Waarom is er zoveel overbodig personeel in winkels in Thailand?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
19 april 2019

Beste lezers,

Wat mij altijd opvalt is de hoeveelheid verkopers in winkels zoals Big C, Homepro, Tesco, etc. Is daar een reden voor? Is er een soort sociale plicht van werkgevers om zo veel personeel aan te nemen? Of zijn daar wetten voor?

Het valt mij verder op dat er ook te weinig werk is voor zoveel personeel, dus verveling. Ik heb al Thai zien hangen tegen stellingen en zelfs zien slapen. Wat ook bijzonder is dat, bij enige interesse in een product bijvoorbeeld een TV er zo 5 verkopers om je heen gaan staan.

Wie kan mij dit uitleggen?

Groet,

Karel

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

28 reacties op “Waarom is er zoveel overbodig personeel in winkels in Thailand?”

  1. Tino Kuis zegt op

    In Big C, Tesco en Homepro vind ik het wel meevallen. Soms had ik moeite een verkoper te vinden. Er is ook veel verschil tussen drukke en rustige dagen.

    Ik zie alleen te veel verkopers in de grotere winkelparadijzen, Central World en zo, en dan vooral bij de meer luxe winkels. Ja, waarom? Show? Misschien moet je eens met de manager gaan praten. Dat ze hangen en slapen is geen wonder als je 12 uur achter elkaar moet werken (of niets doen).

    • Ser zegt op

      Nou, meneer Tino, ik denk ook positief over Thailand, maar ergerlijk is het wel in Homepro, Global en Thaiwasadu, een soort winkels waar je schroefjes kunt kopen en kunt eten en ook nog een bankstel of een bed kunt kopen of een TV……………dat als je binnenkomt wordt omzwermd door een ploeg van medewerkers, die met je meelopen, maar als je een simpele vraag stelt, het antwoord gaan zoeken. Wel leuk als je het van tevoren weet na zoveel jaren Thailand. Ga dan maar rustig zitten en maak je niet druk, het antwoord komt………alleen je kunt niets met dat antwoord het geeft geen informatie. Ik woon met veel genoegen in Thailand, maar erger me mateloos aan de Thaise onbenulligheid.

      • Tino Kuis zegt op

        Bij Big C en Tesco, waar ik redelijk vaak kwam, werd ik nooit aangesproken door personeel. Ik ben een keer bij Homepro geweest waar het toen erg druk was en ik een verkoper moest zoeken, die me vervolgens alles wist te vertellen. En ja, ik heb ze ook zien rondhangen in winkelparadijzen maar daar koop ik nooit wat.
        Ik denk noch positief noch negatief over Thailand, er bestaat geen Thaise onbenulligheid, en ik geloof er niets van dat je altijd en overal door 5 verkopers wordt belaagd. Ik zeg je dit. Ik schat de Hollandse domheid hoger in dan de Thaise domheid.

        • Tino Kuis zegt op

          Wat is er in godsnaam op tegen om vriendelijk te zeggen: ‘Dank u hartelijk voor de belangstelling maar ik ga liever eerst even zelf kijken’.

          • Roland zegt op

            Hartelijk nog wel …..

        • Rob V. zegt op

          Dat komt omdat je een norse, oude, zure, bejaarde farang bent beste Tino! 555 grapje, nee ik ben op 1-2 keer na (toen ik duidelijk zoekend langs schappen liep) ook nog nooit spontaan aangesproken in de supermarkten. Als toerist kom ik niet echt bij de bouwmarkt. Daar wel hangend personeel gezien, 2-3 mensen samen aan het begin van het gangpad.

          Mocht je toch belaagd worden door personeel en heb je er geen zin in. In het taxi Thai zou je kunnen zeggen: “khop koen mâak (erg bedankt), rú jàak doe: toewa-eeng / khon-diauw” (wens zelf/alleen te kijken). Vriendelijke lach en dan snappen ze het vast. 🙂

          Als ze dan nog achter je aan lopen HEEL HARD SCHREEUWEN dat ze op moeten rotten en flink met je voeten stampen met wijde armgebaren. Als je flink rood aanloopt, des te beter. Blijft iedereen bij je weg, mogelijk wil alleen de security een praatje maken.

      • Roland zegt op

        Ben het ten volle me u eens, over de hele lijn.
        Ik kom geregeld in HomePro, Thaiwadsado, Powerbuy en noem ze gekscherend het ontvangstcommitee in elke hoek van het bedrijf, want echt waar meer hebt je er niet aan.
        Ik denk zelfs dat die bedrijfsbazen er ook geen besef van hebben omdat ze er hoogstwaarschijnlijk zelf nooit komen en het personeelsbeleid overlaten aan anderen, ook Thais (wat dacht je) dus met dezelfde maipenrai mentaliteit.
        Ja, het is nu eenmaal zo….

  2. ruud zegt op

    Ik denk niet, dat er een wet is, die verplicht een bepaald aantal mensen in dienst te hebben.
    Mogelijk zijn er met die grote bedrijven wel afspraken.
    Als al dat overbodige personeel op straat gezet zou worden, zouden ze geen inkomen hebben en de criminaliteit zou nog groter worden, dan ze nu al is.
    Er zou waarschijnlijk ook veel sociale onrust ontstaan door de armoede.
    Op deze manier blijft de samenleving onder controle.

    Die mensen van de TV krijgen provisie bij de verkoop.
    Als u iets koopt, zult u vaak zien dat ze een kaartje laten scannen.
    Dan kan de winkel zien, wie de verkoop heeft gedaan.

  3. Emiel zegt op

    Ja voor één winkelbediende in Europa heb je er vijf nodig in Thailand. Zo is dat nu eenmaal. Naarmate de welvaart stijgt zal dat wel keren.

  4. Rob zegt op

    Ik vermoed dat de extreem lage lonen tot gevolg hebben dat er op veel plaatsen mensen zijn tewerkgesteld die amper iets om handen hebben.

    • Rob V. zegt op

      Ook een Thaise werkgever denkt aan de portemonnee, er zijn er maar weinig die uit de goedheid van hun hart meer loonkosten betalen dan noodzakelijk. Of dat nu hoger salaris of meer personeel is.
      Men is sinterklaas niet. Het werken in dienst van een leverancier/producent ipv de bouwmarkt zelf en werken met commissie is een veel aannemelijker le verklaring.

  5. F.J.de Leeuw zegt op

    Nou dat is niet zo moeilijk in dat land waar zo veel mensen geen werk hebben en de kosten zijn daar heel laag voor het aan nemen van Personeel en ze staan allemaal op provisie dus wie hard werk heeft wat en de slaap mensen hebben niets maar ze hebben ook niet veel nodig dat is de mentaliteit van het volk.

  6. L.Burger. zegt op

    Bij globalhouse en thaiwatsadu weet ik dat elk personeelslid een eigen “gang” hebben.
    Bijvoorbeel een gang waar verfbenodigheden staan.
    Ze moeten deze producten uit die gang kennen en aanprijzen.
    Ze krijgen een bepaalde bonus over de omzet van die gang en soms lopen ze helemaal met je mee naar de auto voor service te geven.
    Er zijn ook medewerkers zie een pasje laten zien bij de kassa, ook in verband met de bonus.

    Sommige gangen hebben nauwelijks klanten en dan gaan ze samenzitten of telefoon kijken. Iets dat wij westerlingen als werkeloos hangen bestempelen.

    Ik negeer ze meestal en doe alsof ik ze niet versta.
    Van de meeste producten heb ik meer verstand dan hunzelf dus ik hoef geen verkoper die puur om de bonus mij iets wil verkopen.

  7. Dick41 zegt op

    Beste Karel,
    van een Thaise fabrikant heb ik begrepen dat het meeste personeel in Global House, HomePro etc. in dienst is van de leveranciers, die ook nog eens de voorraden financieren. Ze vervelen zich rot, weten bijna nooit iets(no have) totdat je het zelf vindt en laat zien. Ze hebben een minimaal salaris en moeten het hebben van commissie(daarom lopen ze met je mee naar de kassa bij een beetje aankoop)
    Daarom ook schieten er 5 of meer op je af, of wordt je op de kop van elk schap (soms) vriendelijk begroet met een prevelementje en wijzen op de producten die ze moeten verkopen. Voor de rest zijn ze passief want het volgende schap is niet van hun baas en ze weten er niets vanaf; zelfs bij de verfafdeling is het per merk verdeeld.
    Het lijkt meer op werkverschaffing dan werkgelegenheid.
    Bij een bezoek aan een van die grote tenten met de leverancier kwam een meisje (jonge dame), zoals vaak een Tomboy, om uitleg te geven. Ze kende haar baas niet.
    Ik was verbaasd over haar kennis, inclusief het Engels en complimenteerde haar in het bijzijn van haar baas, eigenaar van de grootste waterfilter- en heater-fabriek, die zich daarna voorstelde. Ze werd bietrood, maar verdiende het compliment omdat het de eerste keer in 8 jaar was dat ik iemand in zo’n tent tegenkwam die haar/zijn vak verstond en goed Engels sprak.
    Ik besprak het voorval later met hem en hij beschreef wat ik boven heb aangegeven. Ik hoop dat het meisje promotie heeft gekregen, ze verdiende het. De rest loop ik het liefst vriendelijk knikkend voorbij en zoek ik het zelf wel uit.
    Dick

  8. John Chiang rai zegt op

    Als mensen in het westen ook voor 3 a 400 Baht p/d werken moesten,dan moet je eens kijken hoeveel personeel er bij ons ook zou zijn.
    De hoge lonen in de meeste westerse landen,dwingen veel ondernemers om zoveel mogelijk te sparen op de hoge personeels kosten.
    Bij het betalen van zulke peanuts loontjes,is het helemaal niet zo belangrijk,of iemand nu wel,of niet zo nuttig is.

    • Rob V. zegt op

      Geen werkgever betaald graag teveel aan kosten, teveel personeel hebben ze geen baat bij. Te weinig personeel is echter minstens zo erg, want dan stokt de verkoop. Mogelijk is bij de baantjes met geen of weinig vaardigheid het verloop ook groot. Om dan niet met te weinig personeel te staan is een buffer aan overbodig personeel dan wel handig.

      Ik gok dat als het personeel meer rechten en plichten krijgt: loon, vakantie, ontslagbescherming etc. zowel werkgever als werknemer niet plots de volgende dag afscheid van elkaar kunnen nemen. Verloop kan dan afnemen. Al daar gelaten dat met steeds duurder personeel dat langer in dienst blijft het totale personeelsbestand kan/zal afnemen. Maar dit alles is niet van vandaag op morgen te realiseren.

      Het ontbreekt Thailand nu nog aan sector brede vakbonden, mag niet volgens de wet. De rijke elite vind dat ploeterende plebs met weinig rechten wel prima. Maar als het gewone volk een vuist zou kunnen gaan maken, dan zal er veel veranderen. Een huishoudster voor +/- 300 baht per dag is er dan niet meer bij, kan menig expat zelf gaan stoffen.

  9. Klaas 61 zegt op

    Veel overbodig personeel zie je op alle fronten.
    Het begint al in de hiërarchie.
    Van hoog tot laag heb je al mensen nodig om de ander aan te sturen.
    7-11,amazon, homepro. BigC enz.
    Nog steeds wordt er gedacht dat er advies gegeven moet worden.
    Ook in de Tesco Lotus wordt er bv om 6 uur smorgens al een peptalk gehouden.
    Veel personeel is overbodig.
    Bij de amazon bv staan er op bepaalde lokaties 8 medewerkers achter de balie.
    Ze lopen elkaar in de weg.
    Echter wanneer je buiten zit en wacht dat de bestelling klaar is komt de medewerkster naar buiten aan de tafel om te zeggen dat de bestelling klaar staat.
    Ik heb getracht uit te leggen waarom ze het niet meenam daar het 1 loop is.
    Denk dat de home pro het meeste overbodige personeel heeft.
    Ij de ingang staan er af en toe 20 te wachten.
    En vervolgens bij elke gang nog meerdere.
    Indien ze de helft naar his sturen hebben ze nog te veel personeel.
    De tijden zullen veranderen echter dit gaat jaren duren
    Maar zoals vaak gezegd wordt kennis is meestal niet aanwezig. No have is eenvoudig terwijl het voor hun neus staat.
    Maar zolang je een hierach systeem houdt heb je zowiezo al veel meer mensen nodig.

    • Jan S zegt op

      Ik denk dat je Baan & Beyond bedoeld want Home Pro werkt al met minder personeel.
      Tot mijn verwondering is, ondanks het overvloedige personeel, Baan & Beyond voordeliger en ben ik zeer tevreden over de service.

  10. Henk Hauer zegt op

    Vergelijk de arbeids onstandigheden niet met Nederland, waar personeel extreem duur is. Ik vind het ook wel prettig dat ddee boodschappen bij het de kassa netjes ingepakt worden. Vergeet het Hollandse denkn in dit mooie land

    • Rob V. zegt op

      Is het ook een prettig idee om voor een habbekrats te werken en op elk moment voor elke onzinnige reden ontslagen te kunnen worden? Of met geen of amper verlof of andere regelingen zoals ziekte enz?

      Laten wij Nederlanders die graag van het dienstbare, veeltalige, goedkope personeel gebruik maken ook zelf voor een euro of 5-10 per uur aan het werk gaan en afzien van pensioen, ww, ontslagvergoeding of meer van dat soort dure fratsen.

    • Rob zegt op

      Omdat wij, in Europa, zo “extreem duur” zijn, kunnen wij ginder gaan rentenieren terwijl we verzorgd worden door mensen met een hongerloon. Thailand is een mooi land. Als je genoeg geld hebt.

  11. Dirk zegt op

    Beste Rob.V. In de eerste plaats maken de meesten van ons geen gebruik van dat personeel, is soms zelfs storend. Ik kijk graag in de etalage van een fotowinkel binnen een oogwenk staat er buiten de winkel iemand naast me. Gaat ook niet weg, als ik opmerk ik kijk alleen maar. (Spreek redelijk Thais).
    Als u pensioen, ww en ontslagvergoeding met fratsen afdoet, moet u rijke ouders gehad hebben of een partner drie treetjes hoger. Mensen die vele jaren met hun werkend leven hun bijdrage hebben geleverd aan de economie en welvaart van Nederland verdienen een goed sociaal vangnet…

    • Rob V. zegt op

      Beste Dirk, mijn reactie over basale arbeidsrechten als fratsen was sarcasme. Uiteraard verdient de arbeider een normaal loon en zonder zorgen te verekken van de honger of medische zorg bij ziekte, ontslag of ouderdom etc. Daarmee doelde ik op dat wij in Nederland met al onze regeltjes en dus ‘dure’ arbeiders een best aardig leven hebben en juist daardoor naar Thailand kunnen. Alwaar we dan gebruik kunnen maken van goedkope diensten. Diensten die zo goedkoop zijn omdat de Thaise arbeider weinig rechten heeft en verbeteringen van rechten tot nu toe veelal zijn tegengehouden van boven af. Als de Thaise arbeidspositie verbeterd dan is het einde verhaal groot blik goedkoop personeel die overal dienstbaar en in grote getalen aanwezig is. Ik kan prima zonder inpakhulp als over de linie de Thai ook een goed vangnet heeft.

      Meer over de positie van Thaise arbeiders hier:
      https://www.thailandblog.nl/achtergrond/het-thaise-arbeidsmuseum/

  12. Rudolf zegt op

    Ik neem aan dat veel reaguurders vaak of misschien zelfs wel het hele jaar door in Thailand verblijven. Het lijkt er echter op dat het Thaise Mai Pen Rai nog steeds geen plaats in hun denkwijze heeft kunnen veroveren. Jammer.
    Ook als het personeel niet weet waar iets te vinden is en/of niets aan informatie over een product kan geven, laat ze toch gewoon hun commissie verdienen. Wat kan het je schelen.
    Over wel of geen sociaal beleid/behandeling is niet aan Nederlanders die zich, hoe goed bedoeld misschien ook, daarmee niet hoeven te bemoeien. Laat Thailand en het hoe en wanneer daar over aan de Thais. Het is hun land. Anderen zijn daar gast, niet meer en niet minder.

  13. volenvast zegt op

    In NL werkt vrijwel al het winkelpersoneel op part-time basis en naar ik hoop voor hen niet ook nog op oproep-enkel als de baas/chef ze kan gebruiken. Toevallig vanmorgen op de radio dit: als de grote truck komt, appt de chef wat 16 jarige scholiertjes op jeugdloon die dan aan komen stormen op hun brommert en de pallets uitrijden en in de schappen plaatsen-geen minuut verspeelde werktijd. Zelfs in BE al kan dat niet (die bonden!) en daarom is BE stukken duurder in hun delhaize en Colruyt supers.
    In Th heeft al dat personeel een volletijdsbaan zoals je weet is dat in TH meest wel 12 hr/day en 28 days/month-dus dat betekent 8 van die 12 uur niksen en op de fone spelletjes spelen. Enkel die seh-wen heeft veel parttimers (32 bt/hr).
    Nog extremer als in NL zie je dat in Zweden, Norge etc-nog veel hogere lonen.
    Overigens: kijk eens naar die ontelbare zwermen marktkooplui in TH of in restaurants: die werken ook hooguit 4 van de 12 uur/dag. Zo’n verkoper hoeft maar 1 sale/uur te maken om toch nog op winst te spelen.

  14. Theo volkerijk zegt op

    Echte verkopers zijn er niet veel bij big C en Teaco
    Het zijn allemaal vakkenvullers

  15. Paul zegt op

    In het begin viel mijn mond open bij het zien van zoveel personeel bij Do Home, Home Pro en Global House. Ik ga met enige regelmaat naar deze zaken omdat de een net dat heeft dat de ander niet heeft, maar dat terzijde.

    Mijn kennis van de Thaise taal is nihil te noemen. Ik spreek 5 talen zo goed als vloeiend, maar met het Thai wil het gewoon niet lukken. Ik wijt het aan mijn leeftijd en ik heb het opgegeven. Waarom? Omdat ik met heel simpel Engels, handen en voeten (soms pen en papier) en een brede lach alles voor elkaar krijg.

    Bij die grote zaken zie ik ook groepjes van 5 tot soms wel 10 mensen staan. Ik maak me niet meer druk om het hoe en waarom. Maar als ik iets zoek, dan ga ik naar zo’n groepje, zeg gewoon “Hello” en vraag of iemand Engels spreekt. Dat is meestal niet het geval, maar dan ga ik over op het handen en voeten werk. Het leuke is dan dat die hele groep erbij wordt geroepen en met veel leuk gedoe en vooral veel pret komen we meestal tot een oplossing. En dan loopt er altijd wel iemand met me mee om het gezochte artikel aan te wijzen. Ik heb wat ik zocht en zij hebben in ieder geval een leuk momentje gehad.Grote dingen brengen ze graag voor je naar de kassa. Andere dingen monteren ze graag voor je terwijl je zelf de rest van de boodschappen doet. Als ze later onderling zeggen “domme farang!”, dan mag dat van mij hoor, dan hebben ze twee keer pret gehad.

    Bij Do Home ken ik één speciale dame, die redelijk goed Engels spreekt en ook veel van de producten weet. Ik ga altijd naar haar op zoek. Zij begeleidt me dan door de hele tent. Als ik haar bedank, dan zegt ze dat ze dat juist leuk vindt om te doen. Is ze er niet, dan ga ik over tot de eerdergenoemde strategie.

    Ja, ik word niet vrolijk van het “no have”, maar ik erger me nog meer aan het Nederlandse “als het niet in het schap ligt/staat, dan hebben we het niet”………

  16. Serge zegt op

    Ik vind dat er overal veel personeel is tewerkgesteld ook voor onbenullige taakjes.
    Zo ging ik eens een bank binnen waar over het algemeen een ‘security’ staat of meestal zit en die zelf de deur open maakt als je wil binnentreden ofwel is daar een apart personeelslid voor. Maar wat ik ook al zag dat er een personeelslid was in de bank die voor mij het nummertje trok om bediend te worden aan het loket en die mij dan toewees naar de zitplaatsen. Voorts wachtte zij gewoon op de volgende klant om hetzelfde te doen.
    Ook bij de BTS-skye train en de Airport raillink zie veel personeel.
    het is dus niet zo dat er alleen in shops en horecazaken veel personeel is tewerkgesteld.
    Dat zou in de Westerse wereld onaanvaardbaar zijn maar misschien is het anderzijds toch goed in de Thaïse wereld dat er vele mensen een jobje hebben.
    Ik kom net terug van een reis in Noord-Viëtnam en ik heb de indruk dat het daar toch wat anders is. Voornamelijk de vrouwen zijn daar zeer werklustig en er zijn minder onbenullige jobs.

    maar … ‘Mai pen rai khrap’ .. zou ik zo zeggen. iedereen is steeds vriendelijk en dat ben ik ook !

    Sawasdee khrap!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website