Lezersvraag: Wat moet ik tanken in Thailand 91 of 95?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
4 december 2013

Beste lezers,

Met mijn huurauto kan zowel 91 of 95 tanken in Thailand. 95 is duurder dan 91. Zit er ander verschil in, zoals bijvoorbeeld rendement etcetera?

Kan ik voor het prijsverschil beter 91 tanken?

Groet,

Teun

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

14 reacties op “Lezersvraag: Wat moet ik tanken in Thailand 91 of 95?”

  1. Franky R. zegt op

    Benzine is benzine, dus 91 is bij mijn weten goed genoeg voor uw huurautootje.

    Een brandstof met een hoger octaangetal gaat pas een rol spelen, als een het auto met een krachtige motor betreft. Hoe hoger het octaangetal, hoe gelijkmatiger en krachtiger de benzine ontbrandt, en dus hoe meer vermogen men uit de motor haalt.

    RON91, ik doe het nu eventjes officieel, is natuurlijk wel slechter dan RON95! Maar u schrijft dat de huurauto zowel 91 als 95 ‘slikt’.

    U heeft helaas niet het prijsverschil aangegeven en ik weet ook niet meer hoeveel RON91 of 95 in Thailand kost. Maar zolang de huurauto geen Honda R-type racemonster is en u bent niet van plan om een rondje te doen op het circuit, kunt u gerust RON91 tanken.

    Een tip van de [hobby]sleutelaar; Mocht u echter een lange trip [meer dan 150 kilometer op de Highway] maken, dan zou ik toch wel RON95 tanken voor de heenreis.

    De motor en dus auto rijdt dan wat rustiger en zuiniger, maar dat hangt weer van uw rechtervoet af.

  2. Jaap zegt op

    91 tank ik altijd. Geen probleem. 1 x per 5000 km 95 tanken is genoeg.

  3. per zegt op

    Als het een huurauto is dan is 91 goed genoeg. Als het je eigen auto is dan is het beter om 95 te tanken. Een hoger octaan gehalte is minder belastend voor je moter op hoge toeren.

  4. Jacob zegt op

    Gewoon 91 tanken, maar beiden 91 en 95 zijn gasohol waar 10% alcohol in zit. Pompkleur groen an oranje

    Rijden op 91 of 95 maakt niet veel uit.

    Prijs 95 is 2-3 baht per liter duurder.

    Benzine is er alleen met octaangehalte van 95. Pompkleur geel, hebben ze niet overal

    Die benzine is dan ook meer dan 10 baht per liter duurde dan 91. nl 47 baht

  5. top martin zegt op

    ik ga er maar van uit voor het gemak, dat jij in Thailand niet wilt gaan racen ?. Te meer omdat je denkelijk ook geen auto gehuurd hebt die een snelheid van 300Km/uur kan halen ?. Buitendien ken ik weinig wegen die een zeer hoge snelheid over langere distance toe laten. Ga ik er dan nog van uit, dat jouw bezoek in Thailand de schoonheid van het land betrefd, heb je nog minder aan er snel door heen karren ?. Er bestaat geen enkele Auto die een gas-chromatograph ingebouwd heeft Daarmee kun je de samenstelling van o-a- vloeistoffen vast stellen. Dan zou je huur Auto weten wat er in de tank zit en zijn Motor Management=rendement er op in kunnen stellen. Dus als jij 91 kunt tanken zou ik geen gedachte en geld verliezen aan brandstof 95. Je huurauto rijdt geen km beter of sneller met 95 in je tank. top martin

  6. jeebeeg zegt op

    Het octaangetal is een maat voor klopvastheid, “pingelen”.
    Als de motor dat niet doet, kiezen voor de goedkoopste brandstof.

    • top martin zegt op

      Dus niet, beste jeebeeg. Het hoger octan number geeft (grof) ALLEEN aan dat (vermogen) hogere kompressie gehaald kan worden. Klopvastheid (motor kloppen) werd (vroeger) door toevoeging van lood aan de benzine tegen gewerkt en zeker NIET door een hoger octan te tanken. In tegenstelling tot vroeger kunnen nu alle (?) moderne (low power) motoren beide zoort benzine verwerken. Tankte je vroeger Super in plaats van de voor geschreven -normaal- benzine, was meestal door gebrande kleppen-cylinderkoppen het resultaat.
      Hedendaags worden GEEN motoren meer gebouwd die nog -pingelen- kunnen. Daarvoor zorgen (anti) -klop sensoren- in de motor en moderne elektronisch management.
      Octaangetal is dus GEEN maat voor klopvastheid. top martin.

      • Marcus zegt op

        Het is niet vaak dat ik lachend van de stoel afval, wat een onzin!

        Octaan getal, RON (research octane number) of ROM (research octane motor, in een test motor bepaald) heeft te maken met auto ignition by compressive , zoals een diesel dit doet. Een auto motor met een hoge compressive verhouding heeft een hoog octaan getal brandstof nodig. Een lullige motor heft dat dus niet nodig. Een te lag octaan getal geeft redden tot kloppen , of pinken in het Engels. Dat is een vroegtijdige ontsteking waardoor als het ware de zuiger een klap krijgt als hij nog niet boven is. Ook kan dit veel schade veroorzaken. Er is high en low speed knock. Low speed klinkt alof er iets los ligt in de motor ls je gas geeft en weer weg als je gas loslaat. Dit is een niet zo schadelijke vorm, maar high speed knock, ja, bij hoog toerental, dat hoor je niet maar kan de boel wel opblazen.

        Hobby sleutelaar , je mag niet aan mijn auto’s sleutelen 🙂

        Oh , ik heb Rayong refinery gestart en geopereerd (en nog een heel stel andere rafinaderijen in de wereld) Ik weet van octane numbers , en cetane numbers (even googelen ) af 🙂

        • top martin zegt op

          Klopt volledig. Lachen is gezond, maar wel aub. zonder van je stoel te vallen. Om het een en ander even op rijtje te zetten, gaan we niet van een ongedefineerde -lulige motor- uit want dat was de vraag niet. Ook niet werd er gevraagd hoe het in een motor klinkt als het fout zit.

          Het zit veel eenvoudiger in mekaar. Het octaangetal van benzine wordt bepaald door de klopvastheid te testen tussen een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan. Als vuustregel gelt de klopvastheid van n-heptaan =0 en die van iso-octaan =100. Is het octaangetal hoger, is de benzine klopvaster. Een hoger octaangetal dan 100 heeft bv. LPG. Ligt daar bij ca 108-110. Om lagere octaan bnetine geschikt te maken voor kleine motoren worden addiktieven toegevoegd, die de klopvastheid verhogen. Bron: SHELL Nederland bv. en eigen kennis.

          Dit alles als antwoord op de vraag: welke benzine moet ik tanken in een huur-auto en voor die, die refinerys willen op-starten cq. starters in the Crued Oil operation busines. top martin

      • Marcus zegt op

        Wel een van mijn Auto’s, in Holland, Een grote VOLVO, heft 97 Octaan nodig en prober maar niet het met normale benzene te doen, alsof er emmers los in de motor liggen

        Vroeger lood, TEL of TML, tetra ethyl lead of tetra Methyl Lead, met dan ethylene di bromide als toevoeging om parelen te voorkomen. Nu wordt er MTBE methyl tertiary buthy eather aan toegevoegt, zeg maar lood vervanger.

        Vroeger super heeft niets te maken met verbranden van kleppen omdat juist metallic lood dat zich op de klep zitting afzette voor warmte geleiding zorgde en de warmte van de klep afvoerde naar de klep zitting. Juist de lood vrije benzene kan bij oude motoren die geen stelliet valve facing hebben voor verbrande kleppen zorgen. Ok zorgde het lood voor klepsteel smering.

        Octaan getal is een vergelijking van een te testen brandstof met een mengsel van Iso Octane en normal Heptane in een lab. test motor. Als een mengsel met zeg maar 91.2% iso octane dezelfde klop neigingen heeft als de te testen vloeistof dan is het dus 91.2 octaan getal

        Graag nog wat meer onzin , kunnen we lachen 🙂

  7. Nonkelwin zegt op

    Ikzelf tank hier zelfs nog goedkoper dan 91 nl. E 20.
    Ook in mijn geval een huurauto – Toyota Vios 1.5. In het deksel van de benzinedop staat trouwens aangegeven welke brandstoffen er mogen getankt worden. gezien de verkeerssituatie in Thailand kan je toch niet het uiterste van je auto halen en kom je dus zelden in hoge toerentalle,. bovendien is het een automatic en die schakelen toch al erg vlug naar lagere toeren.
    Van pingelen of mindere prestaties heb ik nog nooit iets gemerkt. Ook de verhuurder stelt dat je zo goedkoop mogelijk mag tanken.

    Veel reisgenot.

    • Willem Elferink zegt op

      Doe ik ook al een paar jaar. Trouwens nu 34 baht per liter.. Geen probleem. Eerst was dit alleen bij de grote landelijke benzinepomp te tanken, maar sinds kort kan dit nu ook bij Shell. Heb een Nissan Tiida Latio.

  8. l.lagemaat zegt op

    Vraag het aan de verhuurder om problemen voor te zijn.
    Of kijk in het autoboekje of bij de tankdop.

    groet,

    Lodewijk

  9. marcus zegt op

    Moderator: heren u bent aan het chatten en de discussie wordt nu te technisch.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website