Beste lezers,
Mag ik tijdens mijn verblijf in Thailand als Farang gebruik maken van de scooter van mijn Thaise vriendin? Hoe zit het dan met de verzekering en zo?
Met vriendelijke groet,
Willem
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen15 november 2024Regering overweegt uitbreiding financiële steun: ouderen krijgen ook 10.000 baht
- Thailand algemeen15 november 2024Emirates uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld
- Thailand algemeen15 november 2024Thailand verwelkomt 28 miljoen buitenlandse toeristen in eerste tien maanden van 2024
- Huizen kijken15 november 2024Huizen kijken in Thailand (slot)
Ik zou zeggen als je een motorrijbewijs hebt en een internationaal rijbewijs en een reisverzekering…. Dan voldoe je voor de vakantie aan de eisen.
Op een reisverzekering zijn motorvoertuigen nooit meeverzekerd op geen enkele polis.
Ja hoor je mag best gebruik maken van de scooter van je vriendin, maar je bent niet verzekerd, dus een bekeuring is het minste dat je kan krijgen.
Heb je een aanrijding wel of niet door jouw schuld dan ben je de L L en kan je je portemonnee trekken.
Ga lekker achterop zitten bij je vriendin dan heb je geen tramalant,.
Als ze Mister Farang zien achterop de brommer zul je toch de klos zijn.
Iedereen weet dat je centen hebt, en veel meer dan de gemiddelde Thai.
Dus bij een ongeval, ook al ben je in je recht, zul jij je portefeuille moeten trekken.
Maar het zijn niet alleen de farang die moeten bloeden, ook de Thaise medeburger bloedt.
Een tijd geleden reed een brommer voor de auto van mijn vriendin, hij had geen voorrang gegeven.
Serieus ongeval met opname in ziekenhuis voor de bestuurder en brommer total loss.
Na tussenkomst van de politie is haar gevraagd een bepaalde som (ik dacht ca.7 000 baht) aan de familie van de driver te betalen, met zelfde argument dat mijn vriendin centen had.
U bent gewaarschuwd.
Als je een rijbewijs hebt voor motoren mag dat
bij de ANWB een internatonaal rijbewijs halen en geen probleem.
Rijden mag.
Verzekerd is de motosai.
Jij NIET
Reisverzekering polis nakijken meestal motorfiets uitgezonderd
Je mag dus niet met een nederlands scooterbewijs op een thaise scooter.
Geen motorrijbewijs. Snel er 1 halen in Thailand.
Als je een nederlands rijbewijs hebt en je kunt scooter rijden kleine moeite
Reisverzekering polis nakijken meestal motorfiets uitgezonderd
Niet meestal maar altijd!
Je Nederlandse basiszorgverzekering dekt eventuele medische kosten gewoon in geval van een ongeval. Mits je een motorrijbewijs hebt. Dit heb ik enkele jaren geleden nagevraagd bij mijn verzekeraar (Anderzorg).
Je hebt voor eventuele controle door politie ook een internationaal rijbewijs nodig maar mijn persoonlijke ervaring in Buriram/Surin is dat de politie het NL rijbewijs ook gewoon accepteerd.
Schade aan de scooter en tegenpartij wordt gedekt door de verplichte WA verzekering (schade derden) en optionele all risk verzekering (eigen schade). Dit staat los van de bestuurder.
Vorige week heb ik in Thailand het motorrijbewijs examen met succes gedaan. Dit kun je doen, zodra je een verblijfsvergunning hebt verkregen, bijv. op basis van het Non-immigrant-O visum. Dan moet je je opnieuw melden bij Immigratie, dan bij een driver’s school inschrijven, en vervolgens aldaar oefenen (theorie en praktijk), duurt twee volle werkdagen, inclusief het examen afleggen. Tenslotte kun je het rijbewijs bij de driver’s school in de week erna afhalen. En het kost ook allemaal geld, bij elk loket dien je de portemonnaie te trekken.
Conclusie: voor de kort verblijvende toerist in Thailand is deze officiële route geen optie, het kost teveel tijd en geld. Voor de farang die langdurig in Thailand verblijft, is dit wel een verstandige actie. De meesten hebben dit dan ook gedaan.
Wellicht kan het ook lukken via andere, officieuze kanalen, maar daar heb ik geen zicht op.
Dat mag onder de volgende voorwaarden:
1) Je vriendin moet het goed vinden 🙂
2) De meeste scooter hebben zoveel cc dat eigenlijk op een motor rijdt, dus je moet een motor rijbewijs hebben
3) Je hebt een internationaal rijbewijs nodig (bij de ANWB te verkrijgen (denk aan een foto meenemen)
Als je niet aan de voorwaarden voldoet, ben je niet verzekerd. De meeste toeristen rijden vaan onverzkered rond omdat ze geen motorrijbewijs enz…hebben…
Heb je een Thais rijbewijs? Nee, dan mag het eigenlijk niet.
Als je vriendin in een dorp woont dan maakt het al helemaal niet uit, want daar rijd je al op je 8ste een scooter zonder helm en in Bangkok geef je de politie 500 baht. Als je een ongeluk veroorzaakt dan heb je een probleem, simpel.
een Internationaal motorrijbewijs is ook ok, je moet de eerste 3 maanden geen Thais rijbewijs hebben…
Beste Willem,
Ik mag aannemen dat je ‘n motorrijbewijs hebt. Daarbij koop je bij ANWB ‘n internationaal rijbewijs of je haalt in Thailand je motorrijbewijs.
Bovendien is het oppassen geblazen in ‘t Thai Traffic !!
Welcom to Thailand
In elke toeristische stad vind je op elke hoek van de straat bedrijfjes die motorfietsen verhuren aan de toeristen.
Ik kan me niet voorstellen dat al die toeristen niet in regel zouden zijn met één of andere verzekering. Erger nog, als ik bepaalde reacties hierboven lees zouden al die bestuurders een groot probleem hebben bij het veroorzaken van een ongeval omdat ze niet over een geldig rijbewijs beschikken… Waar is hier de (on)logica?
Geen juiste informatie!
De in Thailand verplichte verzekering is een erg uitgeklede variant van wat wij in Nederland als WA verzekering kennen. In Thailand is alleen de lichamelijke schade aan de op- en inzittenden van de tegenpartij verzekert.
Mocht je zelf lichamelijk verwond raken zal je NL ziektekosten verzekering wel de noodhulp betalen. Echter de kosten voor eventuele herstel operaties of fysiotherapie zijn meestal niet gedekt als je geen geldig rijbewijs had op het moment van het ongeval.
Ook repatriëring van je lichaam is (dood of levend) naar NL is dan meestal niet claimbaar.
Zoals al eerder gezegd, neem contact op met je verzekeraar. Rijdt heel voorzichtig, want zowel jij als de tegenpartij zijn vrijwel altijd onderverzekerd…..
Arjen.
Hallo Arjen,
Het is NIET waar wat je beweert over de reisverzekering.
Die keert uit bij letsel, waardoor dat letsel is ontstaan is niet relevant.
Ik heb een ongeluk gehad in India ( o.a. gebroken heup) en de verzekering (OHRA) stuurde een verpleger uit NL om mij te verzorgen en begeleiden en regelde de repatriering op soort van brancard naar NL.
Ik had 12 stoelen nodig in het vliegtuig en alles werd betaald.
Dat is (zoals ik schreef) afhankelijk van je verzekering. Er zijn er ook genoeg die niets betalen als je iets illegaals deed. En motorrijden zonder geldig motorrijbewijs is illegaal…..
En zo zijn er ook ziektekosten verzekeringen die vervolg behandelingen (dus alles wat buiten het spoedeisende valt) NIET vergoeden als je niet aan de wettelijke eisen voldeed. Ze zijn wettelijk verplicht het spoedeisende deel te betalen.
Jij hebt dus blijkbaar, of niets illegaals gedaan, of een hele coulante verzekeraar.
Vorige week heb ik in Thailand het motorrijbewijs examen met succes gedaan. Dit kun je doen, zodra je een verblijfsvergunning hebt verkregen, bijv. op basis van het Non-immigrant-O visum. Dan moet je je opnieuw melden bij Immigratie, dan bij een driver’s school inschrijven, en vervolgens aldaar oefenen (theorie en praktijk), duurt twee volle werkdagen, inclusief het examen afleggen. Tenslotte kun je het rijbewijs bij de driver’s school in de week erna afhalen. En het kost ook allemaal geld, bij elk loket dien je de portemonnaie te trekken.
Conclusie: voor de kort verblijvende toerist in Thailand is deze officiële route geen optie, het kost teveel tijd en geld. Voor de farang die langdurig in Thailand verblijft, is dit wel een verstandige actie. De meesten hebben dit dan ook gedaan.
Wellicht kan het ook lukken via andere, officieuze kanalen, maar daar heb ik geen zicht op.
Je mag als je een geldig ned.motor rijbewijs hebt en je int. Rijbewijs maximaal 3 maanden rijden. Dus als je langer blijft dan moet je een Thais rijbewijs hebben. Als je een dag een borderrun doet begint de teller weer op nul. In Nederland mogen de Thais ook een bepaalde tijd rijden!!! Dus iedereen die hier aan voldoet is verzekerd voor dat wat de polis aangeeft ..
Tot nog toe (17 juni 21:28u) zijn de meeste reacties niet volledig juist, Willem. Ik zal proberen een zo volledig mogelijk antwoord te geven, maar beperk me tot de situatie voor Nederlandse inwoners.
De scooter van jouw vriendin is hoogstwaarschijnlijk meer dan 50cc – In TH is bijna geen fiets met hulpmotor (<50cc) te vinden – en valt daardoor in de categorie motorfiets. Je moet daarvoor een rijbewijs A hebben. Om in Thailand gedurende maximaal 90 dagen ononderbroken verblijf zo’n scooter te mogen besturen moet je bij de ANWB een internationaal rijbewijs kopen dat 1 jaar geldig is. Na 90 dagen ononderbroken verblijf mag je in TH alleen met een Thais rijbewijs rijden.
Om een Thais rijbewijs te kunnen krijgen moet je o.a. een officiële adresbevestiging overleggen. (Bv. een certificate of residency van het immigratiebureau in ‘jouw’ provincie.) Een cursus volgen bij een rijschool is niet vereist.
In TH moeten motorvoertuigen verplicht verzekerd zijn met minstens Compulsory Third Party Liability (CTPL). Deze verzekering staat geregistreerd op het kenteken en vergoed alleen lichamelijk letsel van de tegenpartij. Materiële schade wordt niet vergoed. De maximaal uit te keren bedragen zijn voor onze begrippen belachelijk laag. Zie bijvoorbeeld: https://www.bolttech.co.th/en/motorcycle-insurance/ctpl-insurance/
Deze verzekering wordt meestal betaald tegelijk met de wegenbelasting na de technische keuring (voor motoren na 5 jaar, voor (vracht)auto’s na 7 jaar) bij het Department of Land Transport.
Het is niet ondenkbaar dat de scooter van jouw vriendin niet verzekerd is en er geen wegenbelasting betaald is. Ik heb de indruk dat dat nogal vaak voorkomt en dat daar nauwelijks op gecontroleerd wordt.
Zoals Peter (voorheen Khun) al meldde is er geen enkele Nederlandse reisverzekering die de met een motorvoertuig veroorzaakte lichamelijke en materiële schade aan derden vergoed (zie Risico #3 en Risico #5 op . Het is niet duidelijk of jouw Nederlandse zorgkostenverzekering jouw zorgkosten (naar Nederlandse norm) vergoed na een ongeluk waarbij jij gewond raakte als je geen geldig rijbewijs bezit (zie Risico #4 op . Als je wél in het bezit bent van een geldig rijbewijs en je medische kosten apart hebt meeverzekerd vergoed de reisverzekering jouw zorgkosten boven de Nederlandse norm.
Tot zover de regels.
In Thailand wordt massaal de hand gelicht met die regels, want je ziet legio mensen rijden zonder helm, rijbewijs, CTPL-verzekering op wrakke motoren zonder nummerplaat en zonder wegenbelastingcertificaat.
Lang leve de lol, op naar het volgende leven. Van zo’n 20000 verkeersdoden per jaar in TH is meer dan 80% motorrijders (https://www.nationthailand.com/in-focus/30404778).