Lezersvraag: Is er in Thailand een corruptie meldpunt?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
10 mei 2015

Beste lezers,

Een maand geleden was er een bericht waarin de mogelijkheid stond tot het indienen van klachten over service bij consumentenzaken.

Nu de nieuwe regering zegt ernst te maken met corruptie bestrijding vroeg ik me af of er een soortgelijke mogelijkheid, website of emailadres bestaat voor melding van corruptie en steekpenningen die bij de overheid plaatsvinden.

Ook hier is een lange weg te gaan, maar we kunnen ons kleine steentje bijdragen, maar dan moeten we wel weten waar.

Met vriendelijke groet,

Klaasjes123

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

10 reacties op “Lezersvraag: Is er in Thailand een corruptie meldpunt?”

  1. FredJanssen zegt op

    Vechten tegen de bierkaai. Klagen bij bv. een ambtenaar die voor het mogen hebben van zijn baan moest betalen. Bezint eer gij begint !!!! Hoe triest het ook is leer er mee te leven. Het is vroeg genoeg als de Thai dit in eerste instantie zelf oplost. Wij zijn slechts gasten immers.

  2. Hans Bos zegt op

    Mijn Britse buurman in Hua Hin dacht dat hij 800.000 baht op zijn rekening had staan, voldoende voor zijn extension of stay, gebaseerd op retirement. Toen hij bij de bank de benodigde verklaring haalde en het bankboek liet updaten, bleek dat hij 38 baht te weinig bezat, dus maar 799.962 baht. Mijn buurman wist dat hij fout zat en vroeg de ambtenaar in kwestie hoe dit probleem op te lossen. De man van immigratie vloekte en ketterde hem in het openbaar luidkeels uit. Hij moest maar terug gaan naar Engeland etc.
    De volgende dag kwam hij terug voor de uitslag: een boete van 12.000 baht. Uiteraard zonder bonnetje.

    Premier Prayuth blaast wel hoog van de toren dat hij de corruptie bestrijdt, maar deze openlijke geldklopperij kan hij, zelfs in Hua Hin, niet indammen, met alle negatieve gevolgen voor staat en toerisme van dien.

    • Marc Breugelmans zegt op

      Die man op de immigratie is werkelijk degoutant , voor alles vloekt en doet die , die zit er werkelijk niet op zen plaats !
      Ik heb hem vriendelijk gezegd dat ik vriendelijk voor hem ben , en hij dat beter ook voor mij zou zijn , hij heeft hierop niet gereageerd. Toch wil ik hem niet helemaal afbreken , die mensen werken onder een grote stress , als je ziet hoeveel mensen er staan te wachten voor hun visum !

  3. Renévan zegt op

    The National Council for Peace and Order (NCPO) has launched a 24-hour “1111 Contact Centre” which offers four channels for the general public to send in their complaints, tip-offs, suggestions and critiques.

    Screen capture of the NCPO’s “1111 Contact Centre” website

    The four channels are – http://www.1111.go.th, Hotline Call Centre 1111 (extension 2), PO Box 1111 (stamps not needed) and contact in person at NCPO’s Contact Centre at Gate 4 of Government House.

    U kan ook rechtstreeks een email sturen naar de NCPO, [email protected]
    U krijgt dan netjes een ontvangst bevestiging vestiging, of er iets mee gedaan wordt is maar net de vraag. Maar niets doen is voor mij geen optie, dus ik mail wel.

    • Nico zegt op

      Het beste is een mail naar [email protected]

      Je krijgt een bevestiging en de “zaak” komt bij het Gouvernements Complex aan de Chiang Watthana Road in Las-Si, Bangkok binnen. Volgens mijn buurman worden de “meeste” zaken wel degelijk behandeld.
      De klachten worden geregistreerd en doorgestuurd naar de gouverneur van het betreffende distrikt. Deze moet ook een respons geven. Er zijn al veel gouverneurs vervangen, waarschijnlijk door deze zaken.

      Groetjes Nico
      Lak-Si (Bangkok)

    • klaasje123 zegt op

      Beste Rene,

      Ben ik helemaal met je eens. De gestage druppel holt de steen uit, hoop ik.

  4. Hendrik Keestra zegt op

    De naam ‘National-Council-for-Peace-and-Order’, lijkt me eerder een vanuit de regering georganiseerd opsporings-bureau waar verraders terechtkunnen om personen aan te geven die -zogenaamd- tegen de regering zouden zijn, dan dat het een meldpunt corruptie is.

    Waarom bestaat er in Thailand eigenlijk niet zoiets als een consumentenbond of een tv programma zoals Radar of Kassa dat problemen die consumenten zélf tegenkomen aanvecht en aan de orde stelt…!?

    De bevolking, bewoners van een land in dit geval Thailand, kunnen dat toch zelf organiseren..?

    Waarom zo afhankelijk van een overheid die niet in alle gevallen (net zoals in Nederland!) te vertrouwen is…

    • DKTH zegt op

      @ Hendrik, er is wel degelijk een ombudsman in Thailand (Bangkok): http://www.ombudsman.go.th. Mijn (thaise) echtgenote heeft daar 5 maanden geleden nog met succes gebruik van gemaakt ivm geldelijk meningsverschil met Pruksa (woningbouw corporatie).

    • Renévan zegt op

      Het NCPO is wel degelijk het aanspreekpunt voor o.a. corruptie zaken. Als u het nieuws had gevolgd had u dat kunnen weten. In bovenstaande commentaren kunt u lezen waar u uw klacht (en) kan deponeren. Er is in Thailand wel degelijk een consumentenbond, kijk u maar even op de volgende website.
      http://www.ocpb.go.th/main.php?filename=index
      Hier kunt u terecht met klachten over consumenten zaken.
      Het moet me even van het hart dat ik me er iedere keer weer over verbaas hoe wienig de meeste buitenlanders die hier wonen weten over de Thaise gang van zaken.
      Oh ja ik heb net van de Thaise belastingdienst de belasting (ruim 11000 thb) die was ingehouden over de rente ontvangen op een deposito terug ontvangen. Even zoeken op het internet over wat je wil weten en je vindt een zee aan informatie.

  5. Khun Hallie zegt op

    Beste Hendrik Keestra,

    Er bestaat welzeker een “Consumer Protection ” instituut.
    Het tefoonnummer is : 0879580465.
    Dit nummer is misschien in de loop der tijd gewijzigd.

    Zie ook : http://www.thailawforum.com/database1/ConsumerProtecting-law.html


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website