Twee vragen over het gebruik van Wise?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: , ,
11 augustus 2022

Beste lezers,

Ik ben sinds kort definitief in Thailand, vandaar dat ik nog veel vragen heb. Gelukkig is er Thailandblog. Huidige vragen gaan over het gebruik van Wise, (de Belgische online-bank waarmee geld naar Thailand kan worden overgemaakt, hetgeen ik al meerdere keren heb gedaan).

Ik kreeg vandaag van Wise een mail waarin ze o.a. melding deden van de mogelijkheid pensioen bij hen op je euro-rekening te doen overmaken. Zijn er lezers die dit doen? Rekent de pensioenfonds hiervoor kosten vanwege het overmaken naar België? Doet de SVB dit idem?

Mijn Wise-account staat nog op mijn Nederlandse adres. Is het aanhouden ervan toegestaan als je definitief in Thailand woonachtig bent? Ik kan in Wise bij mijn persoonsgegevens namelijk niet het land wijzigen, dus mijn huidige Thaise adresgegevens niet invoeren. Wie weet hier meer over?

Ik ga Wise nog niet contacteren om geen slapende honden wakker te maken, zo die er zijn!

Alvast dank voor jullie reacties.

Groet,

Tambon

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

26 reacties op “Twee vragen over het gebruik van Wise?”

  1. chipper zegt op

    Wise is geen belgische bank.

    • Lung addie zegt op

      Beste Chipper,
      Wise heeft reeds, sinds de naamverandering van Tranferwise naar Wise, een paar jaar terug, een Belgisch BIC nummer, een IBAN nummer en SWIFT code. Heeft ook een officieel adres in Belgie. Uw info is zeer sterk verouderd.

      • TnT zegt op

        Beste Lung Addie,
        Uw informatie klopt wel, maar gedeeltelijk. Wise is een trading bedrijf en geen bank en valt dus ook niet onder het deposito garantie systeem. Uw geld dat op Wise gedeponeerd is wordt dus bij eventuele problemen niet teruggestort via het deposito garantie systeem.

        • TheoB zegt op

          Inderdaad TnT en chipper.
          Wise is geen bank en valt dus niet onder het depositogarantiestelsel. Zie b.v. onderstaande link dd. 31 juli 2022.
          https://www.bankenvergelijking.nl/prive-bankrekening/online-banken/transferwise-grenzeloos-betaalrekening/

    • Tambon zegt op

      Deze vermelding staat in je accountdetails:

      Wise is the trading name of Wise Europe SA, a Payment Institution authorised by the National Bank of Belgium, incorporated
      in Belgium with registered number 0713629988 and registered office at Avenue Louise 54, Room s52, 1050 Brussels,
      Belgium. https://www.wise.com

  2. Rudolf P zegt op

    Zowel mijn AOW als mijn ABP pensioen en zelfs mijn Duitse Rente worden direct op mijn Euro account bij Wise overgemaakt.
    Daar staat het dan tot er een gunstige koers is zodat ik het voor THB wissel die dan automatisch op mijn THB account bij Wise terechtkomen.
    Je kan zelfs het wisselen automatisch laten gebeuren, mits je het aangegeven vedrag aan Euro’s op je Euro account hebt.
    Dat van adres aanpassen weet ik niet, nog nooit naar gekeken Zal ik binnenkort wel eens doen.
    Ik kan nu met mijn Wise bank card in Nederland en Duitsland betalen en binnenkort, na mijn emigratie naar Thailand, in THB betalen.
    Voor mij is het top.

    • Tambon zegt op

      Jij geeft precies de redenen aan waarom menigeen een Wise-account heeft. Maar mijn vraag is of Thailand als woonadres kan gelden, of moet dat persé binnen het SEPA-gebied vallen?

      • Cornelis zegt op

        Zie het antwoord van Lung Addie op je vraag, hieronder……

  3. Henk zegt op

    Ik heb in Thailand de GSB bank. Het ging altijd goed. Dit jaar echter zijn er geen mogelijkheid meer naar GSB over te maken. Is alleen mogelijk bij Kasikorn, Bangkok bank, en Siam.

    • janbeute zegt op

      Dat klopt niet je kunt nog steeds geld overmaken via Wise, naar de meeste bekende banken in Thailand. Alleen het transfer bedrag moet dan lagerder zijn dan 50000 THB.
      Bij de drie banken die jij noemde mag het bedrag hogerder zijn.

      Jan Beute.

      • Wut zegt op

        Klopt volledig heer Beute. Wil er nog aan toevoegen dat, wanneer je bedragen van meer dan 50,000 THB wil overmaken naar andere Thaise banken dan de 3 genoemden, je dat dan kan doen in meerdere overboekingen, zolang elk bedrag daarbij dus onder de 50,000 THB blijft. Zelf doe ik soms op die manier 3 transfers binnen 5 minuten naar de Krungsi Bank zonder enig probleem. Wel zijn de kosten dan uiteindelijk iets hoger maar dat is minimaal. Overigens, ik ontving het bericht van Wise dat de tarieven per 1 oktober a.s. verhoogd worden.

  4. Lung addie zegt op

    Beste Tambon,
    je kan zonder enige probleem en extra kosten uw Belgisch pensioen laten overmaken naar Wise. Wise wordt WEL erkend als Belgische bank, ze hebben zowel een BIC-Iban als Swift code en ook een officieel adres in Belgie.
    Een adreswijziging moet wel mogelijk zijn. Ik zelf heb een rekening geopend bij Wise op mijn THAIS adres want heb geen adres in Belgie meer. Was geen enkel probleem na het vervullen van de nodige formaliteiten.

    • Rob Kooijmans zegt op

      Niet om te zeuren maar Wise is geen bank, heeft in geen enkel land een banklicentie. Ze mogen daarom jpuw geld niet op hun eigen rekening parkeren, dit wordt gestald bij andere banken. Het lijkt misschien wel of het bij hun op een rekening staat, maar dit is niet zo. Ze beweren ook nergens dat zij een bank zijn, maar een Payment institution, zoals hierboven al eerder is vermeld. Voor mij niet belangrijk, maar voor anderen misschien wel, zeker als je er grote bedragen in Euros gaat parkeren. Ik heb niet alle kleine lettertjes gelezen, maar er zijn natuurlijk wel verschillen met banken, met name in de aansprakelijkheid vermoed ik zo.

  5. john zegt op

    Open allereerst een privé rekening by Wise. Vraag Wise alle zakelijke overmaking gegevens. (By The Way: Wise is een UK bank) Zorg dat u een rekening nummer krijgt en de IBAN code. Mogelijk moet u vragen om een privé IBAN. Ik heb in Nederland hetzelfde gedaan zelfs voor een zakelijke rekening. Wise is een erkende bank en ik begrijp niet dat uw pensioendienst om een overeenkomst vraagt.
    Een andere oplossing is een rekening bij een Belgische bank te openen, en dan zelf doorstorten naar Wise. Daar lekker sparen en bij gunstige koers overmaken naar 1 van de 3 banken waaronder Bangkokbank (moet je natuurlijk wel een rekening aldaar hebben)

  6. Tambon zegt op

    Ik zou prettig vinden als men reageert op mijn aangeleverde vragen. Hans sluipt er doorheen met zijn Belgische situatie, maar ik heb het over mijn Nederlandse adressering.
    Lung Addie komt het dichtst bij mijn vraagstelling. Een vraag aan hem: hoe kom ik aan een directe mailadres van Wise, waarmee ik deze kwestie hen kan voorleggen.

    Moderator: Je hebt gelijk. Ik heb de reacties en vragen van Hans verwijderd. Beste lezers, als je zelf een vraag hebt dan moet je die insturen maar niet een vraag van iemand anders kapen.

    • Lung addie zegt op

      Beste,
      probeer eens via deze link:

      https://www.resolver.co.uk/companies/wise-complaints/contact-details?territory_id=1
      Daar is contactmogelijkheid.

      Je zou ook kunnen proberen een nieuw account aan te maken en dan het oude te verwijderen.

    • Hendrik zegt op

      Beste Tambon,

      Je kan het gewoon online doen.
      Inloggen bij wise en op je naam klikken en je kan je adres, telefoon enz enz aanpassen.

      Ik heb het zelf zo gedaan na mijn emigratie van Nederland naar Thailand.

      Succes

  7. Ferdinand zegt op

    Als je ingeschreven waart in een Belgische gemeente of op de Belgische ambassade dan zou je een Eid moeten bekomen.
    Probeer volgende adressen :

    https://www.sfpd.fgov.be/nl/contactformulier
    ofwel
    [email protected]

  8. Rolly zegt op

    Heb reeds 2 jaar vroeger dit gevraagd aan de Belgische pensioendienst : wise was geen volwaardige Belg rekening en dat ging dan niet. Stuurde dan steeds mijn pensioen naar de Bangkok bank( je kan dit doen in het menu van wise je bank kiezen . Plots achter 10 maand kwamen mijn centen op Bangkok bank via kasikornbank ,Kasikorn was dus importeren bank . Ik wilde altijd de Bangkok bank om mijn jaarinkomen te bewijzen voor immigratie. . Moest dus voor jaarinkomen maar 2 banken gaan . Met wise overlegd dat ik niet de Kasikorn wilde . Uit eigen wil had wise dit veranderd ,zomaar . Uit protest komt schrijft mijn pensioendienst nu rechtstreeks naar de Bangkok . Wel met redelijke kosten . Moest dit verandert zijn bij wise dan zo ik wel terug overstappen om toch die betere koersen te hebben . Kijk uit naar jullie opmerkingen en ondervindingen !! DANK VOOR ONS OP DE HOOGTE TE HOUDEN

    • Jacques zegt op

      U kunt gewoon gebruik maken van de verzending van geld via wise. Ik gaf als reden voor verzending altijd op kosten voor levensonderhoud in Thailand en dan was het bij mij ook regelmatig dat er via de Kasikorn bank naar mijn Bangkok bank rekening werd verzonden. Als u aangeeft bij wise dat het te versturen geld wordt aangewend voor kosten langdurig verblijf dan werd er wel rechtstreeks melding gemaakt door hun. Dan zag ik dus wel internationale transfer bij de Bangkok verzending staan. Overigens heb ik de maanden dat er via Kasikorn bank was verzonden wel gecorrigeerd gekregen bij de Bangkok bank in de jaar overzicht staat. Dit kunnen zij doen als ze overtuigd zijn dat dit klopt. E.e.a., is aan te tonen middels uw eigen bank in België.

  9. hans zegt op

    Sorry Tambon!

    Dat was niet de bedoeling.

  10. Sjaak S zegt op

    Met het gevaar dat ook ik niet het antwoord geef dat je zoekt, zal ik je toch schrijven hoe ik het deed.
    Ik heb vanuit Thailand aangevraagd en heb ook een Thais adres aangegeven. Ik moest echter een (Thaise) creditkaart hebben om dit te kunnen doen.
    Vanaf daar gaat alles hetzelfde als wanneer je een Europees adres hebt.
    Ik laat mijn bedrijfspensioen op Wise boeken en kon ook mijn Duitse AOW op Wise laten boeken. Dat doe ik echter niet, laat het direct naar mijn Thaise bankrekening boeken. Zou er ooit iets met Wise mis gaan om welke reden dan ook, heb ik tenminste nog een andere manier waarop mijn geld binnen komt.

    Je adres wijzigen kan wel. Je kunt niet je geboortedatum veranderen. Ik heb het net voor alle zekerheid geprobeerd, zodat ik hier geen onzin ga uitkramen. Misschien kun je het niet met je app op je telefoon doen, maar ik ging via mijn PC naar Wise en jawel, ik kan mijn adresgegevens veranderen.

    Er zijn geen extra kosten aan overboekingen van je pensioensfonds naar Wise, omdat het voor je pensioensbedrijf net zoveel kost als wanneer ze het naar een reguliere bank sturen.

    Wise is geen Belgisch bedrijf. Het hoofdkantoor is in London. Ze gebruiken alleen een Belgische bank en licentie vanwege de Brexit. Dit om problemen te voorkomen.

    Je zult waarschijnlijk je Nederlandse adres kunnen behouden, als je dat daadwerkelijk nog hebt, anders zou ik het toch naar je Thaise adres veranderen.

    Ik denk niet dat er bij Wise slapende honden zijn die door gestelde vragen wakker gemaakt worden. Wise is zeer transparant en de enigste transacties die ze buitensluiten voor zover ik weet, zijn die met crypto-beurzen. Vond ikzelf nogal vreemd, maar dat heeft waarschijnlijk met witwassen te maken. (mijn vermoeden – geen echt feit).

    In ieder geval: je kunt gerust alles doen met Wise, en kijk nog eens op de Website. Je kunt je adres zonder problemen veranderen. Dat maakt Wise als internationaal bedrijf geen moer uit.

  11. Fons zegt op

    Wie moest na de Brexit wel een zetel op EU grondgebied. Wise UK is onderworpen aan UK regels. Wise in Brussel is onderworpen aan Belgische en EU regels.

  12. Chander zegt op

    Helpdesk Wise:
    +44 20 3974 1320

  13. Tambon zegt op

    Beste allen, dank voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag, en laat dan weten hoe het allemaal is verlopen. Groet, T.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website