Beste lezers,

Onze dochter uit Nederland wil, indien mogelijk, rond Kerstmis bij ons in Thailand op bezoek komen. Ze zal eerst deelnemen aan het Phuket Sandbox project en na 15 dagen doorreizen naar ons huis in Chiang Mai.

Ze weet dat ze onder andere een bewijsstuk moet overleggen dat ze voldoende verzekerd is voor medische kosten. Daarnaast de extra dekking van 100.000 dollar voor Covid-19.

Ze wil aan haar verzekeraar in Nederland vragen om een verklaring waarin de gedekte Covid-kosten expliciet en met bedragen genoemd zijn. We weten inmiddels dat hierover veel discussie bestaat.

Mijn vragen zijn:

  1. Wat is de meest actuele stand van zaken over deze verzekeringsverklaringen?
  2. Zijn er al verklaringen beschikbaar die voldoen en kan iemand ons een bruikbare tekst geven waar een verzekeringsfirma meegewerkt heeft aan een bruikbare verklaring?

Groet,

Jo

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

26 reacties op “Thailand vraag: Covid-19 verzekeringsverklaring voor een CoE”

  1. Founding_Father zegt op

    Hoi Jo,

    Hieronder zal ik proberen om per gestelde vraag, een zo volledig mogelijk antwoord te geven op basis van mijn kennis en eigen ervaringen.

    1. Nederlandse verzekeraars geven een verklaring af in het Engels waarin staat dat zij tot 100% van de kosten vergoeden op basis van de Nederlandse tarieven. Hierin worden geen exacte bedragen genoemd zoals de Thaise ambassade die graag wil zien. Wel kun je zelf een datum aangeven die de verzekeraar voor jou op de verklaring zet. Bijvoorbeeld: Ik ben van 1 september tot 1 februari in Thailand.

    2. Een Thaise verzekering wordt 100% goedgekeurd. Hierin worden de gevraagde bedragen namelijk wel specifiek benoemd.

    Mijn advies: Sluit voor de zekerheid een Thaise verzekering af (kan eventueel via Aa Insurance, zij hebben Nederlandse medewerkers). Zo’n verzekering kost voor een korte periode niet meer dan 200 euro en je weet op die manier zeker dat je de juiste papieren hebt.

    Mocht ik je ergens mee kunnen helpen, dan hoor ik het graag.

    • 1. Klopt niet, er zijn ook Nederlandse verzekeraars die de 100.000 dollar expliciet in een verklaring zetten: https://www.reisverzekeringblog.nl/covid-verzekering-voor-thailand/

      • haki zegt op

        Hier is enkel sprake van de verzekeringsmaatschappijen, die niet conform de zorgwet hun product aanbieden, dus veelal gebruikt als extra verzekering naast de wettelijke zorgverzekering. Dan kun je beter een polis via AA afsluiten die ook opname bij positief testen, doch zonder verschijnselen, mee verzekeren.

        • Ja, prima. Mij om het even.
          Voor wat zorgverzekeraars betreft, die zijn niet verplicht om een Covid-19 verzekeringsverklaring af te geven, zoals Thailand die eist. Een polis en de polisvoorwaarden zijn voldoende. Dat is wettelijk zo bepaald. Een vriend van mij is jurist en werkt voor een zorgverzekeraar ik heb deze kwestie met hem besproken en hij bevestigd dat. Als zorgverzekeraars het wel doen is dit vooral uit oogpunt van service, ze zijn er niet toe verplicht.

          • haki zegt op

            Het type verzekeraar kan jou hier wel om het even zijn, maar dan moet je dat hier niet verkondigen. Want dat type verzekeraar is juist cruciaal in dit geschil. En mij was het dus NIET om het even, want als ingezetene van NL ben ik wettelijk verplicht zo’n “wettelijke” zorgverzekering af te sluiten en wel voor het hele jaar! Kan niet even tussendoor de verzekering en premie opschorten, maar ben gedwongen om een tweede verzekering te nemen en dus, in mijn geval, € 200 extra uit geven. En je hoeft geen jurist te zijn om te weten dat zorgverzekeraars niet wettelijk noch contractueel verplicht zijn om een verklaring af te geven, maar er bestaat ook nog zoiets als coulance, en dat zal jouw verzekeringsvriend moeten kunnen beamen. Daarop heb ik ook mijn betoog gehouden bij het SKGZ, dat verzekeraars, gelet op het gedwongen karakter van een zorgverzekering, toch best de gewenste verklaring kunnen afgeven, temeer omdat dat geenszins de dekking van de zorgverzekering beinvloed!!!! Is hier geen sprake van een wettelijke verplichting, dan toch zeker een morele!! En daarnaast heb ik letterlijk alle tegenargumenten van mijn verzekeraar CZ op mijn betoog, kunnen parreren! Vreemd genoeg heeft CZ nergens gerept over het ontbreken van haar wettelijke of contractuele verplichting tot het afgeven van de gewenste verklaring.

      • ronald schutte zegt op

        klopt wel!
        1: Ned. zorgverzekeraars weigeren dat altijd, omdat het ze niet willen, het kartel van verzekeraars stelt zonder opgaaf van redenen behoudens de uitleg: “dat doen we gewoon niet, dat zijn onze regels” (hoewel het juridisch heel goed en eenvoudig kan)
        Het probleem is nu gebracht tot de ombudsman van verzekeraars (SKGZ) en die hebben het recentelijk doorgespeeld naar het scheidsgerecht. We moeten die uitslag nog afwachten.

        2: alleen enkele reisverzekeraars willen wel die 100.000 $ noemen !

        • Ja dat is allemaal bekend. Maar jij hebt het bij punt 1. nu opeens over zorgverzekeraars. En waar ik op reageer was het woord: verzekeraars. Dat maakt nogal een verschil.
          Overigens wie de discussie gevolgd heeft, er zijn wel enkele zorgverzekeraars die een verklaring hebben afgegeven die geaccepteerd is door de Thaise ambassade voor een CoE.

  2. Cornelis zegt op

    Bij de aanschaf van een ticket bij o.a. Emirates en Cathaypacific krijg je een gratis Covid verzekering.

    • Frank zegt op

      Volledig correct Cornelis. Bij een ticket van Emirates krijg je een verzekering van AIG met expliciet gedekte kosten voor Covid. Wel moet je via AIG deze “proof of insurance” aanvragen wat door hen spoedig afgegeven wordt. Deze AIG verzekering wordt tesamen met de Nederlandse zorgverzekering zonder problemen geaccepteerd bij de visum aanvraag in Den Haag. Juist deze week al mijn Visum en COE papierwinkel afgehandeld.

      • Eric zegt op

        Hallo Frank

        Hoe heb je dat geregeld? Eerst een ticket geboekt bij Emirate airlines en dan deze gratis verzekering aanvragen bij AIG ? Zijn er nog leeftijdsbeperkingen?

        • Frank zegt op

          Eric,
          Op de website van de Emirates staat aangegeven dat je ticket prijs inclusief de verzekering is.
          Er zijn geen leeftijdsbeperkingen. Na het vastleggen van de vlucht moet je AIG benaderen en zij verzorgen dan het verzekerings gedeelte. Hierin vastgelegd de periode van verzekering en de op naam stelling van de polis. In mijn geval naam van mijzelf en echtgenote.

          In de “proof of Insurance” de volgende tekst:
          Medical and other expenses
          (including for medical costs and evacuation incurred during your trip as a result of contracting COVID-19)

          1 Emergency Medical Expenses 410.000
          Emergency Medical Evacuation/Transportation expenses Included
          Emergency Dental Treatment included up to 310
          Repatriation of Mortal Remains/Funeral Expenses included up to 7.300
          2 Hospital Daily Cash Benefit
          Per 24 hours: 37 Nil Up to: 2.900
          3 Overseas Quarantine Allowance
          Per 24 hours: 120

          Emirates Travel Insurance policy : Polis voorwaarden AIG

          Medical and personal accident
          ✓ Emergency medical expenses and repatriation
          Sum insured: Up to £340,000 (including for medical
          costs and evacuation incurred during your trip as a
          result of contracting COVID-19). Hospital daily cash:
          £31 per 24 hrs up to £2,500
          ✓ Personal accident:
          Sum insured: up to £34,000
          ✓ Overseas Quarantine allowance: up to £100 a
          day for up to 14 consecutive days if you are
          unexpectedly placed into mandatory quarantine
          outside your country of residence, to cover
          reasonable and necessary expenses
          ✓ Trip cancellation, trip curtailment:
          Sum insured: up to £5,200 (includes cancellation if
          you or a relative are diagnosed with COVID-19 prior
          to your departure date, or you or a relative is a fulltime teacher, employee or student at a primary or
          secondary school who is required to complete an
          extended school year on or beyond your departure
          date)

      • Cornelis zegt op

        Frank, een vraagje: omvat de verklaring van AIG ook de door de Ambassade geëiste clausule dat e.e.a. ook geldt wanneer Thailand als een risico land wordt aangemerkt (zoals dat nu het geval is)?
        Noemt de verklaring alleen Covid, of ook de totale dekkin die tot 500.000 USD loopt?

    • Cornelis zegt op

      Naamgenoot: er zit wel een wezenlijk verschil tussen de Emirates en de Cathay Pacific verzekering. Die laatste geldt namelijk maar voor 30 dagen, ongeacht de lengte van je trip, terwijl die verzekering van Emirates geldt voor de totale periode tussen de geboekte heen- en terugreis.

      • Cornelis zegt op

        En nog een belangrijk verschil: de Cathay verzekering – die bij AXA wordt afgesloten – dekt uitsluitend Covid, de Emirates verzekering ook andere noodzakelijke medische kosten(tot 500.000 USD).

      • herman buts zegt op

        ook Emirates dekt maximaal 3 maanden , ik heb ervoor gekozen om mij te verzekeren bij AXA Thailand en daar kan je je verzkeringsperiode kiezen , ik betaal iets meer dan 14.800 bht voor 6 maanden en zij dekken ook niet covid geraleteerde hospitalisaties.

        • Cornelis zegt op

          ……maar ik lees op de website van Emirates toch het volgende:
          ‘Uw dekking geldt tot het einde van uw retourreis (of tot maximaal 365 dagen na uw vertrekdatum van uw originele vertrekland, welke het eerst valt).’

      • Cornelis2 zegt op

        Klopt naamgenoot (ik heb maar een 2 bij mijn naam gezet). Ik ging ervan uit (aanname) dat de dochter van Jo maximaal een maand in Thailand zal verblijven. Maar ik dacht meld beide maatschappijen maar.

  3. Eddy zegt op

    Hallo Jo,

    Ik ben ook van plan om straks de Phuket route te nemen. Ik heb het e.e.a. bestudeerd en wil je mijn bevindingen hier met je delen:

    1) ten eerste, lees eerst de phuket sandbox eisen op de website van de Thaise ambassade

    https://hague.thaiembassy.org/th/content/phuket-sandbox.

    Hier lees je bijv. dat er recent extra eisen zijn gesteld tav de verzekering, waar een NL [reis- of aanvullende] verzekering niet aan kan voldoen

    “The insurance must mention clearly that travelling to a risk area (travel advice colour code: orange or red as indicated by the Dutch government) does not affect the scope and level of COVID-19 coverage.”

    Een verzekering uitgegeven door een Thaise firma heeft hier geen last van, omdat die valt onder een ander regime.

    2) Je kunt extra NL of EU verzekeringen vinden, die voldoen aan de 100,000 USD covid dekking. Volgens mij geeft een [basis]zorgverzekeraar in NL deze expliciete vermelding niet.

    Als je dochter geen Non Immigrant O visum aanvraagt, hoeft haar verzekering niet te voldoen aan de dekking van 400.000 baht inpatient en 40.000 baht outpatient.

    Echter,geen enkele NL of EU verzekeringen dekt deze situatie: stel je wordt in Thailand [vals] positief getest op COVID. Dan ben je verplicht om in een [veld]hospitaal 14 dagen quarantaine te houden. Een NL/EU verzekering dekt dit niet, omdat er geen sprake is van een medische noodzaak. In NL is namelijk thuisisolatie ook goed genoeg.

    In dit overzicht kun je zien welke firma’s zo’n dekking [ ‘cover when asymptomatic’ ] bieden.

    https://www.aainsure.net/Travel%20Covid%20100.000%20USD.pdf

    Op deze lijst staat ook welke verzekering je gratis kan annuleren, in geval je dochter een COE geweigerd wordt.

    3) tenslotte de Thaise ambassade zal kijken naar de duur van de ticket en maximale duur van de visum.

    Op grond hiervan moet je de duur van de verzekering ook bepalen. Bijv. je retourticket is over 5 weken na aankomst, terwijl een STV visum 90 dagen geldig is. Dus de verzekering moet minstens 3 maanden geldig zijn.

    Succes met het vinden van de juiste verzekering.

  4. haki zegt op

    Jo, zoals wel bekend heb ik het geschil met de Nederlandse zorgverzekeraars voorgelegd aan het SKGZ. Deze komen pas eind dit jaar met hun conclusie. Dus ook ik zal hier weinig aan hebben en heb inmiddels polis bij AA in Thailand afgesloten. Dit na afweging van diverse mogelijkheden.

    Volgens mij heeft dat voordeel van dekking van asymptomatische klachten (dus postief getest maar geen ziekteverschijnselen) en is om en nabij gelijk in kosten Nederlandse reispolis bij Oom etc. Enkel de polis van Allianz zou dan weer goedkoper zijn. Polissen via Emirates dekken de gehele verblijfsperiode (periode tussen heen – en retourvlucht), maar Emirates is niet de goedkoopste met haar tickets. En bovendien vlieg je ook niet rechtstreeks, maar altijd met overstap.

    • haki zegt op

      Ik moet hier nog even de aantekening bij maken dat ik in mijn vorig commentaar even over het hoofd heb gezien dat hier ook sprake is van de Phuket Sandbox. Ik ging uit van mijn situatie en zal op Bangkok vliegen, dat vanaf Schiphol of Brussel rechtstreeks te bereiken is, in tegenstelling tot Phuket. Daar ben je van hieruit wel gedwongen tot een overstap.

    • Cornelis2 zegt op

      Misschien zit ik ernaast, maar vanuit NL kan je toch zowiezo niet rechtstreeks op Phuket vliegen?

  5. Laksi zegt op

    Beste Jo,

    Ik zou nog even wachten, er komen nieuwe regels per 1 oktober, deze worden later gepubliceerd.

  6. Hans van Mourik zegt op

    Terug komen op de Emiratis.
    Het lijkt mijn sterk, als ik logisch nadenkt, dat de Emiratis een v.erzekering gratis verstrekt, voor een covid verzekering, voor 1 jaar.
    Een goede kennis van mij, is begin. juli hier gekomen, is 74 jaar, heeft een covid verzekering, bij AXA kosten 45000 Bath.
    Hij heeft een re-entry visum, moeste voor 1 jaar een verzekering van de Thais Ambassade.
    Heb zelf verschillende keren per email gehad, met AA. Insurrance , de goedkoopste is 35000 bath.
    Dat is toch natte vingers werk, 1000 euro, daarom geloof ik er niet in dat Emiratis het cadeau geeft.
    Kan mis zijn.
    Hans van Mourik

    • Tejo zegt op

      Hoi Mensen,
      Is er een bovengrens wat betreft leeftijd? Ben nu 76 en kom al zo’n 20 jaar in Thailand. Eerste keer 1968 Laatste 10 jaar minimaal 6 mnd per jaar maar niet meer geweest sinds april 2020. Mis mijn tripjes enorm!

  7. BuurmanRuud zegt op

    Ik heb een tijdelijke verzekering bij het Nederlandse OOM verzekeringen afgesloten. Ze geven gewoon een verklaring in het Engels met het gevraagde bedrag. Ik betaalde ongeveer 70 euro voor zes weken.

  8. Hans van Mourik zegt op

    Bij AXA is tot 75 jaar, heb het zelf uitgeprobeerd.
    Maar dan voor 1 jaar, je kan verschillende maanden uit proberen, en weet dan ook wat het kost.
    Hans van Mourik


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website