Vraag over TM28 en TM30
Beste lezers,
Er is al veel over geschreven en gereageerd hier op de blog en ook op het internet is er net wat informatie te vinden, vooral tegenstrijdige. Vergeef me, maar nu zie ik echt het bos door de bomen niet meer.
Een kennis (gehuwd met een Thaise en wonende hier in België) is eerder dit jaar naar Thailand op reis gegaan voor 30 dagen en heeft mij onlangs verteld dat hij van de formulieren TM28 en TM30 nog nooit gehoord heeft en zich aldus niet heeft gemeld of laten melden bij de betreffende instanties. Hij verbleef in het huis van zijn vrouw in Khon Kaen. Er zijn voor hem geen gevolgen van welke aard ook geweest.
Ikzelf ben eveneens gehuwd met een Thaise en over enkele weken vertrekken wij zelf naar ginder, ook voor 30 dagen, met THAI vanuit BRU rechtstreeks. Bij aankomst zullen wij een aantal dagen in ons huis (dat op naam van mijn vrouw staat) in Nong Chok verblijven. Daarna zullen wij enkele dagen in Khon Kaen doorbrengen in een huis dat eveneens op naam van mijn vrouw staat. Daarna terug naar ons huis in Nong Chok. Tijdens deze laatste periode is het goed mogelijk dat wij enkele uitstappen doen, oa naar een resort in Kanchanaburi waar wij zullen blijven overnachten.
De eerder vernoemde kennis vertelde me dat ik gewoon op reis moet gaan en mij niets moet aantrekken van al die papierenwinkel, hij had dat trouwens ook niet gedaan. Enkel de TM6 arrival/departure Card had hij ingevuld op het vliegtuig.
Mijn vraag naar jullie toe. Is het echt nodig om in mijn geval via TM28/TM30 (meerdere malen) te (laten) registreren en zo ja, wie moet dit dan doen?
Vriendelijke groeten,
Frank (BE)
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
In het kort kan je het zo samenvatten.
– TM 30 – Notification for house-master, owner or the possessor of the residence where aliens has stayed.
Wanneer een buitenlander op een adres toekomt, dient de eigenaar, adresverantwoordelijke, hotelverantwoordelijke, etc … de buitenlander te melden binnen de 24 uur bij immigratie.
Dit kan hij door gebruikt te maken van het formulier TM30 (of on-line indien ze daar toegang tot hebben)
– TM 28 – Form for aliens tot notify their change of adress or their stay in the province for over 24 hours.
Wanneer een buitenlander een vast adres heeft dat gekend is bij immigratie en hij wil verhuizen naar een ander vast adres, of hij zal langer dan 24 uur in een andere provincie verblijven, moet hij dat melden met een TM28 formulier. Dit ontslaat de eigenaar, adresverantwoordelijke, etc.. niet van de meldingsplicht met TM30.
In uw geval.
Een TM28 is niet van toepassing omdat je geen vast adres hebt in Thailand.
Je vrouw moet je wel melden met TM30 als eigenaar of verantwoordelijke van de woning/adres en dit telkens je op een nieuw adres toekomt. (Of er moet een andere adresverantwoordelijke op dat adres wonen)
In Kanchanaburi dient het resort hiervoor te zorgen.
Zelf moet je dus niks doen. Het is aan je vrouw (of de adresverantwoordelijke waar je verblijf) of aan de verantwoordelijk van het resort in Kanchanaburi.
Dit is hoe het officieel zou moeten gaan, maar elk immigratiekantoor heeft zowat zijn eigen regeltjes hoe het omgaat met die TM28/TM30 meldingen. Sommige zijn er strikter op dan andere.
Maar in uw geval en bij een verblijf van slecht 30 dagen en vermits je niet in contact komt met immigratie, zal er zich hoogstwaarschijnlijk ook niemand zich druk maken als die TM30 melding niet is gebeurd.
Ik zou er me dus niet teveel zorgen over maken of die melding nu al dan niet gebeurt, maar je doet met deze info wat je zelf wil….
Note
– TM6 formulier staat los van de TM28/30 meldingen, maar die TM6 moet je wel invullen of je komt Thailand niet in.
– Dat je gehuwd bent, je met Thai vanuit Bru vliegt en dit rechtstreeks is mooi voor je en ik wens je een prettig verlof, maar die informatie is van geen enkel belang m.b.t. TM28/TM30 meldingen.
Zeer waardevolle info. Van harte bedankt Ronny! 🙂
Frank,
als je in Thailand op verlof ben voor een periode van 30 dagen moet je, je echt niet druk maken over deze formulieren. Je komt enkel maar in contact met de imigration op de luchthaven.
Indien je langdurig in Thailand verblijf en voor visumverplichtingen langst moet bij Imigration, moet je wel in orde zijn met deze formulieren.
Jan
Bedankt Jan. Even vooruitlopen nu. Wat betreft volgend jaar (april-mei), dan zal ik met een toeristenvisum gaan om ginder een week of 6-7 te verblijven. Als ik het goed begrijp moet ik ook mij hier niet te veel zorgen maken om die formulieren aangezien ik toerist ben. Enkel in geval van verlenging of zo heb ik ze nodig bij immigratie.
Jan, dit is niet helemaal waar. Mijn broer, 2 jaar geleden, aangekomen bij zijn vrouw in Sisaket en 72 uur erna stond immigration al aan zijn(haar) deur!!!! Waarschijnlijk door het adres dat hij ingevuld had op de TM6. Boete betaald en hij heeft zich toen direct in orde gesteld met de TM30, t.t.z. zijn vrouw heeft het nodige gedaan als huiseigenaar.
Jan,
ik ga niks betwisten, iedere thailandganger weet dat er soms rare dingen gebeuren.
Ikzelf ga 2 maal per jaar gedurende een 5 tal weken naar Thailand. De laatste jaren verblijf ik in ons huis in Pattaya ( Huis op naam van mijn vrouw). Zowel bij de aanvraag van het toeristenvisum als op de TM 6, vermeld ik mijn thuisadres in Pattaya. Nooit geen problemen gehad.
De jaren daarvoor verbleef ik meestal gedurende een ganse maand, in het ouderlijke huis in een dorpje in de omgeving van Buriram. Daar kwam de plaatselijke politiechef een fotocopie van mijn pasport vragen.
Dit zijn mijn persoonlijke bevindingen.
groeten
Inderdaad Jan, ik denk dat het voor iedere regio anders is. Mijn vriend ging in juli een Thais rijbewijs aanvragen in Chiangmai en zijn Internationaal Belgisch rijbewijs werd geweigerd. 20 km verderop in Lampung was het op 10 minuten geklaard. Zo zie je : thai style.
Groeten
Eerlijk gezegd, ik lig daar ook allemaal niet wakker van hoor.
Ok, een adres hebben waar je ingeschreven staat is nodig indien je hier langdurig verblijft.
Doch gaan melden dat ik volgende week naar pakweg Chang Mai ga voor een week doe ik niet. Of me gaan melden bij Immigratie daar. Heb ik de afgelopen 13 jaar nooit gedaan zelfs.
Het hotel/resort waar je logeert is daar toch verantwoordelijk voor?
Is zoals gezegd de niet jouw (probleem) maar die van die was je logeer
Zeg al twaalf jaar tegen mijn vriendin
dat ze dat formulier moet invullen
ze haalt haar schouder op , en zegt komt toch nooit politie.
Zeg ook goed , betaal jij de boete.
wacht nog de eerste keer af dat ze langskomen.
gr Piet
Voor 30 dagen hoef je je niet druk te maken, gewoon niks doen.
Als je een keer langer in Thailand bent gewoon even TM30 doen. Gaat heel snel en wordt gewaardeerd.
Ik heb het pas gedaan en ook even gevraagd of dit echt steeds moet na iedere buitenlandse trip. Antwoord: niet nodig zolang je adres niet verandert.
Nou weet ik niet of het nog uitmaakt dat ik vrijwel in het zicht van de immigration office woon. In ieder geval ging dit heel plezierig.
Onlangs was ik bij de Thaise ambassade in Den Haag om voor het eerst mijn Non-Immigrant O visum aan te vragen voor een verblijf van 3 maanden. Mijn Thaise vrouw, die op dat moment bij mij in NL op bezoek was, vergezelde mij daarbij, met name om ter plaatse navraag te doen over haar plicht om voor mijn veblijf (in haar flatje in BKK) een TM 30 melding te doen. Echter de overigens zeer vriendelijke Thaise ambassade medewerker wist niets van een dergelijke melding/formulier af. En dan moeten mijn vrouw en ik ons daar druk over maken als zelfs Thaise immigratie ambtenaren niets weten over een dergelijk formulier?
Maar ik ben het ermee eens dat. als je langer dan 3 maanden daar verblijft, en in Thailand langs de immigratie moet voor verlenging, het wel verstandig is om dan toch die melding te doen.
Je vergist je als je denkt dat de medewerker op de Thaise Ambasssade een ambtenaar van de Immigratie Politie is.
Het is niet omdat iemand je visumaanvraag in ontvangst neemt op een ambassade/consulaat, dat je er mag van uitgaan dat het immigratiebeambten zijn en ze ook volledig op de hoogte zijn van alle immigratieregelingen.
Op de ambassade zijn dat meestal gewone administratieve medewerkers, die hun lijstje aflopen van de te leveren documenten bij een aanvraag.
Zoiets moet je in Thailand bij immigratie zelf vragen als je daarover duidelijkheid wil.
De (echte) Thaise immigratiebeambten weten hier wel degelijk vanaf.
Het staat duidelijk in de immigratiewetgeving. Hier vind je er een vertaling van.
http://library.siam-legal.com/thailand-immigration-act-b-e-2522/
Kijk maar bij 37 en 38
Je kan het ook terugvinden op hun website.
https://www.immigration.go.th/content/การแจ้งที่พักคนต่างด้าว
Je kan daar ook de formulieren terugvinden. ( Ze bestaan wel degelijk)
https://www.immigration.go.th/download/
Kijk maar bij nr 27 en 28.
Al je info 100 % correct , maar …bij terugkomst uit Belgie ik naar jomtien soi 5 immigratie om bevestiging te krijgen van uitzondering voor ret,extensie houders indien adres ongewijzigd is, de dames van de receptie vooraan drukten me de aangifte formulieren in de hand terwijl ik hun van die uitzondering sprak , en enkel toen de geuniformeerde officer linkse infobalie mijn verhaal bevestigde was het voor hen ook goed en waren ze “geupdated “.
Wel bij vernieuwing extensie te doen ,of indien verandering van adres!
2 maand later bij extensie toch maar niet gedaan als test , en werd ook niet gevraagd (T.I.T. !!), ben wel al nu 8 jaar p zelfde adres met alle rijbewijzen en dergelijke in orde op dat adres, ook bij 90 dagen rapport nooit niet gevraagd tot heden ,en ik heb ook dus die slip niet in paspoort .Re entry desk heeft er ook nietniet achter gevraagd .
Ja dit is dus Thailand , maar RonnyLatPhrao heeft alles prima gezegd hoe volgens Thai boekje het zou moeten gedaan worden.
Je kan er nog eeuwig over doorgaan hoe het plaatselijk wordt toegepast. Dat krijg je als er geen externe controles of evaluaties gebeuren op de juiste toepassing van de wetgeving.
Daaromdat ik in mijn eerdere reactie ook al schreef. “Dit is hoe het officieel zou moeten gaan, maar elk immigratiekantoor heeft zowat zijn eigen regeltjes hoe het omgaat met die TM28/TM30 meldingen. Sommige zijn er strikter op dan andere.” Iedereen doet maar op. Dit dan op een manier die het best in hun leventje past.
Dit is natiurlijk niet enkel voor immigratie van toepassing.
Trouwens, in Bangkok wordt er ook niet naar gevraagd.
Niet bij een verlenging, niet bij een 90 dagen melding, zelfs niet bij een aanvraag van “Resident Certificate”.(moet wel een geldige 90 dagen melding bijzitten voor die laatste). Bij een re-entry lijkt het me ook al een overbodige vraag.
Eigenlijk ligt in Bangkok daar dus ook niemand van wakker bij immigratie als je dit niet meldt.
Zo zie je maar… En dat is dan het hoofdkantoor van immigratie die dit zelf voorschrijft.
Voor hotels etc.. zou er wel degelijk controle zijn, maar van particulieren liggen ze blijkbaar niet wakker.
Die uitzondering voor houders van een jaarverlenging, zoals je schrijft in je reactie, is niet wettelijk geregeld. Dat is een lokale beslissing. Maar je kan er maar je voordeel mee doen. Lijkt me trouwens een goede beslissing en die wel in meerdere immigratiekantoren wordt toegepast
Ik kan de vraag van Frank(BE) met betrekking tot het niet op de hoogte zijn van de formulieren TM30 en TM28 goed begrijpen.
Hoewel deze meldeplicht al veel langer bestaat als de huidige regering van Prayut,zorgt met name deze laatst genoemde,hernieuwd op een juiste naleving van deze meldeplicht regel.
Velen, en zelfs de local Police,die luidt het formulier onder bepaalde omstandigheden eigenlijk toestandig zou moeten zijn,hebben nog nooit van een dergelijk regel gehoord,laat staan een TM30 formulier gezien.
Omdat de Immigration voor ons heen en terug ca 80km rijden is,en ik de local Police met een kleine wandeling bereiken kan,dacht ik het reeds ingevulde TM30 formulier hier snel af te geven.
Niemand van de eigenlijk toestandige ambtenaren had ooit van deze regel gehoord,zodat het formulier van hand tot hand gereikt werd,zonder dat iemand wist wat er nu eigenlijk te doen was.
Waarom moet de huiseigenaar een Farang melden,als hij/zij dit ook op de Arrival Card reeds heeft aangegeven?
Mocht bij een controle de Farang niet op het aangegeven adres wonen,kan hij altijd nog bij,een melding van deze,bij het verlaten van het land hier op aangesproken,of eventueel beboet worden.
Niets anders zou gebeuren kunnen als bij het wel afgeven van een TM30,en een (eventuele)controle waaruit het zelfde blijkt.
Zo is het in mijn ogen,een vaak Kilometers onnodig heen en weer rijden,met gegevens die de Immigration bij de binnenkomst in Thailand, met aanduiding van naam,en paspoortnummer reeds duidelijk waren,en ook ten aller tijden controleerbaar waren.
ik ging ook een keer met mijn vriendin en haar moeder, op wiens naam het huis staat, om ons te melden, de ambtenaar vroeg alleen of ik een geldig visum had, en dat had ik en zonder er verder n aar te kijken zei hij dan is het goed.
Na maanden verblijf in NL kom ik op vrijdag in BKK aan, ga naar mijn eigendomsflat in Jomtien en ga op maandag naar Immigration – Jomtien om mij gezagsgetrouw aan te melden. Trouwens met het gevoel dat ik door deze regeling als een crimineel door Big brother word gevolgd. De ambtenaar aan de balie vertelt mij, dat ik mij niet hoef te melden omdat ik een Non-Immigrant O visum heb. Ik snap er dus ook niets meer van.
Dit is inderdaad juist , behalve indien ander adres van toepassing zou zijn .
Wat betreft non “o” visum is wel indien non “o’ is omgezet naar ret.extensie 1 jaar, single non “o” vermoed ik zal onderhevig zijn aan TM30 bij een binnenkomst / terugkeer Thailand
Kort gezegd,als ik enige maanden in het huis van mijn vrouw in Thailand verbrengen wil,is de verplichte TM30 procedure die mijn vrouw als huisbezitser verricht,niets anders als een hernieuwing van de zelfde informatie,die ik reeds bij de aanvraag van mijn Visum, als ook op de Arrival Card reeds twee maal heb medegedeeld.
Zonder plaatselijke controle,of ik dan ook werkelijk op het aangegeven adres woon,geeft deze laatste TM 30 procedure,waarvoor opnieuw veel tijd en vaak vele Kilometers gereden moet worden, geen enkele toegevoegde waarde,aan datgene wat reeds bij de Immigration bekend was.
Ik weet dat ons,als we in Thailand verblijven willen niets anders overblijft,maar mogen we het daarom geen uiterst rare en overbodige regel vinden?
Leg eens uit hoeveel tijd je kwijt bent, met de eenmalige afgifte gedurende een verblijf van enige maanden van een formulier. Zelf kost me dit wel 5 minuten en dan het heen en weer rijden totaal 1 uur. Ja ik klaag niet want het kantoor in Nakhon Ratchasima is druk maar toch kost het weinig tijd. Dagelijkse boodschap kost meer tijd. En ik heb geen volle agenda met werkverplichtingen en andere drukke activiteiten welke mij verhinderen om een uitje van een uur te maken.
Beste Ger-Korat,Wij moeten voor het afgeven van de( reeds bekende) informatie,ca 50 min met een songtaew rijden om überhaupt in de stad Chiang Rai te komen,alvorens het nog tenminste 25 min met een taxi verder gaat naar de Immigration.
Bij de Immigration moeten we dan een nummer trekken,en minimaal nog een half uur wachten voor we uiteindelijk aan de beurt zijn. (Kan meestal nog langer duren)
Het is niet dat iemand hier van sterven gaat,maar alleen de tijd en de kosten van een taxi en songtaew, die zowel heen als ook terug nodig zijn,vindt ik niet in orde als het alleen maar gaat om een mededeling die reeds lang bekend was.
Ik weet dat we ons de regels van het land moeten aanpassen,maar verwonder mij alleen altijd over die Farangs,die alles zolang het om Thailand gaat proberen te verdedigen met de kromste vergelijken, terwijl ze bij soort gelijke regels in het thuisland moord en brand zouden schreeuwen.
Ik verdedig niets maar zoals je meldt geef je reeds 2x aan Immigration door waar je verblijft. En de Thaise overheid verlangt ook van de huiseigenaar of hotel etc. een melding van verblijf van een buitenlander. Persoonlijk vind ik het totaal geen probleem, in tegendeel ik vind het ok ergens naar toe te kunnen. Wat ik vooral tegen vind vallen is dat velen een klaagzang afsteken over een melding en dan aangeven dat het teveel moeite is; kijk dat probeer ik te weerleggen met argumenten. Want, er hier draait het om, waarom is het zo bezwaarlijk om je eenmaal in de zoveel maanden te moeten melden door het inleveren van een formulier, niet meer en niet minder. En daar val ik over dat de meeste farangs die in Thailand wonen gepensioneerd zijn en een zee van vrije tijd ter beschikking hebben want geen arbeidsverplichtingen meer.
Is het toch niet veel eenvoudiger als verblijfsadres voor de eerste nacht(en) een hotel aan te geven? Wie gaat dat controlleren?
Zou de immigratiedienst naar dat betreffende hotel gaan en er wordt gezegd dat je daar nooit ingecheckt hebt (wanneer zouden ze dat doen?) dan zal het moeilijk zijn om te achterhalen waar je bent.
Ik heb wel verleden jaar toen ik re entry ging halen in immi Jomtien, de raad gekregen van betreffende immi officier om bij terugkomst de TM 30 door mijn vrouw te laten binnenbrengen, wat dan ook gebeurt is.Je kan beter deze mensen hun raad opvolgen, ze zitten er niet voor niets, en ja overall is het niet hetzelfde.
Geachte redaktie.
Van kennissen heb ik vernomen dat het invullen van de formulieren 28 en 30 aan leeftijd gebonden is.
Na 65ste jaar zou het invullen van deze formulieren niet meer nodig zijn, zeker niet wanneer men zich keurig elke 90 dagen gaat melden.
Ik zou me op mijn 80ste geen zorgen hoeven maken.
Wilt u voor mij uitzoeken of dit klopt ?
Vast hartelijk dank.
Neen, die TM28/30 is niet aan je leeftijd gebonden, maar aan je status van Tourist of Non-immigrant.
Enkel “Permanenr Residents” zijn hiervan wettelijk vrijgesteld.
Wel kan je lokaal immigratiekantoor beslissen dat, omdat je een jaarverlenging hebt en je de 90 dagen meldingen uitvoert, je voor HUN geen TM30 meer moet indienen bij terugkomst op je adres. Die 90 dagen meldingen volstaat dan voor hun.
Dat is dan niet omwille van je leeftijd, maar omdat ze oordelen dat die 90 dagen meldingen voldoende is voor hun als bewijs.
Dit wil echter niet zeggen dat die vrijstelling dan voor gans Thailand geldt.
Ga je enkele dagen naar een andere provincie, bij bijvoorbeeld familie of vrienden, dan moet je door hun nog altijd gemeld worden. (officieel dan toch). Kom je nadien terug naar je eigen adres, hoef je geen TM30 op te maken gezien dat voor je lokaal immigratiekantoor niet hoeft.
Eerste keer dat ik trouwens van dat leeftijfsbeperking verhaaltje hoor.
Maar ik ben niet verbaasd hoor.
Net als immigratie hun eigen regeltjes uitvinden, vinden Farangs ook hun eigen verhaaltjes uit…
Die kennissen weten er niets van, dat is duidelijk. Lees via de links in de hierboven door RonnyLatPhrao geschreven reactie de betreffende Thaise wet- en regelgeving. Dat e.e.a. bij de verschillende Immigratie-kantoren niet altijd volgens die regels wordt afgehandeld, is natuurlijk een andere zaak……..