Thailand vraag: Vragen van de ING ivm witwassen?
Beste lezers,
Inmiddels woon ik nu een aantal maanden permanent in Thailand. Dat bevalt goed er is wel een ding wat mij verbaasd, dat is de mail/briefwisseling die ik nu gedurende de afgelopen maanden heb gevoerd met de ING. De ING stelt een aantal vragen die ik inmiddels heb beantwoord, met de nodige insinuaties en met de mededeling dat als ik niet antwoord een blokkade van mijn ING rekening. Deze vragen “moet” de ING stellen vanwege witwas en illegale praktijken.
Zelf vind ik de vragen te ver gaan, al de gelden die op en van deze rekening gaan zijn verantwoord (salaris/pensioen) uit Nederland.
Wat ik wilde weten is of de ING deze vragen mag stellen en of meer lezers te maken hebben met deze vragen?
Contact hierover verloopt uiterst moeizaam met de ING en vaak geen reactie. Waarom moet ik aan de ING doorgegeven wat mijn vermogen/spaargeld is? De vraag of ik een huis bezit in Thailand? Ik was zelf even in de war en dacht met de Belastingdienst te maken te hebben!!
Hopelijk zijn er antwoorden.
Groet,
Harry
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand22 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (238)
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
Het antwoord is vrij simpel: ja dat mogen ze. Sterker nog dat zijn ze wettelijk verplicht (Wwft). En inderdaad als je niet meewerkt dan gaan ze jouw rekening opzeggen, dus ik zou maar meewerken.
Zie hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/aanpak-witwassen-en-financiering-terrorisme/veelgestelde-vragen-wwft
Peter heeft gelijk. Ik heb hetzelfde gehad met ABN. Banken hebben in het recente verleden enorme boetes gehad van de staat door passieve houding bij verdachte transacties of constructies. Uit de toonzetting van dergelijke brieven (persoonlijk enorm aan geïrriteerd) kun je niet anders afleiden dan dat ze echt maling hebben aan het feit dat je al je levenlang klant bent geweest. Beter maar volledige openheid van zaken geven op alle vragen, want ze voegen daad bij woord en informeren de staat!!
Vroeger was je klant en kreeg je een kadootje als je een rekening opende bij een bank, nu zijn ze particulieren liever kwijt…teveel gedoe te weinig rendement.
Sterkte.
In Belgie geldt hetzelfde: je bent verplicht bewijzen te leveren voor wat je aan vermogen bezit.
Voor zover ik weet is dat wat door je rekening bij die bepaalde bank gaat. De witwaswet heeft blijkbaar bepaald dat dat tgen 1 januari 2023 allemaal in orde moet zijn.
In principe blijkt er in Belgie ook een verplichting te bestaan –wettelijk of door de banken bepaald– om in persoon een keer per jaar in je agentschap op te dagen.
Bij de genoemde bank loopt alles redelijk vreemd en omslachtig. Ik heb mijn rekeningen dan ook gesloten.
Met de sterk stijgende prijzen voor vliegtuigtickets –een trend die pas begonnen is– gaat de kleine interest op spaargeld er volledig aan als je ook nog eens naar Europa moet reizen.
Je geld staat beter op een foreign currency account in euro op een Thaise bank en je wacht tot het later dit jaar weer eens politieke impasse is om het in Thai Baht in te wisselen. Maar ook op die transactie moet je fors commissie betalen.
Mijn Thaise vrouw en ik wonen 5 maanden in Nederland en 7 maanden in Thailand. Allebei hebben we een rekening bij de ING. Wij kregen ieder een aparte brief met allerlei vragen en met verzoek van bewijsstukken. Alles keurig ingevuld met de bewijsstukken en daarna was alles in orde.
Beste Harry, jouw vraag is enkele maanden geleden ook al op Thailandblog gesteld met hetzelfde antwoord van Peter(redactie). Je dient mee te werken. Meerdere ING-klanten hebben deze vragen in hun mailbox binnen gekregen, en inderdaad: er worden zeer impertinente vragen gesteld. Als jouw antwoorden de ING-afdeling Know Your Customer uiteindelijk kennelijk tevreden stellen (er wordt geen uitleg gegeven over het waarom of de intentie van de aard van de vraagstelling) wordt het vanzelf rustig. Vreemd is dat Thailandbloglezers zijnde klant van andere banken zelden melden met witwasonderzoek geconfronteerd te worden. Vandaar dat ik denk dat ING strenger in de leer is (geworden) omdat ING vele jaren laks optrad tegen witwaspraktijken en stevig is aangepakt. https://nos.nl/artikel/2448382-ing-opnieuw-betrokken-bij-witwaszaak Jammer dat topmanagers individueel nooit zijn veroordeeld. In dat wereldje verdient menigeen een fors salaris maar tevens eens wat fikse tikken op de vingers.
Overigens: bij de beantwoording van de vragen is het ook weer niet nodig om direct met de billen bloot te gaan. Je doet er verstandig aan om de situatie je niet zo persoonlijk aan te trekken. Het gaat niet om jou, ING wil haar straatje schoon doen lijken. Zo heb ik over vragen betreffende de verkoop van onze woning in NL verwezen naar de Funda-advertentie en een link naar de website van de makelaar. Werd allemaal prima gevonden. Op een vraag naar waarom ik naar Thailand ben getrokken antwoordde ik slechts met: “familieomstandigheden”. Deed het ook goed. ING incasseert van elke rekeninghouder in het buitenland maandelijks behalve een kostentarief ook nog eens een buitenlandtoeslag. Is hun ook wel wat waard, denk ik maar zo.
Beste Harry,
Ik heb pas geleden hetzelfde meegemaakt, woonde een maand in Thailand, eerst was mijn Thaise vrouw aan de beurt, toen zij de vragen keurig had beantwoord, was ik een maand later aan de beurt. Ook ik heb deze vragen naar waarheid beantwoord. Ook vroegen ze om mijn ID opnieuw te laten her-indentificeren op een kantoor in Nederland, terwijl ik dat pas geleden nog in Nederland had gedaan. Op advies van een lezer hier, heb ik mijn door de Nederlandse ambassade in BKK gelegaliseerde paspoort, digitaal overlegd met de ING, niks meer gehoord, dus ga ervan uit dat het ok is.
En waarom? Ik vermoed omdat mijn vrouw een gedeelte van haar spaargeld via wise heeft overgemaakt naar haar Thaise rekening, omdat ze hier nu eenmaal weer gaat wonen, en het goedkoper is om te pinnen van haar Thaise rekening. En ik heb geld via wise overgemaakt naar mijn Thaise rekening, omdat ik aan de eis van 800.000 baht moet voldoen om mijn NON O visum te verlengen met een jaar.
De ING heeft jarenlang liggen slapen, en niks tegen witwassen ondernomen., ze zijn veroordeeld tot betalen van een gigantische boete.
Ze zijn dus pagus dat het weer misgaat, vandaar dat ze nu sleepnetten uitgooien.
Ik heb contact met een jurist gehad in Nederland en die adviseerde mij gewoon antwoord te geven, ING slaat door zei hij letterlijk, maar als je je rekening wilt behouden, ben je verplicht te antwoorden.
Ik ben nu een paar maanden verder, en niks meer gehoord van de ING
Rudolf
Krijg deze brieven al jaren van de ING.
In de laatste brief stond:
Ondanks meerdere verzoeken heb je je fiscaal woonland nog niet aan ons doorgegeven. Op basis van de gegevens die we van je hebben, vermoeden we dat je fiscaal inwoner bent van Nederland en Thailand. Dit geven wij door aan de Nederlandse Belastingdienst.
Er is dus geen woord gezegd over het eventueel opzeggen van de rekening.
Hetzelfde doet zich voor bij Argenta. Omdat ik vroeg of ik geld terug naar België kon sturen werd mij vooreerst een “nee” voorgeschoteld. Vervolgens moest ik bewijs voorleggen van àlle verrichtingen van de laatste 10 jaar. Ik heb een dossier opgestuurd van 72 A4-pagina’s…Het was nog niet genoeg. Nu wordt mij gevraagd om ook copies op te sturen van mijn belastingsaangifte en detail van de verrichtingen. Dit vind ik er vèr over gaan. Op de bankuittreksels van Argenta staat toch ook niet of ik er een pot confituur of een stuk chocola van gekocht heb…Van de belastingsdienst krijg ik overigens elk jaar als gepensioneerde een “voorstel” tot betaling, waar ik steeds op in ging…waarom moet de bank daar dan ook nog in tussenkomen? Wanneer Fortis 10 jaar geleden zo goed als “overkop” ging en de aandelen verdampten, heeft “de bank” mij en duizenden anderen ook niet vergoed…
Ik heb dit een jaar geleden met de KNAB bank ook gehad.
Alle vragen netjes beantwoord. Gaan inderdaad erg ver met de vragen.
Ivm de WWFT en de opgelegde boetes aan banken.