Thailand vraag: Registratie bij amphur?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
27 juni 2023

Beste lezers,

Registratie bij amphur. Hiervoor heb ik een geboortebewijs nodig. Welke dien ik aan te vragen?

  • Afschrift van geboortebewijs
  • Uittreksel van geboortebewijs.

Daarna kan ik deze legaliseren bij Buitenlandse zaken en dan bij de Thaise ambassade.

Dient deze ook vertaald te worden en kan dit in Nederland gebeuren of dient dit in Thailand geregeld te worden?

Groet,

Evert

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

24 reacties op “Thailand vraag: Registratie bij amphur?”

  1. Eddy zegt op

    In thailand bestaat er geen gemeentelijke registratie. Wat je misschien bedoelt is een tabien baan. voor buitenlanders is het een geel boekje, voor de thai een blauwe.

    voor deze huis registratie heb je toestemming nodig van de eigenaar van het huis. verder een kopie van je huurcontract indien het een zakelijke relatie betreft. soms een residence permit (via immigratie). samen met de eigenaar naar de gemeente om het geel boekje op te maken. handig ook om meteen een roze thaise id kaart aan te maken.

  2. Martin zegt op

    Technisch gesproken is je ID je registratie van adres in de Amphur. In ons geval een roze ID.

    Eddy heeft vermeld wat je nodig hebt in deze stappen
    Als huurder is het minder eenvoudig dan als gehuwde (met de eigenaar van de woning)

  3. Lung addie zegt op

    Beste Naamgenoot Eddy,
    registratie bij de Ampheu bestaat WEL in Thailand. Ik ben namelijk, en ik ken er nog, geregistreerd als bewoner van de gemeente. Ik heb geen tabien baan of welk boekje van welke kleur ook.
    Wat je precies nodig hebt om dit te bekomen vraag je best bij de Ampheu daar dit nogal verschillend van plaats tot plaats kan zijn. Zo had ik GEEN geboortebewijs nodig, mijn paspoort was voldoende. De aanwezigheid van de huiseigenaar en de Poejaai Baan van het tambon was wel vereist, doch dat was alles.
    Ik gebruikt deze inschrijving, zonder enig probleem, telkens bij het vernieuwen van mijn Thaise rijbewijzen. Het bestaat dus wel degelijk.

    • Soi zegt op

      Beste addie, amphur-registratie bestaat niet. Zie mijn reactie van 04:54. Zoals jij dat bedoelt- jouw persoon in naam doen noteren met als getuige de huiseigenaar/verhuurder en de poejeibaan mag, kan, leuk- maar is niet vereist cq verplicht, anders dan die bij Immigration. Kom je als toerist- dan doet het hotel/resort dat, ga je huren is de verhuurder verplicht aan zet, ga je bij jouw Thai partner wonen is zij verantwoordelijk. In geen van deze gevallen wordt enigerlei aktie jouwerzijds verlangt. Je hebt enkel van doen met Immigration.
      Bij het vernieuwen van mijn TH-rijbewijs was een Certificate of Residence van Immigration aan de orde. Netjes van tevoren aangevraagd en betaald, mooi in een envelop per post thuis gestuurd. Noch mijn geel boekje noch mijn roze ID had enige betekenis. (Weer wel mijn doktersattest die door de assistente was ingevuld tegen de betaling van 150 baht. De opgave bloeddruk deed ze via oogopslag. Geen dokter gezien. Hoefde ook niet, want een paar jaar geleden zwaaide hij slechts met de stethoscoop in het rond.)
      Naar een amphur-bewijs werd niet gevraagd want kan ook niet. Maar zoals je zelf aanhaalt: in sommige gevallen ver afgelegen kan het voorkomen dat een rijbewijskantoor genoegen neemt met een adresbevestiging van een amphur. Maar dit laatste betekent niet gemeentelijke registratie.

      • RonnyLatYa zegt op

        Mijn gele tabien baan was voldoende voor verlenging van rijbewijs.
        Ook voor registratie en domiciliëring van onze elektriciteitsrekening volstond mijn gele tabien baan.

        Roze ID heb ik zonder vragen bij dat gele Tabien Baan gekregen. Gebruik ik amper.
        Wel altijd in het ziekenhuis. Paspoort wordt dan niet naar gevraagd.
        Wel moet ik 20 Baht extra betalen zoals alle Thai indien je geen militair bent. Dit omdat ik naar naar het Militair ziekenhuis ga in Kanchanaburi. Ga voor de grap eens mijn veteraankaart tonen de volgende keer en kijken hoe ze reageren. .-)
        Prime artsen daar trouwens maar dit terzijde.

      • Soi zegt op

        Voor alle duidelijkheid zij nog gezegd dat er geen enkele wettelijke bepaling is dat een farang zich dient in te schrijven bij de amphur van zijn lokale verblijfplaats. De Immigration Act echter omschrijft wel de handel en wandel van een foreigner/alien in geval van verblijf: Hoofdstuk 4 artikel 37 gaat over wat te doen bij verandering van adres en hoe te handelen bij verblijf langer dan 90 dagen; artikel 38 zegt wat de housemaster/verhuurder/hotelmanager hebben te doen bij verblijf van een alien in hun property. Artikel 39 behandelt de re-entry.

      • Lung addie zegt op

        Beste Soi,
        citaat: ‘Zoals jij dat bedoelt- jouw persoon in naam doen noteren met als getuige de huiseigenaar/verhuurder en de poejeibaan mag, kan, leuk- maar is niet vereist cq verplicht, anders dan die bij Immigration.’
        Het is niet omdat het niet vereist of verplicht is dat het niet bestaat. Dat bestaat hier degelijk wel.
        Ik gebruik deze registratie niet enkel voor het vernieuwen van mijn rijbewijzen maar ook voor het openen van een extra bankrekening, het vernieuwen van mijn Thaise Radio-zendamateur licentie bij het NBTC. Het bestaat dus wel en wordt ook als officieel document aanvaard.
        Zomaar beweren dat het in Thailand niet bestaat is gesteund op wat?

      • Lung addie zegt op

        Ik wil hier nog iet aan toevoegen:
        indien ik een buitenlandse bezoeker bij mij enkele dagen laat overnachten mag ik zelfs, met toevoeging van dat registratiedocument, de TM30, zonder enig wat van de huiseigenaar, indienen en wordt dit probleemloos aanvaard. Laatst, bij een paspoort vernieuwing, ging mijn eigen TM30 document verloren bij de ambassade. Ik heb toen, mijn eigen TM30 kunnen vernieuwen bij de immigratie, ook mits toevoeging van dat registratie document.
        Mijn levensbewijs wordt ook gestempeld bij de Ampheu omdat ik er officieel geregistreerd ben, anders niet. En ik heb hier nooit 1THB voor hoeven te betalen..En dat alles met iets wat, volgens sommigen, niet bestaat. Het zou trouwens heel eigenaardig zijn dat iemand, welke vaste bewoner is, zich niet zou KUNNEN registreren in de plaats waar hij woont.

    • janbeute zegt op

      Zo als Lung Addie omschrijft bestaat het dus wel.
      Ik heb het jaren geleden aangevraagt, je moet er wel wat voor doen oa vertalingen ed, en wel wat papier romslomp waaronder uiteraard ook je Nederlandse geboorte bewijs , en een intervieuw met een amphur bobo.
      Je kunt het daarna opvragen indien nodig en is zelfs in het Engels bij de Amphur te verkrijgen een uitdraai rond de 50 baht.
      Gebruik het zelfs voor de jaarlijkse inlevenszijnde verklaring voor het PMT pensioenfonds.
      Het is meer een uittreksel van het Thaise bevolkingregister.
      Vraag op het amphur naar de Thor. Ror 14/1 Certificate form of particuliers of civil registration from registration data base.
      Het gele tambian baan en roze ID kaart staan hier los van.

      Jan Beute

      • RonnyLatYa zegt op

        Inderdaad

        Thor Ror 14 is het blauwe Tabien Baan
        Thor Ror 13 is de gele Tabien Baan

        Thor Ror 14/1 is een afgeleide daarvan en is een uittreksel van de registratie op dat adres, maar niet het boekje.

  4. Jo zegt op

    Waar gaat deze vraag over, gaat het over erkennen van een kind of iets dergelijks is mijn niet duidelijk

  5. Soi zegt op

    Beste Evert, registratie van wat? Buffel, huis, jezelf? Wat meer informatie is wel zo netjes. Thailand kent geen registratie van farang bij de amphur. In Thailand worden farang op het kantoor van Immigration toegevoegd aan hun respectievelijke computerbestanden. Daarvoor heb je nodig jouw paspoort en je visum. Elke 90 dagen bevestig je in persoon of online dat je nog steeds op hetzelfde adres woont. Elk jaar vraag je verlenging van je verblijf aan. Met een amphur heb je niets van doen.

    Tenzij: je getrouwd bent met een Thai- dan kunnen jullie dat huwelijk ter amphur doen inschrijven. Daarvoor heb je nodig een uittreksel BRP en jullie huwelijksakte. Uittreksel en afschrift haal je bij de gemeentelijke burgerlijke stand van jouw woonplaats, en door een beëdigde erkende vertaler laten omzetten naar Thai of Engels. Vervolgens laten legaliseren op MinBuZa, en daarna met die documenten naar de TH-Ambassade. In Thailand met die paperassen naar de amphur. Vergeet niet jouw vrouw mee te nemen!

    Dat gele boekje (adresboekje met geel kaft) waar @Eddy het over heeft is niet aan de orde. Als je huurt krijg je die niet. Heb je een Thai partner en zijn jullie eigenaar van grond en pand (ik herhaal: eigenaar), dan krijgt de Thai partner een zgn “tabien baan” met een blauwe kaft. De farang kan (mag: hoeft niet) een geel boekje aanvragen. Stelt niks voor, leuk om te hebben, geeft enkel aan dat je op een bepaalde adres woont, ga je verhuizen vervalt ie al; zo ook die roze ID voor farang. De Thaise autoriteit verlangt in serieuze gelegenheden een Certificate of Residence van Immigration.
    Het blauwe boekje daarentegen is, op gelijktijdig vertoon met de TH-ID, voor een Thai in haar/zijn dagelijks verkeer met autoriteiten, instanties en functionarissen van allerlei soort en slag van groots belang.
    Een Thai die niet zelf eigenaar is van grond en pand heeft geen blauw boekje, maar staat meestal vermeld in de tabien baan van een familielid of goede vriendin. Van dat boekje en vermelding maakt ze kopieën die goed worden bewaard.

    • RonnyLatYa zegt op

      “Een Thai die niet zelf eigenaar is van grond en pand heeft geen blauw boekje,….”
      Dat is niet zo.

      De blauwe/gele Tabien Baan heeft niets te maken met eigendom en is er op geen enkel moment een bewijs van.
      Thai en Permanent Residents worden in het blauwe Tabien baan ingeschreven.
      Andere buitenlanders in het gele voor zover ze zich op de gemeente officieel laten registreren natuurlijk wat dan weer geen verplichting is voor Non-immigrant of Toeristen.

      Het tabien baan is dus enkel een bewijs dat dit adres officieel bestaat en de namen die er in staan zijn officieel geregistreerd op dat adres.
      Een Thai die huurt en officieel dit adres aangeeft bij de gemeente zal een nieuw blauw Tabien Baan bekomen van dat adres, ook als hij geen eigenaar van grond en pand is. Zal wel moeten bewijzen natuurlijk dat hij officieel huurt van de eigenaar.

      Verhuis je dan neem je de Tabien Baan mee naar je nieuwe gemeente en die zullen dan een nieuwe Tabien Baan opmaken. Dat is zo ook als je een geel hebt. Vermits ze al je gegevens al hebben van de vorige tabien baan hoef je gans die procedure niet opnieuw te doorlopen.

      Dat Thai meestal op het adres van ouders of familie blijven geregistreerd staan heeft dikwijls te maken met lokale verkiezingen, of gewoon gemakzucht van hun om zich officieel op een nieuw adres te laten inschrijven, of de eigenaar van dat pand dat ze huren is te lui om daaraan mee te werken.

      • Soi zegt op

        Er is per adres maar één blauw tabien baan voorhanden en die is in het bezit van de eigenaar. Alle anderen op dat adres staan met naam en toenaam in dat boekje bijgeschreven. Een Thai die huurt heeft zelf idem geen blauw tabien baan. Ook slechts een bijschrijving van diens naam op betreffend adres.

        • RonnyLatYa zegt op

          Natuurlijk is er maar een tabien Baan per adres in omloop, maar die is daarom niet in het bezit van de eigenaar.

          Dat kan de eigenaar zijn als hij daar woont en op dat adres geregistreerd is, maar kan evengoed dat van een huurder zijn. Iemand met pakweg 5 eigendommen staat enkel in het tabien baan waar hij zich geregistreerd heeft, anders zou hij op 5 adressen wonen.

          Indien hij de andere verhuurt zal daar de naam van de huurders en zijn familie in komen voor zover ze zich daar officieel registreren natuurlijk.
          Die zal dan normaal een nieuwe tabien Baan bekomen van de gemeente en de adresverantwoordelijk van die familie komt als eerste te staan. Die blauwe tabien baan moet dan in het bezit van die adresverantwoordelijke zijn en blijven als dat de huurder is en niet van de eigenaar.

          • Soi zegt op

            Beste Ronny, iemand met 5 eigendommen kan niet op 5 adressen ingeschreven staan en dient één adres kenbaar te maken als zijn “principal residence”. Of hij er daadwerkelijk woont, hoeft ook niet eens sprake van te zijn.
            De overige 4 tabien baan blijven “empty”, en worden al dan niet gevuld met de namen van bewoners. Zie *. Dat kan een eventuele huurder zijn, of met die van de van partner van de eigenaar als die verkiest er te gaan wonen, kinderen, kennissen, andere familileden, ga zo maar door. Indien duidelijk dat een huurder voor zeer langere tijd zal blijven wonen kan deze worden aangeduid als de “housemaster”, ontvangt de bij het adres behorende “empty” housebook, (empty = de naam van de eigenaar is niet vermeld want koos een ander eigen hoofdadres) en is als “householder” verantwoordelijk voor inschrijving van gezinsleden en overigen. Fine: ThB 1000. Er wordt geen nieuw boekje uitgereikt door de gemeente.
            Zie: Civil Registration Act B.E. 2534 (1991) Chapter 5 House Registration Section 39

            Misschien dat je in de war bent met de zinsnede mijnerzijds: “Een Thai die niet zelf eigenaar is van grond en pand heeft geen blauw boekje,….” Daarmee heb ik niet gezegd dat een blauw boekje eigenaarschap inhoudt. Maar bij na koop/verkoop van een pand zal de tenaamstelling van de chanoot wijzigen en daaraan gekoppeld pas een nieuwe tabien baan aan de koper/nieuwe eigenaar worden uitgereikt.

            *Dan speelt ook nog dat veel Thai mensen hun adresbewegingen niet eens updaten, maar ingeschreven blijven/inschrijving verkiezen op het adres van geboorte resp hun ouderlijk huis. Zijn de ouders overleden, neemt een achterblijvend kind de taak van “householder” op zich. Pas als een Thai zelf koopt, ontvangt hij ook een “eigen” tabien baan. Misschien had ik het op deze manier moeten uitleggen.
            dopa.go.th
            https://multi.dopa.go.th › assets › news › uploads

      • Mark zegt op

        De tabian baan is een administratief document waarmee je kan aantonen waar je hoofdverblijfplaats is. Het is een document dat een eigenaar en/of verhuurder moet kunnen voorleggen om aan te tonen wie er in een pand huist. Dit is althans zo voor Thaise burgers met hun blauwe tabian baan.

        Niet Thai kunnen zich bij het lokale bestuur ook als inwoner laten registreren en ontvangen dan een gele tabiaan baan. Zij zijn zelf houder van het gele document, niet de eigenaar/verhuurder van het pand. Die getuigd enkel dat de niet Thaise burger in het pand huist.

        Dit alles in toepassing van het Thaise burgerlijk wetboek waarin regels m.b.t. het bevolkingsregister vastgelegd zijn. Dit deel van het Thaise burgerlijk wetboek is gestoeld op de Franse regelgeving terzake. In Frankrijk moet een eigenaar verhuurder ook kunnen aantonen wie er in het pand woont, via “le carnet de maison”.

        Het Thaise burgerlijk wetboek is initieel gestoeld (gekopieerd zou je oneerbiedig kunnen zeggen) op het Belgische, via de Belgische rechtswetenschapper en diplomaat Gustave Rolin-Jaequemyns, adviseur van koning Rama V (Chulalongkorn).

        Zo’n tabiaan baan, carnet de maison is het administratief document voor de betreffende burger. Het bestuur schrijft de burger, ongeacht of die Thais of niet-Thai is, in in het bevolkingsregister.

        In België en Nederland kennen wij enkel de inschrijving in het bevolkingsregister en ontvangen we geen separaat document dat aantoont waar onze hoofdverblijfplaats is. Dat wel op de chip van de ID-kaart, maar niet erop gedrukt vanwege privacy regelgeving.

        De registratie bij Immigration Police is een heel ander verhaal dat voortvloeit uit de immigratie regelgeving. Met een certificate of residence kan een vreemdeling zijn tijdelijk verblijfplaats aantonen.

        De werking/toepassingsmogelijkheden van de tabian baan en van het certificate of residence overlappen deels. Ze spruiten echter uit onderscheiden regelgevende kaders.

        De voorwaarden om een certificate of residence te krijgen verschillen wel eens van het ene tot het andere Immigratiekantoor. In het kantoor in mijn provincie kost het “500 bath please and no receipt sir”. In de meeste Immi-kantoren is het gratis, zoals het hoort.

        Voor een tabiaan aanvraag worden soms de gekste document gevraagd, ooit werd me daarvoor een gelegaliseerd kopie van mijn paspoort plus gelegaliseerd kopies van de geboortebewijzen, van mijn toen al overleden, ouders gevraagd. Ting tong 🙂

        In de gemeente waar ik nu woon vroeg het lokale bestuur, Amphur, enkel mijn EU-paspoort en de getuigenissen van mijn vrouw (eigenaar van het pand) en van de Phuja baan. Een Thaise roze ID-kaart kreeg ik bij de gele tabiaan baan.

      • Ferry zegt op

        Kan je nu als (Thaise) huurder wel of niet ingeschreven worden bij een nieuwe gemeente. Ik lees twee tegenstrijdige berichten. Als huurder wel een blauw boekje en als huurder geen blauw boekje.
        Wat is nu waar?

        • RonnyLatya zegt op

          Natuurlijk wel.
          Alleen doen de meeste het niet en blijven op hun oude adres staan.
          De eigenaar moet ook willen meewerken natuurlijk want die moet een bewijs leveren dat zij dat huren en er ingeschreven mogen worden.
          Het hoofd van de familie zal dan als householder/master geregistreerd worden en krijgt de blauwe tabien baan. Kan hij dan nutsvoorzieningen op zijn naam mee krijgen, of motor/auto mee kopen/registreren. Kan hij ook in die regio stemmen etc…

        • Martin zegt op

          Ja, iedere Thai kan zijn ID en inschrijving omzetten naar een nieuw adres, het eerste gebeurt minder vaak als het laatste. Thai zijn vaak niet ingeschreven op het adres waar ze feitelijk wonen.
          Zeker niet de ‘werk migranten’, Thai die op economische concentraties werken

          De Move Forward partij heeft aangegeven de huidige verkiezingsformule te willen omzetten van
          ‘adres op ID kaart’ naar overal waar je woont, met ID als verificatie. Een goede oplossing voor hen want de meeste jongeren werken buiten het dorp en veel gaan niet terug om te stemmen,

          Dat geeft dus aan dat er wel degelijk een Basis Registratie is bij de Amphur en dat de eenvoudigste manier om daar ingeschreven te worden de gele Tabien Baan is alsmede de roze ID

        • RonnyLatYa zegt op

          Laat ik nog aanvullen dat huren en inschrijven op een adres niet zoveel voorkomt, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

          Thai blijven liever op hun ouderlijk of ander familieadres staan omdat ze het een gedoe vinden om te veranderen. Ook om electorale redenen en dan vooral lokale verkiezingen. Ze kunnen daar dan blijven aan deelnemen en een lokaal iemand steunen en/of een pleziertje doen.

          Maar Thai zijn meestal ook geen huurders die meerdere jaren op een bepaald adres blijven wonen. Gebeurt nogal vaak dat ze verhuizen. Dat kan allerlei redenen hebben zoals o.a. ander werk, ergens goedkopere huur, maar ook het niet meer kunnen betalen van de huur, etc. kunnen allemaal redenen zijn dat ze er van de ene op de andere dag uittrekken.

          Daarom staan eigenaars er ook niet echt om te springen om iemand officieel op een van hun eigendommen ingeschreven te zien. Ze houden het daarom ook liever bij gewoon verhuren zonder officiële inschrijving. Maakt dan ook dat ze dan de controle over water en elec behouden en meer kunnen vragen aan hun huurders dan wat ze er zelf voor betalen.
          Misschien als het familie is dat ze daarin zich wat soepeler opstellen maar dan nog.

          Maakt ook dat wanneer er een familie zich inschrijft, het hoofd van die familie de functie van householder/master krijgt. Staat aangemerkt in de Tabien baan wie dat is en meestal de eerste naam in het Tabien Baan. Het is die persoon die dan officieel verantwoordelijk is voor dat adres, niet de eigenaar. Die huisholder/master beslist ook wie op dat adres wordt ingeschreven. Hij moet daar zijn toestemming voor geven. Ook wat andere administratie voor dat adres betreft. Is bijvoorbeeld ook de persoon die het TM30 moet opmaken wanneer een buitenlander bij die familie een tijd zou verblijven.

          Je begrijpt dat huiseigenaars dat allemaal niet graag zien gebeuren en dat ze eigenlijk hun zeggenschap over hun eigendom/adres wat moeten afgeven. Ze zullen het officieel inschrijven dan meestal ook tegenwerken en het bij gewoon enkel huren houden.

          In het doorsnee gezin is de eigenaar (houseowner) ook de householder/master omdat hij zelf met zijn familie op zijn eigendom gaat wonen, maar personen met meerdere eigendommen kunnen natuurlijk niet op alle adressen ingeschreven staan

  6. haki zegt op

    Omdat ik gedurende mijn komend half jaar verblijf bij mijn partner in haar appartement in Bangkok (Bang Khun Thian) ook het gele boekje wil bemachtigen, is mijn partner onlangs nog bij de amphur Bang Khun Thian langs gegaan om te vragen wat ik dan nodig zal hebben. Kopie van mijn paspoort, vertaling ervan en geratificeerd door de NL ambassade. Dan samen met mijn partner, ter plaatse formulier invullen. Vervolgens zal de amphur ons dan opbellen dat het gele boekje dan klaar ligt om opgehaald te worden.
    Alleen waarom mijn paspoort vertaald zou moeten worden (en geratificeerd), ontgaat me enigszins doch daar is al eens eerder hier over geschreven.

    • RonnyLatYa zegt op

      Vertalen van het paspoort is hoofzakelijk voor het officieel vertalen van je naam.
      Anders dan op het rijbewijs bijvoorbeeld, zal je in het gele tabien baan enkel alles in het Thai terugvinden, zowel je naam als het adres. Zo ook op het roze ID dat je er normaal wel bij zal krijgen.

    • Martin zegt op

      Een apartement wordt normaliter gehuurd van de eigenaar van het gebouw. Die werken niet altijd mee aan het verkrijgen van een geel boekje.
      Een condo kan in eigendom zijn en dan is de procedure simpel


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website