Lezersvraag: Is een werkvergunning in Thailand de verantwoorlijkheid van werkgever?
Beste lezers,
Een maand of twee geleden stond er een vacature op de website van de Nederlandse Ambassade in Bangkok. Onderaan deze vacature stond de volgende text vermeld:
“The successful applicant will be employed on local terms and conditions and must have the right to work in Thailand. Obtaining and maintaining the appropriate working visa is the responsibility of the applicant and any offer of employment is subject to this. The Embassy checks the background of potential employees.”
Voor zover mij bekend is in Thailand het regelen van een werkvergunning (er wordt per abuis de term workingvisa gebruikt) de verantwoordelijkheid van de werkgever. Het is zelfs niet mogelijk om op persoonlijke basis te zorgen voor een werkvergunning, tenzij het doel was uitsluitend iemand met de Thaise nationaliteit in dienst te nemen.
Heeft iemand hier wellicht een andere visie over?
Groet,
Peter
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Zonder een bedrijf word het erg moeilijk Als privé persoon. Werken mag alleen als het NIET door een thai uitgevoerd kan worden. Bij de aanvraag verlangt men ook omzet cijfers enz. Dus het kip en ei idee. De ambasade ( toekomstige wergever) kan jouw wel de juiste formuleren aanreiken lijkt me, maar aanvragen moet je zelf doen. Incl de B visa en deze kan allen buiten thailand aangevraagd worden.
ik denk dat het regelen van een werkvergunning de verantwoordelijkheid is van de werknemer, de buitenlander in dit geval. De werkgever is verantwoordelijk voor het arbeidscontract en het overleggen van allerlei data over de organisatie (die verschillen voor verschillende organisaties).
Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de werknemer is omdat voor het verkrijgen van een vergunning soms documenten nodig zijn die de werkgever niet heeft cq niet kan aanvragen zoals een verklaring van goed gedrag uit het vaderland en een medische verklaring dat je geen AIDS hebt. Ook hier verschillen de voorwaarden per baan die je in Thailand hebt gekregen.
In mijn geval is mijn visum gekoppeld aan mijn werkvergunning, of beter gezegd aan mijn contract. Geen contract meer, onmiddellijke stopzetting van de werkvergunning (die is namelijk gekoppeld aan 1 specifieke werkgever, die in het blauwe boekje staat vermeld) en ook onmiddelllijke stopzetting van mijn visum.
Een werkvergunning is direct verbonden aan een functie bij een werkgever en plaats van tewerkstelling.
In de vacature staat dat de sollicitant bevoegd moet zijn om te werken in Thailand. Ik lees daaruit dat er de eis wordt gesteld dat de sollicitant reeds over een werkvergunning dient te beschikken. Echter dat is voor zo ver mij bekend onmogelijk.
Ze bedoelen hier met “workvisa”
het Non-immigrant “B” dat je moet aanvragen in Nederland (Thaise ambassade/consulaat).
Dit “workvisa” is noodzakelijk om later de “workpermit” (werkvergunnin) in Thailand te bekomen.
Nee, want er wordt lokaal, niet vanuit Nederland, geworven. Een non-B is een zaken visum, op basis waarvan een werkvergunning kan worden aangevraagd. Echter er moet wel een werkgever zijn die de aanvraag ondersteunt.
Een Non-immigrant “B” is een vereiste voor buitenlandse werknemers. Maakt niet uit of er lokaal, vanuit Nederland of waar ook wordt aangeworven. Dat Non-immigrant “B” is trouwens niet enkel in in Nederland te bekomen.
Van zodra de werknemer officieel wordt aanvaard, zal hij wel de nodige papieren bekomen van de ambassade om de aanvraag voor zijn “workvisa” (Non-Imm B) en de “workpermit’ te ondersteunen.
Die aanvraag voor een “workpermit” kan trouwens al gestart worden voor er een Non-imm “B” visum is, maar het zal wel moeten voorgelegd worden bij de uitgifte van het “workpermit”.
¨
Procedure om een “workpermit” te bekomen kan je op de website Buitenlandse zaken terugvinden.
Standard process for foreigners who which to work in Thailand
http://www.mfa.go.th/main/contents/files/consular-services-20120410-204531-918186.pdf
Ik bedoel de te volgen procedure om te werken kan je op de website Buitenlandse zaken terugvinden.
Niet de procedure om een “workpermit” te bekomen. Daarvoor moet je naar http://www.doe.go.th
Misschien nog aanvullen.
Het hoeft eigenlijk niet altijd een Non-immigrant “B” te zijn, om nadien een “work permit” te bekomen.
Er zijn bovendien nog wel meer “B” visum varianten, maar uiteindelijk heeft het allemaal te maken met werken, zaken en investeren
Personen die naar Thailand komen met de intentie er te gaan werken dienen dit wel aan te vragen. Je moet immers een visum aanvragen dat overeenstemt met het doel van je verblijf. In dit geval is het werken.
Maar ook iemand die in Thailand verblijft met een o.a “Marriage visum” (verlenging verblijfsperiode Non-immigrant “O”) kan ook een “Work permit” bekomen. Hij hoeft niet speciaal eerst een Non-immigrant “B” te gaan aanvragen indien hij wil werken.
Eigenlijk kunnen alle Non-immigrant visums die werken toelaten om een “workpermit” aan te vragen. (er zijn natuurlijk meer voorwaarden dan een visum)
Daarom staat er ook in de tekst van het artikel hier
“and must have the right to work in Thailand. Obtaining and maintaining the appropriate working visa is the responsibility of the applicant”
Je moet het “recht” hebben om te werken in Thailand, en daarvoor moet je eerst het juiste visum/verlenging hebben of dien je die aan te vragen.
Indien je na een selectie aanvaard wordt, moet de ambassade je de nodige papieren toesturen zodat je het juiste visum kan aanvragen. Dat moet elk bedrijf doen waarvoor je zou gaan werken in Thailand, en dus ook de ambassade.
Natuurlijk moet je die aanvraag zelf doen, dat gaat de ambassade niet voor je doen .
De “toelating” om te werken zal nadien bekomen worden door het “workpermi” (werkvergunning), en daar zal de ambassade ook de nodige documenten moeten voor leveren.
Visums die werken verbieden zijn natuurlijk uitgesloten o.a. een Non-immigrant visum (O of O-A) of verlenging dat op basis van een “Retirement” is verkregen. Lijkt me normaal want je bent op “pensioen”. Die openen dan geen “recht” om te werken.
En natuurlijk ook alle “Tourist” visa’s (METV/SETV en VOA en Visa Exemption).
In die gevallen zal je eerst een ander visa moeten voorzien.
Dit allemaal in het kort en zeker niet volledig.
Meer informatie kan je op de links vinden die ik hieronder al geplaatst heb, of door gewoon wat te googelen vind je ook meer dan genoeg info hierover…
Deze link bevat ook nuttige informatie en aanvraagformulieren
Department of Employment – Office of Foreign workers administration
http://wp.doe.go.th/wp/index.php/en/
Voor de geïnteresseerden.
” WORKING OF ALIEN ACT, B.E. 2551 (2008) ”
http://www.mol.go.th/sites/default/files/downloads/pdf/WORKING_OF_ALIEN_ACT_2551_DOE.pdf