Beste lezers,
Ik heb enige ervaring met verhuurplatformen zoals Airbnb in Thailand, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mijn persoonlijke ervaring was helaas niet zo positief. Bij het verlaten van de condo die ik voor een maand had gehuurd, ontving ik een rekening voor gas en elektriciteit. Er was echter geen meteropname gedaan in mijn bijzijn, noch bij de start noch aan het einde van de huurperiode.
Het berekende verbruik leek onrealistisch hoog en daarom weigerde ik het volledige bedrag te betalen. Ik heb het gevoel dat deze vorm van oplichting op grote schaal wordt toegepast.
Het verhuurplatform, in dit geval Airbnb, koos duidelijk de kant van de host. Ze plaatsten de negatieve recensie van de host op mijn profiel, zodat toekomstige hosts hiermee rekening kunnen houden wanneer ze een eventuele nieuwe huuraanvraag van mij overwegen. Helaas zijn recensies over hosts niet raadpleegbaar.
Bij mijn huidige huur, ook via Airbnb, wordt een forfaitair en redelijk verbruik in rekening gebracht. Dit bedrag moet vooraf worden betaald, zodat er bij vertrek geen discussie kan ontstaan. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet,
Walter
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (239)
- Lezersvraag23 december 2024Heeft iemand ervaring met tijdelijke opschorting bij Dee Money en alternatieve manieren om geld over te maken?
- Lezersvraag23 december 2024Wanneer is de vakantie op de Klong Prao School in maart en april?
- Lezersvraag23 december 2024Hoe ervaar jij de nieuwe stoelen in de Premium Comfort Class van KLM?
Verbruik van gas, water en stroom moet je vooráf regelen, niet achteráf. Maak daar duidelijke afspraken over bv foto’s van de meterstanden voor en na plus de prijs per eenheid. Wij logeerden verleden jaar juli in Chiangmai een maand in een condo via Airbnb en alleen de unitprijs van stroom bleek het dubbele aan het normale tarief. Maar die prijs was ons medegedeeld. Je kunt niet alles hebben.
Beste Walter,
Ik begrijp niet goed wat je met dit bericht wil bereiken.
Dat je teveel aangerekend werd en dat je dit niet wil betalen, dat begrijp ik. Maar wat moeten wij daar nog op aanvullen? Overal worden toeristen een hak gezet, dat is nu eenmaal zo. De ervaringen van onze lezers zullen daar niets aan veranderen. Alleen nog meer geklaag.
Niet slim van jou Walter, dit had je kunnen voorkomen. je weet dat je moet betalen voor water , Electra en eind schoonmaak.
Wel eens gehoord van een smartphone waar je foto’s mee kunt maken ontvangen ???
Vraag in het vervolg om de foto’s van de meterstanden , vraag de tarieven op voordat je boekt en zo kun je het zelf bereken en in de gaten houden
Airbnb gaat niet over de rekening voor elektriciteit en water. Dat is tussen verhuurder en huurder. Soms tref een eerlijke en soms een oplichter.
Ik boek niet meer bij airbnb. Bij mijn laatste poging wilde bij 5 aangeboden appartementen de verhuurders óf niet verhuren óf trokken zich ineens terug óf namen helemaal geen contact op. Nu gelukkig een betrouwbaar verhuurkantoor gevonden.
Kees
Zoals je kan lezen in het laatste deel van mijn bericht, stelt Airbnb een soort blacklist van gasten op, op basis van eventuele negatieve recensies van vorige hosts. Wanneer jij je aanmeld als kandidaat huurder worden deze recensies zichtbaar voor de host op je profiel…
Snap ik, maar de onzekerheid van vele hosts die maar wat aan klungelen en je niet serieus nemen, veroorzaakt dat ik mij liever inlaat met een betrouwbaar kantoor dat ter plekke een vestiging heeft. Ik heb daar ook de meterstanden niet vooraf gecontroleerd en die rekening klopte perfect. En ook nog een goedkopere huur dan menig airbnb aanbod.
Bij ons werd ondanks een gedeeltelijke aanbetaling voor een bungalow op Ko Chang voor 4 weken, 3 weken voor die tijd de huur overeenkomst zonder reden opgezegd.
Wel hebben we het geld binnen 2 weken terug gehad, maar het was een domper.
Enige vastigheid heb je dus niet!
niet veel nieuws maar denk dat de lessen die we hieruit moeten trekken als volgt zijn:
– vraag na of “nuts” voorzieniningen all inclusief zijn
– zo niet vraag de kosten per eenheid op , stel formulier op met meterstanden
– maak ten alle tijden foto;s bij aankomst
– betaal een realistische borg en stel dit van te voren vast
– aandachtspunten zijn ook TV,Internet en schoonmaakkosten
Indien men niet akkoord wil gaan , niet daar boeken