Waarom ontvang ik van Kasikornbank een W-8BEN formulier?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
25 november 2024

Beste lezers,

Onlangs ontving ik van Kasikornbank een W-8BEN formulier ter invulling. Zijn er nog andere lezers die dit ontvangen hebben?

Ik heb de indruk dat dit enkel voor Amerikaanse burgers bestemd is. Klopt dit? Heeft men het gemakkelijkheidshalve naar alle cliënten gestuurd?

Dank voor uw reactie.

Groet,

Ron

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

27 reacties op “Waarom ontvang ik van Kasikornbank een W-8BEN formulier?”

  1. Bert Minburi zegt op

    Hallo Ron,

    Ze hebben mij ook benaderd.
    W-8BEN en W-9 formulieren zijn de bijlagen bij het FATCA/CRS formulier. Waarschijnlijk is enkel dit laatste document voor jou van toepassing. De bijlagen zijn voor aan USA gelieerde personen. Het FATCA formulier moet iedereen invullen inclusief opgaaf van jouw belastingnummer tezamen met gelegaliseerde kopie van paspoort. Men is data aan het verzamelen in het kader van internationale bestrijding van belastingontduiking.
    Het niet (juist) en tijdig invullen en toesturen van het FATCA formulier geeft Kasikorn het recht om de bankrelatie te beëindigen.
    Ik ben er zelf ook allerminst blij mee, maar het is feitelijk een inhaalslag die ze aan het maken zijn.
    Mijn bankrekening bij Kasikorn stamt nog uit de tijd dat je een rekening kon openen met een visa on arrival stempeltje. Succes gewenst!

  2. william-Korat zegt op

    Geen idee van jouw status Ron, maar als je met je pensioen in Thailand zit is het een beetje vreemde vraag van de K bank of heb jij in dat land wat activiteiten? [gehad]
    Heb er verder geen inzicht in.
    Zou eens even langs die bank fietsen.

    Citaat

    Wat is een W8 ben formulier?

    “Formulier W-8BEN dient als een verklaring van buitenlandse status voor niet-Amerikaanse burgers en bedrijven om de volledige 30% belastinginhouding op inkomsten te voorkomen door hun belastingresidentie te verifiëren.

  3. Cees1 zegt op

    Ja ik heb er ook een ontvangen. Maar volgens velen is het een scam. Iemand die helemaal geen bank account bij Kasikorn heeft kreeg ook deze mail. Mijn bank is 70 km rijden. Dus ik hoor graag meningen van anderen. Die gemakkelijker naar een filiaal van Kasikorn kunnen gaan om meer informatie.

  4. Bob zegt op

    Zou idd alleen voor Amerikaanse burgers zijn.

  5. Dirk zegt op

    Gaat dit voor alle banken gelden? Het heeft waarschijnlijk met geldstroom controles te maken.

  6. Lung E zegt op

    Heb ik gisteren ook ontvangen denk dat het voor alle klanten is.

  7. WM zegt op

    Ha Ron,
    Wij hebben ook die formulieren (3stuks) ontvangen van Kasikorn. Ik heb Hans G. zijn mening gevraagd en kreeg dit als bijlagh bij zijn uitgebreide antwoord, lt vooral op de laatste zinnen onder aan deze brief:

    As part of our Tax Alert Service, we’re committed to keeping you informed of important developments. Today, we’ve received reports that Kasikorn Bank (KBank) has started issuing emails requesting compliance information. We expect other Thai banks to make similar requests in the coming months.
    These requests include details related to the Common Reporting Standard (CRS), a global framework for sharing tax residency information and FATCA (for US citizens). This marks the first time many of us have seen CRS-specific information being requested in Thailand, so we want to ensure you’re fully informed.

    What Does This Mean?
    KBank is complying with global regulations under CRS and FATCA to ensure tax residency details are accurately reported:
    • For Americans: FATCA requires banks to report account details to US tax authorities.
    • For Non-Americans: CRS requires tax residency information to be shared with international tax authorities to prevent tax evasion.
    Why Are They Being Sent Out?
    In 2020, Thailand joined the CRS agreement, committing Thai banks to request tax residency information from their customers. This is standard procedure and not unique to you—KBank happens to be among the first to implement it.
    Under CRS rules, banks must:
    • Confirm the tax residency of all account holders.
    • Identify connections to other countries for tax purposes.
    • Share financial account details with local tax authorities, who may exchange the information internationally if needed.
    This ensures overseas income and assets are declared in the relevant country. While this may feel new in Thailand, it’s already standard practice in many other countries. Note that switching banks won’t avoid this, as all Thai banks are required to comply with CRS regulations.
    What Should You Do?
    • Stay calm—there’s no rush.
    o You have until 20th December 2024 to complete and email the forms.
    o It’s usually easier to email them to the address provided by the bank, rather than visiting a branch.
    • Wait for our guidance.
    o We’ll provide step-by-step instructions and resources to simplify this process over the coming

  8. Maryse zegt op

    Beste Ron,

    Heb ik ook ontvangen, alsmede een W9 en een FATCA-CRS formulieren. Mijn buurman idem dito.
    Ook wij kunnen dat verzoek niet thuis brengen. Ik heb ook het idee dat het voor US citizen bedoeld is. Of anders dat het in verband is met waar Kasikorn je vermogen investeert.
    Een deze dagen doe ik een poging bij Kasikorn om uitleg te vragen en zal dan mijn bevindingen met de lezers hier delen.

  9. Nicky zegt op

    Ook gekregen en in de spambox gegooid. Heb niks met Amerika. Fatsoenlijke post word per brief verstuurd met persoonlijke aanhef

  10. henryN zegt op

    Dit is inderdaad voor Amerikaanse burgers. Er staat vandaag een goede video op YT van Integrity Legal Thailand: ALERT, Why is my Thai bank asking for American Tax and OECD compliance document.
    Conclusie geen paniek er is nog geen wet voor in Thailand.

  11. Pee Chai zegt op

    Beste Ron,

    Dank voor het opstarten van dit belangrijke topic.
    Feitelijk past het in de categorie FATCA/CRS, er is al veel geschreven hierover op Thailandblog.
    Natuurlijk kan ik een snel antwoord geven, maar dat doe ik bewust niet.
    Daarvoor is jouw vraag te belangrijk.

    Vooralsnog was uitwisseling van bankgegevens internationaal ‘iets wat er aan staat te komen’.
    Voor mij is dit de eerste keer dat ik (ook) iets concreets zie van een Thaise bank.

    De soep hoeft niet bloedheet gegeten te worden, maar antwoorden voor 20 december dit jaar (in mijn e-mail) is ook niet ver weg.

    In deze eerste reactie wil ik mij uitsluitend focussen op jouw vragen.
    Je stelt 4 vragen.

    1. Titel
    Waarom ontvang ik van Kasikornbank een W-8BEN formulier?

    Zie vraag 2, heb jij dezelfde e-mail ontvangen met meerdere formulieren?
    Antwoord is dan: De Kasikornbank heeft de verplichting.

    2.
    Onlangs ontving ik van Kasikornbank een W-8BEN formulier ter invulling. Zijn er nog andere lezers die dit ontvangen hebben?

    Ja, ik heb ook een e-mail ontvangen.
    Onderwerp van mijn ontvangen e-mail is: Request of FATCA/CRS information
    Afzender: K-Customer FATCA-CRS Update
    Met 3 bijlagen
    1.3 Form W-8BEN.pdf
    1.1 FATCA-CRS FORM_INDIVIDUAL.pdf
    1.2 Form W-9.pdf

    Check, Ron praten wij over dezelfde e-mail?
    Wie heeft nog meer exact deze e-mail ontvangen?
    Zijn er nog andere e-mails van Kasikornbank in omloop over bankgegevens uitwisseling?
    Andere Thaise banken?

    3e vraag
    Ik heb de indruk dat dit enkel voor Amerikaanse burgers bestemd is. Klopt dit?

    De woorden Amerikaanse burgers komen inderdaad veelvuldig voor.
    Volgens mijn eerste indruk/ lezing is niet meteen duidelijk of jij of ik onterecht deze e-mail hebben ontvangen.

    4e vraag
    Heeft men het gemakkelijkheidshalve naar alle cliënten gestuurd?

    Volgens mij niet, bewuste actie van Kasikornbank. Kasikornbank heeft een verplichting en kan zich niet veroorloven om enkele klanten te ‘vergeten’.
    Kortom; niet gemakshalve maar bewust juridisch handelen. Daarmee heeft Kasikornbank volledig geïnformeerd. En misschien is deze e-mail onnodig voor sommige klanten en/of met verkeerde formulieren.
    Klanten moeten hiermee zelf verantwoording nemen. Ik gooi in ieder geval deze e-mail niet meteen weg.
    Maar sluit ook niet uit dat deze e-mail niet voor mij passend is en ik er dus niet op hoef te reageren.

    Een goede vervolgstap lijkt mij eerst om te inventariseren welke Nederlanders (Belgen?) dezelfde e-mail hebben gekregen van Kasikornbank.
    Of zijn er andere e-mails en/of met andere bijlagen van Kasikornbank of andere Thaise banken in omloop.

    En vervolgens samen uitzoeken wat de volgende stappen moeten worden.
    Je kan mij bereiken op e-mail [email protected]

  12. joskeshake zegt op

    Part 2 van de eerste pdf gaat wel over NON US persons, dus blijkbaar voor iedereen.

    • Jannus zegt op

      Klopt, gaat denk om je Bsn(Tin) in Nederland, en gelegaliseerd copy paspoort,ik weet ook niet wat ik hier mee moet
      Woon gewoon in Nederland, wel getrouwd met Thaise die in Thailand woont.

  13. Peter zegt op

    Ik heb ook de email met de drie bijlagen ontvangen en dacht in eerste instantie aan scam of phishing. Ik ben naar een groot filiaal van de Kasikorn gegaan en daar hebben ze mij verzekerd dat het een legale email is.
    Een beetje vreemd omdat ze zelf zeggen op hun website dat ze geen persoonlijke informatie via de mail opvragen.
    Toen ik zei dat ik niet via de mail wil reageren, werd er gezegd dat ik met de ingevulde formulieren, mijn bankboekje en mijn paspoort bij mijn eigen branches langs moest gaan. En voor hun was daarmee de kous af.

  14. Ron zegt op

    Beste allen,
    Bedankt voor de reacties.
    Ter inlichting, ik ben Belg en gepensioneerd , heb retirement visa,
    Gisteren effe mijn K filiaal bezocht in Market Village Huahin.
    De manager deelde mij mede dat de e-mail inderdaad voor Amerikanen bedoeld was.
    Ik moest enkel een document ondertekenen waarin ik verklaarde geen Amerikaanse nationaliteit te hebben.
    Daarvoor moest ik echter terugkomen met mijn paspoort en het o zo heilige bankboekje.
    God weet wat dat er mee te maken heeft.
    Uurtje later dus terug .
    Document ondertekent ( in Thai), en moest tevens mijn Belgisch tax ID nr opgeven,
    Ik heb mijn rijksregisternummer gegeven wat ok was.
    Voor diegenen die vermoeden dat het Spam was : Niet waar !
    En zoals een lezer hier reeds aanhaalde : indien u niet reageert op de e-mail vóór 20/12 houdt de bank zich het recht voor om uw rekening op te zeggen ,dus hou daar zeker rekening mee !!
    Succes en beste groeten,
    Ron

  15. Cary zegt op

    Ter info:
    Ben vanmorgen even naar mijn vestiging van Kasikorn (in Hua Hin) gegaan voor uitleg. De formulieren zijn door Kasikorn aan hun clienten verstuurd. Het 1.1 (Facta) is voor iedereen, de andere 2 bijlagen alleen voor US citizens. Met deze info wilde ik vertrekken om het Facta formulier in te gaan vullen en zo voort, maar dame aan balie zei dat dat niet nodig was als ik mijn paspoort en bankboekje bij me had, dan zou ze mijn gegevens bij Kasikorn in de computer updaten alsmede foto van mijn paspoort toevoegen . Tevens maakte ze een nieuwe foto van mij die ze aan mijn geupdate gegevens hing. Laatst moest ik nog tekenen voor de update en dat was dat. Totaal nam dit alles 5 minuten in beslag en ze verzekerde me dat ik aan de vereiste voorwaarden had voldaan en verder niets meer hoefde te doen.

  16. Pee Chai zegt op

    Er van uitgaande dat iedereen die hierboven reageren het over dezelfde e-mail hebben van Kasnikornbank.
    Request of FATCA/CRS information
    Afzender: K-Customer FATCA-CRS Update
    Met 3 bijlagen
    1.3 Form W-8BEN.pdf
    1.1 FATCA-CRS FORM_INDIVIDUAL.pdf
    1.2 Form W-9.pdf

    Het volgende te overdenken.
    Kasnikornbank is slechts de berichtgever!
    In de e-mail melden zij dit zeer duidelijk en dekken zij zich ook in voor juridische gevolgen.

    Zij hebben een verplichting en daar voldoen zij nu slechts aan.
    Maw zij halen de vereiste gegevens op die de Thaise belastingdienst wilt hebben.
    Landen die meedoen (CRS) hebben een verplichting om vervolgstappen te zetten en dat gebeurt nu.
    De verplichting druppelt door naar de Belastingdiensten en daarna naar de banken, omdat daar de data vandaan moet komen. (Ik hou het proces bewust simpel)

    Maw Kasnikornbank is slechts boodschapper en ophaler van gegevens en geeft dat door en daarna zijn ze de verstrekker van data.

    Alleen de plaatselijke Kasnikornbank filiaal of medewerkster vragen en volgen is niet de manier om aan onze persoonlijke verplichtingen te voldoen is mijn mening
    Verder is er makkelijk verwarring mogelijk bij de Kasnikornbank. Bij een aanvraag van een nieuwe bankrekening wordt er ook gevraagd of je Amerikaann bent. Maar dat is niet volledig hetzelfde.
    Ook kan het zijn dat Kasnikornbank bankrekening houders heel verschillende gegevens in hun klantgegevens hebben staan. Het kan zijn dat iemand die kort geleden een bankrekening heeft geopend niet of nauwelijks extra gegevens hoeft aan te leveren. Terwijl iemand met een langjarige klantrelatie juist veel gegevens moet aanleveren.

    Kasnikornbank maakt het zichzelf makkelijk door iedereen door dezelfde molen te halen met standaard formulieren. En die informatie wordt dan vervolgens gedeeld met de belastingdienst van Thailand en daarmee zijn zij klaar en is hun verplichting in een efficiënt proces gevat.

    Volgens mij is het van belang om dit grotere plaatje voor ogen te houden.
    Stel dat je later lastige brieven krijgt van de Thaise belastingdienst dienst is het bezoek en de raad van de plaatselijke Kasnikornbank medewerker niet zoveel waard.

  17. Peter zegt op

    Als niet US burger hoef je hier volgens belasting adviseur
    in Thailand niet op te reageren
    Wordt steeds gekker.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Peter, heb je dit gelezen in die e-mail? The CRS aims to combat tax evasion by individuals residing outside Thailand and to ensure compliance with international taxation standards.

      Resideng outside Thailand, staat er toch duidelijk.

      Maar nu weten we dat je een brief wel moet invullen en dat er twee zijn voor USA-ers. Kopie paspoort er bij en dan moet het klaar zijn.

  18. Gersto zegt op

    Velen reageren hier over het feit dat het alleen betrekking zou hebben op US citizens ? Dat verbaast mij wel.
    Het FATCAS/CRS individual self Certification formulier moet ingevuld worden met name
    in de eerste 3 vakken : Naam, Nationaliteit , Geboorteplaats en Geboorteland.

    Dan volgt het Part 1 en dat gaat over US kwesties waarvan de eerste 3 keer gewoon NO aangekruist dient te worden waarna de volgende 6 vragen kunnen worden overgeslagen als je niets met US van doen hebt.
    Maar in Part 2 vraagt de eerste vraag toch echt ” als je onder de belasting van een ander land dan Thailand of US valt ” moet je die vraag dus dan waarschijnlijk met “JA” beantwoorden . En dan verwachten ze dat
    je in dat, uit 4 vakken bestaande veld, verder je adres. zoals bekend bij jouw belastingdienst, invult en in de 2e kolom van dat veld je Foreign TIN invullen , voor Nederlandse belastingplichtigen is dat het BSN nr.

    Dat is dan wat het invullen betrefthetgeen je dan zou moeten ondertekenen en dateren, echter je moet goed lezen wat je in part 3 en 4 allemaal gesteld wordt.
    Ik weet niet wat ik daar van denken moet (met name part4 deel 2 en 3 ??) Daar hoor ik hier graag van de experts wat hun mening daarover is.?

  19. P' Chai zegt op

    Ron en anderen met een Kasikornbank rekening.
    (En vast en zeker ook andere Thaise bankrekeningen).

    We komen steeds verder.
    Het is geen scam, gooi de e-mail niet in de spam- of prullebak.

    Deze e-mail is echt niet alleen voor US burgers.
    Opmerkingen over part 2 (Gersto, joskeshake en WM) verwijzen daar juist naar m.i.

    Antwoorden van de Kasnikornbank medewerkers verwijzen m.i. naar interne bankregels bij het openen van een bankrekening. Daarin wordt idd gevraagd of je Amerikaan bent. Heb je de bankrekening al lange tijd, dan moeten je klantgegevens geupdate worden, zodat zij aansluiten bij de Kasnikorn regels.
    (Doe je dit niet dan kan je geen klant meer zijn omdat je niet voldoet aan de Kasnikornbank regels.

    MAAR!!! We hebben het hier niet over Kasnikornregels, het gaat over Internationale overeenkomsten tussen landen waar de rol van banken slechts doorgeven van data is.
    Dus…de antwoorden van de Kasnikornbanken zijn onjuist tav internationale afspraken en wel juist voor de eigen bankregels.

    Omdat het Internationale afspraken zijn is het antwoord van Integrity Legal Thailand/ YT video via HenryN ook niet juist in deze situatie. Er is namelijk geen Thaise wet nodig om deze Internationale afspraken in werking te laten treden.

    Dus invullen en terugsturen voor 20 December.
    Hoe?
    Dat dit e-mail verkeer is en in tegenspraak met eigen regels van de Kasnikornbank vind ik wel een punt.
    Alle banken die ik ken vragen geen gegevens via e-mail.
    Afgeven bij de bank dan?
    Dat vind ik niet zo een goed idee. Jouw klantgegevens worden dan bijgewerkt, je zal zeker klant mogen blijven.
    Maar komen de formulieren dan ook op het juiste bureau terecht zodat de belastingdienst Thailand en uiteindelijk het CRS systeem tevreden is, zodat je geen vervelende brieven later krijgt?
    Daar ben ik niet zo zeker van.

    Mij lijkt het meer juist dat het hoofdkantoor van Kasnikornbank gevraagd wordt voor een fysiek adres waar de formulieren naar toe gestuurd kunnen worden.
    En als je geen angst voor phishing hebt dan kan je gewoon terug mailen en dan heb je een bevestiging dat je hebt voldaan aan je verplichting.

    • P'Chai zegt op

      Ter aanvulling.
      Vanmorgen heb ik een verzoek ingediend bij het Hoofdkantoor van Kasnikornbank om de procedure voor terugzenden van de formulieren te veranderen. Met aanvulling van de mogelijkheid om naar een fysiek post adres terug te zenden met de vraag voor een ontvangstbevestiging na ontvangst en verwerking.

      Afwachten maar wat hier op komt.

      • Erik Kuijpers zegt op

        P’Chai, deze zin ‘Omdat het Internationale afspraken zijn is het antwoord van Integrity Legal Thailand/ YT video via HenryN ook niet juist in deze situatie.’ is in Thailand nou net wél anders. Dat geldt ook voor belastingverdragen die Thailand sluit. Rechters mogen daar pas rekening mee houden als het verdrag in een wet is bekrachtigd. In onze wereld werkt dat anders.

        • Pee Chai zegt op

          Beste Erik Kuijpers,

          Dank. Ik spreek je niet tegen om de simpele reden omdat je gelijk hebt.
          Uitzondering op de regel. Met alle respect naar jou toe, het volgende.

          Deze juridische details is nu precies wat normale mensen zonder juridische opleiding en/of -ervaring zo in verwarring brengt.
          Het klopt wat Integrity Legal en u zegt.
          Wat ik mij afvroeg is het ook een praktisch advies van Integrity Legal om er naar te handelen. Een uitleg hoe iets, in detail, juridisch zit is tussen juristen onderling interessant. Maar voor mensen zonder juridische opleiding of interesse erin en die graag een praktisch en makkelijk uit te voeren advies krijgen is het alleen maar verwarrend.

          Mensen met een Kasnikornbank rekening zijn nu zover dat zij weten dat de email geen spam is, en dat het ook door niet Amerikaanse burgers ingevuld moet gaan worden.

          De grote lijn is dat er verplichtingen zijn tussen landen, dat druppelt nu door naar belastingdiensten en banken. En met de email van Kasnikornbank wordt de verplichting als het ware doorgegeven naar haar klanten. Dat zijn concrete dingen die gedaan worden door officiële instanties in Thailand vóórdat Thailand er een wet voor heeft gemaakt. De Kasnikornbank neemt haar verplichting serieus. Tijdig, niet afwachtend.

          Mij lijkt het een goed advies aan Kasnikornbank klanten om de verplichting die nu opgepakt kan worden ook serieus te nemen. Nu op het moment dat terugsturen van formulieren makkelijk en tijdig kan. Wachten tot het echt wettelijk afdwingbaar is zou er toe kunnen leiden dat je juridische bijstand nodig hebt. En dat wilt toch niemand?
          Vandaar mijn praktische insteek. Maar het klopt wat je zegt, juridisch.

          • Erik Kuijpers zegt op

            P’Chai, klopt helemaal. Daarom is de tekst van Kasikorn, zie mijn antwoord aan Peter, zo vreemd. Die tekst stuurt je de verkeerde kant op.

            Maar gelukkig weten we nu beter en kunnen de lezers van dit blog er geen fouten mee maken.

  20. PatrickM zegt op

    Hallo, ik had ook zo’n mail van Kasikorn gekregen.
    Ik ben net naar het filiaal van Kasikorn in Jomtien geweest met mijn bankboekje, paspoort en de ingevulde eerste bijlage aan de mail (FATCA).
    Als TIN nr heb ik mijn rijksregisternummer opgegeven.
    Zij hebben alles onmiddellijk in de computer gezet en hebben een kopij van mijn paspoort en bankboek genomen.
    Alles geregeld op 5 minuten.

  21. Hans Bos zegt op

    Vanmorgen in Hua Hin bij Kasikorn op Phetkasem Road geweest met de eerste en de laatste pagina (handtekening) van de ontvangen mail, naast kopie paspoort, het paspoort zelf en een bankboekje. Dat was niet voldoende, maar de dame achter het bureau nam mijn telefoon ter hand, drukte de ontbrekende pagina’s af en vulde alles opnieuw in. Hier en daar werd een vinkje gezet. Ze mailde vervolgens alle pagina’s en getekende kopie paspoort naar het bewuste Kasikorn-adres. Merkwaardig genoeg werd mijn TIN niet opnieuw ingevuld.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website