Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Maar zo werkt de macht daar toch? Tot iemand het omdraait zoals enkele legerheren hebben gedaan waarna de familie op de vlucht moe
- Henk: Een erg eenzijdige belichting door Geert. Helemaal eens dat het onderwijsniveau lager is dan in NL. Geld lenen doen Thaise mense
- peter: Zeer goed omschreven Farang Kee Nok, Wanneer je in Nederland woont is het makkelijker afstand nemen dan wanneer je in het zelfd
- Rob V.: Ik ben het volstrekt oneens met Geert. Gevoelens van schuld en schaamte is menselijk, en daar voor uit komen is voor de één wat
- Frank B.: Helemaal eens met Bert. Mijn vrouw stuur af en toe wat kleine gedragen naar haar zoon en onze kleinkinderen, of haar broer en zuss
- RonnyLatYa: Neen, als je een visa hebt moet ze al met heel sterke argumenten komen om je de toegang te weigeren. Zal trouwen de hoofd van wac
- Rob V.: Die man zegt natuurlijk, want zo zijn de Thai, “mai pen rai”. Boos worden zou gezichtsverlies zijn, dus heeft haar zo&
- HAGRO: Goed stuk. Mensen zijn zich niet bewust hoe jarenlang klein ongemak van invloed is op……… Zelf kwam ik erachter
- Rick: De 65 heb ik er al mee gehaald, dus die ontbrekende 35 tot 100 zal ook wel lukken. Zo zie je maar weer dat ieder nadeel zijn voord
- Rick: Bedankt Roelof. Chipsgeluiden is inderdaad een klassieker onder de gehate klanken, zelfs voor lichte gevallen van misofonie. Een
- Rick: Ja, Angela. Nu weet je dus dat je lijdt aan een erkende aandoening en zal je omgeving je met andere, minder verwijtvolle ogen moet
- Hugo: Accoord, echter zonder Curry was er geen programma met Hauser geweest. Of het moet zijn dat Hauser zelf de opdrachtgever voor het
- Angela: Wist niet dat er een benaming voor bestond. Ik hield het bij ‘hy sensitive ‘ en heb daar last van. Alle geluiden zel
- Eric Donkaew: Overigens is Vang Vieng verder geweldig. River Tubing, Prachtige grot, karstgebergte. Dit incident met illegale alcohol is geen re
- Peter: kleine toevoeging, Het grote verschil in denken en doen is dat een westerling iets geeft en er van uitgaat dat hiermede je een b
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Wat te doen nu de euro zo hard daalt?
Lezersvraag: Wat te doen nu de euro zo hard daalt?
Beste lezers,
Wat is verstandig om nu te doen nu de euro zo hard daalt? Waarom deze vraag? Ik stort zelf geld naar Thailand maar wacht daar nu even mee dit om dat in 1 maand de waarde al 10% minder is.
De vraag is dus: Wat is wijsheid? Alle feedback van harte welkom.
Ik denk voor een ieder die in Thailand woont of daar veel is van belang is.
Met vriendelijke groet,
Sander
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Best Sander,
Ik zie het ook met lede ogen aan. Wat ik doe is een flink bedrag meenemen uit holland (10 000 euro), en dat wissel ik dan om als de baht redelijk staat. Dus: wisselen als hij hoog staat, en interen als hij laag staat. Ondertusssen pak ik dan ook nog een redelijke rente op de Baht, meer dan holland. Voorwaarde is natuurlijk wel een bankrekening hier!
Als tourist kun je niet anders dan het verlies slikken. Maar ja, over enkele weken/maanden ben je weer thuis.
Zag dit enkele weken al aankomen, en heb een groot bedrag reeds overgeboekt naar Thailand, en het wordt nog erger met de euro, neem dat maar van mij aan, zou maar als de donder geld naar Thailand overboeken, die paar procenten verlies nu maakt de rente in Thailand wel weer goed.
Hoeveel bedraagt de rente op een spaarrekening?
Rente kan het verlies van de Euro goedmaken !!!! , graag info a.u.b. , wie , wat en waar dank U bij voorbaat ..
Harry,
Rente op deposito in Thai Baht is hooguit 5 % p/a voor langere looptijden. Dus het koersverlies over de afgelopen weken (ca. 10 %) zal daarmee nooit worden goedgemaakt. Bovendien kun je dan al die tijd niet over je geld beschikken.
Mogelijk zullen aandelenkoersen stijgen. Dus probeer dat eens…….
5% rente is een droombeeld. In werkelijkheid is het tussen de 2 en 3%;, wat nog steeds beter is dan in Nederland of belgikistan.
Als je afhankelijk bent van pensioen en AOW (wat de meesten zullen zijn) dan kun je er weinig aan doen. Maar het blijft wel een tereurige zaak natuurlijk.
En dat alles doordat de zuidelijke landen in Europa de boel hebben opgelicht cq op te grote voet hebben geleefd. Daarnaast heeft de ECB (europese cenntrale bank) o.l.v. de italiaan Draghi bedacht om E 1200 mlrd extra geld te gaan drukken.
Nou, maak je borst dus maar nat zou ik zeggen.
Ik vrees dat Eddy gelijk heeft. Met de aankomende start van de QE door de ECB komt er binnenkort maandelijks iets van 60 miljard Euro beschikbaar bij de banken. Met de stijging van de hoeveelheid Euros daalt ook de waarde. Het is hetzelfde wat de afgelopen paar jaar bij de dollar speelde en waarom die zo laag stond tov de Euro. Nu worden de rollen omgedraaid. Het ziet er niet goed uit voor ons expats in Thailand die van Euros moeten leven.
Vervelende ontwikkelingen.
Wij hadden gepland om medio 2017 voorgoed naar Thailand te gaan.
Kijk nu eerst maar even rustig want met AOW en slechts klein pensioen wordt het met de huidige koers wel erg oppassen.
Cor Verkerk
Voor bijna alle expats is het duurder geworden, lachen om de russen maar nu zelf aan de beurt.
Het is jammer maar dan maar een biertje minder, dat gebeurt toch.
Dan hoor ik ook nog van velen dat ze wel ca 100 euro minder inkomsten hebben inzake geheven belasting in NL en een verhoging van 135 euro voor de ziektekosten premie dus daar gaat het dubbel hard.
Dus direct gaat dat ook ten koste van de thaise economie. De export was al niet best van thailand en zal door deze lage euro nog slechter gaan worden.
Dus thaise overheid zal heus nog wel ingrijpen om de bath wat te laten devalueren. Doen ze dat niet dan gaan we van de eurocrisis naar de aziecrisis, de schuld van de burgerbevolking is veel te hoog tov. bbp (bruto binnenlands produkt). Hoop niet dat de overheid besluit om het minimum loon te gaan verhogen, dat wordt een grootte catastrofe in de toekomst
Het wort er inderdaad niet beter op. en of de maatregel van Draghi nu zo goed is, mag je ook betwijfelen.
Maar nu heeft de linkse partij Siriza de verkiezingen in Griekenland gewonnen, en die willen bijna de helft van het geld wat ze van de Eurolanden hebben geleend niet terug betalen, wat betekent dat voor de waarde van de Euro en voor de landen?? En wat ook belangrijk is, hoe lang gaat het duren voordat de Euro weer in waarde stijgt??of vinden de politici dit wel prima zo, het is immers zo goed voor de export!!!!!
Euro’s omzetten in dollar en die dan overboeken naar Thailand zou ’n oplossing kunnen zijn. Moet dat nog eens uitvlooien of dat de moeite waard is en je daar ’n hoger bedrag aan overhoud.
Zij die, net als ik, toen de Euro hoog stond voldoende fondsen op een Thaise rekening gedeponeerd hebben zullen er nu weinig van voelen. De jaarlijkse rente op die rekening was niet te versmaden en stukken hoger dan in Belgikistan of Nederland.
Het zat er reeds geruime tijd aan te komen, de Euro zou klappen krijgen, dus het is geen verrassing. En ik voorzie, met de maatregelen welke ECB neemt, geen verbetering doch eerder een verdere daling naar 33-34 THB/EU. Als de maatregelen vanwege de ECB resultaat hebben, wat af te wachten valt, dan kan het op termijn weer de goede kant uit gaan, doch in tussentijd zullen deze, welke niet financieel krachtig genoeg zijn en van een povere uitkering moeten leven, serieus op hun tanden moeten bijten. Zij, die werkelijk aan de Thaise gestelde normen voor langverblijf hier voldoen, kunnen deze tegenvaller best gemakkelijk overleven…. ttz 65.000 THB/m bewezen inkomsten of 800.000 THB op een rekening. Voor hen is er dus geen probleem, doch deze, en zo zijn er vele, welke daar niet aan voldoen zullen mogelijk, zelfs in een land waar het nooit sneeuwt, zwarte sneeuw in de toekomst kunnen zien. Ik heb persoonlijk bij de redactie meerdere malen aangeklaagd hoe het mogelijk was reclame te maken op dit blog voor, op de rand van het wettelijke, mogelijkheden aan te bieden welke deze norm omzeilden. Zij die er gebruik van maakten zullen nu het hardst schreeuwen.
Lung addie
Wel even opmerken dat enkel diegenen met 800 000 baht (of 400 000 indien gehuwd met Thaise ) aan die geldontwaarding ontsnappen als dat al hier op rekening staat , daar alle anderen aan de exchange rate onderhevig zijn , daar je al het andere in vreemde valuta krijgt , dus vergeet die 65000 inkomen maar !
Enkel de complete som op Thai spaarrekening ontsnapt aan de euro ontwaarding , bvb voorheen ongeveer 20 K € , nu reeds 22 K€ nodig voor dezelfde 800 000 baht, en we zijn nog niet klaar neem dat maar aan !
Zij ontsnappen niet langer, dan tot de Thaise overheid de grenzen van vermogen en inkomen verhoogt.
Dat is ook al lange tijd niet gebeurd.
Gezien het verlangen naar elite toeristen, zou het niet onmogelijk zijn, dat zij zich zullen richten op elite expats.
Het onaantrekkelijk maken van (speciaal) Phuket en mindere mate Pattaya, zou er ook op kunnen wijzen, dat de gewone westerse toeristen wat minder welkom zijn.
Waarom zou je als overheid anders dingen doen die zo duidelijk tegen de wensen van de strandgangers zijn?
Ik ga er tenminste van uit dat de Thaise regering van enige intelligentie is voorzien en dit opzettelijk gebeurt en niet uit onnozelheid.
Je weet het natuurlijk nooit,maar waarschijnlijk gaat hij nog verder omlaag.Ik heb al vaak gezien dat wachten met wisselen alleen maar meer verlies oplevert.Voor de Euro weer gaat stijgen duurt minstens 1 tot 2 jaar.Of hij klapt helemaal in.De Grieken willen niet terug betalen.En de Fransen vinden dat wel een goed plan.Die dekken zich alvast in.Iedereen is bang voor de Grieken Italianen en spanjaarden.Maar geloof mij maar Frankrijk ( die Hollande ) Wil heel graag goedkoop geld en daar kunnen de Duitsers en wij voor boeten.
Misschien stappen we samen met de Duitsers (en de Finnen en Oostenrijkers) uit de euro en vormen we een nieuwe munteenheid. Een sterke munt. Volgens onze Minister van Financiën liggen de plannen al klaar.
Maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken. Niemand weet wat de euro gaat doen, ook de valutahandelaren niet. Waarom zouden wij het wel weten?
We zouden het natuurlijk wel aan een monnik kunnen vragen.
Ik baal er ook wel van dat we steeds minder batjes krijgen voor onze € maar daar kunnen wij helaas niets aan veranderen.
ik prijs my gelukkig dat mijn vriendin haar eigen inkomen heeft en ik zodus haar en de familie niet moet onderhouden.
Als je natuurlijk de geldschieter van haar en mischien haar familie bent kan je natuurlijk wel eens in de problemen komen en zul je mischien de broeksriem wel moeten aanhalen,hopenlijk word dat dan niet aanzien door de familie alszijnde de farang een beetje gierig word.
On nu te antwoorden op de vraag wat we kunnen doen nu de euro in waarde daalt ?
Volgens my NIKS of mischien toch wel thuisblijven en in de eurolanden op vakantie gaan.
Ondanks de tegenvallende wisselkoersen toch een prettig verblijf in thailand.
Behalve de wisselkoers is er nog iets om rekening mee te houden, en dat is het risico dat je loopt door je geld op een bank te stallen. Weliswaar is de rating van de Nederlandse banken in het algemeen hoger dan die van Thaise banken, maar de ratingbureaus die die rating afgeven hebben een beroerde staat van dienst dus dat zegt niet zo veel. Zelf heb ik meer vertrouwen in Thaise banken dan in Nederlandse banken, zelfs met de afgegeven garantie tot €100.000 (wat is een belofte van politici waard?). Bovendien, de Nederlandse staatsschuld is veel hoger dan wenselijk en ook veel hoger dan die in Thailand, en daarnaast groeit die staatsschuld voorlopig (voor altijd?) nog, dus zelfs een confiscatie van onze banktegoeden om de staatsschuld wat naar beneden te krijgen is niet uit te sluiten. Nood breekt immers wet en ze zullen er wel een mooie naam voor verzinnen.
Verder is er natuurlijk altijd de mogelijkheid dat overboekingen naar het buitenland tijdelijk geblokkeerd worden als bijvoorbeeld de euro uiteen valt.
Zelf sta ik permanent rood in Nederland en zwart in Thailand, want mijn uitgaven liggen in Thailand en ik wil geen onnodige risico’s nemen.
Voor degenen die wat liggende gelden hebben is er natuurlijk ook de mogelijkheid wat in goud te beleggen. In deze onzekere tijden valt te denken aan 20% van wat beschikbaar is. Niet zozeer als belegging maar meer als verzekering.
Maar gelukkig kunnen we niet in de toekomst kijken…. Afwachten maar.
Mensen kijk aub eens verder. Alles heeft te maken met rusland. De amerikanen hebben de olieprijs express laten dalen om de russen op de knie te krijgen. Is bijna gelukt. Arabieren nemen geen olieproduktie terug waardoor de olieprijs daalt en als de olieprijs daalt gaat de dollar op in waarde. Saoudi arabie probeert zo oliecompanies op de knieen te krijgen En de thai bath is gekoppeld aan de dollar. Dus als de dollar omhog gaat gaat de euro terug. Een auto in europa en bijv australie wordt duurder. Want in europa worden de autootjes in thai bathjes betaald.
Als we nu eens kijken naar thailand..export gaat hard naar beneden en shulden van gezinnen loopt sterk op
Binnenlands consumptie loopt snel terug want de prijzen vliegen hier omhoog. Toerisme is met 25 % gezakt
En wat heeft thailand te nu bieden. Aan innovatie en iets waar men sterk in is? Enkel goedkope werklui. Maar de autos zullen toch verkocht moeten worden en seagate zal ok minder gaan produceren
Het wordt in thailand zo mooi voorgespiegeld. Nee die bath gaat terug dalen en euro komt terug op
De GDP van alle europese landen neemt af..de schulden last..Er is geen 1 olieproducerend land die deze lage olieprijs vol kan houden
Dus alles zal weer terug gaan naar het oude. En de thai bath zal richting 45 bath voor 1 euro gaan.Zolang de dollar zal weer naar 1.35 gaan zolang GDP van amerika niet daalt
ik zou stellen dat dit een persoonlijke visiie is en niet gesteund is op ware cijfers. De hoop op een 45THB/EU kan een mooie droom zijn maar of die er werkelijk komt, daar zou ik geen evangelie durven over schrijven. Zeker niet zoals de kaarten momenteel op tafel liggen. Het zal langer duren voor herstel dan het verval geduurd heeft, daar kan je zeker van zijn.
lung addie
De dollar zal niet terugzakken naar de 1,35.
Daarvoor is de economie van Europa nog vele jaren te slecht.
Mogelijk zal wel de waarde van de Baht ten opzichte van de dollar worden verlaagd.
Maar daarvoor krijg je dan weer prijsstijgingen terug.
Afhankelijk van wat voor goederen je koopt (lokaal of import) zul je daar dan in meerdere, of mindere mate last van hebben.
Ik heb ondertussen eens nagegaan wat het oplevert als je euro”s eerst omzet in dollar en dan die op ’n Thase rekening zet, in Baht uiteraard. welnu het brengt geen enkele Baht meer op. Immers heb je de omrekeningskoers euro/dollar en daar dan de omrekening dollar/THB, bovendien bedraagt de transactiekost (bij Kasikorn) 500 BHT en dat is, op enkele Baht’s na, gelijk aan het bedrag die je vanuit euro naar THB overmaakt. Dus het brengt geen aarde aan de dijk.
Wel beste Sander,
Veel is uiteraard afhankelijk van de persoonlijke situatie en motief van bezoek.
Voor de “klassa” bezoeker, zal het niet veel uitmaken, gewoon een 10% meerkost.
Voor diegenen met een beperkt budget, denk ik dat het op te lossen is door eens meer Thais’s te eten in plaats van europees, en wellicht een uitstapje minder ?
Voor de Bar(meisjes) bezoekers, kan een dagje per week aan het zwembad, de oplossing zijn.
Voor diegenen die echt de middelen niet hebben, zijn er eventueel andere bestemmingen, zoals Filippijnen of Paraguay, die ongeveer een identieke natuurpracht, klimaat en dergelijke hebben, doch die wel beterkoop zijn.
Elkeen moet kijken wat voor hem het beste is.
Diditje.
Wat een gezeur allemaal. Voor de crash van 1 juli 1997 varieerde de wisselkoers voor één gulden tussen de 10 en 15 Bath. In de jaren tachtig was je blij als je een koers van 13,5 kreeg. Omgerekend naar Euro zou dat ongeveer 30 Bath zijn. Op 1 juli 1997 en daarna vloog de koers omhoog naar 50 met zelfs pieken van 55. Die tijd is voorbij. Maar maak je niet druk, de koers zal heus wel weer eens omhoog gaan. Zo zit de wereld in elkaar. Wees slim en maak hier gebruik van en wissel langzamerhand wat Bath terug naar Euro.
Tijdelijke optie kan ook zijn om je euro’s in Europese beleggingen te stallen. Die gaan geheid omhoog als Dragi 60 miljard per maand de economie in pompt. Maar is natuurlijk wat minder veilig als gewoon omwisselen.
In dat geval maak je je rendement in Euro’s en hou je alsnog meer baht over als je omwisselt.
Mogelijkheden genoeg. Alleen als je zonder buffer zit en het van een AOW/Pensioen moet doen dan word het een beetje problematisch.
De financiële prognoses zijn slecht: economisten spreken nu al van een verhouding Euro/USdollar 1/1 (bron de fianciële krant DE TIJD, België)
Wat wijsheid is weet niemand. Ik zou adviseren om gewoon te blijven doen wat je al deed. Over het algemeen blijken particulieren bewust overwogen in- en uitstapmomenten achteraf niet goed te hebben gekozen.
Gelukkig heb ik daar ik hier permanent woon op retirement in de afgelopen jaren een leuk spaarpotje opgebouwt in Thaise Bathjes .
Dit op deposito gezet bij enkele gerenomeerde Thaise banken .
Rentes op depositoos zo als ik las op een reaktie van 5 % zijn volgens mij uit het rijk der fabelen .
Rentes schommelen naar gelang de soort van rekening en tijds duur op deposito rond de 1,5 tot 3 % .
Koers schommelingen kun je niet goed maken met geld vastzetten , tenminste nu zeker niet .
De Euro zal vast wel weer terug komen , daar ben ik niet bang voor .
Het is niet allleen de Euro maar de Aussie dollar als voorbeeld is ook laag .
Alleen de Zwitsers kunnen feest vieren en s avonds een extra biertje of twee drinken op dit moment .
Ik woon hier nu al voor vast voor 11 jaar en heb het getal 52 gezien en nu rond de 36 .
Voor mij geen reden van zorgen, vooruitzien als je hier financieel wilt overleven is een pre .
Maar voor degene die hier op enkel een AOW en klein pensioentje leven , worden het zeker zware tijden .
Destemeer als de emigratie ambtenaar voor je visa verlenging op basis van jaar inkomen zijn reken machine uit de la haalt .
Jan Beute .
sorrie, maar een vergelijking met Gulden of Belgische Frank gaat niet meer op daar deze munteenheden niet meer bestaan. Wegens de inflatie, deflatie doorheen de jaren is het niet meer mogelijk dezelfde eenheid als basis voor een berekening aan te houden. Het enige waarmee je eventueel zou kunnen vergelijken is met de goudprijs, de Zwitserse Frank of de USD, nog steeds bestaande eenheden. Een niet meer bestaande munt wordt nergens meer aan gekoppeld en kan dus ook geen vergelijkende basis meer vormen voor een hedendaagse berekening tegenover een andere eenheid.
Lung addie
Hoor alleen de expats klagen…..Lage Euro is heel goed voor Nederland. Goedkope Euro, meer export, meer werk! In Nederland is 1 Euro nog steeds een harde 1 Euro waard. Voor toeristen buiten de EU is het gunstig om Nederland te bezoeken omdat het voor hun gewoon vele malen goedkoper is geworden.
@ Mitch, een grote denkfout. De Baht is helemaal niets gekoppeld aan de US Dollar, onzin! Daar staan vele postings al van op het TB en ook overal terug te vinden op duizenden sites!
Rusland heeft hier al helemaal niets mee te maken!
Een ding is zeker, de beurzen hebben het besluit van Draghi goed ontvangen, de bazooka waarvan de beleggers dachten dat die blufte heeft hard ingeslagen!
Vandaag 2 mooie analyses in de financiele telegraaf, zou zeggen lees!
De lage Euro is heel goed voor Nederland?
Jammer genoeg heeft niemand mij nog uit kunnen leggen wie of wat dat “Nederland” is waar dingen zo goed voor zijn.
Wat er in ieder geval nooit mee wordt bedoeld, is de bevolking van Nederland.
Behalve misschien als het over betalen gaat.(Nederland heeft zich garant gesteld voor een lening aan Griekenland bijvoorbeeld)
Maar een lage Euro zal voor de bevolking in ieder geval betekenen dat dingen duurder worden en zij dus in verhouding armer wordt.
Als men wisselkoers.nl bekijkt ziet men de zelde grafiek..al jaren lang.. Die de amerikaanse dollar en de thai bath maken t.o.v. de andere muntsoorten ook de canadese dollar. Nee niet gekoppeld , maar wel de zelfde golf bewegingen. En analisten zitten er vaak naast..2 jaar terug zou volgens hen de dollar naar 1.60 gaan..nooit gebeurd. In 2001 stegen de beurzen.. En zei elke analist koop meer aandelen..was ook een miskleun. Alles klapte in elkaar.De chinese munt zou de dollar vervangen ook nooit gebeurd. Dus analisten zijn niet te geloven en vooral de telegraaf die alleen maar positief praat over de Ned.Regering en europa, al helemaal niet..Het is al 50 jaar zo. Dat als de olie prijs daalt, dat dan de dollar stijgt in waarde. En rusland wilde niet toegeven t.a.v. Ukraine. Nou dan devalueren we je roebel wel en zorgen dat de olieprijs zakt..allemal trucs.
En voor de expacts. Bespaar trucks , zijn minder buiten de deur eten en een vakantie minder in thailand. En een biertje minder.Er zijn zoveel besparing trucs.
(1) Is er dan geen koppeling THB met USD, de wisselkoers is in de periode van de start van de banken crisis en heden slechts weinig veranderd:
-koers 2009: ca 40
-huidig: ca 32.5
Mutatie: -7%
Dit duidt erop dat er partijen zijn (zoals de Bank of Thaialnd) die het nodige doen om deze koers niet al teveel te laten fluctueren.
(2)Daarentegen is de waardedaling van de EUR vs THB en EUR vs USD nagenoeg dezelfde over deze periode:
Mutatie EUR-THB: van ca 50 naar 36.7, aldus: -27%
Mutatie EUR-USD: van ca 1.50 naar 1.12 aldus: -25%
(3) Conclusie lijkt te zijn dat iedere verslechtering in de wisselkoers tussen USD en EUR nagenoeg geheel tot uitdrukking komt in de koers van EUR vs THB.
Volgens sommige analisten is het einde van de daling de euro tov de dollar nog niet in zicht. En dit zou dan een evenredige verslechtering van de koers EUR-THB betekenen.
(4) Je kunt je “indekken” tegen (verdere) daling door op de beurs in Amsterdam “short” te gaan op de EUR/USD. Je koopt een derivaat (optie, turbo) die jou compenseert indien de koers inderdaad verder daalt.
Deze oplossing kost geld (zoals iedere verzekering) en niet zonder risico en daarom niet voor iedereen aan te raden (zie de Vesta debacle met rentederivaten).
Wisselkoersen afdekken dmv derivaten kan wel maar, daar ben je nu een beetje laat mee. Had je op een veel hogere koers moeten doen, naar mijn mening.
Als je je indekt tegen een daling, profiteer je ook niet van een stijging.
Verder is dat heel makkelijk als je bijvoorbeeld nog euro’s op een rekening hebt staan. Alleen de kosten van je turbo’s of opties kosten vaak al meer als het eventuele rendement wat je maakt door rente.
Maar als het om een maandelijks inkomen gaat dan is dat lastiger af te dekken, maar niet onmogelijk. Het lastige is namelijk de looptijd, wanneer verwacht je dat de EUR weer op peil is.
Als je een maandelijks inkomen hebt van 2000 euro, en je wilde dat hedgen door middel van turbo’s op de EUR/USD bij een wisselkoers van 1.25, dan ben je er niet door simpelweg 20 turbo’s te kopen (1 turbo is een lot van 100 euro) Dan ben je voor de huidige maand namelijk afgedekt, maar bij de volgende maand mis je het verschil over de eerste maand.
Oplossing daarvoor is om het voor een heel jaar te hedgen (of langer of korter net wat je plan is), met bijvoorbeeld 240 turbo’s short. Dan is de opbrengst van je short gelijk aan het verlies over het hele jaar. Alleen als de munt langer in de slop zit, dan daalt je inkomen na dat jaar wel drastisch. Als je op dat moment weer een short koopt of die turbo positie gewoon aanhoud, dan moet je die short of duurder kopen of de winst uit je turbo’s dekt het verlies niet meer. Omgekeerd als de munt opeens binnen een jaar sterker word maak je dus winst op die short.
Los hiervan, verschuiven bij turbo’s het financieringsniveau als gevolg van de rente dus je moet wel in de gaten houden hoe je positie er voor staat.
Afdekken met opties kan natuurlijk ook maar volgens mij zijn dat contract sizes van 100.000 euro. Plus bij opties heb je last van zaken als tijdswaarde en volatiliteitspremie, dat is wat lastig als je niet weet hoe dat in elkaar steekt.
Hallo beste mensen,
Het is misschien een domme vraag, maar toch zal ik die stellen ! Is het niet mogelijk om eerst je eruo’s in britse pond om te wisselen en daarna in thaise bath.! Voor 1 britse pond heb je bijna 49 thaise bath !
Groetjes,
Lung John