Lezersvraag: Veiligheid Thaise luchtvaartmaatschappijen
15 november 2016
Beste lezers,
Ik vlieg in februari van Bangkok naar Phuket en ik vind de betrouwbaarheid van de luchtvaartmaatschappij erg belangrijk. Dus aan jullie de vraag welke kan ik dan het beste kiezen? Ik zelf zat te denken aan:
- Thai airways
- Bangkok airways
En mijn 2e vraag of iemand weet of ze ook aan een of andere keuring of zo doen in Thailand voor het onderhoud aan vliegtuigen of dat ze het gewoon kunnen laten verwaarlozen?
Ik hoop op een paar serieuze reacties waar ik iets aan heb.
Bedankt!
Groet,
Rick
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Belasting Nederland26 november 2024Thailand belasting vraag: Veel onzekerheid over belastingen en regels voor Nederlanders in Thailand
- Lezersinzending26 november 2024Hoe een piepkleine stroomonderbreking grote frustraties kan veroorzaken (lezersinzending)
- Gezondheid26 november 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoe kan ik de Covid vaccinatie ongedaan maken?
- Belgie vraag26 november 2024Thailand – Belgie vraag: Uittreksel uit het strafregister voor visum
Beide door u genoemde luchtvaartmaatschappijen vliegen internationaal. Ze moeten dan ook aan de internationale luchtvaartstandaarden voldoen. Ze worden daarop frequent geaudit, gecontroleerd, geïnspecteerd. Indien ze niet aan de standaarden voldoen verliezen ze het recht te vliegen.
Het feit dat luchtvaartverkeer objectief zo veilig is (laagste aantal ongevallen en aantal slachtoffers van alle transportmodi) is mede te danken aan de gedegen internationale organisatie, controle, handhaving, en vergunningenbeleid.
Subjectief voelt het voor de meeste mensen niet dusdanig veilig. Psychologen verklaren dit voornamelijk door het gevoel van gebrek aan controle dat individuele passagiers ervaren. Op één of andere wijze verlangen mensen er blijkbaar naar zelf het vliegtuig te besturen. Gelukkig gebeurt dat niet want dan zou het pas écht onveilig worden 🙂
Ik herinner me dat de bevoegde Thaise luchtvaartorganisatie (ministerie, administratie, inspectiediensten) bij een recente audit zware kritiek kreeg, o.a. op de (on)afhankelijke positie van bepaalde diensten en op sommige procedures. De eerste minister himself heeft toen beloofd dit asap te verhelpen. Nogal wiedes, Thaise luchtvaartmaatschappijen liepen het risico internationaal vliegbeperkingen, zelfs verbod, opgelegd te krijgen. De publicatie van zo’n slechte audit en de publieke kritiek is op zich als pek en veren voor het land en haar luchtvaartsector. Let wel dit ging niet over technische gebreken bij luchtvaartmaatschappijen. Het ging over gebrekkige (onvoldoende risicowerende) controle, systemen en procedures.bij de luchtvaartorganisatie.
Beide maatschappijen die u noemt zijn geen prijsvechters, nieuwkomers, of low cost maatschappijen.
Voor een lijstje met sterren zie
.
https://whatsonsukhumvit.com/thailand-is-home-to-4-of-the-worst-airlines-for-safety/
.
Of je iets hebt aan zulke lijstjes is maar zeer de vraag.
Vliegen is zó veilig dat het niet meer dan een stukje statistiek is dat uitsluitend geldig is tot de volgende crash, en geen significante voorspellende waarde heeft.
Het is net zoiets als in het casino vragen welke tafel het beste is.
.
Voor een overzicht van alle incidenten en dergelijke kunt u
.
http://avherald.com
.
raadplegen, maar ook dat zal niet veel helpen, u wordt er wellicht alleen maar nerveus van.
Kijk, er valt bijna dagelijks wel eens spontaan een motor uit bij een tweemotorig toestel. Daar kun je heel moeilijk over doen, want als die andere ook uitvalt heb je een probleem.
Als er 20.000 vluchten per dag met zulke vliegtuigen worden gemaakt, duurt het gemiddeld 20.000 dagen = 54 jaar voordat dat statistisch een keer gebeurt.
Laat de kans in werkelijkheid nou 3x zo groot zijn door vermijdbare fouten, dan wordt het 1x per 18 jaar. Dan kun je ze nog vaker gaan controleren, of altijd een extra reservemotor meenemen, maar dat zet geen zoden meer aan de dijk.
Als ik dit zo lees, is de kans dat je uit de lucht geschoten wordt groter!
Ik ben bang, dat uw rit van en naar het vliegveld gevaarlijker is dan uw vlucht.
Ik heb zelf in april en mei van dit jaar met Bangkok Airways gevlogen. Eerst Bangkok – Chiang Mai retour, vervolgens Bangkok – Krabi retour. Voordeel van Bangkok Airways is dat ze vanaf de internationale luchthaven in Bangkok vliegen. Je hoeft dus niet van luchthaven te wisselen. Daarnaast kun je kosteloos gebruik maken van hun lounges compleet met wifi, stroom, hapjes, drinken, enz. De lounge van Bangkok Airways op Krabi was daarbij overigens vrij klein. De service aan boord was zeer goed. Hoe dat met Thai Airways zit kan ik je niet vertellen. Alleen op de terug reis van Krabi naar Bangkok heb ik een vertraging ondervonden van 3 uur. Als pleister op de wond kreeg ik een behoorlijke voucher voor eten en/of drinken zonder daarom te hoeven vragen.
Ik zou Bangkok Airways kiezen al was het maar dat ik daar aandelen in bezit. Maar meer dan uitstekend van BKK (en niet DMK). U kunt dat trouwens doorlabelen als u met klm vliegt.gaat dan in één moeite door en scheelt u heen en weer gereis.
Ik heb met NOK Air en Air Asia gevlogen en met beide geen problemen gehad en vond zelfs de service voor NOK air nog wel wat beter. Niks mis mee voor wat het waard is.
Jan.
Volgende maand, vlieg ik van BKK naar Krabi met Bangkok Airways, zoals altijd en elk jaar. Geen problemen en goed geregeld.
Beide zijn goede maatschappijen. Wat mij altijd frappeerde was dat Bangkok Airways in de regel veel beter op schema vliegt tussen Bangkok en Phuket v.v. dan Thai Airways.
Of vliegen de veiligste manier van transport is, daar kun je over twisten en is afhankelijk van de wijze van berekenen.
Per kilometer is een vliegtuig mogelijk veel veiliger dan een auto, maar per verplaatsing kan dat anders liggen.
Per jaar worden er ongeveer 3,5 miljard mensen per vliegtuig vervoerd. Dat levert ongeveer 1000 doden op, dus als je in een vliegtuig stapt is de kans 1 op 3,5 miljoen dat je verongelukt.
In Nederland zijn ruim 7 miljoen auto’s, waarmee gemiddeld zo’n drie ritjes per dag worden gemaakt, stel in totaal 20 miljoen per dag, wat jaarlijks ongeveer 700 doden oplevert, 2 per dag, dus als je in de auto stapt is de kans 1 op 10 miljoen dat je verongelukt.
Per verplaatsing is de auto dan 3x veiliger dan het vliegtuig, althans in Nederland.
Het veiligst zijn de snelwegen, daar moet je ongeveer 1 miljard kilometer op rijden voordat je statistisch aan de beurt bent.
Bij een gemiddelde vlucht van 2000 km maak je in 3,5 miljoen vluchten 7 miljard kilometer, en als je het zo bekijkt is vliegen dus (per kilometer) 7x zo veilig als autorijden op de veiligste wegen in een van de veiligste landen ter wereld.
En zo kun je aan de hand van statistieken meestal wel een modus vinden om je gelijk te ‘bewijzen’.
Wij vliegen altijd met Nokair of Airasia, beide gewoon goed en als je de prijzen in de gaten houdt heel goedkoop.
Je kunt gewoon via je creditcard boeken.
Bangkok airways ken ik niet maar staat goed aangeschreven en Thaiairways is ook erg goed, check de prijzen met de 2 bovenstaande en je zult zien dat je het dubbele kwijt bent.
Of je dat wil betalen voor een klein beetje extra service moet je zelf weten.
Nokair heeft trouwens free wifi in veel vliegtuigen.
ik zou bangkok airways kiezen en dan via hun site boeken dan kan je prijs en tijd kiezen en goede lounge om te wachten thai airways weet ik niet toen ik naar koh samui of krabi ging altijd bangkok airways heb zelf tijd gehad dat je vliegtuig kon kiezen met welke je vloog naar koh samui
asia air en nok air is ok?
waarom meer betalen bij thai smile of bangkok airways?
Tja, ik weet het allang, en het zal de vragensteller ook al niet geruststellen. Gewoon heel zakelijk rationeel de zaak bekijken: zoals al gemeld zal de reis van/naart de airport minstens 100X gevaarlijker voor Uw leven zijn.
Verder is de technische staat van de plane ook al lang niet iets om te vrezen: dat zal veeleer de kennis+kunde van de piloot zijn. Dat is o.a. de reden waarom vele Indonesisiche mijen geband zijn in EUR. Ze kunnen best een standaardvluchtje doen, maar falen als het bij erg slecht weer of andere calamiteiten opaan komt. En laten de goedkope Thaise mijen nou net ook flink wat piloten daarvan hebben.
Thai en BKK-air hebben vooral piloten die hun training van de Thaise luchtmacht hebben.