Thailand vraag: Welke lokale autoriteit is bevoegd om mijn levensbewijs (BE) te tekenen?
Beste lezers,
Voor mijn Belgisch pensioen moet ik nu voor het eerst een levensbewijs opsturen. Ik ontving een formulier dat moet worden ingevuld en vervolgens worden getekend en gezegeld door “de lokale autoriteit”. Welke lokale autoriteit is hiervoor bevoegd?
Ik vraag het hier en niet de pensioendienst omdat hij emailadres niet is geregistreerd en mijn e-mails per brief worden beantwoord. Dat duurt dus wel even.
Bij voorbaat dank!
Groet,
Hans (BE)
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
google ‘levensbewijs buitenland’ -> https://www.sfpd.fgov.be/nl/buitenland#validatie
Wie kan mijn levensbewijs valideren?
Om geldig te zijn, moet uw levensbewijs ondertekend en gelegaliseerd zijn door een bevoegde lokale autoriteit (stempel). De onderstaande lijst bevat de autoriteiten die uw levensbewijs kunnen valideren:
de stad of gemeente waar u woont;
uw ambassade (in heel de wereld);
uw consulaat (in heel de wereld);
de politie (in heel de wereld);
Of een lokale dokter.
Neen.
Vreemd genoeg worden die niet aanvaard…
nee
Ik had het tot vorig jaar op het gemeentehuis laten doen. Maar nu begonnen ze moeilijk te doen en wilde men dat mijn vrouw erbij aanwezig was.
Toen zei mijn vrouw dat de man van een kennis van haar naar de lokale kliniek ging om het daar te laten doen. Dus heb ik dat ook gedaan. Misschien niet juist, maar het werd geaccepteerd. Ik denk dat de onleesbaarheid voldoende is en dat men ervan uitgaat dat ik bij de juiste instantie ga.
Die kliniek is een klein lokaal ziekenhuis en daar was ik binnen tien minuten klaar. Wel paspoort meenemen!
Ik dacht dat de ambassade dat per e-mail deed, wel moet je dan een of ander document toevoegen of je foto met in je handen de Bangkok Post van die dag.
Vraag: ik heb vernomen dat mensen die een pensioen van de Federale Pensioendienst een pensioen ontvangen ook moeten bewijzen dat hun wettelijke echtgenote nog in leven is. Is dit correct?
Het is wel logisch want maakt dat geen verschil bij het bedrag van het pensioen dat uitbetaald wordt. Zeker ook bij de belastingsaangifte en dus ook bij de directe, aan de bron afhouding voor die inkomstenbelasting.
Beste Walter,
dat ook de echtgenote van een Belgisch pensioenontvanger moet bewijs leveren van leven is correct.
Dit wegens het feit dat je een hoger gezinspensioen ontvangt indien je gehuwd bent, behalve bij ex ambtenaren is het anders betreffende het gehuwden pensioen. Ook voor de belastingen scheelt dit een slok op een borrel daar je op een andere manier getaxeerd wordt als gehuwde. Vooral als de echtgenote niet over inkomen beschikt. Het zit namelijk zo dat in dit geval een deel van uw inkomsten naar haar overgeheveld worden en je aldus in een lagere belastingschijf valt.
En beste lezers: dit gaat hier in dit topic over BELGEN en niet over Nederlanders. Voor de Belgen is het anders dan voor de Nederlanders, dus wat en waar de Nederlanders terecht kunnen geldt vaak niet voor de Belgen en omgekeerd.
Dat Immigratie ook wel aanvaard wordt, tenminste indien ze willen tekenen en stempelen, is best mogelijk daar dit ook een overheidsdienst is, komt wel niet voor in het lijstje.
Een dokter wordt niet aanvaard daar de Belgische dienst niet kan uitmaken of deze dokter verbonden is aan een overheids ziekenhuis of een privaat ziekenhuis.
Een advocaat wordt ook niet aanvaard daar dit ook geen overheidsambtenaar is.
Je blink ook uit door je kennis blijkbaar…
Lees nog eens goed wat hij schrijft….
Trouwens een levensbewijs voor Belgen, en daar gaat het hier over, wordt niet afgeleverd maar moet ondertekend worden.
Ik laat mijn levensbewijs tekenen door de lokale immigratie. Nooit problemen gehad. 1000 Bahtjes.
Immigratie is een onderdeel van politie, kan dus.
Ambassade is trouwens gratis.
https://thailand.diplomatie.belgium.be/sites/default/files/content/2022_06_15_tarifs-tarieven.pdf
Begin dit jaar bij de immigratie geweest, daar werd mij verteld, dat van hoger hand opdracht was gegeven, om dit niet meer te doen, de betreffende ambtenaar vertelde me dat het voorheen inderdaad wel werd gedaan, bij het SSO geweest, wilden het niet doen, de Amphur wilde het vertaald hebben en gecertificeerd door de ambassade (lol), kliniek wilde het ook niet doen.
Het kan alvast voor Belgie.
Maar dat staat natuurlijk los of een dienst dat dan wil doen.
Ik geloof trouwens nooit dat “hoger hand” zich hiermee bezig houdt…
Maar het is natuurlijk een prima excuus om iets niet te doen.
In Hua Hin stempelen ze niet bij immigratie !
Dus naar de politie….300 baht.
Immigratie is een onderdeel van de RTP dus eigenlijk komt het op hetzelfde neer.
Maar zoals ik al zei. Het is niet omdat België een bepaalde instantie aanvaardt, dat die instanties zelf dat dan ook wil tekenen
Beste,
Ik laat mijn levensbewijs al jaren aftekenen door de lokale politie, ik heb dit al in verschillende provincies gedaan en steeds zonder probleem.
Succes
Indien je in Bangkok woont dan maak je hiervoor een afspraak met de ambassade.
Indien je buiten BKK woont – zoals ik – zal de ambassade je een aannemelijk alternatief voorstellen.
Je moet wel op de ambassade geregistreerd zijn.
[email protected]
Als je niet op de ambassade bent geregistreerd wil dit waarschijnlijk zeggen dat je nog ingeschreven bent in België en dan heb je ook geen levensbewijs nodig
Nee hoor, je kunt perfect in Thailand wonen zonder dat je geregistreerd bent op de ambassade. Dan kan je evenwel geen gebruik maken van hun diensten.
Je laten registreren heeft enkel maar voordelen en is een simpele formaliteit.
Wat begrijp je niet uit “waarschijnlijk nog ingeschreven in Belgie”.
Ik weet best hoe het werkt en wat de voordelen van inschrijven en vooral ook de nadelen zijn.
Ik ben geen nitwit hoor
Nadelen indien je beslist om je niet in te schrijven bedoel ik dan.
De Belgische ambassade doet dit alleen voor de mensen met de Belgische nationaliteit. Voor weduwen van Belgen die niet de Belgische nationaliteit hebben doen ze dit niet. Ik vind dit zeer bizar gezien het wel degelijk gaat over een Belgisch document en in dit geval Belgisch overlevingspensioen.
Dat is dan inderdaad vreemd.
Gelukkig heeft mijn vrouw beide nationaliteiten. Kan ze later overal terecht.
Helaas, in Thailand zijn de mogelijkheden beperkt, de meeste Amphurs mogen of willen niet tekenen, de immigratie mag niet meer tekenen, het social security kantoor is een mogelijkheid, de SVB (Nederland) heeft een afspraak met hun, een advocatenkantoor of e en Ambassade zijn de andere mogelijkheden.
Beste Hans,
het lijstje, opgesteld door Pascal, is correct.
Het probleem wat zich echter KAN voordoen is iemand, bij deze instanties, behalve de ambassade, te vinden die het WIL doen.
Uit persoonlijke ervaringen: het minste kans heb je bij bij de politie.
Toen ik mijn eerste levensbewijs wou laten stempelen en ondertekenen ging ik, vergezeld van mijn Thaise buurman, Professor Gobbelijn, naar het stadhuis (Ampheu) in Pathio. De ambtenaar wou het niet stempelen of tekenen.
De reden: het was niet in het Thais en hij verstond of kon niet lezen wat er in document stond. Ondanks dat er maar 1 belangrijk zinnetje in dit document staat, “The undersigned confirms that ……….. is alive. JA/YES”.
Geen lievemoederen aan: het moest in het Thais zijn, ondanks de uitleg van Professor Gobbelijn..
Dan maar naar het gemeentehuis van Talae Sap: daar moest de burgemeester lachen: ‘meneer, de district overste heeft een universitair diploma, en kan geen woord Engels lezen, ik heb geen universiteitsdiploma maar kan dat wel” Enkele minuten later stonden wij buiten met een gestempeld, getekend en gedateerd levensbewijs. Ik ga daar nu reeds jaren en ze weten heel goed waarvoor ik jaarlijks hen ga bezoeken.
Het probleem wat zich kan voordoen:
nogal, en ik zeg niet ‘ALLE’ wat Thaise ambtenaren hebben hun job niet op basis van bekwaamheid. Ze hebben dan ook de grote vrees om iets fout te doen en deze job te verliezen. Dus doen ze liever niets dan het risico te lopen iets fout te doen.
Wil het niet lukken bij de lokale mogelijkheden, dan zal het de ambassade worden, maar meestal lukt het, met een beetje geluk, wel bij een der drie overige: stad-gemeente-politie.
Zorg er wel voor dat het document niet alleen gestempeld en ondertekend maar ook gedateerd is en liefst in onze jaartelling en niet in de Thaise jaartelling.
Wat ik eigenaardig vind is het feit dat een dokter, in een ziekenhuis, niet aanvaard wordt, Wie kan er beter vaststellen of iemand leeft of niet dan een dokter???? Maar ja, dat zijn de regels…..
Laat eventueel weten waar het je best lukte, kan nuttig zijn voor andere lezers van TB..
Voor sommige Nederlandse organisaties kan een arts of een ziekenhuis ook tekenen. Ook is er een bureau van de sociale dienst.
bewijs van leven dat kan ook getekend worden op politieburo van huaiyai graag antwoord.
Ik laat het valideren door Immigration: wordt zonder probleem aanvaard.
Mijn eerste levensbewijs dat ik moest laten tekenen was van Zwitserleven, gewoon getekend door SSO, geen probleem.
amphur, gratis
Onlangs een brief gekregen van de Pensioendienst in België.
Het levensbewijs zou vanaf 2023 niet meer nodig zijn.
Mvg
Moderator: Deze bewering is geverifieerd en klopt niet!
Je komt zo nog eens iets te weten op 31 december.
Zulke zaken zou je toch denken dat op sociale media ook zouden rond gaan.
Ik heb echter nog van niemand vernomen dat die ook zulke brief of wat ook hebben gehad…
Beste Rene,
Als dossierbeheerder ‘Uitschrijven voor Belgen’ zou ik ‘heel graag van jou een copy van deze brief ontvangen. Je kan dit sturen via mijn emailadres: [email protected]
Ik vrees echter dat ik dat nooit zal ontvangen.
Ik sta heel nauw in contact met de Belgische pensioendienst, voor de behandeling van mijn lopende dossiers, en heb NIETS omtrent dit ontvangen, noch enig woord omtrent dit ergens gelezen. Indien dit werkelijk bestaat zou ik dus die brief heel graag zien ter aanvulling van mijn dossier.
sri, een lettertje in mijn emailadres vergeten en te laat gezien:
[email protected]
Beste lezers,
gooi die reactie van Rene maar in de prullenmand. De bewering dat vanaf 2023 geen levensbewijs meer nodig is slaat op het feit dat Rene officieel in Spanje woont en er een overeenkomst tussen Spanje en Belgie gesloten werd omtrent dit item. Dus totaal NIET van toepassing van mensen die buiten de EU wonen.
Ik heb die bewuste brief gelezen.
Het zou mij ten sterkste verbazen dat het levensbewijs zou afgeschaft worden. De Belgische Overzeese Sociale Zekerheid heeft in elk geval nog geen brief gestuurd.
Misschien omdat ze er sinds medio november niet meer in slagen ook maar een e-mail te beantwoorden.
Ze zijn daar elke maand met man en macht bezig om alle pensioenen van de toenmalige vrijwilligers –pensioenen van 50-100 euro– met 2% te verhogen!
Geen levensbewijs leveren is eigenlijk perfect mogelijk: je hebt daar een IT expert voor nog die de mypension.be site programmeert om een lijst te maken van alle Belgen die aanloggen op die site met de datum ernaast. En voila die zijn dan in leven! Of moet ik mij soms indenken dat een Thaise echtgenote de taal- en andere vaardigheden bezit om mypension.be om de tuin te leiden.
Het verbaast mij dat vele schrijvers toch schijnbaar niet de moeite nemen om de aangeboden hyperlink van Pascal even rustig door te lezen, zo niet snel gezien het aantal antwoorden en conclusies, zelfs door specialisten.
Is een bekende link die iedereen al eens zou moeten doorgelezen hebben. Toch die naar het buitenland trekt of er verblijft
Voor zover ik weet heb ik niets geschreven dat in tegenstrijd is met wat daar in staat.
Misschien eens wat verduidelijken wat je met zo een vage omschrijving bedoelt want dit zegt niets.
Je gaat er nog al snel van uit dat ik het over jou had.
Er zijn er hier nog meer die van mening zijn dat ze dit soort zaken goed kunnen behandelen, dit alles als ervaringsdeskundigen.
Dus ik zou zeggen niet zo gauw overeind springen als een bos vlooien.
Het bewijs van in leven zijn, wordt goed beschreven hoe te verkrijgen en bij wie zowel in Nederland als in België [zie link van pascal] of info van het SVB aangaande bewijs van in leven zijn.[Die je ook bij vrijwel alle andere bedrijfspensioenen kan gebruiken]
Kwestie van PDF versturen naar de club waar je een uitkering van krijg.
Een aantal instanties zijn gratis, maar sommige vragen een kleine vergoeding als betaling en niet als motivatie om de bereidheid te hebben on die sticker en handtekening te plaatsen.
Maar omdat het hun beroep is om iets te legaliseren.
Ik reageer zo omdat je zulke reacties wel meer ziet.
Je mag best vinden dat er iets niet juist is maar benoemd dat dan. Zo kunnen die reageerders ook weten wat je fout vindt en ze er kunnen op reageren.
Beste Walter,
wat je hier schrijft, zie citaat, en het besluit dat je hieruit trekt, raakt kant noch wal. Aanloggen bij mypension.be gelijkstellen aan de persoon is nog in leven……?????
“Geen levensbewijs leveren is eigenlijk perfect mogelijk: je hebt daar een IT expert voor nog die de mypension.be site programmeert om een lijst te maken van alle Belgen die aanloggen op die site met de datum ernaast. En voila die zijn dan in leven! Of moet ik mij soms indenken dat een Thaise echtgenote de taal- en andere vaardigheden bezit om mypension.be om de tuin te leiden.”
Je gaat hier enkel uit van een Thaise echtgenote maar houd geen rekening met andere personen.
Hoeveel mensen slaan de paswoorden en login gegevens ergens op in hun computer? Meer dan je denkt hoor. Verder heb je niet veel nodig: de ITSME, de EID kaart of het token….. Vergeet niet dat sommige mensen echt specialist zijn in het omzeilen van van alles en nog wat….. dus zover zal het ook wel niet komen dat ze op zoiets als ‘aanloggen’ zullen afgaan om vast te stellen dat een persoon nog in leven is.
Als een andere persoon aanlogt dan moet die ook nog de bankrekening van de pensioengerechtigde kunnen leegmaken, of niet? Als daar mee gefraudeerd wordt moet het toch iemand zijn die dicht bij de gepensioneerde staat. Heeft een echtgenote daar logisch iets aan? Want door de gepensioneerde in leven te verklaren stelt ze toch ook haar overlevingspensioen uit. Als het dan uitkomt moet ze eerst alles terugbetalen.
Trouwens, is er iemand die nog dent dat het mogelijk is als blanke, oudere man te sterven in Thailand zonder dat de politie onmiddellijk een bericht stuurt naar de Belgische ambassade?
Wat ik niet weet en waarvoor deze discussie belangrijk is of de ambassade dan ook direct de centrale registratiedienst verwittigd. Ik ken de juiste naam niet meer maar elke regio heeft een kantoor waar men dan een papier ophaalt waarop de namen staan van de kinderen etc. Overigens stond mijn naam erop met een totaal verkeerd geschreven adres –een adres dat er eigenlijk geen was. Voor wie het voor heeft: die dienst kan dat niet rechtzetten daarvoor heb ik naar de ambassade moeten schrijven want als je daar ingeschreven bent moeten die het juist doorgeven.
Beste Walter,
Wel afwijkend van het levensbewijs maar het beantwoorden waard.
dat kantoor waar je het attest van ‘Erfopvolging’ kan bekomen noemt:
‘Kantoor Rechtszekerheid’ en is idd afhankelijk van de regio waar je woont.
Zij mogen echter enkel zo een attest afleveren indien aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Deze voorwaarden kan je vinden via Google.
Dit attest wordt meestal aangevraagd en is nodig voor het deblokkeren van een bankrekening van de overledene. Deze aanvraag kan ook via http://www.myminfinbe maar die doen zelf ook beroep op deze kantoren. Het kan ook via een Belgische notaris.
Rechtszekerheid dat het dossier van de overledene beheert, mag een attest van erfopvolging alleen afleveren als aan alle volgende voorwaarden voldaan is.
Voorwaarden:
– De overledene heeft geen testament of om het even welke andere akte met laatste wilsbeschikkingen opgemaakt of laten opmaken (het kantoor Rechtszekerheid is met andere woorden alleen bevoegd als de nalatenschap uitsluitend geregeld wordt volgens de wettelijke erfopvolging voorzien in het Burgerlijk Wetboek).
– De overledene heeft geen huwelijkscontract of een ‘aktewijziging huwelijkse voorwaarden’ laten opmaken.
– De overledene heeft geen erfovereenkomst opgemaakt of laten opmaken.
– Er zijn geen ‘onbekwame’ erfgenamen (minderjarige erfgenamen, onbekwaamverklaarden …).
– Bovendien kan het kantoor Rechtszekerheid weigeren om een attest van erfopvolging af te leveren als het aan de hand van de afgelegde verklaringen en de verrichte opzoekingen niet met zekerheid de erfgenamen kan aanwijzen.
Ik heb dit reeds moeten aanvragen voor een Thaise weduwe van een Belgische man voor het deblokkeren van een Thaise rekening welke enkel op zijn naam stond en de betreffende bank eiste zo een attest.