelingsgeld. Wij vinden het heel normaal dat wij met onze belastingcenten een paar van de meest corrupte en meest geweldadige regeringen c.q. landen sponsoren. Dat zegt nogal wat over onze mentaliteit. Ik heb een Thaise hoogleraar in de familie en die vindt dat maar duiden op een dubbele moraal. Mij zie je dan ook geen vermanend vingertje opsteken tegen een corrupte Thai. Ik ban bang uitgelachen te worden!
@Bachus
Uitstekende post waar ik me helemaal in kan vinden. Vooral je verwijzing naar de mening van de Thaise hoogleraar vind ik een verademing. Een Thai die ons farangs een spiegel voor houdt!! Het wordt een keer tijd.
Overigens is het een illusie, zoals sommigen suggereren, dat corruptie alleen bij rijke Thais zou voorkomen. Het is inderdaad zoals je zegt een diep in de samenleving (dus alle lagen) geworteld gebruik.
Een voorbeeld: Vorig jaar is in mijn dorpje de Pujai Baan (dorpsoudste) gekozen voor een nieuwe termijn, ditmaal voor het leven. Deze Pujai Baan heeft een stuk land beleend bij de bank voor 300K Baht. Met dit geld heeft hij alle stemmen in dit dorpje gekocht. De inwoners kozen liever voor 200 Baht dan te stemmen op de andere kandidaat die veel betere papieren had en op termijn, dan ook veel meer had kunnen betekenen voor dit dorp, in het bijzonder voor de allerarmsten. Alleen deze kandidaat weigerde mee te doen aan dit spel van opkopen van stemmen = corruptie.
Dus wellicht is er toch nog hoop voor dit land????
Pujai, bij ons in het dorp ging het bij de verkiezing van een nieuwe Pujai Baan al niet anders; drie kandidaten, twee strooiden met geld, een van de geldstrooiers werd gekozen. Naar mijn mening niet de beste, maar wel de handigste. Het is te hopen dat hij die handigheid niet alleen inzet voor zichzelf, maar het dorp laat meedelen in de winst.
Mijn zwager, een gepensioneerd onderwijzer van een school, heeft onlangs voor een van zijn zoons een positie “gekocht” binnen een of ander (locale) overheidsapparaat. Deze positie kostte 200k baht, maar je had ze ook van 400k baht. Het is maar wat je voor je zoon over hebt. Ik verklaarde hem voor gek, maar mij werd al snel duidelijk gemaakt dat zoonlief nu een goede positie heeft met idem salaris en pensioen (in de toekomst) en dat mag wat geld kosten. Gelukkig voor hem hebben de andere drie zonen al een leuke positie, anders zou hij misschien nog een krantenwijk moeten nemen als gepensioneerde.
Een oom van mijn vrouw is hoogleraar en die houdt mij regelmatig een spiegel voor, vooral als ik hem wel eens meningen op dit forum voorhoudt. Ik vind dat fijn, want het geeft mij toch wel een heel ander beeld van de Thai en Thaise samenleving dan hetgeen menig farang op dit forum doet voorspiegelen. Neemt niet weg dat het leuk is verschillende meningen te lezen, tenminste, zolang het bij meningen blijft en geen vooroordelen worden. Helaas hebben sommige reacties daar weleens de schijn van.
@Bacchus
Het is duidelijk dat je een echte Thailand kenner bent. Men houdt mij hier ook regelmatig een Thaise spiegel voor. Daardoor vergaar ik veel kennis over de Thaise cultuur en gewoonten, hoewel er veel zaken zijn die ik NOOIT zal begrijpen. Toch ga je uiteindelijk van dit land en de mensen houden. Ondanks alles. Thaise koorts?
Een positie “kopen” is hier de gewoonste zaak van de wereld. Indien je bijvoorbeeld soldaat (tahaan) wilt worden en je zoon niet al te slim is, koopt men (onder de tafel) toelating tot de opleiding voor tahaan. Voor ons abject, voor Thais, vanuit hun perspectief volkomen normaal en geaccepteerd. Men is daar trots op en bazuint dit maar al te graag rond…
Dit forum biedt ons allemaal een fantastisch platform om ons “denkraam” over Thailand te vergroten en nogmaals alle lof aan Kuhn Peter en Hans, die dit mogelijk maken. Iedere cultuur heeft helaas mensen met vooroordelen. 😉
Als Thai corruptie als een normaal onderdeel van de cultuur beschouwen dan moeten ze ene meneer T. niet veroordelen en bekritiseren. Dan moet de arme rijstboer ook genoegen nemen met een grijpstuiver. Dan moeten farang niet zeuren over het dual pricing systeem en al helemaal niet dat ze moeten dokken bij een aanrijding al zijn ze niet schuldig.
Het feit dat ze leeggeschud worden door een Thaise dame moet dan ook maar als onderdeel van de cultuur worden gezien. In principe kunnen we dan alles onder de ‘cultuur’ deurmat vegen, want anders zijn we moraliserend bezig.
Ik vind het prima, ik woon er niet. Ik ben dolgelukkig met mijn Westerse bril 😉
@Khun Peter,
Gelukkig, je geeft het zelf toe. Je Westerse bril!! Indien je hier langer woont, de taal spreekt, leest en schrijft en daardoor op alle niveau’s met Thaise mensen kunt communiceren kom je inderdaad tot de conclusie dat wat wij corruptie noemen hier een normaal onderdeel is van de Thaise cultuur. Voor dat dit verandert moet er eerst een bewustwordingsproces op gang komen en dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
Indien wij elkaar ooit ontmoeten in Thailand (wellicht op een barbecue in Hua Hin, gehost door Thailandblog.nl? Waarom niet?) wil ik je met alle plezier mijn Thaise bril voor een weekje lenen… 😉
Helemaal mee eens! Ook wat die bbq betreft! Ik heb overigens beide soorten brillen hier op voorraad. Vrienden die mij hier met een bezoek verrassen en verblijden vergeten ze nog wel eens na de cultuurschok!
Khun Peter, hetgeen met mijnheer T gebeurd heeft alles te maken met politieke macht en macht is geld. Daar is niets Thais aan, over de hele wereld wordt er door politici met modder gegooid naar elkaar. In sommige landen lijkt dit misschien wat geciviliseerder te gebeuren, maar schijn kan bedriegen.
Armoede heeft naar mijn mening niets met cultuur te maken en het is ook niet zo dat corruptie per definitie tot armoede lijdt. Italie is tenslotte een van de rijkere landen in de wereld waar corruptie hoogtij viert.
In ieder toeristenoord is het (bijna) gebruik dat voor toeristen/buitenlanders andere prijzen gelden dan voor de lokalen. Kan zelfs in Amsterdam voorkomen. Is een economisch principe waarvoor ik zelfs enig begrip heb. Bij Albert Heijn krijgt het personeel ook korting, wordt daarmee de klant dan ook niet benadeeld?
Ik heb zelf eens in een kettingbotsing gezeten; een bus reed een rijtje auto’s op elkaar die voor een stoplicht stonden te wachten. Ik kreeg nergens de schuld van. Alles werd keurig geregeld door de verzekering en politie en zelfs die laatste hoefde ik daarvoor niet te betalen. Daar ging ik overigens in eerste instantie wel vanuit.
Ik ken genoeg westerse mannen die na hun scheiding van hun westerse echtgenote een flinke financiele veer moesten laten; ben er zelf een van. Daarnaast ben ik van mening dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen knip. Sommigen geven teveel geld uit omdat ze verliefd zijn; anderen drank omdat ze dat nodig hebben; sommigen doen beiden.
Ik wil je voorbeelden niet bagataliseren, er zullen zich in Thailand ongetwijfeld schrijnende gevallen voordoen, net als overal op de wereld. Natuurlijk mogen we best kritisch naar misstanden kijken. Maar zoals veel dingen in het leven: niet alles komt zoals je het hebben wilt.
Laten we niet vergeten dat wij altijd met onze bril op naar de Thaise samenleving kijken en deze beoordelen, c.q. veroordelen op basis van onze normen en waarden. In veel Aziatische landen lijkt corruptie de geaccepteerde norm te zijn en ik waag het dan ook te betwijfelen of hierin op termijn (deze- en volgende generaties) verandering komt.
Dit is overigens geen betoog ten faveure van corruptie. In tegendeel, maar ik denk dat er hier inderdaad sprake is van een “ongeneeslijke ziekte”, die al eeuwen lang onlosmakelijk verbonden is met de Aziatische cultuur en derhalve algemeen wordt geaccepteerd als moreel aanvaardbaar.
Pujai, je schrijft hierboven dat ik een echte Thailandkenner ben. Dank je wel, maar dat ben ik nog lang niet. Ik sta hier midden in de samenleving en bijna iedere dag leer ik weer bij en val ook nog regelmatig om van verbazing. Wij hebben ieder jaar wel familie of vrienden uit het westen over de vloer en die laat ik dan volop meedelen in die verbazing. De frequente bezoekers hebben naast hun westerse inmiddels ook al een Thais brilletje en weten hun westerse denkbeelden nu ook te relativeren als zij hier zijn. Diegenen die ook in de Thais-Westerse (bad)plaatsen als Pattaya, Phuket, Hua Hin, Chiang Mai, etcetera zijn geweest, geven aan dat zij, na een maandje met mij door rural Thailand te zijn getrokken, dan pas het echte Thailand en de echte Thai met hun gebruiken en gewoontes hebben leren kennen.
Het is ook verbazend hoe snel hun denkbeelden over bijvoorbeeld corruptie wijzigen als zij hier zijn. De meesten vinden het toch wel makkelijk als zij bepaalde privileges kunnen kopen of een al dan niet gefingeerde overtreding bij de politie kunnen afkopen. Zoals ik al eerder heb opgemerkt: ik moet de eerste principiele westerling die hier niet aan meedoet nog tegenkomen. Al die “bikkelharde’ westerse principes worden hier al snel overboord gegooid onder het mom van: Tja, het nu eenmaal gebruik hier, dus je moet er wel aan meedoen!
Ook de hoogte van de bedragen spelen een belangrijke rol bij de westerling in zijn denkbeelden over corruptie. Wat is tenslotte 200 baht als je daarna gewoon weer mag doorrijden of wat eerder wordt geholpen aan het ambtelijk loket! Ik heb zelf politie in de familie en ook een paar van die mannen in het dorp wonen. Ik heb ze al gezegd dat ze bij een farang rustig 500 baht kunnen rekenen, want die betalen ze ook. Hun principes gaan pas een rol spelen als ze omgerekend een paar honderd euro moeten betalen. Je moet die mannen dan zien kijken, alsof ze water zien branden, Overigens vinden ze dat allemaal veel te veel, wat weer voor ze spreekt. Ze rekenen bij een farang net zoveel als een Thai. Weer een fabel uit de wereld geholpen dus!
Ik heb tijdens een discusie hierover met een aantal van die principiele “die hards” wel eens gezegd, dat als wij westerlingen allemaal zouden stoppen met het afkopen van de politie, deze gewoonte direct zou zijn uitgeroeid. Ze krijgen het dan veel te druk op het politiebureau!
@Bacchus
Wellicht heb ik wat overdreven door je een echte Thailandkenner te noemen. Misschien worden we dat wel nooit. Maar ik vind dat je al een behoorlijk eind op weg bent omdat jij je al kunt inleven (deelnemen, meeleven, meevoelen) in de Thaise samenleving. De Duitsers hebben daar denk ik het beste woord voor “sich einfühlen” Je moet als het ware in de schoenen van een Thai kunnen staan om hun mentaliteit te begrijpen.
Na drie keer met een zelfde blogger, over hetzelfde onderwerp te hebben gecommuniceerd stop ik er meestal mee met een slotzin ” Ik laat het hierbij”. Dit doe ik alleen maar omdat je anders vaak in eindeloze wellus/nietus situaties verzeild raakt (vaak gepaard met de nodige”flames”) omdat een ieder, ten koste van alles zijn gelijk wil halen. Gelukkig wordt dit forum uitstekend gemodereerd, maar toch, te veel “een op een” reacties moet uiterst irritant zijn voor de andere forumleden. Dus doe ik dat ook niet. Iemand mag van mij gerust het laatste woord hebben.
Echter, veel van jouw opvattingen over Thailand zijn voor mij als een verfrissende wind en als jij net zo over mijn reacties denkt zou ik het leuk vinden om zo af en toe “off-line” (dus niet via dit forum) verder van gedachten te wisselen. Kuhn Peter heeft mijn e-mail adres en bij deze geef ik hem toestemming om dat aan jou kenbaar te maken. Indien Kuhn Peter dat wil. Ik ben nog een newbie op dit forum en dus nog niet op de hoogte van alle regels.
Een en ander houdt natuurlijk niet in dat ik niet wil/zal reageren op je andere posts.
Ik laat het hierbij!!
Hallo Pujai,
Ik heb een emailadres waarop je mij in eerste instantie kunt benaderen. Ik zal je daarna mij officiele emailadres geven. Het emailadres is [email protected].
Het lijkt mij leuk om zo nu een dan eens wat ervaringen uit te wisselen en van gedachten te wisselen over zaken waar wij als immigranten mee te maken hebben in Thailand.
Corruptie is de gesel van de maatschappij. Het onttrekt geld en goederen die aan de bevolking toebehoort. Het is niet alleen een Thais probleem, maar in vrijwel alle ontwikkelingslanden en ook in landen waar de economie groeit, zoals China en Brazilie.
Je heb twee soorten corruptie. Corruptie gepleegd door politici, die hun positie misbruiken om zichzelf enorm te verrijken. Deze lieden zijn al rijk en proberen nog rijker te worden over de rug van de bevolking. Want geld dat voor een betere samenleving is toebedeeld, dat steekt men in eigen zak.
Een ander soort corruptie, en daar heeft vrijwel iedereen mee te maken, is dat lagere ambtenaren, politie en andere functionarissen hun ambt misbruiken om wat extra geld bij elkaar te sprokkelen. In feite doen we daar allemaal aan mee. De politieagent die ons staande houdt, geven we 200 baht i.p.v. 400 baht. Zonder bon uiteraard. De overtreding die we gemaakt zouden hebben, wordt verzonnen.
De salarissen van die ambtenaren liggen zo laag, dat zij bijna genoodzaakt zien om die “bijverdienste” te hebben.
Maar neem het die 64% maar kwalijk. Als kind wordt je hier al; opgevoed, dat hier en daar wat “meepikken” niet erg is. En ze lezen ook de krant en kijken TV en zien dat de grote heren zich met miljoenen verrijken.
Corruptie is vrijwel niet te bestrijden, omdat diegene die het zou moeten bestrijden, ook net zo corrupt is als diegene die zijn bestrijden.
@Printen
Bingo! Prima betoog waarbij ik mij van harte aansluit!
Of het alleen met de Aziatische cultuur te maken heeft (zie stukje Pujai) waag ik te betwijfelen.
Kortgeleden is een divisie van Philips in Polen in opspraak geraakt.
Eeuwenlang werden al “geschenken” voor heersers uit andere landen meegenomen
om handelsbetrekkingen te stimuleren,waar ligt de grens.
(Het Christendom loopt helaas schade op door de handelwijze van individuele Christenen,het kan ook anders,dit n.a.v. de opmerking van Khun Peter)
groet,
Lodewijk
heel goed verwoord ben het ook 100% mee eens als je zelf voor een hongerloontje moet werken probeer je ook wat bij te verdienen om wat extra’s te kunnen veroorloven of het nu van dit of van dat is het blijft allemaal het zelfde zo gebeurt het overal in de wereld zwart werken is ook corruptie want je benadeeld hiermee de staat
@l.lagemaat
Natuurlijk heeft corruptie niet alleen met de Aziatische cultuur te maken. Dat heb ik ook niet gezegd. Corruptie komt overal ter wereld voor. Alleen in veel Aziatische landen is corruptie vaak de gewoonste zaak van de wereld en wordt daarom gezien als een “way of life”.
Maar dat is in veel Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen net zo! In Kenia word je gewoon aangehouden met een taxi die dan zgn niet verzekerd is en dan heb jij als tourist maar te schuiven (want de chauffeur kan het natuurlijk niet betalen, of zit wellicht zelfs in het complot en delen ze het geld) anders sta je daar, ergens in the middle of nowhere op straat.
@Miek37
Je haalt criminaliteit (in jouw geval oplichting) en corruptie door elkaar, waarmee niet gezegd is dat corruptie per definitie niet crimineel zou kunnen zijn. Hierbij de definitie van corruptie en dat is waar we het over hebben:
“Corruptie is het verschijnsel waarbij iemand een ander omkoopt of zich laat omkopen om bepaalde zaken gedaan te krijgen.
Het belangrijkste voorbeeld van corruptie is het betalen of aannemen van steekpenningen. Met dit smeergeld wordt iemand in een bepaalde machtspositie omgekocht om voor degene die de steekpenningen betaalt bepaalde gunsten te verlenen. Beiden plegen dan corruptie. Degene die de steekpenningen aanneemt pleegt passieve corruptie. Hij of zij maakt misbruik van zijn of haar machtspositie. Degene die de steekpenningen aangeboden heeft pleegt actieve corruptie. Hij of zij verkrijgt zekere gunsten door (grof) geld te betalen. Corruptie is dan ook een oneerlijk proces en is daarom strafbaar. De waarde gelijkheid staat hiermee op het spel. In een corrupte samenleving hebben mensen met meer geld meer kansen dan mensen die over niet zoveel geld beschikken”.
Bron: http://www.encie.nl/definitie/Corruptie
Ik laat het hierbij.
Een politieagent die een tourist dwingt een som geld te geven waarna hij het vervolgens in eigen zak steekt is in mijn optiek toch echt corrupt.
Een aantal reacties worden niet geplaatst en wel om de volgende redenen:
– Reacties moeten gaan over het onderwerp van de posting, anders kunnen ze worden verwijderd.
– Geen smaad en/of laster. Het zwartmaken van personen leidt niet alleen af van de discussie, maar berokkent de aangevallene ook publicitaire schade op internet. Thailandblog is geen schandpaal.
Toelichting: verwijzingen dat Nederland of Nederlandse politici ook corrupt zouden zijn heeft niets met dit onderwerp te maken.
@Khun Peter
Waarmee nogmaals bewezen wordt dat vooraf modereren helaas noodzakelijk is. Bedankt dat jullie dit fantastische blog “zuiver” houden.
Ik weet ook een land (wat zich zeer geciviliseerd noemt) waar je duizenden euro;s moet betalen als je je huis wilt verkopen.
Heb je geld van je ouders ge-erf? Mooi dan mag je daar meer dan de helft van inleveren aan de overheid.
Wil je geld aan je kinderen schenken? Mooi dan mag je daar ook belasting over betalen.
Ontvang je rente over je verdiende geld? Mooi dan ook gelijk belasting hierover betalen.
Heeft u een hond? Dan wel graag belasting hiervoor betalen, katten en andere dieren hoeven dat niet.
Lotto gewonnen? Ja de belasting doet weer mee.
Op straat pinda;s verkopen? Wel eerst ff langs de belastingdienst en andere meevreters om de papierwinkel hiervoor te regelen.
Winst op aandelen gemaakt? Betalen. Verlies op aandelen gemaakt? Is jouw probleem.
En zo kan ik nog uren doorgaan.
Welk land dit tegen haar burgers doet?? Raad maar.
Dan heb ik liever een politie-agent die 5 euro in zn hand wil hebben en me gelijk door laat gaan.
:
Nok, jij mist de “point’. Het gaat om corruptie, niet om belastingmaatregelen. Steekt die belastingambtenaar het in zijn eigen zak? Gaat de Inspecteur der Belastingen er met de poet vandoor?
Corruptie is echt iets anders dan belastingmaatregelen. Die zijn zeker niet populair, maar (soms) wel nodig.
De politieagent maakt zich schuldig aan verduisteren van geld dat aan de gemeenschap behoort, al is het 5 euro. Het is niet het bedrag wat belangrijk is, maar dat er geld ontrokken wordt aan de algemene middelen, waarvan de bevolking de wrangen vruchten plukt.
Als een project, ik noem maar een voorbeeld, 30 miljoen baht kost en de werkelijke kosten zijn 20 miljoen baht. De 10 miljoen baht wat in diverse zakken terecht komt, daar kan geen nieuwe dingen voor de bevolking gedaan worden. dat is nu corruptie.
Bureaucratie en belastingmaatregelen zijn echt iets anders dan corruptie.
@Printen – ik snap wat je wilt zeggen, toch is het nog niet zo raar wat Nok zegt. Ik neem aan dat Nok bedoelt dat in sommige landen er weliswaar geen of weinig corruptie is, maar dat de burger wel op gelegaliseerde wijze links en rechts geld uit de zak geklopt wordt.
Waar een prive betaling van bar aan politie onder corruptie valt, daar zou dan bv een officiele en legale ‘beveiligings toeslag/belasting’ van overheids wege voor datzelfde bedrag niet corrupt zijn. In plaats van dat een agent je om een ‘persoonlijke bijdrage’ vraagt omdat je hond in het platsoen kakt is er de legale hondenbelasting. Maar in principe komt het op hetzelfde neer natuurlijk. Food for thought.
Het zit zo verweven met de samenleving, dat men het al automatisch doet.
Mijn vrouw had land gekocht en een ambtenaar uit het dorp was gevraagd om als getuige te tekenen. Mijn vrouw had hem daarna 500 baht gegeven en beklaagde zich bij mij dat hij die handeling eigenlijk gratis zou moeten verrichten. Ik vroeg haar of hij er om gevraagd had. Ze zei: Nee, maar als ik het niet geef dan doet hij nooit meer iets voor me.
Mai pen rai:,,,Your welcome,,,Your allways welcome,,,als het maar geld opbrengt,,maar het maakt mij niet uit ik houd van de Thai zoals ze zijn!!
Goetjes, Tom
Een heitje voor een karweitje!de Thaise padvinders taal is idem als die in NL 🙂
Mijn vrouw wilde het eigendomsbewijs van haar land om laten zetten naar een ander soort, vergeef mij ik ben niet zo thuis in die materie, maar dat duurde maanden en elke keer had die ambtenaar een andere reden, het stempel was weg, inkt kussen was verdroogd, noem maar op, maar zij vertikte het die ambtenaar , onder de tafel wat toe te stoppen, waarschijnlijk een beetje te veel in Nederland geweest.
Op een gegeven ogenblik begon het mij te vervelen, dus ben ik met een kennis naar dat kantoor gegaan, die kennis was ook een bekende van die ambtenaar, 1000 baht armer maar met het grondpapier op zak liep ik na een kwartier naar buiten.
Vreselijke ruzie met mijn vrouw natuurlijk, waar ik mij bemoeide etc, maar het was eindelijk geregeld, de zelfde ambtenaar kwam ik een paar avonden tegen in een karaoke barretje, hij heeft mijn hele rekening betaald, met ander woorden; vestzak broekzak