Wie heeft ervaring met nieuwe aanvraag DigiD?
Beste lezers,
Overnieuw DigiD aangevraagd via de SVB, maar waar gaat het fout? Zoals jullie weten moeten we per 1 januari 2023 inloggen met een DigiD App i.p.v gebruikersnaam en wachtwoord. Nu kan je een aanvraag rechtsreeks bij DigiD doen, dan moet je je activatiecode bij de NL ambassade in BKK gaan afhalen of je kan het via SVB aanvragen dan wordt je activatiecode naar je woonadres gestuurd.
Aangezien ik op mijn Thaise mobiel geen sms ontving, heb ik op 14 september 2023 via SVB overnieuw een DigiD aangevraagd. Op de site stond dat ik na 3 dagen mijn activatiecode toegestuurd zou krijgen. Nu zijn we een maand verder, maar nog steeds geen activatiecode ontvangen van DigiD.
Gisteren via Whatsapp SVB gesproken, die hadden mijn aanvraag doorgestuurd naar DigiD.
Ik heb ook een mail naar DigiD gestuurd met de vraag wanneer mijn activatiecode is gestuurd. Men zei dat mijn Digid in 45 dagen kon activeren. Mijn familie in NL heeft ook met een medewerker van DigiD gesproken, maar die heeft niets van zich laten horen.
Wie heeft ervaring met nieuwe aanvraag DigiD, moet ik soms langer wachten op de post naar Thailand.
Overigens de SVB Bewijs van leven elk jaar en AOW-aanvraag is vorig week is netjes afgerond.
Groet,
Arnolds
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Als u uw baliecode wel hebt ontvangen (e-mail of sms) kunt u wellicht uw activeringscode middels videobellen krijgen:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/activeringscode-videobellen
Arnolds, ik zit met hetzelfde probleem, Pieter zegt videobellen met Wereldwijd, maar dat kan volgens mij alleen met Whatsapp op de telefoon en dat kan ik juist niet activeren, omdat je een toegangscode per SmS moet krijgen en ik heb ook geen SMS op de Smartphoe in Thailand.
Hoe kun je nou een smartphone hebben zonder sms-mogelijkheid? Onbestaanbaar. Wat kunnen mensen toch voor zichzelf aan problemen veroorzaken en doen alsof het buiten hun macht ligt. Zelfs met een NL-simkaart in je Thaise smartphone kun je sms-en. Even goed als een TH-simkaart in een NL-smartphone.
Dat is de essentie van het probleem. Als je de techniek niet begrijpt kom je vroeg of laat in de problemen. Helaas houdt de NL overheid te weinig rekening met mensen die dit tempo niet kunnen volgen zoals ouderen en digibeten.
Videobellen gaat via een beveiligde internetverbinding via een laptop/pc. Tablet of smartphone werkt denk ik ook, maar dat weet ik niet 100% zeker.
WhatsApp heb je hier niet voor nodig.
Gewoon een afspraak maken bij nederlanderswereldwijd en dan krijg je een link met instructie. Heb je geen whstsapp voor nodig
Neem een Thaise sim kaart (kost 100 baht) zodat je ook sms kunt ontvangen, desnoods een 2e smartphone erbij voor 1000 baht eenmalig als je huidige phone geen ruimte heeft voor een 2e sim.
Of je verwisselt de sim in je huidige phone indien je een SMS verwacht, leest de SMS code en stopt dan de oude sim terug en gaat verder met het invullen van de SMS code.
Thaise sim zet je 50 baht tegoed op, eens per zoveel maanden een belletje plegen zodat de sim actief blijft, kost een paar baht. En als het tegoed op is kun je het overal opwaarderen.
Thai sim werkt ook goed om goedkoop mobiel internet te krijgen. Dat is ideaal bij navigatie met google maps. Kosten rond 300b per maand.
Wacht al sedert april op de code die zou worden opgestuurd. Niet dus !
Dat vind ik een hele goeie vraag! Ik ben denk ik al meer dan een jaar bezig om die verrekte app van DigiD geactiveerd te krijgen en het lukt gewoon niet Het laatste is dat men nu heeft uitgevonden dat je ingeschreven moet zijn in het RNI register zodat de overheid in NL weet waar je zit (en controleert) . Die inschrijving heb ik voorgelegd aan de SVB want die is o.a. gautoriseerd om die inschrijving te doen. Daarop kreeg ik een bericht van Mijnoverheid maar daar kan ik niet bij want ik krijg de DigiD app niet geactiveerd! Daarop heb ik dat voorgelegd aan Wereldwijd en die oenen verlangden van me dat ik even uit Frankrijk naar een RNI loket zou moeten gaan in NL! Eh? Dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt een week geleden maar nog geenantwoord gekregen.
Datzelfde probleem doet zich voor met een pensioenfonds en ook daar krjg ik geen toegang meer tot de site dus heb ik nu afgesproken om de communicatie voortaan maar af te wikkelen per briefpost en dat is overeengekomen. Als dat verrekte DigiD zo doorgaat verlang ik van allen om alles in briefpost om te zetten.
En het DigiD verklaart, hun woorden, dat niemand verplicht is om DigiD toe te passen!
Mocht je over willen gaan tot briefpost dan raad ik jullie aan om een postadres overeen te komen met een betrouwbare vriend kennis die de inhoud ontvangt, scant en opstuurt per email. Nederland op z’n best want de overheid is in je geinteresseerd en ontwiikkelt een onbruikbaar programma. Ze bieden ook aan om het Europese Id te gebruiken. Hebben jullie daar al naar gekeken? Nog idioter! Sterkte! En ik weet zeker, omdat het een betaalde email provider is, dat com per mijn email adres beter en veiliger is als Digid!
Inschrijving in het RNI is niet nieuw. Toen u Nederland verliet was u verplicht bij u bij uw gemeente uit te schrijven onder opgaven van uw nieuwe verblijfadres. Als dat adres in het buitenland ligt, verzorgt de gemeente de inschrijving in de RNI.
Eenmaal ingeschreven in de RNI, kunt u uw wijzigingen digitaal doen.
Een DigiD is daarvoor nodig. Wilt u het zonder DigiD, dan moet u langskomen.
Kennelijk wilt u dat de Overheid bij u langskomt, maar dat gaat niet gebeuren.
Beste mensen ,
Ik heb inmiddels na iets meer dan een maand mijn activatiecode ontvangen.
Het is een 3 stapsverificatie,vijfcijferige pincode waarna 4 lettercode en vervolgens OR code.
Om dit te bewerkstelligen heb ik veel geWhatsapp met de SVB,mails naar info DidiD en mijn nicht heeft verschillende keren vanuit NL gebeld naar DigiD.
Met deze veiligheidsstappen wil ik DigiD alsnog bedanken.
Echter het kan veel simpeler,aanvraag voor ING-app duurt ongeveer 1 tot 2 minuten.
Je logt in met je oude gebruikersnaam en wachtwoord.
Hierna krijg je de mogelijkheid om een foto van je paspoort aan te vinken.
Je krijgt een lege omlijnde scherm die je moet richten op je paspoort.
Bij juiste belichting wordt de foto automatisch genomen en je krijgt een melding Perfect.
Vervolgens moet je 2 x een 5 cijferige pincode invoeren en je kan terecht in je ING app.
RONDUIT SIMPEL.
Beste Arnolds, je schrijft:
“Zoals jullie weten moeten we per 1 januari 2023 inloggen met een DigiD App i.p.v gebruikersnaam en wachtwoord.”
Echter, ik weet van niks. Hoe had ik dit moeten weten?
Ik wist hier ook niet van totdat ik een mail bericht kreg van MijnOverheid. Daarop stond dat je vanaf 01-01=2023 met een DiGiD app moet gaan inloggen.Ga het binnenkort activeren.
Beste Pieter,
Ik krijg het vermoeden dat u de nederlandse overheid verdedigt? Heeft u daar belang bij? Want als u denkt dat ik ‘even’ naar NL ga (2400 km A/R) om een simpele code op te halen om me te laten inschrijven bij het RNI dan denik dat er iets mis is bij de nederlandse overheid. Een simpel briefje met die code aan mijn adres zou voldoende zijn en het is de meest veiige methode. Ik ben trouwens pas 22 jaar geleden vertrokken!
Dan nog iets over de DigiD app. Die app is in handen van Google en weet u hoeveel trackers Google al heeft geinstalleerd? En u kent waarschijnlijk het business model van Google: persoonlijke gegevens verzamelen via elke mogelijke methode en die door te verkopen aan marketing afdelingen. Ik wil dat niet! Wilt u dat wel? Dus de DigiD app is gevaarlijk en gemakkelijk te onderscheppen door Google.
Ik verdedig het gezond verstand. Als dat simpele brief per ongeluk op een verkeerd adres wordt afgegeven en u wordt slachtoffer van identiteitsfraude, dan gaat u moord en brand schreeuwen over de onzorgvuldige Overheid die uw gegevens op straat gooit.
De DigiD-app is eigendom van Logius, dat weer onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties valt. Niet van Google. De app wordt via de Google en de Apple store aangeboden, maar deze bedrijven ontvangen er geen data van. Sterker nog, de app bevat geen data. De app genereert alleen een code en een bevestiging om op een beveiligde internetomgeving in te loggen. Persoonsgegevens wisselt u op de beveiligde omgeving uit. De app is daar niet actief.
Ik begrijp dat u de afgelopen 22 jaar niet meer in Nederland bent geweest, zodat u ook niet in de gelegenheid was om uw actuele adresgegevens door te geven aan een daartoe aangewezen gemeente. Maar u zult er nu toch niet omheen kunnen als u nog digitaal zaken wilt doen met de Overheid.
U mag de DigiD-app gevaarlijk vinden en weigeren. Maar dan kiest u er ook voor om uw digitale banden met de Overheid te verbreken.