Thailand vraag: Notaris vooraf betalen?
Beste lezers,
Is het gebruikelijk dat een notaris in Thailand, voor zijn werkzaamheden voor de verkoop van een woning in Thailand op naam van een buitenlander, aan een makelaarskantoor vooraf voor zijn werkzaamheden betaald moet worden?
In Europa is het gebruikelijk dat alle bijkomende kosten van de notaris, makelaar, taxateur etc. met de uitbetaling van het verkoopbedrag door de notaris worden verrekend.
Het voorschieten van de kosten is voor de verkoper soms moeilijk of onmogelijk.
In afwachting van uw reactie.
Groet,
Jo
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Waarom heeft u een notaris/advocaat nodig? Een makelaars kantoor wordt er via de commissie voor betaald om de zaken bij landoffice te regelen. Tijdens de overschrijving van de chanoot worden de bedragen uitgewisseld. De verkoper zijn deel en de makelaar zijn deel. Let wel op als de chanoot terugkomt dat deze de juiste naam van de nieuwe eigenaar heeft aan de achterkant. Normaal worden de overschrijving kosten op het landoffice gezamenlijk gedragen 50/50.Vergeet tevens niet de elektriciteit leverancier te verwittigen en de tenaamstelling aan te passen. En bij een huis ook de leverancier van het water.
Beste Jo, in Thailand bestaat geen notaris in de zin zoals je dat beschrijft vanuit de Nederlandse situatie. Wel zijn er in Thailand advocatenkantoren die tevens een ‘notary’-aantekening bezitten. Maar deze kantoren doen helemaal niets aan het opmaken van een particuliere (ver)koopakte. De overdracht van een onroerend goed vindt plaats op het kantoor van de Landoffice in de plaatselijke Amphur. Een opgemaakte (ver)koopcontract wordt gecheckt, zo ook het te nog betalen bedrag in de vorm van een bank-cashiercheque, idem de identiteiten van beide partijen, en na de nodige handtekeningen en stempels en het betalen van belastingen (verkoper) en wat leges (koper) is de koop een feit en wordt de gewijzigde chanoot uitgereikt aan de nieuwe eigenaar. De ambtenaar van dienst treedt op als getuige.
Let wel 1: de chanoot betreft de grond onder en om het te verkopen huis. Maar jij hebt het enkel over de verkoop een woning. Zie verder.
Tenzij je dat zelf wilt komt er ook geen makelaar aan te pas. Er zijn wel wat makelaarskantoren maar er zijn nog veel meer mensen die aan- en verkoop bemiddelen. Meestal vrouwen. Van tevoren worden bemiddelingskosten afgesproken. Als je niet weet hoe de hazen lopen in Thailand betaal je forse bedragen. Het begrip ‘courtage’ is in Thailand niet in zwang. Verkoop van condo’s en woningen van (nieuwbouw)projecten loopt allemaal via eigen kantoren en administratief personeel. Vaak wordt ook “hypotheek”geregeld als een bank niet thuis geeft. Kortom: als particulier in Thailand kun je prima zelf je eigen woning aan- en verkopen.
Let wel 2: bij aankoop van grond heb je een Thaise echtgenote nodig.
Kom ik tot de beantwoording van jouw vraag: die buitenlander van je kan gemakkelijk zelf zijn woning verkopen. Met de aankoper spreekt hij een bedrag af. Ter zekerheidsstelling oftewel waarborg dat inderdaad tot aankoop wordt overgegaan wordt een percentage in cash betaald of ter plekke overgemaakt. Vervolgens ter Amphur de boel registreren. Maar als hij begeleiding wilt kan hij een ‘bemiddelaar’ inschakelen. Het kan zijn dat die zijn/haar “kosten” vooráf gedeclareerd wilt zien, maar dat is allemaal een kwestie van afspreken en in een voorlopig koopcontract te omschrijven. Zo ook de waarborgsom aan verkoper. Een makelaar hoeft niet betrokken te zijn en een notaris komt er helemaal niet aan te pas. Wat nog wel kan is het koopcontract/koopakte via een jurist/advocaat doen opmaken en vervolgens contract/akte bij de Amphur deponeren. Voorbedrukten contracten zijn in setjes te koop bij de boekhandel.
Tot slot: ga altijd eerst bij Amphur landoffice langs om informatie te vragen over de te doorlopen procedure.
In de eerste plaats: een NOTARIS, zoals wij in Belgie en Nederland kennen, is er niet in Thailand. Hier is dat een advocaat, of advocatenkantoor met notariele bevoegdheden.
En ja, het is gebruikelijk dat er vooraf betaald dient te worden. Doch dat is een kwestie van vooraf te maken afspraken. Meestal, en dat moet je zelf maar onderhandelen, wordt er een “PROVISIE” betaald, dus een voorschot. Hoe hoog dit is dat moet je maar zelf vragen. Het systeem ‘NO CURE NO PAY’ is niet gebruikelijk in Thailand. Ergens is het normaal dat een voorschot gevraagd wordt daar, diegene welke instaat voor de verkoop, ook kosten moet maken: publicatie, bezichtiging bezoeken…..