Beste lezers,

In Chiang Mai zie je in de “red-car”-taxi’s vaak naast de mannelijke bestuurder een vrouwelijk begeleider. Waarschijnlijk is dit de echtgenote/vriendin van de bestuurder.

Waarom zie je dit zo vaak? Is dit voor de gezelligheid of is dit een soort controle door de echtgenote/vriendin?

Met vriendelijk groet,

Wim

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “Lezersvraag: Waarom zie je vaak een vrouwelijke passagier in een taxi?”

  1. Khun Peter zegt op

    Beste Wim, het gaat om beide. Taxichauffeurs maken lange dagen. Wanneer echtgenote of vriendin meerijdt slaat ze twee vliegen in 1 klap. Ze kunnen bij elkaar zijn en ze kan hem in de gaten houden 😉

  2. SevenEleven zegt op

    Beste Wim,
    waarschijnlijk is het niet alleen gezellig,maar ook zakelijk gezien een voordeel voor de taxibestuurder.Want hij kan bv het afrekenen of discussies over de ritprijs met de klant overlaten aan zijn vrouw/vriendin,iets wat ik in bv Pattaya met de songthaews vaak genoeg gezien heb.
    Het enige nadeel hiervan bij deze songtheaws is dat sommige bestuurders je normaal gesproken nog wel eens voorin laten meerijden,als de “achterbak”vol is,maar bij meerijdende ega’s ging dat feest niet door:)
    Groet,SevenEleven.

  3. Rob Jansen zegt op

    En de vrouw verzorgt de betaling met de passagier. Zij beheert de portemonee, zodat manlief daar geen toegang toe heeft. Ook rijden er veel song-teaws waarbij de man de avond/nachtdienst draait en de vrouw overdag rijdt. Ik ga graag voorin zitten, als de bijrijderplaats niet bezet is, om een praatje te maken met de chauffeur of chauffeuse. Zo hoor je nog eens wat, over hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen, met ritjes en vele uren draaien. De klachten over de dieselprijs, de verplichte technische keuringen van de auto, de bevriende of juist niet bevriende politie man, geboorteplaats (vaak niet in de buurt van CM), de kinderen en de kosten van de school, en niet te vergeten het vaak onbeleefde gedrag van de chinese toeristen. Die willen niet de min of meer vaste prijzen betalen maar willen als groep maar het 1-persoons tarief betalen. Ze willen natuurlijk ook altijd weten waar ik vandaan kom, hoeveel ik verdien, hoeveel ik betaal voor mijn appartement, en hoeveel kinderen ik heb. Ze hebben vaak een verbluffende kennis van de namen van de NL voetballers. Dan is mijn taxiritje meestal heel aangenaam en sneller dan ik dacht ben ik op mijn bestemming. Ook heb ik diverse telefoonnummers verzameld van prettige song-teaws als ik eens een verre rit naar Chiang Rai o.i.d. wil maken of ’s morgens vroeg wil afreizen naar mijn visstekkie of opgehaald wil worden van een veraf gelegen golfbaan.

  4. Adriaan zegt op

    Zou in bangkok ook goed zijn,
    laatst is mijn Indonesiësise vrouw lastig gevallen door een taxi chauffeur.

  5. Hans Meester zegt op

    In maart van dit jaar met de taxi naar Suvarnabhumi voor de vlucht huiswaarts. De taxi was erg laat buiten de schuld van de chauffeur, want er was een demonstratie/ blokkade van de Roodhemden op Sukhomvit nabij Pattaya. Twee passagiers, twee koffers, twee trolleys, een chauffeur en… zijn vriendin/ vrouw. De kofferruimte was te klein voor alle bagage, dus ging 1 koffer op de stoel naast de chauffeur. En de vriendin? 1 bil op het vacuüm tussen de twee stoelen en 1 bil half op de bestuurdersstoel en half op de dij van de chauffeur. Wij meenden dat de vriendin ergens in Pattaya afgezet zou worden, maar nee hoor, ze reed het hele traject mee. Op het aanbod om tussen ons – passagiers – op de achterbank te komen zitten (daar was wat meer plaats en zo dik was ze niet) werd vriendelijk en afwijzend gereageerd. We kwamen nog op tijd aan.

  6. John zegt op

    Bij veel Thai huwelijken regelt de vrouw het financiele gedeelte,en is haast dagelijks betrokken met de controle,en de toekomstige zekerheid, voor zich zelf ,en haar familie.
    In het dorp waar ik samen met mijn Thailandse vrouw een groot deel van het jaar woon,zie ik ook bij andere kleine bedrijven,dat meestal de vrouw de controle heeft, en het geld beheert.
    Voor een Thailandse vrouw is haar werkende man vaak de enigste zekerheid,die zij voor zich ,en haar eventuele kinderen heeft.
    Bij een scheiding is zij meestal op zich zelf aangewezen,omdat ze van haar echtgenoot vaak geen financiële ondersteuning verwachten kan.
    Bovendien zijn veel Thai mannen,die ik hier uit het dorp ken, niet bekend als de trouwste echtgenoten,en gaan ook vaak vreemd,en vervallen de alcohol.zodat van een gevoel van verantwoordelijkheid niets overblijft.
    Meestal is deze mentaliteit die helaas bij veel Thaimannen voorkomt,de reden dat veel vrouwen het financiële ,en hun eigen zekerheid graag onder controle houden.
    Er zijn zeker uitzonderingen,maar de meeste farang mannen,hebben een andere verantwoordelijkheid als het om de echtgenoot ,en zijn familie gaat,en is naast de financiële middelen, die hij meestal bezit voor een Thaivrouw een enorme zekerheid,waarbij de leeftijd,en het uiterlijk van deze farang echtgenoot op de laatste plaats komt.

  7. Marcus zegt op

    Ik zie dat wel vaker. Bij onze tuinlieden , een ouder echtpaar, rekent ook de vrouw altijd af mbt salaris en plantjes die ze kopen. De plantjes waarschijnlijk in prijs verhoogt maar nog altijd beter dan watb ik als Farang moet betalen langs de highway.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website