Beste lezers,
Mijn Thaise vrouw wil haar appartement in Thailand verkopen. Nu hebben wij geen idee hoe dit proces juist verloopt en hoe de taksen juist moeten betaald worden.
Het proces:
- wordt er eerst betaald en daarna de title deed overgeschreven op de naam van de koper bij de Land Office?
- indien er eerst betaald wordt: waar gebeurt dit? Bij de bank? Cash?
- wordt er een verkoopovereenkomst opgemaakt?
Taksen: ik heb dit zelf wat opgezocht en kom tot de volgende taksen bij verkoop:
- Transfer fee: 2%
- Business tax: 3,3% (vermits nog geen 5 jaar eigenaar)
- Personal income tax (niet van toepassing voor mijn vrouw vermits geen inkomen in Thailand)
Wat betreft de Transfer fee en de Business tax beweren sommigen dat die wordt geheven op de “appraised value” (de getaxeerde waarde) die door de Land Office wordt bepaald.
Anderen beweren dat deze worden geheven op de hoogste waarde t.t.z. als de verkoopprijs (bijv. 300.000 THB) hoger ligt dan de “appraised value” (bijvoorbeeld 200.000 THB) wordt de taks geheven op de verkoopprijs. Dit kan een belangrijk verschil uitmaken.
Moet een verkoopovereenkomst voorgelegd worden bij de Land Office? Zo neen, hoe kunnen zij dan de verkoopprijs kennen?
Indien dit het geval is, is het dan de gewoonte in Thailand om een deel in cash te betalen en voor de rest een verkoopovereenkomst te maken?
- Wie betaalt de Transfer fee? De koper?
- Wie betaalt de Business tax? De verkoper?
Heel wat vragen om het nieuwe jaar te starten. Hopelijk kan iemand hier wat meer duidelijkheid scheppen.
Alvast bedankt en een fantastisch 2019 gewenst !
Groeten,
Paul
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Beste Paul,
Een goed overzicht kan je vinden op de volgende website:
https://www.siam-legal.com/realestate/thailand-property-taxes.php
Wie wat betaalt is iets wat de koper en verkoper overeen kunnen komen in een verkoop contract. In veel gevallen delen koper en verkoper de kosten 50/50.
Het is gebruikelijk dat met een cashier cheque betaald wordt. Het beste is eerst een aanbetaling van bv 20% te vragen en pas op de dag van verkoop zelf de rest.
De land office gebruik inderdaad de zgn appraised value. Als de daadwerkelijke verkoopprijs hoger ligt, dat dien je dat te melden, alhoewel velen dat niet doen om de taxes lager te houden.
Heel wat vragen en u vertelt niet eens waar in Thailand.
Eigenlijk is het heel simpel:
U komt een prijs overeen (bij het land office kunt u informeren wat HUN waarde in de boeken is zodat u een richtlijn heeft)
U gaat met uw eigendomsbewijs gezamenlijk naar het landoffice, uiteraard met het geld. U laat op het landoffice uw eigendom papier zien (Talien Baan?, title deed) en vraagt om overschrijving naar de eigenaar. De fee voor de afrekening zoals door u genoemd wordt betaald, meestal 50/50 en het koopbedrag (welk dan ook) wordt door de nieuwe eigenaar aan u overhandigd. Vergeet niet ook het blauwe boekje aan te passen. En vergeet niet de elektriciteit en water leverancier te verwittigen en af te rekenen. Gebruik eventueel een bemiddelaar of agent tegen een vastgestelde beloning als u zelf verkoopt maar toch begeleiding wilt. Een verkoopovereenkomst is niet direct nodig maar leg wel vast wat u verkoopt. Als het een huis op eigen grond betreft moet u die namelijk ook verkopen. Of eigenlijk verkoopt u een perceel met daarop een huis en aanverwanten. Regel ook de inboedel. Bij een condo ook de office informeren. Informeer waar of wie er allemaal sleutels hebben. Als u de opbrengst wilt exporteren moet u kunnen aantonen hoe het geld Thailand is binnengekomen. (of in kleine porties zelf meenemen.) Voor meer info of huur (in Jomtien) [email protected]
Voordeliger is het inderdaad om te proberen om de condo – die waarschijnlijk niet op foreign name staat- eerst zelf te verkopen.
Anders zijn er op de begane grond,van ieder appartements gebouw, minstens 4 bemiddelings kantoortjes.
Deze vragen voor hun werk 5% maar in onderhandelbaaar tot 3%. Daarvoor begeleiden ze ook de overschrijving.
In verband met de sterke THB is het moeilijker om winst te maken.
Zelf neem ik in gedachten mee dat ik als eigenaar al die jaren geen huur heb betaald én tegen een hogere koers heb gekocht..
Veel succes.