Beste lezers,
Nu de de maatregelen versoepelen in Thailand en reizigers terug toegelaten worden kijk ik al uit naar de reis die ik en mijn vriendin willen maken in mei 2022. Ik twijfel wel aan welke vliegmaatschappij ik mijn geld wil toevertrouwen.
In het verleden heb ik al met Thai Airways gevlogen, maar na het lezen van ontevreden klanten die hun geld niet terug zagen, weet ik het niet meer.
Wij zouden van uit Brussel een rechtstreekse vlucht naar Bangkok willen, maar zonder Thai Airways valt die optie al weg, of vergis ik me? Wat is jullie gedachte hierover?
Groetjes uit Belgie,
Brian
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Thai airways lijkt me – op dit moment – een gok, waarbij je mogelijk je geld en je geplande reidatum kwijt bent.
Er is niets mis met een overstapvlucht, als de overstaptijd redelijk is en het is maar een heel klein deel van uw vakantie.
Ik heb zelf regelmatig met Austrian gevlogen, en de kortere reistijd op het langste stuk van Oostenrijk naar Bangkok plus de vlucht van Nederland naar Oostenrijk en de overstap daar, heb ik altijd prettiger gevonden dan een directe vlucht die langer duurde.
Ik zou niet bij THAI boeken om diverse redenen:
1. Onzekerheid over het voortbestaan van THAI
2. Als THAI al blijft bestaan, dan verdwijnen er 200% zeker routes. De route Bangkok – Brussel is niet de meest lucratieve en met een beperkt achterland lijkt me die route als een van de eerste slachtoffers bij een reorganisatie van de routes (die sowieso aangepast gaan worden, zoveel is al zeker en ook meermaals in de media bevestigd door de momenteel bedrijfsvoerders bij THAI).
Kortom, veel onzekerheid. Als u toch rechtstreeks wilt, dan is KLM vanuit Amsterdam of AirFrance vanuit Parijs een mogelijkheid of Frankfurt (Lufthansa en THAI). Maar vliegen met een overstap is voor mij in de praktijk een uitkomst gebleken (liever 2x 6 uur dan 1x 12 uur). Ik raad Emirates en Qatar aan, overstap in Dubai of Doha rond de 3 uur, prima te doen.
Dennis,
Gisteren bevestiging gekregen van een personeelslid van Thai Airways in Brussel, vanaf 4/11 gaat Thai starten met 2 cluchten per week vanuit Brussel naar Bkk.
Minst lucratieve route daar heb ik mijn twijfels over, ik vlieg reeds 25 jaar met Thai enkele malen per jaar vanuit Brussel naar Bkk, die vluchten zitten het jaar rond gewoon vol.
Is een code share vlucht met andere partners van de star alliance groep.
Op mij kan Thai van zodra het kan weer volop rekenen, nooit klachten gehad.
Fijne dag, Jozef
Inderdaad 4/11 wordt de proef op de som.
Hopelijk vliegen ze dan wel écht ….
Ik wil ook graag terug met Thai vliegen, maar wacht toch even met boeken tot ze zelf aantonen dat ze terug écht vliegen.
‘ervaringen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst’ .
de vraag van de lezer was of wel verstandig was met het oog op de huidige situatie van thai en dan is het antwoord duidelijk.
Wat betreft het personeelslid; die weet, met alle respect, net zoveel als u en ik. Wat betreft routes; als het zo’n lucratieve route zou zijn, dan vloog thai 2x per dag met een A380 vanuit Brussel. Dat doen ze niet, in plaats daarvan 2x per week, met een kleiner vliegtuig. Bovendien, er is een reden dat thai nu in de problemen zit en 1 ervan is teveel routes. Met Parijs (pre Corona met een grotere A380 aangevlogen) en Frankfurt (pre Corona 2x per dag aangevlogen, waaronder 1x met de A380) in de buurt, is er voor THAI een alternatief. Ook kan Brussels airlines, onderdeel van Lufthansa wat weer een partner is van Thai, passagiers naar frankfurt brengen. Kortom, Brussel gaat “eraan’ als het op route-herstructurering aankomt.
Dat u tevreden bent over thai is fijn, dat ben ik ook wel geweest die keren dat ik met ze vloog, maar dat maakt het nog geen winstgevende airline
Tickets betalen met de creditcard. Geen tickets, dan boekt de creditcard maatschappij het geld terug.
Dennis vraag me af waar jouw mening op gebaseerd is dat de route Brussel Bangkok niet de meest lucratieve route is , voor de corona pandemie vloog ik gemiddeld 5 a 6 keer per jaar deze route om(om de twee maanden ) en altijd met een bezettingsgraad van 95% of meer .
Dus van waarjou stelligheid van het opheffen van deze route ( in november gaan ze wederom deze route hervatten ! )
Hierboven ook al even toegelicht.
Maar THai’s problemen zijn teveel management, teveel verschillende routes, teveel vliegtuigen van teveel merken en types en teveel voordeeltjes voor piloten en andere medewerkers.
Teveel vliegtuigen wordt opgelost door 42 van de 100 te verkopen. Dan hou je minder vliegtuigen over en kun je sowieso minder routes aanvliegen. De grote winst wordt, blijkbaar, gemaakt op routes naar China. Wat betreft Europa heeft THAI veel routes naar steden die vlak bij elkaar liggen; Parijs, Frankfurt en Brussel, Oslo, Kopenhagen en Stockholm, Rome en Milaan bijvoorbeeld. Dan is het logisch dat je daarin gaat schrappen, allereerst op de kleinere routes en dat zijn Brussel, Milaan en 1 Scandinavische bestemming (ik gok op Stockholm).
Het is niet de vraag “of” THAI routes schrapt, het is de vraag “welke” . De huidige bewindvoerder van THAI heeft namelijk al aangegeven dat er routes vervallen.
Waarom dan risico’s nemen met – een in principe – failliete maatschappij terwijl er zoveel degelijke maatschappijen met soepeler regels voorhanden zijn? Boek Qatar Airways of Emirates, die doen wat ze beweren!
Qatar Airways is een gok zolang er geen problemen zijn. Wacht zelf al bijkans een jaar op een Qatar refund van een vlucht naar Cebu. Filipijnen is nog steeds stijf dicht dus geen mogelijkheid om terug naar mijn partner te gaan..
Ben niet de enige, kijk op internet en uw haren gaan overeind staan van de schrik van het grote aantal mensen (honderden!) die tot op heden geen terugbetaling gekregen hebben. Erger nog, mailt u deze maatschappij, zij antwoorden niet eens. Voorzichtigheid is meer dan geboden!
Mijn ervaring met Qatar Airways is geheel anders: Telefoontje naar het Contact Centre aan lokaal tarief (+32 28948391 en +31 207994892); 5-10 minuten in wacht; nog geen 2 minuten gesprek met support agent om refund te regelen, no questions asked. Binnen de 2 weken stond de refund op mijn VISA rekening.
Qatar Airways verdient een pluim voor hoe ze de gehele Covid-situatie hebben aangepakt. Zowat de enige maatschappij die is blijven vliegen en hun klanten niet in de steek liet.
Dat is ook niet waar Emirates liet ons gewoon staan in Thailand toen de corona uitbrak en hebben onze tickets toen om geboekt naar enkel zodat ze ons ook niet hoefde uit te betalen vervolgs met Qater terug gevlogen voor meer het dubbele van de prijs
Ik heb gebeld met een reisbureau met dezelfde vraag.
Er zijn twijfels over Thai Airways, het zou zomaar kunnen dat zij je ticket een maand voor vertrek annuleren.
Advies was om te vliegen met een overstap, of rechtstreeks met Eva air of KLM.
Met een overstap vliegen heeft ook voordelen, even de benen streken, en die paar uurtje meer onderweg zullen je vakantie ook niet bederven.
Beste Brain.
ik had tickets voor januari 2021 deze vluchten zijn geannuleerd en ik heb een voucher gekregen, ik heb nu weer geboekt voor half januari, deze gaan vooralsnog gewoon door en ga er van uit dat mochten ze weer annuleren ik weer een voucher krijg. Ik zou wel rechtstreeks bij Thai airways boeken omdat als je via een andere website boekt het wel eens problemen geeft. Ik zou niet zo bang zijn betreft het voortbestaan van Thai airway zoalng de koning daarmee vliegt.
Groet Jan.
Met Qatar Airways zit je steeds goed. Tussenstop in Doha van 1 à 3 uur. Betalen stipt terug bij een geannuleerde vlucht.
Heeft u zelf ervaring met ‘stipt’ terugbetaling dor Qatar? Met mij wachten honderden mensen al ruim maanden tot aan jaar aan toe (ik) op een refund. En ook niet op mails van gedupeerden reageert. Als u dit ‘goed zitten’ noemt…..
Ik ben ‘Gold member’ bij Qatar Airways. Misschien de reden voor een vlotte terugbetaling…
Wel jammer dat ze niet kostenloos de residata aanpassen ( stel je hebt een probleem met COE heen of bij retour)
Ik heb goede contacten met thai
ok heb 2 openstaande tickets van vorige vluchten die niet zijn doorgegaan door de pandamie
het eerste gebruik ik nu op, door thai airways brussel gewijzigd op mijn aanvraag voor frankfurt – phuket en terug bangkok – brussel
het 2de ga ik gebruiken in mei 2022
vluchten steeds goede service, eten valt mee maar minder dan vroeger maar dat is ook zo bij qatar, emirates en etihad
een degelijke vlucht naar bangkok is vanuit brussel met finnair, goede service, goede prijs
klm sorry heel duur, de vlucht valt mee maar koffers en zetels zijn steeds te betalen en dat loopt hoog op, bij thai gratis, voorzien standaard in de prijs
Wij hebben voor 1 januari 4 tickets geboekt bij Thai Airways, wel rechtsreeks via de creditcard dan wel te verstaan.
Normaal vliegen wij met Eva Air via Amsterdam , deze keer eens niet.
Ik zie het probleem niet zo om Thai Airways te mijden, ondanks hun problemen die ze hebben gehad ( nog hebben) , uiteindelijk zit er niet veel verschil in de andere maatschappijen mochten er zich nieuwe calamiteiten zich voordoen.
Bedankt iedereen,
Ik heb toch besloten om het zekere voor het onzekere te nemen na het lezen van bepaalde reacties op mijn vraag. Ik zal zeker THAI airways niet slecht spreken, in het verleden altijd goeie ervaringen mee gehad.
Maar het zal volgend jaar toch Etihad zijn met tussenstop in Abu Dhabi. We zouden voor 4 weken gaan, en dan zijn dke paar uur inderdaad verwaarloosbaar.
Vriendelijke groeten,
Brian
Ik boekte een vlucht heen en terug bij Connections Brugge met Qatar Airways, Brussel-Bangkok op 1 maart 2020. Toen ik, een paar maanden later, terug zou gaan, kreeg ik een email van Connections dat mijn terugvlucht op de voorziene datum niet kon plaatsvinden. Ze stelde mij een andere datum voor. Als die niet pastte, dan kon ik zelf een andere datum kiezen, wat ik gedaan heb.
Ik betaalde een kleine som, omdat er in de periode dat ik terugkom duurdere tickets gelden. Had ik hun voorgestelde vlucht genomen, had ik niets moeten bijbetalen, uiteraard… Maar dus heel blij dat ik mijn
terugvlucht met màànden kon uitstellen. Dus ik ben zeer tevreden over Qatar Airways.
ikzelf heb reeds meerdere keren met Etihad gevlogen en die hadden goede vertrek en aankomsttijden en geen al te lange wachttijden in Abu Dhabi, goede service aan boord. Dit was voor Corona, ik weet niet hoe de situatie nu is.
Ik vlieg nog steeds met Etihad. Al een paar keer in Abu Dhabi geweest gedurende de pandemie en ik moet zeggen alles is keurig geregeld. Heel betrouwbaar. Ik zal er zeker weer mee vliegen.
Als iedereen bij Thai Airways. weggaat, dan gaan ze zeker de vluchten op Brussel opdoeken wegens niet lucratief. Als ze bijna elke vlucht een vol vliegtuig hebben, is 2x per week vliegen zeker geen verliespost.
Persoonlijk vlieg ik graag rechtstreeks, waardoor ik heel weinig tijd verlies voor een korte vakantie van 14 dagen.
Mijn tickets zijn geboekt voor kerstmis. Nu maar hopen dat alles doorgaat en we zonder quarantaine kunnen vertrekken.
Maar respect voor gelijk welke andere mening. Dat vind ik hier ook altijd fijn.