Thai Airways Tarief Brussel – Bangkok?
Beste lezers,
Toegegeven ik ben pro Thai Airways (ieder zijn ding) en weet dus niet hoe het zit met de andere luchtvaartmaatschappijen. Het zat er aan te komen, een 5 à 6-tal weken geleden was tarief (via FRA) Flexi in september as. +/- 1.100,- € en nu voor dezelfde ‘itinerary” 1.450,- €, eventjes 32% erbij!
Ik heb geen enkel benul wat het binnen een 3 à 4 maanden gaat geven maar mijn vrees is dat de tarieven nog gaan stijgen op basis van de Opec+ houding. Persoonlijk denk ik zelfs dat tegen het einde van het jaar de tarieven rond de 1.750,00€ pp gaan draaien (uiteraard ben ik Nostradamus niet). Mocht dit zo zijn, wat ik uiteraard niet hoop, dan is dit de zoveelste uppercut voor de Zuidoost-Aziatische toeristen sector die nu al de Chinezen, Russen en een groot deel van de Europeanen (omwille van de stijgende energie prijzen) op hun buik kunnen schrijven.
Hopelijk is mijn denkpatroon totaal mis en wordt er een luchtvaart-oorlog uitgevochten om toeristen alsnog aan te trekken wat voor U, Thailand liefhebber, mij en zeker de Zuidoost-Aziatische bevolking ten goede zou komen. Wat is jullie mening/visie ?
Groet,
Philippe
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand30 december 2024Dokters (lezersinzending)
- Belasting Nederland30 december 2024Thailand belasting vraag: betreft pensioen afkoop
- Gezondheid30 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Complexe gezondheidsklachten in het buitenland en kan Ivermectine mij helpen?
- Visum Kort Verblijf30 december 2024Schengenvisum vraag: Met mijn kleinzoon naar Nederland
Ik heb er in het verleden al wel eens over geschreven, maar veel mensen snappen het (nog) niet. De prijs van een vliegticket is vrijwel altijd variabel en wordt bepaald door een mainframe computer. Dat noemen ze Yield Management, een prijscalculatietechniek waarbij een vliegtuigmaatschappij het vliegtuig bij vertrek zo vol mogelijk probeert te krijgen. Hotels maken daar ook gebruik van. Je IP adres of cookies wijzigen/wissen helpt daarbij niet of nauwelijks. Wat wel eens wil helpen is een VPN waarbij je net doet of je vanuit Belgie of Duitsland bij KLM in Nederland boekt. Dat heeft mij al wel eens € 60 – € 100 aan besparing opgeleverd. Voor de rest is het een loterij. Wil je er meer over lezen: https://www.travelvalley.nl/vliegen/het-mysterie-rondom-vliegticketprijzen-hoe-zit-het-nu-echt
Dit is ook interessant om te lezen voor mensen die weten hoe een VPN werkt: https://www.vpngids.nl/unblock/geld-besparen/beinvloeden-cookies-ip-adres-locatie-prijzen-vluchten-hotels/
Het is simpel gezegd gewoon ‘vraag en aanbod’. Daarom heb je altijd al hoog en laagseizoenen gehad. Vliegtickets en hotelprijzen zijn altijd al duurder geweest in bepaalde periodes, bijvoorbeeld schoolvakanties of periodes met veel aaneengesloten feestdagen. Mooi voorbeeld: Ik ging in het verleden ieder jaar in december naar Thailand voor een periode van 6 a 7 weken. Vanaf een vertrekdatum van 15 december gingen de ticketprijzen met zo’n 3 a 400 euro omhoog. Het zelfde bij de retour datum; na 15 januari gingen de ticketprijzen weer naar beneden. Wilde je een echt goedkoop ticket moest je dus voor 15 december vertrekken en na 15 januari terug gaan.
Zoeken op websites kan voordeel opleveren en soms veel voordeel, maar………belangrijk daarbij is dat je vooral heel flexibel bent, anders heeft het weinig zin. Heb je bijvoorbeeld voorkeur voor een maatschappij, vaste vertrek- en retour data en voorkeur voor alleen directe verbindingen dan zullen de prijzen marginaal afwijken; waarschijnlijk hooguit een paar tientjes.
Maakt het je echter niet uit met wie je vliegt, van waar je vertrekt, hoelang je vliegreis duurt en wanneer je reist, dan kan zoeken op diverse sites een flinke besparing opleveren.
Ha Phillipe,
Mijn mening is dat je er geen zinnig woord over kan zeggen. Ik ben pro voordelig vliegen en heb onlangs een swissair retour ticket BKK bekomen voor jawel 418 euro retour met hele nette vliegtijden en terugkomst half juli 2022.
Weet niet of zwitserland net zo’n lage lonen land is als Thailand maar vind het een opmerkelijk verschil.
Het kan ook zijn dat Thay Airways een wat moeilijke periode achter de rug heeft en gewoon wat extra geld nodig heeft uit de ticket verkoop
Ja Swiss en nog een paar anderen zijn zo tot een 1000 Euro goedkoper. En als je nou aardig bediend wordt door iemand in een oranje , paarse of wat voor kleur uniform maakt toch helemaal niets uit, de contactmomenten zijn het hallo zeggen bij het binnengaan van het vliegtuig en daarna een keer of 5 je koffie en maaltijden aangereikt krijgen en verder niets; wat is nou het wezenlijke verschil tussen de 1 of de andere maatschappij, dat zit gewoon tussen je oren dat idee dat de service van de 1 beter is dan de andere. Personeel wordt opgeleid en/of is van nature gastvrij en vriendelijk, je eigen perceptie vertekent het beeld. Het geld wat ik bespaar geef ik liever elders uit, bijvoorbeeld met 1000 Euro besparing boek je zo maar 10 tot 14 dagen in een 4 of 5 sterrenhotel in Thailand, dan verblijf je minimaal 240 uren in een ruim en mooi verblijf in een hotel of resort.
In de laatste maand zijn de prijzen voor tickets naar Thailand zoals verwacht flink omhoog gegaan, maar niet alleen bij Thai airways, KLM kost nu in de zomervakantie ook 15/1600 euro per ticket. Ik zag net dat Thai 1162 noteerde voor dezelfde datum naar Bangkok. Dus in ieder geval nog goedkoper dan KLM, alleen wel een tussenstop als je vanaf Amsterdam vliegt. Gemiddeld genomen zijn de prijzen in de zomervakantie ca 500 euro gestegen ten opzichte van een maand geleden. Helaas inderdaad.
Vliegprijzen hebben ook veel te maken met toekomst invloeden /en verwachtingen die daardoor de navraag zullen doen stijgen.
Zo is Thailand nu reeds een tijdje bezig om het toeristen weer iets makkelijker te maken,zodat men er haast vanuit kan gaan,dat binnenkort de z.g.n Thai Pass ook verdwijnen gaat.
Dit verdwijnen van de Thai Pass,die velen toch een doorn in het oog was,kan zo maar een enorme navraag betekenen voor een stijgende navraag van Thailand vluchten.
Ik heb met deze mogelijke verwachtingen,reeds 27 April onze vluchten met Thai Airways (München-Bangkok) voor October geboekt,en zie nu dat ik met deze verwachting een gelukkig handje had.
Het ticket voor mijn vrouw en mij,koste inclus. het reserveren van de stoelen en 20kg bagage + 7 Kg ruimbagage samen 1172,56 terwijl ik zonet gekeken heb,dat de zelfde tickets nu reeds 1633,48 kosten.
Ik verwacht,maar kan het ook mis hebben,dat als de Thai Pass in Juli werkelijk verdwijnen gaat,dat de tickets zeker nog verder zullen gaan stijgen.
Thai Airlines is technisch failliet en moeten nog duizenden mensen hun gecancelde tickets
terug betalen. Verder compleet onbetrouwbaar als vliegtuigmaatschappij. Je moet wel totaal
blind zijn om daar nog een ticket te boeken. Etihad en Emirates zijn uitstekende alternatieven en
bieden een veel beter service.
TAK
Als #Emirates fan moet ik helaas ook vertellen, dat deze vliegticket prijzen van @emirates momenteel ook ca 500 euro duurder zijn. Zo langs er nog niet alle normale vluchten worden uitgevoerd door alle maatschappijen.
Zal het aantal plaatsen beperkt zijn dus de tickets duurder, daarnaast spelen ook natuurlijk de brandstofprijzen en de oorlog in Oekraïne een rol.
Ben bang dat we er moeten mee handelen en soms uitwijken naar andere maatschappijen.
Dank U voor alle reacties waarvan goeie info.
Een economische wet zegt dat de prijs daalt als de vraag toeneemt. Dat geldt dan wel onder de voorwaarde dat het aanbod relatief eenvoudig kan worden aangepast ana de vraag. Dus: meer vraag dan gewoon meer productie.
Laat dat nu bij vliegtuigstoelen niet het geval zijn. Het aanbod is beperkt als het gaat om vliegtuigen en vliegveld-slots, naast beperkingen in het aantal nachtvluchten (aankomst en vertrek) en geluidshinder. Daar komt nog eens bij dat de vligetuigmaatschappijen hun ‘normale’ (dwz van voor de pandemie) operaties nog lang niet hebben opgekrikt. (logistieke problemen zoals een tekort aan personeel en leveringen van kerosine, eten en drankjes).
Mijn verwachting is dat de prijzen van vliegtickets van het westen naar Thailand voorlopig nog wel zullen stijgen and pas na verloop van tijd zullen dalen. Voor dichterbij gelegen bestemmingen (China, India, Singapore) geldt dit zeer waarschijnlijk niet.
De prijs wordt bepaald door de verhouding tussen vraag en aanbod, naast enige andere factoren zoals de mono-of oligopolie van het desbetreffende bedrijf en de prijs van grondstoffen en energie.
Stijgt de vraag en blijven alle andere factoren gelijk dan zal de prijs stijgen en zeker niet dalen. Daalt het aanbod en blijven alle andere factoren gelijk dan zal ook dan de prijs stijgen. Blijven alle andere factoren gelijk dan zal de prijs dalen als de vraag afneemt of het aanbod toeneemt.
Dat is de economische wet.
Vertrek in sept. 2022 rechtstreeks bij Thai kost nog steeds € 1.100,00 vanaf Brussel. Gezien de financiële belabberde situatie bij Thai zou ik hier zeker niet boeken.