Waarvoor is dit vaartuig bedoeld?

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
25 februari 2021

In de omgeving van Sattahip zijn een aantal fraaie stranden te bezoeken. Vaak omgeven door een marine basis. Op sommige plekken worden alleen Thais toegelaten ook al is men woonachtig in Thailand.

Gelukkig zijn nog genoeg mooie plekken over om daar van het strand en de zee te genieten, zoals Nang Ram Beach en Nang Rom Beach. Gemakkelijk te vinden door de de route 331 richting Sattahip te volgen tot men niet verder kan. Soms is een kleine toegangsprijs van toepassing (20 Baht), maar daar wordt de omgeving van onderhouden.

Onlangs kwam over zee een sleepboot met aanhang langs. Mijn vraag aan de deskundigen is waarvoor wordt deze boot met hoge opbouw voor gebruikt. Worden boringen verricht? En zo ja, waar zoekt men dan naar? In Laem Chabang zijn grote olie terminals waar te nemen. Maar dat is aangevoerde olie en geen aangeboorde olie.

Ik wacht met belangstelling af en dank voor alle reacties.

– Herplaatst ter nagedachtenis aan Lodewijk Lagemaat –

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

20 reacties op “Waarvoor is dit vaartuig bedoeld?”

  1. Marco zegt op

    Beste Lodewijk,

    Op de foto zie je een lift up platform.
    Ze worden inderdaad gebruikt om olie op te pompen uit de zeebodem, er bestaat een hele range van deze platformen.
    Ook worden ze gebruikt voor allerlei werkzaamheden op zee en zijn dan uigerust met zware kranen.
    Het belangrijkste zijn natuurlijk de poten die kan men laten zakken op de bodem zo is het platform stabiel en heeft het geen last van de golven.
    Sommige platformen kunnen zichzelf tot wel 30 meter boven de zeespiegel heffen en zijn zo altijd veilig voor de golven.

    Grt Marco

    • Henk zegt op

      Marco,

      Dit soort platform word niet gebruikt is normaal niet geschikt voor het “op pompen” voor olie (afgezien van een tijdelike productie test). Daar heb je een fixed platform voor nodig. Dit platform kan wel gebruikt worden voor het maken van een productie boorput op een fixed platform.

  2. john mak zegt op

    het lijkt inderdaad een vaartuig voor de olie industrie. in ijmuiden ligt ook zo,n vaartuig welke nu wewrkloos is vanwege de lage olieprijs

  3. RonnyLatPhrao zegt op

    Is een boorplatform of booreiland.
    Was waarschijnlijk op weg naar een olie- of gasveld. Daarvoor niet in Thailand.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Booreiland

    • Henk zegt op

      Deze platforms worden geregeldt gebruikt in de Gulf of Thailand. Dit omdat de Gulf of Thailand nogal ondiep is. PTTEP (nationale olie maatschappij) had een paar jaar geleden 4 tegelijk in gebruik. Nu dus minder meer door de lage olie/gas prijs.

  4. bluesbroer zegt op

    het is een jack up boorplatform voor aardolie of aardgas boringen en er zijn diverse locaties bij vietnam,china,maleisie,indonesie

  5. Peter zegt op

    Het zou zo maar kunnen gaan om een boorplatform, maar het is te ver weg om de details te kunnen onderscheiden. Wat wel te zien is zijn de poten welke neergelaten kunnen worden om het geheel te fixeren door af te steunen op de zeebodem.

  6. Henk zegt op

    Dit is een mobiel boorplatform, in het engels Jackup genaamd en word gebruikt voor het zoeken naar olie & gas. Zodra het platform op de juiste locatie aankomt en verankert gaan de poten (legs) naar beneden en “takelt” het platform zich uit het water. Word normaal in 20 tot 80 m water gebruikt maar sommige grote platforms kunnen tot wel over 130 m water gaan.
    Voor dieper water worden drijvende boorschepen of platforms (semi-submersibles) gebruikt. Deze zijn verankert op locatie of gebruiken dynamic possitioning (DP) en kunnen tot wel 12km water gebruikt worden.
    Voor meer info google voor Jackup of mobile drilling rig.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      12 km water ? Dan heb je alvast nog wat reserve want de Marianentrog is met een diepte van ongeveer 11 kilometer de diepst bekende plek. 😉

      • Henk zegt op

        Bedankt voor de correctie. De maximale ontwerp diepte op dit moment is 12000 ft (3650 m) en niet 12000 m. Mijn verontschulding voor de typo.

  7. conimex zegt op

    Een boorplatform, in de Golf van Thailand staan verscheidene van deze, gezien de lage olieprijs, zal deze wellicht niet naar olie gaan boren, maar wordt deze wellicht opgeknapt of gesloopt.

  8. thailandganger zegt op

    Hier wordt het uitgelegd; https://nl.wikipedia.org/wiki/Booreiland

  9. Cees zegt op

    Inderdaad een jack-up, zoiets als de Emerald Driller, ik zou zeggen kijk eens op Marine Traffic.com als er zo iets langs komt, dan is het vaak wel te achterhalen, gaat nog makkelijker als je naam of IMO nr weet, maar op de kaart zoeken lukt ook wel.

  10. Willem Fokker zegt op

    Hallo Lodewijk,

    Dit is een z.g. “jack-up rig”. Wordt op zee gebruikt om naar olie/gas te boren. Men laat de poten zakken tot op de zeebodem en daarna heft het platform zich op tot boven het zee oppervlak, waarna het boren kan beginnen. Gezien de lage olie prijzen, zijn er op het ogenblik een hele boel van dit soort rigs zonder werk en worden overal “geparkeerd” om te wachten op betere tijden (of ze worden gesloopt).

    Mvg,

    Willem Fokker.

  11. Fransamsterdam zegt op

    Het is een offshore jack up. Hoewel vrijwel iedereen een dergelijk vaartuig in verband brengt met de olie/gasindustrie, is dat beslist niet noodzakelijk. Op de Noordzee is geregeld de Aeolus IMO 9612636 in actie en die is speciaal gebouwd om diensten te verrichten bij de bouw van windmolens.
    .
    http://www.scheepvaartwest.be/CMS/index.php/dredgers-workboats/4753-aeolus-imo-9612636

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Ik denk dat de Aeolus een vaartuig is en dit een platform is.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Waarmee ik bedoel dat de Aoelus zich zelfstandig kan voortbewegen. Kan ook allerlei taken aan.
        Op de foto is volgens mij een boorplatform. Enkel voor die functie gebouwd.

  12. mark zegt op

    Inderdaad een “jack-up-vessel”.

    Op de Noordzee zijn ze regelmatig te spotten. Ze worden niet enkel ingezet voor werkzaamheden in olie- en gaswinning industrie, maar voor vele ander activiteiten.

    Recent is energiewinning op zee (windmolenbouw) een activiteit waar dit soort vaartuigen veelvuldig voor ingezet worden. Naar aanleiding van deze groeimarkt zijn er recent verscheidene vaartuigen van dit type gebouwd en geleverd aan de gekende grote waterbouwers. Een activiteit waar de kleine lage landen bij de Noordzee wereldreuzen in zijn.

    Het schip kan zichzelf omhoog “krikken” op de zeebodem en zo een stabiel (werk)platform vormen voor allerlei werkzaamheden.

    Bijvoorbeeld: Hijswerk met een kraan om onderdelen (stalen funderingen, tandwielhuis, generator, wieken, enz …) van windmolens te monteren op volle zee. Of boringen uitvoeren onder obstakels in onderwaterbodems voor leidingen en kabels. Of zaagkabels onder een scheepswrak aanbrengen om het in hijsbare compartimenten te zagen. Of …

    Een veelzijdig werkpaard op zee. Een reuze varend werkhuis. Mobieler en beter uitgerust de klassieke hefpontons die met sleepboten ter plaatse gebracht worden.

  13. l.lagemaat zegt op

    Beste Mensen,

    Dank voor alle uitleg.
    Weer wat wijzer geworden.

    groet,
    Lodewijk

  14. jan meijer zegt op

    Dit gevaarte is een booreiland,de poten steken een eind boven water,


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website