Lezersvraag: Stoel reserveren bij China Airlines
Beste lezers,
Sinds enkele jaren boek ik rechtstreeks een vlucht AMS-BKK bij China airlines. Ik kan(kon) daarbij 90 dagen voor vertrek een stoel reserveren.
Heb voor de periode 01/01/2015 – 20/02/2015 een (goedkoop) ticket geboekt. Nu wilde ik een stoel reserveren, helaas was online dit niet mogelijk. Kreeg na een mailtje met China airlines de mededeling dat ik een te goedkoop ticket heb, waarbij het niet mogelijk is om online een stoel te reserveren.
Vond dat best wel vreemd. En dat, in een tijd dat ieder graag ziet dat je alles online regelt. Dit bespaart het personeel bij de incheckbalie een hoop werk. Maar, als ik even doorgaf welke stoel, dan kon de medewerker van China-airlines een stoel reserveren. En vanaf 20 november kon ik mij melden voor een stoelreservering voor de terugvlucht. Kan deze logica niet begrijpen.
Hoe zit dit bij andere vliegmaatschappijen? Wie heeft daar ervaring mee? Hangt een stoelreservering daar ook af van de hoogte van een ticketprijs?
Mvg,
Khunhans
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
@Khunhans Er staat duidelijk aangegeven op hun site dat passagiers die reizen in de Business Class, Paragon, Emerald of Gold Card members van China Airlines zijn, kunnen een stoel reserveren. Dit kan vanaf 90 dagen voor vertrek tot uiterlijk 24 uur voor uw vertrek (Amsterdam) In Bangkok en Taipei kan hetzelfs nog binnen 24-uur voor vertrek. Voor passagiers die reizen in Economy Class bestaat er de mogelijkheid om een voorkeur voor een plaats aan te geven, maar dit is geen garantie dat de plaats inderdaad aan u wordt toegewezen.
Wil even reageren op het bericht van Farang TingTong!
De laatste 3 jaar boek ik mijn ticket online.
Ook mijn stoel regel ik online, en die staat vast..dus gegarandeerd!
Daarvan krijg ik een kopie stoelbevestiging.
Zowel op de heen, en terugreis!
Het eerste gedeelte van jou bericht klopt! Maar,het bericht is niet compleet!
Het volgende had er nog bij moeten staan:
Niet-leden of Dynasty kaarthouders die tickets boeken codes N / L / X / G / S, zijn uitgesloten van de keuze van zitplaatsen.
Dit bericht had je er nog bij moeten vermelden.
Als je een datum hebt uitgezocht en bevestigd, dan krijg je bij “Reservation Class” te zien welke heen,-en terugreis class je vliegt! staat er een N/L/X/G/S bij, dan kun je niet online een stoel reserveren.
Nu heb ik onze vertrekdatum nog eens ingegeven, de ticket is nu voor dezelfde periode 400 euro duurde! Maar, er staat nu een V bij! Dat betekend dat ik daarbij wel online een stoel kan reserveren.
Reservation Class: Departure Economy Class V, Return Economy Class V.
Mvg. Khunhans
Ik reis altijd met Emirates. Stoel en maaltijden keus maanden van te voren gereserveerd. Geen extra kosten en geen enkel probleem. Ik vlieg altijd vanaf Dusseldorf en nooit vanaf Amsterdam.
Doe ik ook altijd, vanaf Dusseldorf met Emirates.
Prima maatschappij. plaatsen reserveren on-line en wil je de plaatsen later veranderen,
kan ook (mits er nog vrij zijn natuurlijk), ook on-line.
Wil je je retourdatum veranderen, bel naar Bangkok en ook geen problem.
100 Euro kosten te betalen aan de balie in Bangkok.
Er zijn meer maatschappijen waar je bij een goedkope klasse geen stoel van te voren kan reserveren o.a. Lufthansa, Malaysia airlines. Ook is het bij sommige vluchten niet gratis. Bij veel maatschappijen kan dat wel 23 uur van te voren net voor het inchecken.
Ook wij hebben hetzelfde probleem. Ik vind het uitermate klantonvriendelijk en zelfs een minachting voor de klant. Zij bieden een ticket goedkoper aan omdat ze de stoelen niet bezet krijgen. Vervolgens trekken ze de stekker uit de service waar ze zelf ook last van hebben, nl lange rijen bij de incheckbalies, weinig loketten open (afgelopen zondag maar 2 in Amsterdam), ontevreden klanten. Terwijl er achter 4 balies medewerksters zaten die vrijwel niks te doen hadden.
Wij vliegen al jaren met China Airlines, maar de maatschappij lijkt achteruit te hollen in service.
Wij vliegen de laatste jaren alleen maar met EVA Air, Elite Class. Daar kon je altijd 100 dagen voor vertrek de plaatsen reserveren. Echter dit jaar keek ik, begin augustus, op de “member site” en kon al plaatsen reserveren voor 1 januari, dus 120 dagen ervoor. Ook kon ik al voor de terugreis, 24 maart, plaatsen reserveren. Dus ik denk dat je tegenwoordig al gelijk bij boeking kunt reserveren.
Kees het klopt dat je dit jaar gelijk met de boeking bij EVA Air je stoel kan reserveren ook in de Economy
klasse
Heb vorige week telefonisch een stoel besproken bij China Airline was geen enkel probleem maar wil niet zeggen dat je de besproken stoel ook echt krijgt maar in de 99 vd 100 keer wel is mijn ervaring .
Maar toen ik opbelde over de stoel werd mij gezegd dat ik het eerst moest proberen bij de zaak waar ik de ticket had gekocht . Maar deze firma Kilroy genaamd wou mij er 24 € !!!!! voor in rekening brengen heb dus hiervoor mooi bedankt en hun verteld dat ik de volgende keer wel ergens anders ga boeken .
Hierna China Airline weer opgebeld en hun het verhaal verteld daarop vroeg de dame welke stoel ik wou bespreken heb het haar verteld en zij heeft het netjes voormij geregeld ook voor de terugweg .
Niets dan lof voor China Airline .
24 uur voor vertrek kan je wel een stoel reserveren, althans dat werkte bij mij zo. Aangezien je niet de enige bent met zo’n ticket hoeft dat dan geen probleem te zijn, er kunnen dan nog veel stoelen vrij zijn.
Wij vliegen altijd met EVA economy en kan stoel en eten aanpassen via de site van EVA.
IK heb hele goede ervaringen met China Airline. Voor een reis naar Auckland, met tussenstops in Bangkok en Sydney, had ik via het reisbureau een stoel aan het gangpad gevraagd. Bij aankomst op Schiphol was dit al geregeld. Zelfs voor de terugweg 2 maanden later. Prima service.
Wij vlogen (man en vrouw) reeds +/- 13 jaar lang, minimaal 2x per jaar, met China Airlines (tijd lang gold kaart), maar de maatschappij holt achteruit met hun service! De voorlaatste keer gevlogen Ethiad oke maar niet geweldig. Laatste keer gevlogen KLM euro 600 oke en goed. Volledig eens met Joep!
Afgelopen januari de 7 of de 8e geboekt, vertrek met eva in december, ticket plus stoelreservering was geen probleem 11 maanden van te voren! ( was een goedkoop ticket)
Wil even reageren op het bericht van Farang TingTong!
De laatste 3 jaar boek ik mijn ticket online.
Ook mijn stoel regel ik online, en die staat vast..dus gegarandeerd!
Daarvan krijg ik een kopie stoelbevestiging.
Zowel op de heen, en terugreis!
Het eerste gedeelte van jou bericht klopt! Maar,het bericht is niet compleet!
Het volgende had er nog bij moeten staan:
Niet-leden of Dynasty kaarthouders die tickets boeken codes N / L / X / G / S, zijn uitgesloten van de keuze van zitplaatsen.
Dit bericht had je er nog bij moeten vermelden.
Als je een datum hebt uitgezocht en bevestigd, dan krijg je bij “Reservation Class” te zien welke heen,-en terugreis class je vliegt! staat er een N/L/X/G/S bij, dan kun je niet online een stoel reserveren.
Nu heb ik onze vertrekdatum nog eens ingegeven, de ticket is nu voor dezelfde periode 400 euro duurde! Maar, er staat nu een V bij! Dat betekend dat ik daarbij wel online een stoel kan reserveren.
Reservation Class: Departure Economy Class V, Return Economy Class V.
Mvg. Khunhans
Per telefoon stoel gereserveerd bij China Airlines (Amsterdam) 90 dagen voor vertrek. Geen garantie maar het gaat zelden mis. Ze vragen inderdaad om het via de reis operator te doen, maar als je via pc boekt heb je geen reis operator. Trouwens ze zijn echt heel vriendelijk en behulpzaam aan de telefoon.
jammer dat mijn reactie niet wordt geplaatst!
Stond Informatie waar derden ook voordeel bij hebben.
Vlieg al 7 jaar gemiddeld 9 x per jaar met China Airlines en nog steeds erg tevreden.
Het enige wat ik jammer vind, vanwege de bezuinigingen, dat ze soms een vlucht annuleren vanwege een half vol vliegtuig.
Altijd op tijd gewaarschuwd. Dat wel.
Voor Hans de volgende vraag. Twee mensen kopen een ticket. De een goedkoop de ander heeft een volledige prijs betaald.
Dan vind ik het toch meer dan normaal dat het duurste ticket een keuze van stoel mag hebben.
De ander zal dan tevreden moeten zijn met een niet geboekte stoel.
Tenslotte geven ze de goedkope tickets om plaatsen te vullen.
Ik boek bijna nooit en heb nog nooit beroerd gezeten.
Wil je echt van een goede stoel verzekerd zijn boek dan business class. Succes verzekerd.
Mvgr. Elly.
Hallo Elly,
Wil ik toch even reageren op wat jij hebt geschreven:
Voor Hans de volgende vraag. Twee mensen kopen een ticket. De een goedkoop de ander heeft een volledige prijs betaald. etc, etc
Ik boek geen goedkoop ticket! Nee, ik boek vroeg!
Als ik van mijn werkgever groen licht krijg, dan boek ik mijn ticket!
Meestal is dat ruim van te voren.
Tijdens het online boeken staat nergens vermeld dat dit een ticket is om plaatsen te vullen.
Heb de laatste 3 jaar mijn stoel online kunnen reserveren, voor een bedrag iets meer dan dat ik nu heb betaald!
En wie zegt dat ik beroerd zit?
En wie zegt dat ik niet tevreden ben?
Wel goed mijn vraag lezen!
Accepteer mijn excuses mocht ik het verkeerd begrepen hebben maar ik kas toch echt: heb voor de periode….een (goedkoop) ticket geboekt en: kreeg na een mailtje van CA de mededeling dat ik een te goedkoop ticket heb…..
Ik beweer ook niet dat JIJ beroerd zit en ook niet dat je niet tevreden bent, ik citeer alleen dat IK nooit boek en dat IK nooit beroerd heb gezeten.
Het was zeker niet mijn bedoeling om je te kwetsen.
Nogmaals mijn excuses hiervoor dat ik het “verkeerd” heb begrepen.
Mvgr. Elly
Hallo Elly,
Ik had het er even bij vermeld dat het een (goedkoop) ticket was!
Denk dat dit te maken heeft met de vertrekdatum! Wij vertrekken op 1 januari, een dag waarop velen nog in de feeststemming zijn! en, misschien niet op die dag te willen vertrekken.
Heb niet specifiek naar een goedkoop ticket gezocht.
Er stond ook niets extra’s bij vermeld, b.v. dat dit een speciale actie was!
Heb vanaf 1 januari vakantie! en, ik wil dan meteen gaan.
(De vorige vlucht was 50 euro p/p duurder, daarbij kon ik wel online een stoel reserveren)
Maar, mijn vraag was: Hoe zit dit bij andere vliegmaatschappijen? Wie heeft daar ervaring mee? Hangt een stoelreservering daar ook af van de hoogte van een ticketprijs?
Heb inmiddels contact opgenomen met KLM, kreeg het volgende bericht terug gemaild:
U kunt op alle KLM en Air France uitgevoerde vluchten van 359 dagen voor vertrek een stoelenkeuze maken, ongeacht in welke boekingsklasse u reist. De enige bestemming die KLM en Air France zelf aandoen in Thailand is Bangkok, als u daarna een aansluitende vlucht heeft naar een andere bestemming kunnen wij helaas niet garanderen dat u op de binnenlandse vlucht ook al een stoelenkeuze kan maken.
Vlieg al jaren met China-air! m.a.w. ik ben daarover zeer tevreden.
Heb nog nooit geklaagd over eten,stoel of wat ook maar!
Na mijn eten neem ik een slaappilletje in, slaap dan bijna door tot wij gaan landen.
De enige wens die ik heb is: Online een stoel kunnen reserveren!
Afgelopen maand hetzelfde ervaren. Heb via de organisatie waar ik de ticket heb geboekt een stoel moeten reserveren. Sinds tijden dat ik weer eens met China Airlines vlieg, maar denk voorlopig ook wel weer voor het laatst. Ik ga maar weer terug na EVA, deze doen lang niet zo moeilijk en hebben vaak leuke aanbiedingen.
Misschien komt het wel omdat China Airlines is toegetreden tot het “Sky Team” wannabe clubje.
Ik boek de laatste jaren rechtstreeks bij KLM.
Op hun site kun je dan een plaats voor de heen en de terugvlucht reserveren.
Vorige jaar bleek dat na mijn plaats reservering KLM mijn reservering naar andere plaatsen had verschoven.
Hierdoor konden we niet meer alle drie naast elkaar zitten ( normaal met onze dochter van 12 in het midden.
Ik heb toen een plaats gekregen achter hun beide.
Ik was hier helemaal niet blij mee. Maar geen excuses of een goede wijziging.
als je ticket boek voor china air moet je de stoel reserveren bij klm site die werken samen.
bruinekreeft: ik denk dat je in de war bent met chinese airlines die werkt idd samen met klm. Dat is een door china gemanagde maatschappij. China airlines + Eva air zijn van Taiwan.
Zelf heb ik 10 jaar eva air gevlogen en het tot Gold member gebracht waarbij stoel vastleggen voor heen en terugvlucht geen punt was.
N.a.v. de reacties hier vanmorgen gebeld met China Airlines of wij onze (goedkope tickets) stoelen konden vastleggen aangezien wij graag een two seater hebben en voorin willlen zitten omdat we maar korte tjd hebben voor onze vervolgvlucht naar Koh Chang, was geen enkel probleem we zitten op rij 2 en de terugweg werd ook meteen vastgelegd!
Anders gezegd, hartelijk dank voor de tips! 🙂