Waarom heeft Thailand geen eigen automerk?
Beste lezers,
Ik las dat premier Srettha Thavisin in Japan een ontmoeting had gehad met de leidinggevenden van grote Japanse autofabrikanten, waaronder Honda, Nissan, Isuzu en Toyota. In Thailand zijn veel toonaangevende autofabrikanten aanwezig, zoals assemblagebedrijven en onderdelenproducenten. Deze bedrijven produceren samen veel van de ongeveer twee miljoen voertuigen die jaarlijks in Thailand worden gebouwd.
Daarnaast is Thailand is een van de grootste markten ter wereld voor pick-up trucks, waarbij meer dan 50% van de markt uit één ton zware trucks bestaat. Fabrikanten zoals Ford, Isuzu, Mazda en Mitsubishi hebben Thailand gekozen als hun basis voor de productie van pick-ups.
Met dat in het achterhoofd, blijf ik zitten met 1 vraag: waarom is er geen Thais automerk? Alle kennis, en productiefaciliteiten zijn er. Een markt is er ook want Thai zijn autogek.
Weet iemand dat?
Groet,
Bernhard
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending17 december 2024Te koop van een lezer: twee unieke percelen bouwgrond (Don Sae-Phimai-)
- Golf17 december 2024Golfclub fitting (lezersinzending)
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 225/24: TM86 formulier bij omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 224/24: Kan ik meerdere malen per jaar naar Thailand op Visa exemption?
Lijkt me vrij logisch, waarom zou je een eigen merk op de overvolle markt willen zetten als je A,geen historie hebt in de auto industrie B,een zeer kritisch potentiële klantenkring hebt, een Thai gaat zeer zeker geen thaise auto kopen
Kijk naar de thaise motoren, bijna niemand koopt zo’n ding.
Dan zijn er nog genoeg voorbeelden van landen die ook hun eigen auto industrie zijn gestart zoals Turkije en niet te vergeten Nederland met zijn spijker, niet echt succes verhalen.
Over een paar jaar beheren de Chinezen de auto industrie, daar tegen concureren is onbegonnen werk.
Als je hier al wat langer woont moet je toch echt al hebben bemerkt dat alles wat uit het betere buitenland komt, dus niet China, wel Japan, als stukken beter/kwaliteit wordt gezien als ´made in TH´.
Overigens had bvb TH ook een flink grote lokale bussenbouw-industrie, die is vrijwel helemaal ter ziele door te hoge kosten.
ER is een forse tendens om steeds minder wereldwijde merken, niet enkel in car-motive, te hebben. Opel, DAF, Volvo, Peugeot etc zijn ook vrijwel verdwenen.
Onderstaande link al gezien?
https://shorturl.at/opqR6
Hallo, zo moeilijk is dat toch niet te raden? Thailand kende afgelopen 9 jaren een semimilitair bewind. Dat is geen garantie op innovatief leiderschap. De periode daarvoor waren die van de Thaksin-familie. Populistisch.
Wat Thailand kan doen is naar voren kijken. Dat ze maar eens beginnen met de jongeren te leren zelfstandig en creatief te denken. En de ouderen dienen fatsoenlijk ondernemerschap na te streven en zich niet enkel laten leiden door geldzucht.
Ze hebben Thairung.
Op basis van Toyota of Isuzu
Bedankt, wist dat er een was. Ooit gezien in verkoop one2car.
Echter poos geleden en wist naam niet meer, maar daar is ie dan de Thairung.
Staan 2 2e hands aldaar, te vinden na eigen invoer zoeken.
Ok, valt ook te vinden in treklijstje, echter dan onder naam TR.
Je moet er wel wat voor over hebben, vanaf 1.5 million baht.
Maar zoals je schrijft gebaseerd op ander merk chassis en motor.
Maar goed, ooit een VW Taro gezien met een Toyota motorblok.
Ok net even gelezen hoe dat zat. Het was een Hilux voor de Europese markt, vreemd .
@Bernhard,
Je hen het verkeerd Thailand heeft een Eigen auto mark namelijk Wulling
Wuling Motor Holdings., Ltd, is a Chinese manufacturer of automobiles, subsidiary of Guangxi Automotive Group. They produce engines, and special purpose vehicles, namely mini electric cars, people movers, trucks and buses, and auto parts. Wikipedia