Wonen in Thailand en veranderen van mijn postadres in Nederland?
Beste lezers,
Ik heb een vraag over het wijzigen van mijn postadres. Ik woon inmiddels bijna zeven jaar in Thailand en heb nog een postadres in Nederland. Dit jaar gaat mijn huidige postadres waarschijnlijk ‘emigreren’, om het zo maar te zeggen.
Misschien kan ik een nieuw postadres in Nederland vinden, ook wel ‘briefadres’ genoemd, maar ik ben tegen een aantal zaken aangelopen waarvan ik niet op de hoogte was.
Ik heb nooit informatie ontvangen dat een postadres maximaal acht maanden geldig kan zijn, met een mogelijke verlenging van slechts zes maanden. Mijn huidige postadres staat nog steeds geregistreerd.
Nu lees ik dat ik mijn postadres niet kan wijzigen als ik niet in Nederland woon. Ik weet daarom niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Er zijn namelijk nog een paar zaken, zoals (overheids)correspondentie, die niet digitaal via “Mijn Overheid” of “Mijn Belastingdienst” verlopen, maar per post worden verstuurd.
Hier de 2 zaken die ik lees:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/brp/hoe-uitschrijven-brp
Als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft, is het niet mogelijk om u in te schrijven op een Nederlands briefadres.
Dit kunt u doen met het formulier Postadres doorgeven. U kunt dit formulier alleen gebruiken als u in Nederland woont. Of als uw onderneming, stichting of vereniging in Nederland is gevestigd.
Heeft u misschien een oplossing of advies voor mij?
Groet,
Pjotter
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Pjotter, jij gooit postadres en briefadres door elkaar terwijl het precies hetzelfde is. Een briefadres is niet bedoeld voor emigratie; dat is er voor ‘reizende’ beroepen zoals de grote vaart, binnenvaart, kermisexploitanten en zo.
Wat wil je zelf? Een briefadres/postadres of bedoel je een correspondentieadres voor belangrijke stukken van belastingen, SVB, pensioenfonds en zo? Al kun je tegenwoordig veel elektronisch ontvangen via Mijn Overheid.
Zoek iemand in NL die correspondentieadres voor jou wil zijn. Jongere broer/zus, goede vriend, etc. Ik heb dat, toen ik in Thailand woonde, een jongere broer laten doen die alles scande en mij dat via email toezond; daarnaast had ik Mijn Overheid.
En dat postadres gaat vervallen. Wie zegt dat op en waar? Weet ik eigenlijk niet maar daarvoor hoef je echt niet naar NL te reizen, denk ik zo. Ga dat eens onderzoeken…
Hallo Erik, ja ja, begrijp dat post- en briefadres hetzelfde is. Ik zeg ook “Misschien kan ik een nieuw postadres in Nederland vinden, ook wel ‘briefadres’ genoemd”.
Jij hebt nog een mooiere naam gevonden “correspondentieadres” idd, ha ha.
Als je b.v. in Google zoekt op “Belastingdienst correspondentieadres”, zie je wat ik bedoel.
====
Voor zowel uw privéadres als uw zakelijke adres kunt u een ander adres doorgeven om onze post te ontvangen: een postadres. Dit kunt u doen met het formulier Postadres doorgeven. U kunt dit formulier alleen gebruiken als u in Nederland woont. Of als uw onderneming, stichting of vereniging in Nederland is gevestigd.
====
Ik heb alles “digitaal lopen” maar ik weet dat de belastingdienst sommige zaken alleen per fysieke post verstuurt.
B.v. Toevallig dit jaar moet ik opnieuw vrijstelling aanvragen voor vanaf 2025 (voor zolang het duurt met het geplande nieuwe verdrag uiteraard). Ik zie in mijn administratie, dat 5 jaar geleden dit alleen via fysieke post is bevestigd, met een nieuw aanvraag formulier.
Mss moet ik de belastingdienst eens bellen, OF dat formulier “als van niets wetend”, toch gewoon opsturen.
Mss kun je ook eens de links bekijken die ik noem.
Bij NLWereldwijd staat dat het normaliter maar 8 maanden mag. (Officieël) maar vreemd.
Bedankt trouwens voor je antwoord !!
Pjotter, en deze link is alleen voor als je in een buitenland woont en er blijft wonen…
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/adreswijziging_doorgeven_buitenland
Verroest Erik, dacht dat dit alleen was voor als je wonende in het buitenland, je buitenlandse adres wilde wijzigen. NETJES !! Opgelost ! Hartelijk dank !!!
Hallo, postadres en briefadres zijn 2 totaal verschillende
dingen.
op een briefadres sta je ingeschreven maar daar woon je niet, je mag 8 maanden in het buitenland zijn en je moet 4 maanden in Nederland doorbrengen, hoeft niet aaneengesloten te zijn.
Een briefadres heb je nodig voor je de belastingdienst en ziektekostenverzekering.
Op een postadres ontvang je alleen je post maar dit is voor de veel instellingen niet voldoende en gebruik hé alleenmaar als je volledig in het buitenland woond.
Gewoon aanhouden en een redirection van je post laten verrichten door de PTT. Het oude adres blijft gehanhaafd en er kraait geen haan na.
mensen worden op het verkeerde been gezet.
hieronder een link
https://www.postverzorging.nl/c-5859815/verschil-postadres-en-briefadres-nader-toegelicht/