Wonen in Thailand op verschillende adressen

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
5 november 2018

Beste lezers,

Ik ben gepensioneerd, heb een retirement visa en woon en huur een mooie condo in Pattaya ben ook hier uiteraard ingeschreven. Sinds kort interessante vrouw ontmoet uit Ubon Ratchathani die in Jomtien met vakantie was. Nu ga ik elke maand 1 week naar Ubon, een verblijf in hotel bij haar logeren is (nog) geen optie.

Ik overweeg nu een condo of huis in Ubon R stad te huren, prijzen zijn zeer schappelijk. Mijn vraag of eindelijk meerdere:

  • Mag en kan dat zowel in Pattaya als Ubon R tegelijk een condo huren?
  • Moet ik mijn dan ook bij immigration in Ubon R melden of is het voldoende als de verhuurder mij bij immigration aanmeld?
  • Als laatste moet ik voor de 90 dagen melding altijd bij immigration in Jomtien melden of kan ik dan (wanneer ik daar toevallig verblijf) ook melden de immigration in Ubon stad?

Groet,

Barry

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

8 reacties op “Wonen in Thailand op verschillende adressen”

  1. John Chiang rai zegt op

    Beste Barry, een interessante vraag waarbij als de wetgeving goed gevolgt wordt iedere keer een TM 30 formulier moet worden afgegeven door de verhuurder.
    Dus iedere keer als je de woning in Ubon Ratchathani betreed moet de verhuurder officieel binnen 24uur een TM 30 formulier op de Immigration afgeven.
    De zelfde procedure staat bij tijdelijke terugkomst de verhuurder in Pattaya ook iedere keer te wachten.555

  2. Peter de jong. zegt op

    1 ja dat kan
    2 klopt verhuurder moet je melden
    3 kan bij beide
    Gr peter

  3. Jacob zegt op

    Ik woon al jaren op 2 verschillende adressen, officieel met gele tabien baan en op work permit op huisadres van mijn vrouw en voor het gemak een huis in Bangkok voor het werk
    Heb me nog nimmer zorgen gemaakt om de TM30…

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Ik maak in Bangkok altijd een TM30 melding als ik terug van België kom. Via de post. Duurt me enkele minuten om in te vullen en naar het postkantoor te brengen. Een week later krijg ik dat met de post terug.
      Nog nooit werd er nadien naar gevraagd bij welk contact met immigratie ook.
      Ook als ik door Thailand reis en bij Thaise vrienden verblijf wordt ik nooit gemeld. Hoeft voor mij ook niet.
      Ik wil maar zeggen dat ik er ook weinig van aantrek, maar dat is mijn probleem. Wordt mijn gastheer ooit gestraft dan betaal ik die kosten wel in zijn plaats.

      Dat is wat ik doe en dat is natuurlijk wat anders dan wat de wet voorschrijft en wat men zou moeten doen.
      De vraagsteller moet daaruit maar zelf zijn conclusie trekken.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Weer te laat gezien : het moet “….word ik nooit gemeld” zijn

      • Bert zegt op

        Als ik ik BKK ben meld ik me ook netjes bij IMM voor de TM30, op advies van Ronny volgende keer ook eens schriftelijk proberen.
        Als wij een paar daagjes weggaan en in hotel verblijven is er geen hotel dat om mijn paspoort vraagt of naam. Alleen van mijn vrouw. Ik doe daar verder dan ook niet moeilijk over en mochten ze me toevallig een keer op straat controleren zeg ik gewoon dat ik vandaag pas ben aangekomen.

  4. RonnyLatPhrao zegt op

    1. In principe kan je zoveel huurcontracten afsluiten als je wilt. Een huurcontract is enkel iets tussen u en de verhuurder. Immigratie zal echter maar één vast adres aanvaarden. Het vaste adres voor immigratie is het adres dat u opgeeft bij het aanvragen van een jaarverlenging of 90 dagen melding.
    Verblijft u tijdelijk op een ander adres, moet je dat vaste adres niet veranderen bij immigratie en volstaan TM30 meldingen wanneer u daar verblijft.

    2. Gaat u huren, dan zal de verhuurder (of diegene die in zijn naam de verhuur regelt) bij het begin van de huurperiode je moeten melden met een TM30. (Als hij dat al doet want in principe weet je dat ook niet).
    Echter daarna, en zolang het huurcontract loopt, wordt je aanzien als “head of the household” en ligt die meldingsplicht bij u. Men verwacht niet dat de verhuurder telkens op de hoogte is van je aan- of afwezigheden op dat adres. Ook indien er buitenlanders bij u blijven overnachten zal u die zelf moeten melden bij immigratie.
    Ik weet niet hoe streng men daar op toeziet in Udon… misschien eens informeren, want als je alles naar de letter van die wet wil doen ben je wel even bezig met die al die meldingsplichten.

    3. In principe dient u zich te melden in het immigratiekantoor dat verantwoordelijk is voor de area waar uw vast adres is gevestigd. (Alhoewel ze het misschien eenmalig wel eens zullen aanvaarden op een ander immigratiekantoor.)
    The applicant (or authorize someone to file for you,only in case of not overdue), must come to the nearest Immigration Office or Branch Office in your residence area.
    https://extranet.immigration.go.th/fn90online/online/tm47/TM47Action.do

    Ik zie trouwens het probleem niet in uw geval.
    Je kan de 90 dagenmelding uitvoeren van 15 dagen voor tot 7 dagen na de meldingsdatum.
    “The notification must be made within 15 days before or after 7 days the period of 90 days expires.”
    https://www.immigration.go.th/content/sv_90day
    Dat is een periode van 3 weken. Vermits je toch maar voor een week gaat lijkt het me dat u ruim de tijd hebt om die melding in Jomtien te maken.

    Of probeer het eens on-line.
    https://www.immigration.go.th/content/online_serivces

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Ubon dus ipv Udon.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website