Beste lezers,
Ik kom uit Gent, Belgie , ben 48 en ben sinds 19 maart 2015 onafgebroken in Thailand via TR visa. Helaas had ik me niet geïnformeerd over de toegestane duur van afwezigheid. Anderzijds wist ik niet vooraf hoelang ik zou blijven.
Onlangs en onrechtstreeks heb ik vernomen dat er op 18 dec 2015 een verslag ambtshalve schrapping werd opgesteld. Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met de Bevolking Stad Gent en met de Ambassade te BKK. Ik heb daarbij het adres waar ik verblijf opgegeven. Van Gent kreeg ik twee documenten: een uittreksel uit het bevolkingsregister met titel: “nieuwe adreswijziging in afwachting” waarbij in het veld huidig adres nog mijn adres in Gent vermeld staat. Het tweede document is het Model 8 waarbij mijn opgegeven adres als nieuwe hoofdverblijfplaats staat. Deze documenten kan ik niet echt rijmen met elkaar.
Goed, ik dacht in orde te zijn om mij in te schrijven bij de Ambassade en stuur deze twee documenten dan ook door. De Ambassade wil mij niet inschrijven omdat ik geen visum van lange duur heb. Aangezien ik toch wil trouwen met mijn vriendin waarmee ik hier samenleef, willen wij dus de aanvraag doen bij de Ambassade. Maar die antwoordt: eerst inschrijven.
Op mijn vraag hoe ik dit dan moet oplossen, antwoordt de Ambassade: “regulariseer eerst uw situatie in Thailand”. Maar hoe moet ik dat doen? Volgens hen ben ik nu nergens ingeschreven. Ik mag niet trouwen omdat ik niet ingeschreven ben, maar ik kan mij niet inschrijven omdat ik enkel een TR heb. Een catch-22.
Hoe moet ik dit nu oplossen?
Met vriendelijke groet,
Alfons
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Immigratie infobrief28 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 058/24: Immigration Jomtien – Jaarverlenging Retired
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
Je gaat met je vriendin en met de ouders na het gemeentehuis in je woonplaats laat
je inschrijven in het blauwe boekje (huisboekje).
Tevens moet je meteen een geel boekje aan vragen want dat is voor buitenlanders.
Het kost niet veel hoop dat ze het meteen doen voor je maak wel eerst even een afspraak
want het is altijd erg druk bij gemeentehuizen, ziekenhuizen enz enz
groetjes en succes
Pekasu
Hij heeft enkel een TR visum. Dat is zijn probleem.
De ambassade eist een bewijs van langdurig verblijf in in Thailand.
Het blauwe of gele adresboekje heeft hier helemaal niks mee te maken
Beste Alfons,
Het ene document zal zijn om je terug in te schrijven op je adres in Gent.
Het ander document model 8 is om u in te schrijven op de ambassade.
Gent laat je de keuze.
Ze hebben je 2 documenten gestuurd omdat ze niet weten wat je van plan bent.
Inschrijven op een adres in België of op de ambassade.
De gemeente weet niet welke visum je hebt en voor hun mag je dus kiezen.
De Ambassade weet natuurlijk wel welk visum/verblijfsperiode je hebt..
Indien zij zeggen dat je je daar niet kan inschrijven omdat je geen langdurige verblijfsvergunning hebt dan is dat zo.
Lijkt er op dat je nu nog enkel de keuze hebt om je terug in te schrijven op je oude adres in Gent (of een ander nieuw adres in België.)
Vervolgens kan je het trouwen regelen.
Je kan dan nadien op basis van dat officieel huwelijk een Non-immigrant O aanvragen, en vervolgens de daarmee bekomen verblijfsperiode van 90 dagen gaan verlengen met een jaar via je lokaal immigratiekantoor. Je kan die verlenging jaarlijks herhalen.
Na je huwelijk kan je je opnieuw laten uitschrijven via je gemeentehuis in België.
Je zal dan van dat gemeentehuis opnieuw een Model 8 ontvangen.
Met dat Model 8 kan je je dan wel inschrijven op de ambassade in Bangkok, want dan heb je wel een langdurige verblijfsperiode.
Lees ook dit
http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Diensten_in_het_buitenland/Inschrijving/Voor_uw_vertrek
Succes.
Als aanvulling.
Dat op het ene formulier van het bevolkingsregister nog je adres staat van Gent is normaal.
Het is het laatst gekende adres.
Vervolgens staat er “nieuwe adreswijziging in afwachting”. Dat wil zeggen dat men in Gent afwachting is van wat je nieuwe adres zal zijn. Ambassade of een nieuwe adresinschrijving in België ?
Je zal iets moeten laten weten.
Laat je je in België opnieuw inschrijven dan zal de wijkagent altijd langskomen.
Hij kan maar langskomen als hij het inschrijvingsformulier van de gemeente ontvangt.
Je zal een brief van hem krijgen als bewijs dat hij langs geweest is.
Met die brief moet je vervolgens nog eens naar het gemeentehuis, want je adres dient aangepast te worden op je ID-kaart.
Het duurt dus allemaal wel een tijdje.
Wil je dat het snel gaat dan kan je hem ook contacteren. Meestal kan je dan wel een afspraak maken met je wijkagent.
Ik wil het je maar laten weten zodat je niets te snel plant.
Ja, laatste bericht van Ambassade luidt: probeer het terug in België te regelen. Daarvoor is echter een terugkeer naar B nodig. Wat problematisch is, niet omwille van juridische, financiële of andere ‘verdachte’ zaken, maar omdat ik geen enkele banden meer heb daar. En ondertussen gezondheidsproblemen. En hoe een huurcontract te pakken krijgen als je hier zit? Om nog maar van de emotionele impact te zwijgen.
Geen bruggen opgeblazen, hoor, die waren er namelijk simpelweg niet. Geen eigendommen, geen huurcontracten, geen familieleden (meer), geen (af)betalingen, geen werk, geen uitkeringen. Voor mij het perfecte moment om naar mijn vriendin in Thailand te trekken en een nieuw leven te starten. Ik dacht oprecht “vrij” te zijn.
Dit ook een beetje als antwoord op de reactie van Lung Addie. Ja, 48, voordien nooit verder gereisd dan een weekendje Parijs en dan, na een paar vakantiereizen met een vriend kort na elkaar naar Thailand, alleen met een visum vertrokken naar mijn vriendin diep in de Isaan. Wist toen nog niet hoe lang ik wel zou kunnen blijven (vanwege de Thaise overheid). En nooit gedacht dat ik dit zou moeten aangeven als het eventueel langer dan 6 maand zou zijn. Nu zit ik hier een jaar, met alle gevolgen vandien. Mijn achtergrond is vlekkeloos, maar nu heb ik 1 administratieve nalatigheid op mijn kerfstok en mag ik terugkeren.
Naïef? Wellicht. Teveel op de Thaise wetgeving ivm visa gefocused en de Belgische wetgeving veronachtzaamt? Zeker. Gebrek aan ervaring met reizen? Absoluut.
Maar ook jong van hart en strijdvaardig.
Mijn reactie is rijkelijk laat, maar heb dan ook ganse dag zonder elektriciteit gezeten.
Tot slot nog een pluim voor Ronny, de held van dit blog. Zijn visumdossier, zijn niet aflatende inzet om alle vragen deskundig en goed verwoord te beantwoorden… Chapot!
Bedankt voor zoveel lof, maar om me nu een held te noemen…. 🙂
Geen volledig antwoord op je situatie , maar ik ben zelf een
3 jaar in Thailand verbleven , evenwel mits aangifte op mijn stadsadministratie (Antwerpen) als tijdelijk afwezig , dit mag max 1 jaar zijn ….(ik heb dat dus zo 3 jaar gedaan met soms maar 3 tal weken tussen in Belgie voor nieuw visa (triple entry,s ) aan te vragen .
Daar je dat niet gedaan hebt hebben ze je administratief afgeschreven.
Denk dat je eerst je verblijfsstatus in Thaland dient in orde te brengen , tenminste als je hier je op de Belgische Ambassade wenst in te schrijven (model 8 ).
Je kan ook terug naar Belgie terugkeren en je terug inschrijven met adres, kwartieragent zal dit komen controleren , daarna ben je aldaar terug ingeschreven , en kan je terug naar Thailand als je wil voor max . 1 jaar zonder uitgeschreven te worden (wel een visa aanvragen ) door Belgische overheid .
Denk er ook aan dat je in Thailand geen nieuw paspoort kunt verkrijgen of Eid kaart of andere documenten indien je niet ingeschreven bent op Ambassade BKK..!! Hoogstens een inreisdocument om naar Belgie terug te keren indien je paspoort verliest of geldigheid verloopt !
Documenten om alhier in Thaland te trouwen is een ander hoofdstuk ……(kan je zelf in Belgie doen mits veel geloop en reis naar Brussel voor legalisaties van je documenten allerhande , tot zelfs legalisatie van rechtbank handtekening ingeval van ev. scheidings aktes vorige huwelijk…)
Denk dat onze plaatselijke kwartieragent op de blog je nog beter kan inlichten als hij je verzoek leest .
Dit deeltje betrof enkel mijn eigen ervaringen , en ik heb hier nooit een problem mee gehad , je had aangifte moeten doen , nu was je gewoon verdwenen …
Ik lees over het eventueel registreren van een huwelijk. Je kunt in mijn ‘reactie’ lezen hoe ‘informeel’ ik het oploste omdat ik bij de Nederlandse Ambassade tegen te veel problemen en omslachtige procedure aanliep. Ik had .n.l. in Nederland geen ‘inkomen’.
Betreft verkrijgen van een nieuw paspoort: Ik heb nooit een vast- en geregistreerd woonadres gehad in Thailand maar ik kon gewoon een nieuw Nederlands paspoort aanvragen. Het duurde wat langer omdat het met de koerier naar Nederland moet en weer terug. Geen probleem!
Hallo. Ik ben reeds een twintig jaar woonachtig in Thailand. Mijn procedure. Ik ben bij vertrek naar de gemeente geweest. Daar hebben ze mij het model 8 laten invullen. Na een wachttijd van 1 week -nodig om uw papieren etc..na te gaan hebben ze me het document afgegeven. Bewijs van uitschrijving, bewijs vangeen nagelaten betalingen enz. Met dit document naar ambassade Bangkok geweest, ter inschrijving. Ben hier nu al die lange tijd zonder probleem.
Voor jou een situatie om te huilen, is voor mij reden om te lachen. Sorrie maar jou situatie is zo belachelijk. Ik ben Nederlander en alles bij elkaar 20 jaar in Thailand geweest maar ook terug in Nederland voor kortere en langere periodes. Soms mezelf in- en uitgeschreven en soms niets gedaan omdat ik niet wist hoe lang ik weg zou blijven. Naderhand bleek dan dat de Gemeente mij had uitgeschreven maar wie hun had ‘getipt'(verklikken) heb ik nooit geweten. Ik ben in Thailand getrouwd geweest en weer gescheiden. Allemaal acties waar ik de Ambassade niet bij had betrokken maar zelf geregeld op de lokale Amphoe. Mijn Thaise vrouw die mijn familie naam droeg, kon met mij naar Nederland zonder dat ons huwelijk in Nederland was geregistreerd, als ik iemand had die voor haar visum garant stond. Toen we in Nederland aankwamen heb ik meteen een ‘huwelijk’ aangevraagd en meteen gevraagd hoe ik kan trouwen met een vrouw waarmee ik in Thailand al getrouwd was? Of ik in elk land waar ik me tijdelijk zou gaan vestigen, weer opnieuw met dezelfde vrouw zou moeten trouwen? Via een rechter in Amsterdam werd bepaald dat als de Huwelijks documenten in het Engels waren vertaald, dan moest het in Thailand gesloten huwelijk in Nederland met terugwerkende kracht worden gerespecteerd en geregistreerd. Ik kon in Thailand geen vast adres geven nadat ik 16 jaar geleden gescheiden was en de 3 kinderen bij mij kreeg. Ik ben wel 20 keer verhuisd in Thailand. Mijn vraag is, heb jij een eigen huis of vast adres in Belgie? Als dat zo is dan is dat toch jou ambtelijke ‘ thuis haven’ en post adres? Heb jij een uitkering? ben je financieel afhankelijk en wie zijn daar bij betrokken? Waarom had jij je op je Ambassade in Bangkok aangemeld?
Ik ben in februari 65 geworden en moest mijn AOW en Pensioen aanvragen en was er de vraag of ik in het buitenland was geweest in de periode vanaf mijn 15 de tot mijn 65ste levensjaar. Ik heb dat nooit precies bijgehouden gehad dus heb dat bij destijds betreffende Gemeenten opgevraagd. Welke periodes ik precies was in- of uitgeschreven? De laatste keer had ik het heel formeel en netjes gedaan. Bij de aanvrage van mijn AOW bij de SVB(Sociale verzekerings Bank) verantwoordelijk voor mijn AOW bleek ik als Gehuwd met mijn Thaise ‘ex’ geregistreerd te staan! Ik ben in 2001 gescheiden en ik informeerde bij de laatste Gemeente waar ik had ingeschreven gestaan en die bevestigden dat ik daar als ‘gescheiden’ had ingeschreven gestaan. Ik informeerde bij de huidige Gemeente hoe ik stond ingeschreven, als ‘gescheiden’! Waarom sta ik bij de SVB die over dezelfde informatie kunnen beschikken middels mijn ‘Sofie nummer’!? betrokken instanties adviseerden mij om zelf het probleem met betreffende afdelingen zien op te lossen. Ik ben nu 5 jaar in Nederland en wordt geconfronteerd met alleen maar ambtelijke blunders die ik wel opgelost kan krijgen maar hoeveel mensen zouden dat niet kunnen of weten niet waarin ze verzeild zijn? Ik denk dat jij contact moet opnemen met de Administratie van de Gemeente in Belgie waar jij nog een woonadres hebt? jij kunt gewoon zeggen dat je aan het ‘reizen’ bent met de bedoeling om weer gewoon naar je woonadres terug te komen. Heeft jou situatie misschien met de Belasting dienst te maken? Ik heb inmiddels alles opgelost. Mijn ‘Thaise zoon’ is inmiddels in Nederland, heeft een paspoort en ID-card, heeft een gemeentelijke zorgcoach, neemt in de herfst mijn Huurovereenkomst over en blijft hier studeren. Ik schrijf me uit zodat ik hier geen zorgverzekering en Loonheffing (belasting) meer hoef te betalen en ik ontvang mijn pensioen hier in een bankrekening waarmee ik Internet bankier in combinatie met een Thaise Bankrekening. Mijn ‘verblijfplaats’ in Thailand wordt het adres van de ‘schoonfamilie’ van 1 van mijn in Thailand levende dochters. Waar ik in de praktijk zal verblijven, dat is nog de vraag? Ik wens jou veel succes met het oplossen van jou probleem.
Een wijze les voor iedereen die wil vertrekken in Nederland en vestigen in Thailand, al dan niet voor korte of lange duur. Ga eerst na wat de procedures zijn en wat je dan moet regelen alvorens je vertrekt. Ook al weet je niet voor hoelang. Denk ook niet, dat regel ik wel, want je ziet dat de bureaucratie in elk land hetzelfde is en als er iets niet klopt in de ‘keten’ dan is het zeer moeilijk om zaken recht te zetten. Vergeet niet dat er genoeg gerommeld wordt met verblijfsvergunningen of verblijfsstatussen en is de overheid erg op hun hoede. Helaas voor die gene die wel de goede bedoelingen hebben.
In de eerste plaats is vraagsteller een “BELG” en hoewel de procedure grotendeels hetzelfde is voor Nederland als voor Belgie zijn er toch wel enkele verschillen. Alfons heeft er een deftige rommel van gemaakt en er zal wat werk aan de winkel zijn op dit allemaal opnieuw op zijn pootjes te krijgen. Trouwens verbazend dat iemand op zijn 48ste zomaar naar een ander land vertrekt en er geen flauw benul van heeft voor hoelang…. maar goed, de wonderen zijn de wereld niet uit.
Dat de Belgische ambassade Alfons afscheept is ergens normaal. De ambassade is er voor Belgen die uitgeschreven zijn in Belgie en ingeschreven zijn op de ambassade. Voor de rest is de ambassade er om echte” noodgevallen” op te lossen. Het geval Alfons is echter geen noodgeval maar een eigen keuze geweest. Je gaat me zeker niet vertellen dat hij totaal onwetend was over de verblijfsregels in Thailand….
Het beste wat hij kan doen is zo snel mogelijk terugkeren naar Belgie en daar administratief alles in orde brengen en dan op een legale manier terugkeren naar Thailand en daar ook alles eens administratief in orde te stellen. Als hij zo verder baggert dan loopt hij zelf het risico persona non grata in Thailand te worden want zelfs zijn huidig visum ( TR ) is niet het juiste visum wat hij in werkelijkheid zou moeten hebben. En al voor zijn zaken, zowel in Belgie als in Thailand in orde zijn zal hij niet kunnen huwen en daarmee proberen de administratieve dans te ontspringen. Voor een huwelijk zijn er namelijk documenten uit het thuisland nodig en daar is hij in feite “spoorloos” tot hij het tegendeel bewijst.
Ook niet vergeten dat je bij vertrek reeds een belastingsaangifte van lopend jaar moet invullen, bij vertrek uit Belgie ,en je moet doorgeven / inschrijven bij dienst “niet verblijfhouders ” ,anders loop je risico dat na enkele jaren je navorderingen krijgt +boetes + verhogingen aanslag wegens geen belastingsaangifte gedaan over verlopen jaren
Hier link met Q&Answers (+adreslinks )
:http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/declaration/non-residents.htm