Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- RonnyLatYa: En hoe zou immigratie dan kunnen of moeten weten dat je 5 maanden in Thailand gaat verblijven als je binnen komt op Visa exemption
- Roger: Grotendeels akkoord met uw visie…maar de 30beth verzekering laat veel te wensen over. Mijn schoonmoeder moest laatst in Roi Et
- Roger: Voor uw laatste alinea Ronny…voor zover de aandoening/hospitalisatie niet onder te medische voorgeschiedenis valt. Mvg Roger.
- Evert: Ik ben gekomen met Eva airlines geen vragen ook niet bij immigratie hoewel ik 5 maanden in thailand verblijf. Waarschijnlijk omda
- Rob V.: Inderdaad Erik, de You Me Us en ook enkele andere media hebben laten zien wat voor ellende statenlozen ervaren. Hopelijk is dit ee
- Johan Jens: Het is een geweldig eiland, waar wij al zeker 7 jaar komen en de laatste paar jaar overwinteren wij daar! Tong Sala en Haadrin
- Berry56: 100% waar en goed geschreven!
- Lung addie: Beste Jan, dat is totaal lgeen vreemd verhaal. Het is wel degelijk zo dat in de wegentaks een kleine verrzekering inbegrepen is.
- Frans: Prachtig, ja!
- Erik Kuijpers: Het is een positief geluid. Ik heb destijds de door de VN begeleide webpagina You Me We Us vertaald voor dit blog en in heel v
- berbod: Die tijden zijn wel erg overdreven. Ik woon in Zuid-Limburg en een treinreis naar Schiphol duurt ca. 2 uur en 40 min en met de au
- Loeng: Helemaal met je eens, beste Ronny. Het gaat in dit soort reactie op het thaise verzekeringsstelsen meestal op het eigen hachje. Vo
- Loeng: Het Thaise zorgsysteem is op zich prima. Daar ligt het niet aan. Het heeft alles te maken met hoe het verzekeringswezen omgaat met
- fred: Inderdaad en dat vergeten er velen. Het is niet opdat in vele gevallen de partner 15 of 20 jaar jonger is deze niet ziek zou kunne
- Jan Beute: Ook nooit van gehoord, maar voor mij een vreemd verhaal. Maar gekoppeld aan deze wegenbelasting zit toch altijd de verplichte con
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Hoe herken ik een taxi in Bangkok die wel de meter aan zet?
Beste lezers,
Tijdens mijn vakantie in Thailand (Bangkok) heb ik regelmatig meegemaakt dat de chauffeur de meter niet aan wou zetten. Nu vraag ik mij af of er verschil zit in taxi’s?
Zijn sommige kleuren taxi’s meer te vertrouwen of is het allemaal hetzelfde?
Met vriendelijk groet,
Henk
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Lezersinzending1 november 2024Te koop van een lezer: Unieke kans! Hoekhuis in hartje Soi Khao Talo, Pattaya
- Immigratie infobrief1 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 053/24: Visa exemption – vragen van de immigratie Bangkok airport
- Visumvraag1 november 2024Thailand Visa vraag Nr 197/24: Afwijkende datumstempel in paspoort
- Lezersvraag1 november 2024Kun je bij aankomst op Don Muang zonder reservering een wagen met chauffeur naar Hua Hin boeken?
Alle taxichauffeurs zijn verplicht de meter aan te zetten. Op plaatsen waar veel toeristen komen, zoals Hua Lamphong en bij Khao San Road en hotels, weigeren chauffeurs dat vaak. Het beste is dan een straatje door te lopen en een passerende taxi aan te houden, die doorgaans wel op de meter rijden. Mijn advies is: betaal nimmer de gevraagde (vaste) prijs die vaak 200 baht bedraagt. Want deze praktijk is een vorm van oplichting. U kunt eventueel ook een klacht indienen, maar dat is wat lastiger als niet-Thai.
Dat altijd de meter aan moeten zetten geldt ook voor de nachtelijke uren. Er bestaat geen nachttarief voor taxis en ook geen mogelijkheid om passagiers te weigeren. Als je je beklag wilt doen, bel je de toeristenpolitie en je geeft het nummer van de taxi door; als het even kan buiten het zicht van de taxichauffeur, dus als je hem hebt laten doorrijden. Het nummer zie je aan de binnenkant van de deuren en aan de binnenkant van de vooruit. Simpeler kan het niet.
Beste Chris,
Normaal moet de bestuurder de meter aanzetten,maar dat hij geen mogelijkheid heeft een passagier te weigeren,is niet helemaal juist.
Een mogelijkheid heeft iedere bestuurder,alleen of dit een recht is,staat op een ander papier.
Als de bestuurder de meter niet aanzetten wil,heb je als passagier de mogelijkheid het recht in eigene hand te nemen,en de taxi te verlaten.
Bij een weigering,heb je de keuze tussen,recht hebben, en recht krijgen,en dit laatste is vaak met veel tijd, en moeite verbonden,ook als je het taxi nummer genoteerd hebt.
Daarom kiezen de meeste passagiers ,voor de makkelijke,en tijd sparende methode,en nemen gewoon een andere taxi.
Om verbetering te brengen in deze problemen ,zou dit inderdaad meer gemeld moeten worden,alleen krijg je als Farang het gevoel een recht te verlangen,wat de meeste Thais niet de rede waard vinden.
gr. John.
Er zit denk ik geen lijn in het kleurenverhaal. Petjes over de meter is wel een goede herkenning dat je deze meneer niet hoeft te benaderen. Toch blijft het opletten. Ik heb 4 weken geleden een metertaxi via de officiële balie genomen op de luchthaven van Bangkok. Die moeten van de luchthaven en alle andere wetten verplicht op de meter rijden( net als de rest) en dan denk je dat kan niet fout gaan. Deze taximeneer reed weg en toen vroeg hij 500 voor een ritje naar Sukhumvit. Ik dus weer vragen om de meter aan. Hele discussie met meneer gehad. Ik wees hem erop dat ik zijn nummer had enz. Zijn luchthavenkaart met daarop zijn luchthavennummer was ook deels vervaagd. De meter ging dus later toch aan. Hij miste wel een deel van zijn inkomsten door zijn eigen handelen. Nog even een opmerking in de nabijheid van het hotelpersoneel na gegeven. Toen zei hij dat het de regering niet gaat lukken om hem op de meter te laten rijden en dat ik keiharde farang was die hij nooit meer hoopte tegen te komen. Voor de rest hebben alle taxi’s mij netjes vervoerd met de meter aan zonder mokken.
Beste is een rijdende groen gele taxi aan te houden, altijd meter en geen gedonder. Werkt voor mij al bijna elf jaar perfect, ook als dame alleen midden in de nacht.
Beste, als je een taxi wil nemen in bkk hoef je enkel te zeggen of vragen zijn taximeter aan te zetten ze starten op Ongeveer 55 BTH indien hij niet wil of zelf een prijs maakt let dan wel op meestal betaal je dan wel wat meer, maar ik persoonlijk spreek de thais taal en dan nog samen met mijn thaise vrouw nog nooit problemen gehad na15 Jaar bezoek in thailand.Er zijn natuurlijk wel taxidrivers die het onderste van de kan willen en zeker van farangs nog vele ritjes gewenst en met de meter aan
grts marc&noi vanuit tan sum ubon ratchathani.
Er zit geen lijn in welke kleur taxi de meter wel of niet aanzet.
Willen ze geen meter aanzetten of een vaste prijs dan laat ik ze gewoon doorrijden.
Ik ga de discussie niet aan. Ook als ze willen onderhandelen laat ik ze gaan. Veelal wordt er geschermd met traffic jam, Ja dan had je geen taxichauffeur moeten worden.
Gelukkig zijn er erg veel correcte chauffeurs zowel qua rijstijl als meter.
Ik heb soms wel het gevoel dat de ene meter sneller draait dan de andere.
Vaak het zelfde ritje met toch sterke afwijkingen.
Op of in iedere legale taxi staat een nummer. Ook vindt in of op iedere legale taxi een telefoonnummer voor klachten. Dat moet je bellen als er iets onregelmatige gebeurt, liefst uit de nog rijdende taxi. Dan gaat de meter echt wel aan.
Ik heb in 25 jaar overigens nog nooit problemen gehad. Het is wel altijd aan te raden om een rijdende taxi aan te houden en niet in een stil staande te stappen.
Problemen zijn nooit helemaal uit te sluiten. In elk geval is het beter een rijdende taxi aan te houden dan in een stilstaande taxi te stappen. De laatste staan vaak te wachten op die farang die ze kunnen oplichten en bij stilstaan verliezen ze geld dat ze op jou terug moeten verdienen. Je kunt overigens door alle kleuren opgelicht worden.
Heel simpel. Als de chauffeur weigert de meter aan te zetten gelijk uitstappen. Vaak gedaan.
Groeten, Erik
2 weken geleden bij aankomst in Bangkok ook gehad 500 thb naar khao san rd na instappen bij officiële taxi boot. Was wel all in , dus 50 thb opslag en 75 thb highway toll. Meter ging dus niet aan en dus iets wat te veel betaald. Paar dagen later naar don muang de Grab taxi app. eens geprobeerd . 25 bath opslag maar de meter ging netjes aan. Werkte perfect. Je moet wel internet hebben.
Nou, ik heb met taxi’s in Bangkok weinig ervaring, maar wel zodanig verrot vervelende -de bijbehorende verhalenbundel zal ik u besparen- dat ik nooit meer een taxi neem in Bangkok, tenzij tesamen met een goede Thaise vriend van mij. Gelukkig kan ik waar ik weleens zijn moet, me heel goed redden met de skytrain.
Volgens mij vrouw rijden er in de geel groene taxi’s eigen rijders.
Wanneer een taxi chauffeur de meter niet aanzet, en je zit er al in, maak dan een foto met je smartphone van zijn IDcard en een foto van hem en zeg dat je hier werk van zal maken.
Bij mij hielp het steeds
groet compuding
Als een taxichauffeur 2 opties aanbiedt vind ik dat geen probleem. Nu kwam ik in een spelletje terecht terwijl ik op de meter wil rijden omdat in 99,9% van de gevallen dat mij voordeel oplevert is mijn ervaring. Zijn tweede bod was trouwens 400 inclusief kosten om mij in 25 minuutjes even naar mijn hotel in Sukhumvit te brengen. Ik landde rond de middag in Bangkok en dan is alles meestal filevrij. Nee, dit was een gevalletje; ‘ik zal dat zakenmannetje in zijn nette pak eventjes een pootje uitdraaien.’ Dat bekende hij ook later en we zijn evengoed lachend uitelkaar gegaan. Ik wil best betalen maar doe het wel op een nette manier is mijn motto. De airportlink is op zich ook een goede optie. Alleen moet je dan wat lopen met je koffers en dan ben ik na een lange vlucht iemand die dan toch voor de warm aanbevolen metertaxi gaat. Voor de rest zijn mijn taxiritten prima verlopen. Zowel overdag als ’s nachts. Leuke chauffeurs gehad en Arjan Robben is denk ik de meest bekende Hollander in Thailand.
Die 400 baht voor de rit naar Sukhumvith die hij de tweede keer vroeg zit, de luchthaventoeslag en de 2 tolpoortjes meegerekend, nog maar nauwelijks boven de meterprijs hoor, en maakt het ook nog verschil of ter hoogte van Soi 2 of Soi 49 moet zijn, om maar een paar willekeurige zijstraten te noemen. Bovendien, 10 euro voor een rit van 25 km, kom daar in NL eens om! Een paar kwartjes meer of minder – ik heb er niet zo’n moeite mee.
Al die reageerders die zo vallen over het niet aanzetten van die rotmeters moesten zich doodschamen om arme sloebers zo te behandelen. Als ik taxi chauffeur was zou ik ook weigeren om zo’n ding aan te zetten. Er was voordien helemaal geen meter systeem en moest men onderhandelen over de prijs, leverde nooit geen problemen op. Ik heb een taxi chauffeur in de familie gehad (is nu prive chauffeur) die 15 jr op de taxi gezeten heeft in Bangkok, 7 dgn per week, 12 uur per dag. Hij kwam dan thuis met Baht 200 schoon en dat was in de tijd dat de benzine/gas prijzen nog laag waren. Hij moest de huur voor de taxi voor 12 uur gebruik betalen en van eigen geld de tank vol maken, is nog zo. Als ik een taxi neem dan vraag ik de prijs en dan hoeft hij dat onding van mij niet aan te zetten. Jullie moeten in de hoek gaan staan en je schamen.
@ theoS Interessante gedachte, maar u ziet één ding over het hoofd: Taxichauffeurs zijn verplicht de meter aan te zetten. Als ze dat niet doen, zijn ze in overtreding. U dient uw kritiek aan de overheid te richten die schroomt toestemming te geven voor de broodnodige verhoging van de tarieven.
Beste Theo,
Schamen???? Hier ontgaat mij de logica! Ik snap uw emotie daar u persoonlijke ervaring heeft met de Inkomsten van uw familie lid maar daar hoeft de toerist of lokale inwoner geen boodschap aan te hebben. Wanneer de taxi chauffeur zich nou eens standaard aan de regels zou houden en gelijk de meter aan zou zetten dan zou hij zeker te weten meer kunnen verdienen. Want hoe fijn is het wanneer het je geen energie kost en discussie rondom de meter aanzetten. De gemiddelde toerist is dan zeker bereid zonder daar over na te denken een dikke fooi te geven! Wanneer ik eerst moet soebatten over de meter volgt er ook geen fooi want dan ben ik er al klaar mee! Het gebeurd mij gelukkig niet iedere dag maar wanneer wel kun je het schudden met fooi! En het is niet aan ons maar aan de Thaise overheid om de chauffeurs betere inkomsten te laten hebben. Ik moet mij als gebruiker niet hoeven afvragen of deze man genoeg verdient. Deze man kan namelijk ook niet weten wat mijn inkomsten zijn! En nogmaals wie goed doet goed ontmoet! Dus nee het woord schamen begrijp ik niet en wil ik niet begrijpen!
Deze opmerking raakt kanton wal.
De huur van een taxi bedraagt 600 Baht per dag. Ze tijden op lpg of ngv..
Gemiddeld tanken ze 1 x per 8 uur. Ze rijden veelal 2 schiften. De taxi rijdt dus 24 uur.
Indien ze de ritten gewoon accepteren dan hoeven ze ook niet steeds te slapen/wachten op een vette melk koe.
De goede chauffeurs vinden het zelf ook frustrerend dat er onredelijke bedragen gevraagd worden.
In een dagboek zal ik aandacht besteden aan de leuke gesprekken in de taxi.
Ik begrijp je emotie,maar dat iemand zich moet doodschamen omdat hij van een taxi bestuurder verlangt de taximeter aan te zetten,is erg overdreven.
De taxi bestuurder is dit verplicht,en bovendien is dit een recht van iedere taxi passagier.
Dat vele tarieven,en ook werklonen,verhoogd moeten worden is alleen de taak van de overheid,en heeft niets te doen,met het wel, of niet schamen,van een passagier.
Bij jou Theorie moest iedere toerist zich schamen die in Thailand op vakantie komt,en gebruik maakt van een dienstverlener,die overal,in vergelijk tot Europa onder betaald word.
Kleur van de taxi maakt weinig uit, het is vaak de chauffeur zelf die eerlijk is of niet.
Als ik in Bangkok ben, stap ik nooit gelijk in maar vraag altijd eerst vriendelijk of ze de meter aanzetten.
Zo niet laat ik ze weer verder rijden.
Er zijn zo veel taxi’s in Bangkok, er zit er altijd wel één bij die de meter aan wilt zetten.
Klopt die 400 baht zal niet zo heel veel boven de meter zijn.
Ik ben ook wel een beetje bekend met de meterprijzen in bkk. Van mij mogen ze best zonder meter rijden geen probleem maar maak er dan wel een redelijke prijs van. Dat lukt ook meestal wel als je ze gewoon verteld hoeveel je normaal op de meter kwijt bent.
Verder om nou over oplichting te praten. Voor die keer dat ik een taxi neem, laat hem dan zonder meter alsnog 40 of 50 baht meer pakken, praat je over 1 euro. Lig ik persoonlijk niet wakker van.
Anders word het als je als toerist gewoon uitgekleed word. Een bekende van mij was op vakantie in Thailand, hotel bij Khao San road. Die kwam trots vertellen dat hij voor een ritje met de tuk tuk van Khao San naar Silom maar 800 baht betaalde en dat het normaal 1000 was. Toch maar even uitgelegd dat je voor dat bedrag bijna in Pattaya staat met een taxi 🙂
De blauwe farang vriendelijk ik vind van niet onbeschoft en geen meter aanzetten.
Willen ze de meter niet aanzetten gaan we er gewoon uit.
Laatst gingen we naar het vliegveld sprak goed Engels. En je weet dat tolweg betaald moet worden.
Taxi’s die stil staan niet doen in de morgen stond hij bij hotel komen laat in de middag terug stond hij er nog. Als hij op meter rijd geven we altijd een fooitje en we denken maar we hebben vakantie het hoort erbij.
In Pattaya staan nu ook veel taxi’s hele dag stil vroeg wat het koste airport 2000 baht. Bij ons hotel is een taxi service die vroeg 1000 baht goede auto keurig op tijd nu dan heeft hij zijn fooi en wat drinken onderweg wel verdiend.