Wat betekenen rood knipperende verkeerslichten in Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
5 april 2022

Beste lezers,

Laatst kwam ik op een grote drukke kruising verkeerslichten (rood/oranje/groen) tegen waarbij het rode licht knipperde van alle verkeerslichten op de kruising. Al het verkeer reed rustig door deze knipperende lichten.

Iemand een idee wat dit betekent? Hetzelfde als bij ons de knipperende oranje lichten betekenen misschien?

Groet,

Marco

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

12 reacties op “Wat betekenen rood knipperende verkeerslichten in Thailand”

  1. Roger zegt op

    Stel die vraag aan drie Thaise inwoners en je krijgt drie verschillende antwoorden waarvan er geen enkele juist zal zijn.

    Je zegt het zelf, iedereen reed rustig door de rode knipperlichten. Dit typeert de houding van een Thai in het verkeer. Telkens als ik de weg op ga met de wagen stel ik vast dat een Thai één vaste regel heeft nl. “Ik hou geen rekening met andere weggebruikers”.

    Ik heb al vloekend geleerd dat je als farang het best een beetje de Thaise manier van rijden hanteert want anders word je voortdurend de pas afgesneden. Links of rechts voorbij steken maakt voor mij geen verschil meer uit, alles mag en kan hier.

    Afstand houden doe je best niet teveel want voor je het weet voegen er twee ander wagens voor je neus in. Wanneer een Thai zijn richtingaanwijzer gebruikt dan weet je dat hij wil invoegen en dan heeft hij voorrang. Als jij dan moet remmen dan is dit niet hun probleem.

    Het enige waar ik wel een beetje aandacht aan geef is wanneer ik een levensgevaarlijke U-turn nader want dat is de domste uitvinding die ik ooit heb gezien. Wie dit uitgevonden heeft, wel dat zou ik graag eens weten.

    En om je vraag te beantwoorden, sorry hoor ik weet het ook niet. Zelfs mijn vrouw met haar Thais rijbewijs kan er niet op antwoorden. Als ik haar dan vroeg hoe ze haar rijbewijs behaalt heeft kreeg ik een boze blik terug 😉

  2. Erik zegt op

    Ja, ook eens gezien, en ook een kruising waar alle lichten gedoofd waren. En wat denk je? Een toetercircus, aanrijdingen en boze mensen?

    Niets van dat alles. Een onzichtbare hand regelde het verkeer, iedere verkeersstroom ging om de beurt, niemand kroop voor en niemand gebruikte de toeter. Zelfregulerend was het. Nou, probeer dat eens in NL of BE?

    • TonJ zegt op

      Als variant op de uitspraak van Maradona: “De hand van Boeddha”.

  3. Rob V. zegt op

    Rood knipperen = stoppen en daarna verder rijden met de voorrangsregels in acht nemende. Dus zeg maar hetzelfde als een gewoon stop bord. Zo als geel knipper vergelijkbaar is met het een driehoekig voorrangsbord (doorrijden zonder stoppen, voorrangsregels in acht nemende).

    Dat bestuurders in de praktijk regelmatig NIET stoppen bij een stopbord… tja… Gesnapt worden is een boete van 1000 baht aldus de verkeerswet.

  4. TH NL zegt op

    Beste Marco,
    Niet helemaal als de knipperende oranje (gele) lichten, maar meer opletten nog 10 seconden en het groene licht komt er aan. Vaak staat er een licht erbij die aftelt dat het groen wordt.

  5. Dik Lenten zegt op

    Een rood knipperend licht wil alleen maar zeggen dat de installatie is uitgezet, dat je extra moet opletten en de normaal geldende voorrangsregels moet volgen.

    • Rob V. zegt op

      Als dat zo zou zijn zou rood knipperend hetzelfde zijn als geel/oranje knipperend en dat is dus niet zo. De eerste maal toen ik een rood knipperend verkeerslicht zag kraakte het even in mijn bovenkamer (wat is dat nou?). Maar gezien het licht ook geel kan knipperend moet het wat anders betekenen dan dat. Rood staat voor stoppen, dus ik gokte “dan zal rood knipper wel zijn dat je moet stoppen en dan doorrijden volgens de voorrangsregels, terwijl je bij geel knipper gewoon op moet letten en zonder stoppen door kan rijden volgens de normale voorrangsregels”. Later toch eens opgezocht en mijn gok was correct.

      Ja, de Thai zijn ook niet uit een klapperboom gevallen. Daar zit ook een systeem/logica achter. Iemand heeft er immers over nagedacht, kwestie van een andere pet/bril opzetten en proberen je in die positie te verplaatsen. Dat in de praktijk men dat systeem/logica niet nageleefd worden, tja. Maar de praktijk is in wel meer landen weerbarstig, ook in Nederland als ik bijvoorbeeld de ANWB mag geloven.

  6. Hans zegt op

    Theoretisch:

    Op kruispunten waar een rood en een oranje knipperlicht werken:

    Rood: u nadert een voorrangsweg, vertragen en bij verkeer van links en/of rechts stoppen om voorrang te verlenen

    Oranje: u rijdt op een voorrangsweg, verkeer van links/rechts dient voorrang te verlenen maar benader het kruispunt voorzichtig

    In de praktijk geldt het recht van de sterkste en de grootste ballen.
    Je kan er er over opwinden of je kan je aanpassen….

    • Rob V. zegt op

      Om precies te zijn zegt de theorie, de wet om precies te zijn, het volgende, zie lid 5 en 6:

      Wegenverkeerswet jaar 2522 (1979)

      Artikel 22:
      De bestuurder moet de verkeerslichten of verkeersborden die hij tegenkomt als volgt opvolgen:
      1. Een geel verkeerslicht: de bestuurder moet zich voorbereiden te stoppen van het voertuig vóór de streep, zodat hij zich voorbereid is op wat beschreven staat onder lid 2, tenzij de bestuurder de stopstreep reeds gepasseerd is.
      2. Een rood verkeerslicht of een rood verkeersbord met het woord “stop”: de bestuurder van het voertuig moet het voertuig vóór de streep tot stoppen brengen.
      3. Een groen licht of een groen verkeersbord met de tekst “gaan”: de bestuurder van het voertuig kan doorrijden tenzij de verkeersborden iets anders aangeven.
      4. Groene pijl die een bocht om of rechtdoor wijst, of een rood verkeerslicht terwijl gelijktijdig een verkeerslicht met groene pijl brand: de bestuurder van het voertuig kan de richting van de pijl volgen en moet daarbij voorzichtig zijn en moet voorrang geven aan voetgangers die oversteken op het zebrapad of aan voertuigen die als eerste van rechts komen.
      5. KNIPPEREND ROOD verkeerslicht: indien de installatie op een kruising is die in alle richtingen open (vrij?) is, moet de bestuurder van het voertuig vóór de streep stoppen. Wanneer het veilig is en het verkeer niet gehinderd wordt kan de bestuurder voorzichtig zijn reis voortzetten.
      6. KNIPPEREND GEEL verkeerslicht: ongeacht de locatie van de installatie, de bestuurder van het voertuig moet vaart minderen en voorzichtig doorrijden.

      Een bestuurder die rechtdoor wil moet de rijstrook volgen die aangeeft dat deze voor rechtdoorgaand verkeer is. Dus de bestuurder die een afslag wil maken de rijstrook volgen die deze afslag aangeeft. Deze rijstrook moet betreden worden daar waar de verkeerssignalen dit zo aangeven.

      Bovenstaande is mijn eigen vertaling van Thais naar het Nederlands. In officieuze Engelse vertalingen laten ze de zin over de installatie van de verkeerslichten weg en schrijven ze: blinking red –> the drivers shall stop at the stop line and then when it is seen as safe may proceed with care. Blinking yellow –> the driver shall reduce speed ad proceed through the roadway with care.


      Originele wetstekst:

      พระราชบัญญัติ
      จราจรทางบก
      พ.ศ. ๒๕๒๒
      (…)
      มาตรา ๒๒
      ผู้ขับขี่ต้องปฏิบัติตามสัญญาณจราจรหรือเครื่องหมายจราจรที่ปรากฏข้างหน้าในกรณีต่อไปนี้

      (๑) สัญญาณจราจรไฟสีเหลืองอำพัน ให้ผู้ขับขี่เตรียมหยุดรถหลังเส้นให้รถหยุดเพื่อเตรียมปฏิบัติตามสัญญาณที่จะปรากฏต่อไปดังกล่าวใน (๒) เว้นแต่ผู้ขับขี่ที่ได้เลยเส้นให้รถหยุดไปแล้วให้เลยไปได้

      (๒) สัญญาณจราจรไฟสีแดงหรือเครื่องหมายจราจรสีแดงที่มีคำว่า “หยุด” ให้ผู้ขับขี่หยุดรถหลังเส้นให้รถหยุด

      (๓) สัญญาณจราจรไฟสีเขียวหรือเครื่องหมายจราจรสีเขียวที่มีคำว่า “ไป” ให้ผู้ขับขี่ขับรถต่อไปได้ เว้นแต่จะมีเครื่องหมายจราจรกำหนดไว้เป็นอย่างอื่น

      สัญญาณจราจรไฟลูกศรสีเขียวชี้ให้เลี้ยวหรือชี้ให้ตรงไป หรือสัญญาณจราจรไฟสีแดงแสดงพร้อมกับสัญญาณจราจรไฟลูกศรสีเขียวชี้ให้เลี้ยวหรือชี้ให้ตรงไป ให้ผู้ขับขี่เลี้ยวรถหรือขับรถตรงไปได้ตามทิศทางที่ลูกศรชี้ และต้องขับรถด้วยความระมัดระวัง และต้องให้สิทธิแก่คนเดินเท้าในทางข้ามหรือรถที่มาทางขวาก่อน

      (๕) สัญญาณจราจรไฟกระพริบสีแดง ถ้าติดตั้งอยู่ที่ทางร่วมทางแยกใดเปิดทางด้านใดให้ผู้ขับขี่ที่มาทางด้านนั้นหยุดรถหลังเส้นให้รถหยุด เมื่อเห็นว่าปลอดภัยและไม่เป็นการกีดขวางการจราจรแล้ว จึงให้ขับรถต่อไปได้ด้วยความระมัดระวัง

      (๖) สัญญาณจราจรไฟกระพริบสีเหลืองอำพัน ถ้าติดตั้งอยู่ ณ ที่ใด ให้ผู้ขับขี่ลดความเร็วของรถลงและผ่านทางเดินรถนั้นไปด้วยความระมัดระวัง

      ผู้ขับขี่ซึ่งจะขับรถตรงไปต้องเข้าอยู่ในช่องเดินรถที่มีเครื่องหมายจราจรแสดงให้ตรงไป ส่วนผู้ขับขี่ซึ่งจะเลี้ยวรถต้องเข้าอยู่ในช่องเดินรถที่มีเครื่องหมายจราจรแสดงให้เลี้ยว การเข้าอยู่ในช่องเดินรถดังกล่าวจะต้องเข้าตั้งแต่เริ่มมีเครื่องหมายจราจรแสดงให้ปฏิบัติเช่นนั้น
      ——

  7. Eddy zegt op

    Nog zo een rariteit,

    Twee maanden geleden in Buriram. Rijdende op een 3 vak baan met plotseling verkeerslichten. Voor welke reden deze er stonden blijft mij een raadsel ( geen kruispunt of afslag ). Vak 1 heeft groen en vak 2 & 3 hebben rood. Zodoende wil iedereen naar vak 1 dat groen heeft ( chaos ). In tegenovergestelde richting zelfde verhaal. Wat is hier in godsnaam de bedoeling van ??? Of hadden ze een paar verkeerslichten op overschot waar ze niet wisten mee naartoe ?

    Eddy ( BE )

  8. KhunTak zegt op

    In mijn omgeving staat een rood knipperend licht, buitengebied, vlak voor een voorrangsweg.
    Deze is daar geplaatst, omdat de weg naar de voorrangsweg een beetje heuvelachtig is en ineens naar beneden afbuigt en er zit een lichte knik in deze weg naar links.
    Dat maakt hem zeer onoverzichtelijk, vandaar dit rode knipperend licht.
    Een goede oplossing.

  9. Marco zegt op

    Dank voor alle mogelijke opties.
    Ik zal mijn oor eens te luisteren leggen bij een politiepost.
    Die zullen het toch wel weten? Dé plek lijkt me voor wat extra koffie geld…
    Als ík meer info heb, laat ík het hier weten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website