Beste redactie,
Ik heb een lezersvraag en zou deze graag geplaatst zien:
Een vriend van mij woont sinds enkele jaren in Thailand. Hij wil nu een Thaise bankrekening openen en daar een deel van zijn geld op overboeken. Deze kan hij dan gebruiken voor zijn aankopen in Thailand en hij hoeft niet elke keer te wisselen, wisselkosten te betalen etc.
Nu is mij bekend dat er in Nederland een zgn. garantiesysteem bestaat. Gaat de bank failliet dan dekt de staat je saldo tot 100.000 euro. Bestaat er ook zo een soort regeling in Thailand? Dus als de Thaise bank failliet gaat dat dan (een deel) van je saldo gegarandeerd is?
Zijn er banken die als betrouwbaarder bekend staan als andere banken? Wie kan hier iets verstandigs over zeggen?
Alvast mijn dank.
Stefan
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Zeer interessante vraag. Ben ook benieuwd. Staatsgarantie? Betrouwbaarste bank?
Volgens mij bestaat een dergelijk systeem in thailand. De garantie was zelfs 100 miljoen bath tot 1 januari 2012 momenteel is dat sterk gereduceerd, het excate bedrag weet ik niet,
maar is 4 of 6 miljoen bij de bangkok bank en naar ik aanneem ook bij andere banken.
Beste Stefan
Ja jouw vraag een antwoord, Er is een Bank Garantie van de Thaise staat dus een gegarandeerd bedrag van 1 Miljoen Bht ( 1000.000,= bht ) per ik dacht 10-08-2012, het bedrag was zelfs eens voor 10-08-2011 50.000.000,= bht, maar daar hebben ze een stokje voor gestoken, en toen is het verlaagt naar 1.000.000,=
http://en.wikipedia.org/wiki/Deposit_insurance. hier kan je het nog rustig na lezen succes.
Het zou per 11 augustus 2012 1 miljoen worden maar dit is uitgesteld en blijft voorlopig 50 miljoen per rekening.
Zie : http://www.bangkokpost.com/business/economics/298272/protection-will-remain-at-b50m
Beste Koos,
Ik heb het ook in jouw Bangkok Post gelezen alleen let op !! die is van voor het akkoord n.l.16 juni 2012 !! Het akkoord is op 10 augustus 2012 afgesloten voor 1.000.000,= per deposit houder.
Echte garanties voor banken zijn er niet in Thailand. Dat geldt wel voor één bank de Gouvernements Bank. Dat vernam ik van de 3 grootste Nederlandse banken.
Ik heb een tijd ( ongeveer 1-2 jaar) terug in de Bangkok Post gelezen dat Thailand wel degelijk een garantie system kent voor particulieren die hun geld hebben bij commerciele banken. Het verbaasde me toen ook dat de garantie limiet vrij hoog was. Ook was men van plan over enkele jaren het garantie bedrag te verminderen. Zeker geleerd van de problemen in het buitenland. Helaas heb ik het artikel niet uitgeknipt en kan me daarom ook geen details herinneren.
Zon garantie systeem is naturrlijk mooi, maar dan moet natuurlijk niet het hele land omvallen zoals in IJsland gebeurde een paar jaar geleden want dan heb je aan het garantie systeem ook niet zoveel meer.
Garantiesysteem of niet…. vertrouw er niet op.
Thailand is geen Europa (Nederland) en als de rekening op naam van een kennelijke buitenlander staat is er geen enkele reden te veronderstellen om ergens zeker van te zijn.
Thailand is Thailand…Ik hoef alleen maar even te wijzen naar de Overheid. Die is er al niet voor de gewone burger.
Het beste lijkt me een bank die een relatie heeft met het Leger. TMB. Maar echte garanties zijn er niet. Reken op niets.
En dan zou het ook nog zo kunnen zijn dat het garantie systeem alleen voor rekening houders geldt met een Thaise nationaliteit en dus alle ferang gewoon naast het potje pissen. Zoals we alle weten heeft ferang in Thailand vrijwel geen rechten maar wel plichten.
Ik heb nog niet iets gelezen over de banken zelf.
Kan iemand wat meer zeggen over de aanwezige banken ?
Bijv.de betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid, mogelijkheid tot internetbankieren etc.
Moet binnenkort ook zelf een thais bankrekening hebben, maar zou nu geen idee hebben wat een goede bank zou zijn.
Ben bij de SCB bank. Ben ongeveer 30 minuten binnen geweest en kwam terug buiten met een rekening nummer, een bankkaart en internet bankieren. Tot nu toe goede dienstverlening en geen problemen.
Alvorens een bankrekening bij een Thaise bank te openen, heb ik veel informatie verzameld. Uiteindelijk koos ik voor Krungsri Bank. Ze lijkt me bonafide ook door overwegende belangen in haar aandelenkapitaal door een grote Japanse bank en Bank of Malaysia. Als ik alles mag geloven, voldoet Krungsri aan de Basel-II voorwaarden qua liquiditeit en solvabiliteit. Maar ja, zoals eerder op Thailandblog is gezegd: Thailand blijft Thailand. Risico’s spreiden is van belang. Ik heb bij Krungsri meer dan voldoende geld gestald voor mijn 50-plus visum en het aardige is ook dat je 2,5 procent rente of meer krijgt bijgeschreven per maand. De service bij het bijkantoor van Krugsri in Jomtien en op het hoofdkantoor op Pattaya Tai is uitstekend. Maar … kies zelf en maak eigen afwegingen.
Momenteel is garantie nog 50 miljoen THB. Dit bedrag wordt de komende jaren stapsgewijs verlaagd. Dus wel in de gaten houden en indien noodzakelijk, dan het totaalvermogen over diverse banken verdelen (let op: mag geen famile van elkaar zijn, zoals in NL bij ABNAMRO en Moneyou), waardoor je voor de diverse rekeningen onder de garantieregeling blijft vallen.
Vandaag bevestiging ontvangen van de Bangkok Bank; zie hieronder:
We appreciate your interest in our banking services.
Thai baht deposits at Bangkok Bank are protected under the Deposit Protection Agency Act – up to a maximum of 50 million baht until 10 August 2015. Click link below to find out more about the Deposit Protection Agency Act
http://www.dpa.or.th/more_news.php?cid=42&filename=index___EN
Should you require any further assistance, please do not hesitate to contact us. You can also contact our phone banking center at +66-2645-5555 (from the overseas) or 1333 (from within Thailand), a 24/7 service to acquire more information. Thank you.