Op het strand worden gesmokkelde sigaretten verkocht door een jongen zonder handen. Tijdens militaire dienst heeft hij ze verloren bij een voortijdige granaatontploffing. Hij heeft nog net ellebogen, maar daar doet hij dan ook alles mee.

In Thailand bestaan geen sociale verzekeringen, dus blijven er maar twee mogelijkheden over, bedelen of toch proberen de kost te verdienen. Iedereen heeft bewondering voor zijn doorzettingsvermogen, dus zijn handel loopt goed. Zo goed dat hij zich een auto kan permitteren en daar rijdt hij dan ook als een razende mee, waarschijnlijk om te bewijzen dat hij alles kan. De auto is op geen enkele wijze aangepast. Hetzelfde doet hij, en dat is nog handiger, hoewel dit niet het juiste woord is, op een motor. Hij is getrouwd en heeft een dochter van een jaar of veertien en twee jaar geleden werd het echtpaar verblijd met de geboorte van een zoon.

Ongeveer een jaar geleden passeerde ik een plaats, waar net een ongeluk was gebeurd. Een auto had een motorrijder aangereden en deze laatste lag dood op de grond. De bestuurder van de auto was de man zonder handen. Omstanders verklaarden dat het ongeval absoluut niet zijn schuld was, omdat de motor in volle vaart vanuit een zijstraatje de grote weg op was gekomen. Kennelijk was de politie ook tot die zienswijze gekomen, want er veranderde niets in zijn situatie. Toch heb je onwillekeurig het gevoel, dat het onverantwoordelijk is dat hij blijft rijden, want het valt niet te ontkennen dat je zonder handen minder vat hebt op het stuur dan met. Anderzijds ben je blij dat hij zich prima door het leven slaat.

Vandaag wordt hij gecremeerd. Een ingewikkeld auto ongeluk. Twaalf doden. Hij is met grote snelheid achter op een andere auto gereden. Vermoedelijk zijn schuld. Vrouw en kinderen blijven onverzorgd achter. Dit is Thailand.

N.B. dit verhaal is geschreven in 2001

Over deze blogger

Dick Koger

18 reacties op “Armloze bandiet”

  1. Pim zegt op

    Ook wat ik meemaakte is Thailand,
    Afgelopen zaterdag onderweg naar de familie over de grootste kartbaan ter wereld ben ik bij de 4e controlepost aan de kant gezet.
    Mij van geen kwaad bewust moest even 1000.- Thb betalen omdat al 2 weken de auto verzekering verlopen was .
    Geen maatschappij die even 1 bericht verstuurd en mijn partner die dit normaal regelt was dat gewoon vergeten .
    Tot mijn woede liet ik haar direct bellen maar dat kon maandag pas gedaan worden.
    Geen probleem !
    Ik hoefde maar 800 te betalen omdat ik er niets aan kon doen en kreeg 1 brief mee dat ik 8 dagen zonder verzekering mocht rijden ,
    Vandaag op de terugweg bij 1 controle geen probleem ,ik liet de ontheffing van de politie zien terwijl ik de fax achter hield dat ik sinds gisteren weer verzekerd was .
    Wat de gevolgen hadden kunnen zijn als ik wel met mijn briefje 1 aanrijding had meegemaakt zijn niet te overzien .
    De familie waardeerde mijn optreden en vergoede mijn reiskosten ,ook dat is Thailand .

    • marco zegt op

      Hallo Pim,

      Ik snap jouw hele verhaal ,heb het nou 5x gelezen en snap het nog steeds niet,maar ik wil het graag snappen vandaar……Je moest 1000 bht betalen zaterdag?Toen was je kwaad?op wie en waarom?Toen is er maandag gebeld naar de verzekering want het kon niet eerder?Dan schrijf je over 800 bht betalen omdat je er niks aan kon doen,wanneer moest je die 800 bht betalen?Wanneer heb je die brief gekregen dat je een week mag rondrijden en van wie?Die brief is dat de fax die je achterhield en van wie heb je die gekregen?Ben jij na je aanhouding van zaterdag door de politie gewoon verder gereden na ja aanhouding?En weet je zeker dat jouw vriendin van de verzekeringsmaatschappij geen brief heeft ontvangen met acceptgiro?Hierna gaan we wel verder,al blijft het dom dat je niet verzekerd was want je bent er ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor!

      • Pim zegt op

        Marco .
        Om 1 kort verhaal lang te maken .
        Op de verzekeringsagent ben je op dat moment kwaad omdat wij het normaal vinden ruim vooruit bericht te krijgen dat je polis verloopt.
        Op mijn partner, omdat deze de taak heeft bij ons alle betalingen op tijd te regelen ,helaas is het in Thailand veel voorkomend dat als je iets morgen kan doen ,waarom zou je het dan vandaag doen .
        Het gevolg is dat er veel tijdverlies en vergeetachtigheid bij komt .

        De politie hoorde haar bellen en begreep ook wel dat het verzekeringskantoor gesloten was .
        Dit ook niet mijn schuld was en zodoende ik ter plaatse 800,- Thb mocht betalen .
        Na de betaling kreeg ik die brief dat ik tot mijn verbazing van de politie door mocht rijden.
        Zelf vindt ik het niet verantwoord hier zonder verzekering te rijden ,hierdoor dus mijn verhaal om anderen te waarschuwen .
        Maandag heb ik direct de fax van de verzekering gekregen dat ik verzekerd ben .
        Deze hield ik achter om te zien of het werkte met die vrijwaring van de politie ,dus JA..
        Ja het is dom om dan verder te rijden ,ik had beter die resterende 450 km kunnen gaan lopen of mijn vriendin laten rijden zonder rijervaring.
        Dat is ook altijd zo leuk op de weg ,ze rijden als gekken en gekken rijden met 60km per uur aan de rechterkant,
        Toch zijn ze niet gek ,meestal doen ze dat omdat de linkerkant zo hobbelt met die defecte schokbrekers .
        En zeker weten dat mijn vriendin geen rekening heeft gehad ,die heb ik intussen gelijk met de wegenbelasting voldaan .
        Niet vergeten hoor om wegenbelasting te betalen ,daar zitten ook je niet betaalde bekeuringen bij .

        • marco zegt op

          Dag Pim,

          Dank je wel Pim,dit is heel duidelijk omschreven,nu begrijp ik het zelfs,haha
          Schei uit over rijden in Thailand…..Je moet je kop er goed bijhouden inderdda.
          Wat halen ze hier een trucs uit!

          Gr,Marco

        • marco zegt op

          Ik had 2 jaar geleden hetzelfde aan de hand,1 dag te laat in Spanje zonder verzekering(ook dom van mij)1200 euro boete,auto aan de kant en slot op het stuur totdat de auto verzekerd was!

          • Pim zegt op

            Marco.
            Dat was het eerste waar ik aan dacht en mij daarom kwaad maakte ,dat ik waarschijnlijk niet verder mocht rijden .
            1 auto vol met spullen die koel moesten blijven .
            Je weet als fahlang ook niet wat de gevolgen kunnen zijn ,wel dat je bij 1 aanrijding zeker voor 200.000 .- thb over borg moet beschikken .
            In ieder geval heb je die wel als je verzekering in orde is .
            Menigmaal heb ik gezien dat 1 veroorzaker bij 1 aanrijding vluchtte.
            Dus voor iedereen nogmaals zorg dat je verzekerd bent .
            Dit is haast 1 must om te controleren als je 1 voertuig huurt .

            • marco zegt op

              ja tuurlijk belangrijk om verzekerd te zijn!alleen weten wij allemaal dat de meeste thaien niet verzekerd rondrijden!En van een kale kip ken je niet plukken …(eventueel,niet iedereen is arm in Thailand,is zat welvaart)

        • Hans van den Pitak zegt op

          Mijn dringede advies: Hou de regie in eigen hand en ga er vooral niet van uit dat jouw Thaise vriend(in) o.i.d. dat wel doet, want dat kan je grote problemen opleveren of zelfs je kop kosten. Voorbeelden te over, die ik hier niet ga opsommen.

    • peterphuket zegt op

      Grappige opmerking “Kartbaan” persoonlijk hou ik me altijd voor dat ik aan een videogame mee doet, waarbij je meerdere levels kunt bereiken en eventueel bonus punten. Na inmiddels vele jaren aan het verkeer mee gedaan te hebben heb ik inmiddels de spelregels aardig onder de knie. Ben wel altijd bevreesd wanneer je alleen in de auto zit, zonder je partner, je geen aanrijding of ongeluk moet krijgen, als farang ben je altijd in de min.

  2. andrew zegt op

    pas op in thailand:ze hebben hier heel andere regels bijv.hoe groter het voertuig hoe meer schuld.bijv.jij zit in je toyota 4WD keurig links van de weg.(one way)er komt een motor als tegenligger,motorrijder heeft gedronken knalt bovenop je 4WD. Schuldige jij want jouw voertuig is groter.Advies gelijk betalen niet mauwen niet protesteren want dan maak je het alleen maar erger. bovendien jij bent farang dus het melkkoetje,jij houdt je mond stijfdicht en laat je thaise partner alles regelen. die kent het klappen van de zweep.en vergeet niet hoe kleiner de verwonding van de tegenparty hoe erger.het allerbeste:verkoop dat kreng (niet de partner maar de 4WD)want je kunt nooit winnen in een land waar de wet naar willekeur toegepast wordt.en vroeg of laat ben je de klos.Dat geldt overigens niet voor een rijke thai in een dure auto dan zou die motorrijder de klos zijn.Jammer maar zo werkt het hier.

  3. jansen ludo zegt op

    eigen volk eerst in thailand,in belgie en nederland is het net andersom

  4. GerG zegt op

    Misschien de farang op de fiets, of is die dan ook de klos bij een aanrijding?

  5. Hans G zegt op

    Ik kocht in maart vorig jaar een auto van een Zwitser.
    Wegenbelasting en een eerste klas verzekering tot oktober.
    Toen we in oktober de wegenbelasting gingen betalen en de verzekering verlengen, bleek dat ik 7 maanden zonder verzekering had gereden. De verkoper, die me vertelde dat de verzekering bij de auto hoorde en niet bij de eigenaar, had de verzekering opgezegd en zijn geld terug gevraagd, terwijl ik in het bezit was van de polis.
    Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan, maar ik was wel blij dat er in die tijd niets is gebeurt.

    • Matthieu AA Hua Hin zegt op

      Dat is merkwaardig. Officieel kan hier een verzekering namelijk pas worden beeindigd als de maatschappij de originele polis terug krijgt. Dus of de maatschappij heeft regels overtreden, of de oude eigenaar heeft een politie rapport op laten maken dat zij originele polis weg was. Zo’n politierapport wordt namelijk wel weer geaccepteerd. Maar dat een Zwitser zo iets doet????

  6. andrew zegt op

    thaise verzekeringsmaatschappijen worden door niets en niemand gecontroleerd.ook al had je schade en wou je claimen moet je maar afwachten of ze daadwerkelijk betalen.Soms wachten ze de rechtzitting af Kan lang duren.Er moet eerst gelammerd worden.Tourist police is soms OK soms doen ze niks.mai mi allai ne zegt de thai er is niets zeker.Met schade en schande wordt men wijs.Wat is de wijsheid?Dat je hier als buitenlander beter geen auto kunt rijden.Vroeg of laat komt iedereen daar achter.Safety first.

    • Dat Thaise maatschappijen door niets en niemand worden gecontroleerd is een groot misverstand. De OIC (Office of Insurance Commission) reguleert heel de verzekeringsmarkt in Thailand. Deze hebben zelfs een ombudsman functie waar iedere consument heel eenvoudig een klacht neer kan leggen.
      Natuurlijk zijn er wel eens meningsverschillen, maar iedere maatschappij moet zich houden aan haar eigen algemene voorwaarden (en zelfs die moeten vooraf zijn goedgekeurd door de OIC). Vergeet ook niet dat buitenlandse multinationals behoorlijk aktief zijn op de Thaise markt. Dat kan zijn doordat ze een groot belang hebben in een Thaise maatschappij, maar ook door gewoon onder de eigen naam te werken. Bekend voorbeeld is AXA, de grootste verzekeringsmaatschappij ter wereld. Die buitenlandse invloeden zorgen er voor dat alles meer en meer op een “westerse” manier georganiseerd wordt.
      In al die jaren dat wij als verzekeringskantoor werken, hebben we dan ook nog geen echte excessen meegemaakt.
      Natuurlijk wordt er wel eens iemand ten onrechte als schuldige aan een aanrijding aangewezen. Maar hier kan de maatschappij ook niets aan doen, sterker nog, zij zijn er financieel de dupe van. Hier zou ik me persoonlijk als verzekerde echter geen seconde druk om maken. De maatschappij betaalt immers als je een first class verzekering hebt?
      Kies echter voor een maatschappij met een goede reputatie, goede dekkingen en Engelstalige back up. Bij een klein Thai-Thai maatschappijtje gaan zitten met lage dekkingen en geen Engelstalige back up maakt het misschien wel goedkoper, maar beslist niet eenvoudiger als de nood een keer aan de man is.
      Ook bij autoverzekeringen krijg je waar je voor betaalt.

  7. andrew zegt op

    beste matthieu, Bedankt voor je reactie.Ik proef uit deze en andere onder verzekeringen algemeen dat je het best goed meent.en ik besef ook omdat jij hiermee je brood moet verdienen je het niet anders neer kunt zetten.Toch nog even een vraagje:als je in Nederland aangereden wordt door iemand die niet verzekerd is(wat mijn vader destijds is overkomen) wordt de schade betaald uit het waarborgfonds dat is een fonds waar alle maatschappijen jaarlijks verplicht geld in moeten stoppen.Vraag is er in thailand ook een waarborgfonds en zo niet heb jij zelf dan een behoorlijke buffer om bij te springen?Nog een vraag tot slot:hoe lang bestaan jullie al als AA brokers?.

  8. @Andrew
    Ik begrijp goed dat je denkt dat ik niet helemaal objectief ben en aan dat beeld kan ik waarschijnlijk weinig veranderen. Ik kan alleen maar feitelijk melden dat we op het gebied van autoverzekeringen nog nooit echt problemen hebben meegemaakt.
    Een waarborgfonds zoals we dat in Nederland kennen, bestaat in Thailand niet.
    Echter, als je een first class verzekering hebt en je hebt een aanrijding met iemand die niet is verzekerd, dan betaalt je eigen verzekeringsmaatschappij de schade. Als verzekerde vang je in dat geval dus niet naast het net. Hetzelfde geldt als je als voetganger wordt aangereden. Naast de dekking voor medische kosten van de compulsory verzekering (en die heeft echt vrijwel iedereen, ook de Thai) ga ik ervan uit dat vrijwel iedere buitenlander die hier woont een ziektekostenverzekering heeft die dit dekt.
    Je vraag over de buffer: wij zijn broker, vergelijkbaar met de tussenpersoon zoals we die in Nederland kennen. Wij adviseren bij het vinden van de beste verzekering.
    Als een klant besluit om een bepaald risico niet te verzekeren, door bijvoorbeeld alleen een 3rd class verzekering af te sluiten voor de auto (waarbij schade aan de eigen auto niet is gedekt), en de auto van diezelfde klant wordt vervolgens aangereden door iemand die niet goed is verzekerd, dan denk ik niet dat het onze taak is om dat schadebedrag op te hoesten c.q. een buffer aan te leggen voor dat soort situaties.
    En de laatste vraag: we mogen eind dit jaar 5 kaarsjes uitblazen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website