Beste lezers,

Een vraagje voor de Thailandblog lezers. Vinden jullie dat er wat veranderd is sinds de taxi’s op de meter moeten rijden?

We zijn pas geweest en vanaf het vliegveld lukt het niet om op de meter te rijden. De rest ging vrij goed maar een ramp als je vanaf de Bayoki tower terug wilt naar je hotel. Door tussenkomst van een aardige agent die goed Engels sprak lukte het wel. De taxi’s vroegen zonder uitzondering 500 bah. De rit naar het hotel op de taximeter is hooguit 80 baht.

Hetzelfde geldt voor Pattaya busstation. Vaste prijs. Niet oke dan ook niet mee. Haalden het geld op voorhand op. Naar de weekend markt ging goed I pay toll way 50 baht werkte goed.

Wat zijn jullie ervaringen?

Met vriendelijke groet,

Christina

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

9 reacties op “Lezersvraag: Is er wat veranderd sinds de taxi’s op de meter moeten rijden?”

  1. RonnyLatPhrao zegt op

    Ik woon op LatPhrao 101 (Bangkapi) en neem regelmatig (meerdere keren per week) een taxi.
    Geen enkel probleem hier met de meter. Hand omhoog, instappen, en de meter gaat altijd aan.
    Ook vanaf de luchthaven of busstation (meestal Mo Chit) nog nooit een probleem ondervonden.
    Voor mij is er dus niks veranderd.

    Dat het niet gebeurt beweer ik zeker niet, en waar er veel toeristen samen troepen vind je de oplichters wel.
    Toeristen zijn dikwijls niet vertrouwd met de kosten van een taxirit, of men weet niet meer waar men is, of men kan het hotel niet terug vinden, etc… Daar halen die oplichters dan hun voordeel uit.
    Dikwijls volstaat het om een eindje verder te gaan, weg van die plaatsen, en daar dan een taxi tegen te houden die dan wel zijn meter opzet.
    Echter, welke maatregelen men ook neemt, oplichters blijven oplichters en ik vrees dat ze zullen blijven bestaan.

    Laat ons toch ook niet vergeten dat er in Bangkok ook heel veel taxichauffeurs zijn die alles netjes volgens de regels doen. Ik heb het dan niet over de chauffeur die voordien ingehuurd wordt, maar over de gewone taxichauffeur die hier rondrijdt en waar je toevallig bij instapt langs de weg.
    Zij maken lange uren en mogen, wat mij betreft, best wat meer verdienen per rit.

    Wat Pattaya betreft.
    Vorige week nog 30 Baht betaald van het busstation naar het centrum.
    Dat zijn vaste prijzen maar ze hebben natuurlijk ook geen meters in de Songthaew.
    De oplichting gebeurt hier voornamelijk wanneer iemand terug van het hotel naar het busstation moet.
    De reiziger, dikwijls met bagage, is dan overgeleverd aan hun.
    Prijzen van 150 Baht en meer die dan gevraagd worden voor diezelfde rit zijn geen uitzondering.

  2. Walter zegt op

    De enige betrouwbare taxi’s in Bangkok zijn de groen/gele gekleurde . De rest is onbetrouwbaar en proberen je een hoop geld te laten betalen. Mijn vrouw, Thaise met Frans/Italiaans uiterlijk, houdt zich afzijdig tot dat het gelazer/ gezeik om geld begint, ook dan grijpt ze pas in als ik er niet meer uitkom en dan schrikken ze zich de vinketering als ze in onvervalst Thais op hun nummer worden gezet.

  3. carla goertz zegt op

    Hallo ,
    Pas terug van vakantie in bkk . Op drukke plaatsen zoals siam china town ,kho san , enz is het bijna niet mogelijk om een taxi op de meter te krijgen .
    Ik was een paar weken terug rond 7 uur in china town om naar de eet kraampjes te kijken maar het was zo warm en druk dat we besloten om naar het hotel te gaan ,taxi vroegen 200 bath en ik wilde op de meter .
    Wij zijn toen naar de pier gelopen hebben het pond gepakt voor 3 bath en aan de andere kant van de rivier een taxi gepakt het was 73 bath op de meter en dan vind ik het fijn om extra te geven als ze eerlijk zijn als. je in bangkok bij de dierentuin een taxi wilt hebben kun je geen kanten op want daar is verder niks . toch weiger ik om zonder meter in te stappen en ben toen gaan lopen ,tot dat ik een taxi meter kon krijgen die ons wel naar de pier bracht mooi toch pak ik daar gewoon de boot naar safin taxin en vandaar uit het bootje van het hotel . ja na 20 keer bkk nog steeds inschatings fouten. 2 uur onderweg geweest waar ik voor een paar euro meer lekker had gezeten en veel eerder terug was geweest. En deze keer had ik spijt van mijn principes .
    carla

  4. Fransamsterdam zegt op

    Ik kan alleen spreken over Suvarnabhumi – Pattaya vice versa.
    Vanaf het vliegveld werd vroeger bij de handmatige uitgifte van de bonnetjes al een prijs van 1500 genoemd en heb ik nooit een meter aan zien gaan. Ook nooit om gevraagd trouwens.
    Dit jaar heb ik tot nu toe telkens de meter aan zien staan bij vertrek. Na een paarhonderd meter stelt de chauffeur voor of je het wilt afmaken op 1600. Je kunt dan nog wel weer afdingen naar 1500. Als je eenmaal de prijs bent overeengekomen zet de ene chauffeur de meter uit, de ander laat hem aan staan. In dat laatste geval kun je constateren dat de meter in Pattaya (zonder file) ongeveer op 1250 staat. Plus de 50 Baht toeslag + 60 Baht is 1360. Per 1 juli komt er waarschijnlijk nog 8‰ bij. Dan wordt afdingen naar 1500 wel erg knieperig. Wellicht dat ze dan 1700 willen afspreken.
    Vanaf Pattaya betaal je bij de meeste taxikantoortjes voor een taximeter nog steeds 1000 Baht, voor een private car 1200. Die taximeters rijden nu dus al ver onder de meterprijs en vanaf 1 juli nog meer.
    Het is natuurlijk lastig om als eerste in Pattaya je kantoortje over te schilderen met nieuwe prijzen, die hoger zijn dan bij alle andere kantoortjes. Indien u naar wens bediend bent is een leuke fooi wel op zijn plaats lijkt mij.

  5. Anand zegt op

    Ik heb geen ervaring met de taxi, ga voor het eerst en ben benieuwd.
    Wel zou ik graag willen weten of iemand mij kan vertellen hoe ik online treinkaart kan kopen: bv. voor
    Bangkok naar Chiang Mai of van Chiang Mai naar Pattaya

    Groet,
    Anand

  6. ruud tam ruad zegt op

    Als je in Hua Hin reist van de apenberg naar de stad en ook weer terug, is er een normaal tarief. In de avonduren 10 bath meer. Geen punt.
    Alleen zitten de busjes soms afgeladen vol en moet je soms wel een half uur wachten op een bus
    Alleen erg vervelend met terug vanuit de stad naar de Apenberg dan sta je echt soms heel lang te wachten tot er weer een afgeladen busje komt vanaf de nachtmarkt ( dikwijls ) Ook dan weer al haringen in een soms gevaarlijke ( snelle ) ton.
    Welke andere mogelijkheden ( naast de groene bus) voor nagenoeg dezelfde prijs heb je als je vanaf de stad terug wilt.
    Een tuk tuk en taxi zijn meestal stuk duurder.
    Kan iemand mij uitleggen hoe en wat. Misschien zit ik er wel naast en zijn er meer mogelijkheden.
    Overdag rijd ik meestal met de Motorbike. Maar overdag kan je ook best met de groene cap rijden.

  7. Tjerk zegt op

    Als je naar het vliegveld ga vanuit Jomtien betaal je 125 bath of iets meer . Tot 9 pm gaat er een bus . Waarom 1500 bath betalen . Met de skytrain ,vanaf het vliegveld naar Makkasan 35 bath . Daar vind je wel een taxi met meter . Al is het soms even zoeken . Maar ze weten dat heel veel toeristen het niet weten en ook het wel weten ,toch wel met de taxi gaan . Ook kan je het proberen een taxi te krijgen bij de vertrekhal . Soms wel een beetje moeilijk want je word soms tegengehouden. Het is overal hetzelfde ,vlak bij een busstation hetzelfde . Willen ze ook de meter niet aanzetten . Gewoon verder lopen ,dan lukt het wel .het is soms even zoeken ,maar gaat vast wel lukken . Gr Tjerk

  8. Jan Hoekstra zegt op

    In de toeristische gebieden in Bangkok, bijvoorbeeld Nana wil zo’n 75% van de chauffeurs geen meter aanzetten. Als ze aan komen rijden en ze doen hun raampje open gewoon negeren, dat zijn de figuren die geen meter aanzetten, het gaat misschien maar om 40 baht meer maar het is een principekwestie. Doet de beste man netjes zijn meteraan en schreeuwt niet om “give me tip tip” dan geef je de beste man gewoon een goede tip aan het einde van de rit. Ga je naar de volgende discotheken Climax, Shock39, Spice, Mixx dan moet je vragen om geen meter omdat de chauffeur wordt betaald door de discotheken. Je rijdt er dus gratis heen en hij krijgt zo’n 100 baht pp, iedereen blij.

    Maar alles is bij hetzelfde gebleven qua wel of niet metergebruik van chauffeurs. In de media staat zij moeten de meter gebruiken en je vervoeren waar jij heen wil, geloof me dat is totale onzin.

  9. Wietske zegt op

    Dat de taxi’s je soms niet willen vervoeren kan er ook aan liggen dat veel taxi’s worden voor 12 uur gehuurd door de chauffeur. Die taxi moet op een bepaalde tijd weer terug zijn. Lange ritten de verkeerde kant op worden dan geweigerd anders moeten ze weer 12 uur extra huren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website