Beste lezers,
Op 20 februari heb ik met mijn vriendin bij VFS in Bangkok een aanvraag voor haar ingediend voor een Schengenvisum voor Nederland. Nadat alles was bekeken en geaccordeerd werd de aanvraag doorgezonden naar het backoffice van de Nederlandse ambassade. We hebben een trackingnummer gekregen dat bij invoering ervan niet bestaat.
Na 15 dagen ontvangen we een kort e-mail bericht van het backoffice dat de behandeling nog eens 15 dagen langer zou duren, zonder reden.
Na 30 dagen nog steeds geen bericht. E-mails aan VFS gezonden die niet door VFS worden beantwoord (behalve het standaardbericht dat ze binnen 3 dagen zullen antwoorden, wat niet gebeurt). Een e-mail gezonden naar de NL ambassade en naar het backoffice in Malaysia. Wat is de reden van dit lange wachten, wat is het probleem en hoe kunnen we dit oplossen?
Na 36 dagen (meer dan 5 weken) ontvangen we van het backoffice slechts het bericht: “”We shall respond as soon as possible”.
Geen uitslag van toewijzing of afwijzing. Wij beginnen ons zorgen te maken.
Wie heeft er rond dezelfde periode in Februari een Schengenvisum voor Nederland aangevraagd? En heeft u dezelfde ervaring?
Groet,
Joop
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending17 december 2024Te koop van een lezer: twee unieke percelen bouwgrond (Don Sae-Phimai-)
- Golf17 december 2024Golfclub fitting (lezersinzending)
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 225/24: TM86 formulier bij omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 224/24: Kan ik meerdere malen per jaar naar Thailand op Visa exemption?
Heb het paspoort van mijn vriending binnen 5 dagen retour gekregen. geen probleem hier.
Indien er niets aan de hand is met een aanvraag en de RSO (in Kuala Lumpur) zelf een besluit kan nemen (positief of negatief) dan moet dat binnen 15 kalenderdagen na indienen van de aanvraag.
Indien er een melding komt dat de behandeltijd langer duurt dan is er iets aan de hand. Meestal is dat 15 dagen extra (totaal 30 dagen) omdat er iets ontbreekt (zal de RSO verzoeken tot nasturen). In heel uitzonderlijke gevallen kan het tot in totaal wel 60 dagen duren. Dat is het geval indien de IND in Nederland zich er mee moet gaan bemoeien omdat de RSO zelf gewoon niet tot een positief/negatief besluit kan komen. Dan zou je bijvoorbeeld een oproep tot een interview kunnen verwachten met de vreemdeling en met de referent.
VFS is slechts een (optioneel, je kunt immers ook bij de ambassade terecht) doorgeefluik die de papieren schuiven. VFS en ambassade kunnen als front office niks zinnigs zeggen. Het is in behandeling bij de RSO (of IND), die is het enige die eventueel wat kan zeggen. maar die instanties zullen niets anders zeggen dan ‘het is in behandeling’. of er moet ergens iets mis zijn gegaan in de molen, dag kan gebeuren. Mocht je niets horen van de RSO dan is het waarschijnlijk omdat men gewoon nog met de aanvraag bezig is.
Gezien april hoogseizoen is in Thailand is de ervaring dat behandelingstijden sowieso lang duren, richting de maximaal 15 dagen. En zoals enkele lezers al aangaven blijkt dat ook wel uit de ambassade die haar verplichtingen verzaakt om mensen binnen 2 weken daar een aanvraag in te kunnen laten dienen.
Voor meer info over de 15-30-60 dagen, zie het Schengendossier.
https://www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/Schengenvisum-Dossier-Feb-2019.pdf
Maar ik ben ook benieuwd naar verdere praktijk ervaringen. De meeste mensen piepen helaas niet.
Beste Joop,
Mijn vriendin heeft ook in de tweede helft van februari haar aanvraag gedaan bij VFS in Bangkok. 26 februari had zij de afspraak (interview) op hun kantoor in Bkk. VFS stuurt de aanvragen door naar Kuala Lumpur en daar worden ze beoordeeld (wel of geen visum). Zij heeft ook een trackingnummer gekregen. Wij kregen op een gegeven moment te lezen dat het paspoort aan de Thaise Post was overhandigd.
Het duurde precies twee weken dat ze haar paspoort netjes met het Schengenvisum per aangetekende post (daar zijn kosten aan verbonden) in haar brievenbus kreeg. Het leuke is dat haar visum een jaar geldig is. Zij kan dus twee keer een periode van 90 dagen in het Schengengebied (o.a. Nederland) verblijven, mocht zij dat willen en kunnen. Tussen elke periode van 90 dagen moet weer een periode van 90 dagen zitten dat je niet in het Schengengebied verblijft. Dan kom je precies op een jaar geldigheid. Mijn vriendin heeft overigens alles telefonisch geregeld vanuit haar woonplaats in Thailand. Dus gebeld met VFS en verteld dat zij voor een Schengenvisumaanvraag belde. Zij konden haar gegevens direct opvragen/zien in hun systeem, omdat zij al eerder een Schengenvisum had gekregen. Zij werd op de hoogte gehouden door een medewerker van VFS wat de eerst mogelijke datum en tijd kon zijn voor de afspraak bij VFS in Bkk.
Erg vervelend voor jullie dat je nog niets hebt gehoord en dat mails onbeantwoord blijven met de exacte reden waarom het allemaal zolang duurt. Onze ervaringen met VFS zijn goed. Jammer dat dat niet voor iedereen geldt.
Succes en sterkte ermee,
Rob
Een detail maar toch: de front office (direct op de ambassade of optioneel via VFS) neemt geen interviews af. Het zijn slechts doorgeefluiken. Ze nemen een aanvraag in, stellen misschien 1 of 2 vragen (naam, wat voor aanvraag e.d.). Het aanvraag pakket zelf moet voor de behandelaars in de back office (Kuala Lumpur) voor zich spreken. Indien niet dan kan er besloten worden de aanvrager en eventuele referent op te roepen voor een interview. Dat loopt de behandeltijd wel op van max 15 naar max 30-60.
Half Feb. Naar Vsf geweest.
Binnen een week was het pp terug met visa er in.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat het al het vierde maal visa is.
Toen het visa onderweg was met de post konden we bij vsf al niet meer inloggen. De inlog was al niet meer toegankelijk dus vsf moet de uitslag van het pp al geweten hebben.
Succes
Heb net visum aangevraagd voor mijn vriendin om mij eind mei in Belgie te komen bezoeken. Volgens ambassade moeten we aanvragen via VFS, kunnen niet rechtsstreeks via ambassade blijkbaar.
Maar VFS heeft alles keurig afgehandeld en sturen alles door naar ambassade die dan ja dan nee het visum toekent.
VFS hoef je niet te gebruiken, dat mág vrijwillig maar dan betaal je wel voor die service. Direct via de Schengen ambassade kan nog steeds. Voor België:
“Note : In compliance with Article 17.5 of the Community Visa Code, the Embassy maintains the possibility for all applicants to lodge their applications directly at the Embassy. In that case an appointment must be requested by email to visa.bangkok @ diplobel.fed.be. In conformity with Article 9.2, the appointment shall, as a rule, take place within a period of two weeks from the date it was requested.”
Bron: https://thailand.diplomatie.belgium.be/en/travel-to-belgium/visa
Maar heeft me wel moeite gekost, ik moest zowel Bangkok als Brussel aanschrijven om de Belgische ambtenaren de Schengen regels te doen vermelden op de site en naleven. Maar niet elke ambtenaar lijkt due regels dus te kennen lijkt uit jouw reactie? Tja…
Als het langer gaat duren heb ik van de IND geleerd dat je ze in gebreke kunt stellen. Zeker bij afwijzing en het verstrijken van termijnen. Mijn persoonlijke laatste ervaring voor een Aziatische en die van een collega voor een Afrikaanse kwamen overeen. Het gaat heel lang duren met aanvullende formulieren waar niemand wat mee doet Op 6 maart in gebreke gesteld per brief op 7 maart bericht ontvangst brief en op 8 maart zonder dat iemand mijn dossier gezien heeft akkoord gegeven. Ik weet niet of dat voor het bureau KL ook kan. VFS is overigens een bijna corrupt duur doorgeef luik. Ze manipuleren hun afspraken data zodat je overgaat tot een duurdere VIP behandeling omdat het lijkt dat er geen slots beschikbaar zijn.
Ik heb voor mijn vriendin in feb een visum aangevraagd met de bedoeling om 25 April naar Ned te komen. Een briefje bij het verzoek gedaan om een visum af te geven met een geldigheid van 2 jaaren het paspoort per aangetrkende post te sturen. Mijn vriendin is al eens eerder in Ned geweest en 2 keer in Belgie. De aanvraag is omgeveer 2 weken in behandeling geweest en het visum is toegekend met een geldigheid van de gevraagde 2 jaar.
Via Line werd mijn vriendin op de hoogte gehouden van de status van de behandeling
Wij hebben dus goede ervaringen
Ik heb ook prima ervaringen met VFS.
Op de website staat ook een telefoonnummer van ze. Bel dat, spreek je iemand dat is altijd fijner dan bellen en dan 3 dagen moeten wachten op antwoord dat mogelijk weer niet komt.