Beste lezers,

Zijn er ook al elektrische scooters te huur in Hua Hin zonder verplichting motorrijbewijs?

Groet,

Marinus

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

9 reacties op “Zijn er elektrische scooters te huur in Hua Hin zonder verplicht motorrijbewijs?”

  1. Marc zegt op

    Marinus,
    Voor zover ik weet is een rijbewijs steeds nodig voor het rijden met een scooter op benzine of elektrisch !
    Heb tevens nog geen weet van verhuur elektrische scooters in Hua Hin
    Groeten Marc

  2. evie zegt op

    zover ik weet zijn er geen elektrische scooters voor verhuur in hua hin.

  3. Ari zegt op

    Misschien is een elektrische fiets als alternatief iets?
    Geen rijbewijs nodig in ieder geval.
    Zou zelf ook wel benieuwd zijn waar die eventueel te huren zijn in Hua Hin…

    • Jack zegt op

      Elec fietsen zijn te huur in hua hin, maar voor de prijs zou ik toch maar een grab taxi pakken

  4. Ed zegt op

    Nee ! voor elk gemotoriseerd voetuig voor op de openbare weg is in Thailand een geldig rijbewijs verplicht, de kleine elektrische steps zijn zowiezo verboden op de openbare weg, je kunt ze niet kentekenen dus ook niet verzekeren in Thailand, wees verstandig !

    Groet.

    • Atlas van Puffelen zegt op

      Niet helemaal correct Ed.
      Maar er ligt een stevig grijs gebied in regels en kennis van politieambtenaren.
      De snelheid is vaak een kantelpunt, minder als 25 kilometer per uur Max als aandrijving.
      Vrij te gebruiken op de juiste manier en verzekeren kan je ook niet op een fiets dus drie keer nadenken als toerist waar je bij schade toch al aan het kortste eind trekt veelal.

      Linkje https://ap.lc/JupYG

      Citaat

      De vraag: worden elektrische scooters als een fiets beschouwd, of worden ze beschouwd als een motorfiets?

      De wet suggereert dat fietsen door de rijder moeten worden aangedreven, terwijl motorfietsen worden aangedreven door een motor. Toch stelt de DLT (licentieorgaan in Thailand voor voertuigen en bestuurders) de specifieke regels vast en suggereert dat de relatief kleine elektromotor in een e-scooer niet kwalificeert als een “motor” en daarom geen motorfiets is zoals verwekt door de wet van 1979.

      De consensus onder fervente e-scootergebruikers is aan de kant gevallen dat e-scooters in Bangkok moeten worden gehouden aan de wetten voor fietsen.

      Rijders moeten dezelfde verkeersregels en bewegwijzering volgen als elk ander voertuig op de weg, vooral wanneer ze borden op fietsen zien. Dit omvat het dragen van een helm, een verblijf op de fietsstrook of aan de linkerkant van de weg, met een licht ’s nachts en niet meer dan de snelheidslimiet. Voetgangers hebben een recht van doorgang en renners moeten afstappen op kruispunten en gebieden waar er gevaar is voor anderen. Op veel dichte locaties zijn de trottoirs groot en zijn e-scooters (zoals fietsen) toegestaan zolang een redelijke snelheid wordt gehandhaafd en de bewegwijzering anders niet wordt vermeld.

      Als elektrische scooters worden gebruikt op een manier die niet gevaarlijk is voor mensen of objecten, rijders de bewegwijzering en instructies van de nabijgelegen autoriteiten volgen en zichzelf beschermen met veiligheidsuitrusting, ervaring en een elektrische scooter van hoge kwaliteit, dan moeten rijders kunnen genieten van de prachtige voordelen van deze nieuwe vervoerswijze.

      • Cornelis zegt op

        Het artikel waaruit je citeert heeft het over scooters, een Engels woord dat wordt gebezigd voor wat wij een step of een autoped noemen (zie ook de foto’s). Vandaar dat in de tekst ook wordt gesproken over het op het trottoir rijden. Dat is een heel andere categorie ‘voertuig’, lijkt me, en is niet wat de vraagsteller bedoelt.

        • Atlas van Puffelen zegt op

          De reactie van mij was ook gedeeltelijk naar Ed toe.
          Het aanbod in elektrische voertuigen is nogal breed vanaf de step tot een soort minibrommer met lage snelheid.
          Zelfs driewielers die wij voor invalide en oudere zouden gebruiken.
          Maximaal 25 km per uur als energiebron is een veel gelezen limiet waarbij eenieder het mag gebruiken zonder rijbewijs.
          Daarboven in prestatie en uiterlijk gelden gewoon de normale regels.
          Een elektrische auto heb je ook een rijbewijs voor nodig, nietwaar, dus waarom niet voor een twee of driewieler.

          • Atlas van Puffelen zegt op

            Oeps laatste regel, twee of driewieler elektrisch aangedreven motor.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website