Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Stefan: Het huidig schoolsysteem heeft ook zijn voordeel. Leraars raken niet gestresseerd en de studenten zijn relaxed maar gedisciplinee
- Toine: Emirates vind ik fantastisch!!! Boek bijna nooit meer een andere maatschappij richting Thailand
- Rudy: ‘Houd ze ontwetend en dom’. Inderdaad nog decennia lang heeft de overheid en de rijke elite er baat bij. Wat niet weet
- Erik Kuijpers: GeertP, daar heeft ie terecht zijn excuus voor aangeboden. Voor “Duizend euro voor werkend Nederland, niet morrelen aan de hy
- Martin: At Residence in Lat Krabang. Zeer schoon en rustig, uitermate vriendelijk personeel en shuttleservice naar de luchthaven.
- Greet Hellemans: Ook wij kiezen steeds voor dit hotel
- Cornelis: Dat daar een hoop mee wordt goedgemaakt is zwaar overdreven: slechts een enkeling van de vele honderdduizenden schoolverlaters kri
- GeertP: Ondanks alle kritiek is het wel zo dat ze hun verkiezingsbelofte waarmaken, ik kan mij nog herinneren dat wij in Nederland een min
- Patrick: In Hua-Hin is een grote varkensslager waar je alle soorten van het varken kunt verkrijgen. Regelmatig kopen we daar die varkensri
- GeertP: Het onderwijs in Thailand kan dan niet helemaal top zijn maar een hoop wordt goedgemaakt door de internationale bedrijven die de t
- Bram: Bloggers en Lezers bedankt voor jullie reacties. Hierbij het vervolg van vrijdag. Aangekomen bij het DLT cha-Am werd ik conf
- William: Voor ons die al vele jaren in Thailand wonen is het gebrekkige Thaise onderwijs geen verborgen probleem. Misschien niet dagelijks
- Fredje: Grootvader met “een”stok achter haar aan, of met “zijn” stok achter haar aan.
- Ron: Conserverende aanslag is wel van toepassing neem ik aan ? Box 3 VRH dan niet (meer)
- Ron: Ook belangrijk is te vermelden dat de ziektenkosten door NL worden ingehouden voor Spanje en andere EU landen
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Hoeveel speling heb ik bij ruimbagage EVA Air?
Lezersvraag: Hoeveel speling heb ik bij ruimbagage EVA Air?
Beste lezers,
Over een tijd je vlieg ik met EVA Air vanaf Schiphol naar Bangkok. Bij EVA mag je helaas maar maximaal 20 kg ruimbagage meenemen in de Economy Class. Nu heb ik wel eens gehoord dat je toch wat speling hebt en dat bij het inchecken zij pas bij meer dan 23 kg moeilijk gaan doen en je moet gaan betalen voor overgewicht.
Als dat zo is kan ik 3 kg meer meenemen. Klopt dit verhaal? Wat zijn jullie ervaringen? Het gaat dus alleen om ruimbagage en niet om handbagage.
Bedankt voor jullie reacties.
Beste groeten,
Tom
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Cultuur17 november 2024Gedicht v/d week: De ziel van Thailand’s groene goud
- Lezersvraag17 november 2024Waar in Pattaya een gebruikte scooter kopen?
- Lezersvraag17 november 2024Wat te doen met mijn Nederlandse spaarrekening bij emigratie?
- Achtergrond16 november 2024Thais zeezout (lezersinzending)
Beste Tom,
ik heb meerdere malen met Eva air naar BKK gevlogen en , ja het klopt dat men een “klein overgewicht” tolereert. Doch ik zou er niet op vertrouwen daar het totaal afhankelijk is van de persoon waar je bij terecht komt. Aan de andere kant stel ik mij wel de vraag: waarom willen vele mensen steeds op het randje van wat kan en niet kan balanceren. Is het nu echt zo moeilijk om de geldende regels te volgen? Als elkeen 3 kg teveel meeneemt dan zit je snel aan meer dan 1000kg wat wel gevolgen kan hebben voor het brandstofverbruik bij het opstijgen.
Groeten,
lung addie
Beste Tom,
Het maakt vaak eigenlijk niet veel uit met welke maatschappij je gaat vliegen omdat het inchecken vaak wordt uitgevoerd door grondpersoneel dat voor verschillende maatschappijen werkt. Vaak hangt het af welke instructies dit personeel heeft meegekregen vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Zelf vlieg ik al meer dan 15 jaar de wereld over en heb nog nooit bij hoeven te betalen voor overbagage. Wel merk ik dat men de laatste jaren veel strenger is geworden en ook vaak het gewicht van de handbagage weegt (en op een label schrijft). Over het algemeen is 1 a 2 kilo extra bagage geen probleem maar garanties vooraf heb je echter nooit.
Ik zou je de volgende tips willen geven:
1. Lees de bagage regels heel goed door van zowel de ruimbagage als de handbagage. Vaak bieden de regels van de handbagage nog de mogelijkheid om extra items mee te nemen naast de standaard handbagage. Vaak mag een laptop met tas apart mee. Deze mag je dan meenemen bovenop het gewicht van de normale handbagage. Print deze regels uit en neem ze mee. Let goed op wat wel en wat niet als handbagage mee mag!
2. Zorg dat het gewicht van de lege koffer zo laag mogelijk is. Sommige koffers wegen leeg al 5 tot 7 kilo. Kijk of je een lichtere koffer hebt of kan lenen. Vaak weegt een grote sporttas minder, echter zit je dan met een hoger risico op breuk van bagage. Dit hoeft echter geen probleem te zijn indien je voornamelijk kleding mee neemt.
3. Kijk nog eens heel goed of alle bagage nu echt wel noodzakelijk is. Vaak neem je te veel kleding mee die achteraf toch niet gedragen wordt op vakantie.
4. Kijk eens goed naar je toilettas. Zaken als shampoo, douchegel, scheerschuim, deo, tandpasta, enz. wegen aardig door. Koop mini verpakkingen voor de eerste dag (50-100 ml) of koop deze direct bij aankomst in Thailand bij een 7eleven of Boots.
5. Verdeel bagage in zaken die echt mee moeten en spullen die je graag mee zou willen nemen maar niet direct noodzakelijk zijn. Zorg dat de bagage die echt mee moet onder de 20 kilo blijft. Voor de optionele bagage (bijvoorbeeld tijdschriften, shampoo, gel, enz.) zou je maximaal 2-3 kilo kunnen aanhouden. Je moet er wel rekening mee houden dat je deze optionele bagage in het ergste geval moet achterlaten op Schiphol (weggooien of meegeven aan wegbrengers). Zorg dat deze optionele bagage makkelijk uit je tas te halen is zodat je niet minuten lang je koffer door hoeft te zoeken.
6. Overweeg om je zwaarste kleding aan te trekken. Stel je neemt wandelschoenen en slippers mee. Stop dan de slippers in je bagage en trek de wandelschoenen aan. Hetzelfde voor alle andere kleding. Stop een jas bijvoorbeeld niet in je koffer maar neem deze los mee het vliegtuig is.
7. De bagage wordt dan wel gewogen, jij gelukkig (nog) niet. Niets gaat je tegenhouden om je broekzakken, jaszakken, enz. vol te stoppen met spullen. Denk aan opladers, je camera, zakken met snoep, tijdschriften of een boek. Wees creatief maar maak het niet te gek. Met een beetje slim inpakken moet je zo 1 a 2 kilo in je jaszakken kwijt kunnen.
8. Er zijn 2 momenten waarop men een controle op gewicht zal uitvoeren. Eén is bij de incheck waar men de ruimbagage maar tegenwoordig ook vaak de handbagage weegt. Het tweede moment is aan de gate. Daar zou men de handbagage nogmaals kunnen wegen echter heb ik dit nog nooit meegemaakt. Zodra je in het vliegtuig zit ben je “veilig” en zou je al je spullen uit je zakken in je handbagage kunnen proppen. Let wel op, heb je tijdens je reis nog een overstap dan zou je in theorie nogmaals een controle op de handbagage kunnen krijgen. Echter is ook de kans daarop zo goed als te verwaarlozen.
Mocht het toch niet lukken om het gewicht van de ruim- en handbagage onder de limiet te krijgen. Neem dan je verlies en betaal bij als men daar moeilijk over gaat doen. Vaak kan je vooraf op de website van de luchtvaartmaatschappij al uitzoeken wat de bijkomende kosten zijn.
Veel succes met inpakken!
mijn vrouw is laats met EVA air vertrokken en had toen 23.15 kilo,en moest toen er 3 kilo uit de koffer halen want anders moesten we de hoofdprijs betalen,dus ik zou het maar op 20 kilo houden en de gevaar is ook nog dat je handbaggage ook meegewogen wordt dus ook maximal 7 kilo,dus voor ons geen EVA meer in de toekomst
Moderator: graag een reactie op de lezersvraag.
Hoi
Meestal is de incheck staff niet zo moeilijk, ligt meestal ook aan de houding en vriendelijkheid van passagier.
En de beste optie is je handbagage zwaarder maken want dit wordt niet gewogen.
De laatste keer in september had ik 23,2 kg wat werd afgerond op 23kg. Was toegestaan, cq geen probleem volgens de dame op Schiphol. En indien wel een probleem, had ik wat meer in mijn handbagage gestopt, welke ook gewogen werd.
De regels worden steeds strikter nageleefd. Daarnaast wordt op Schiphol de check-in niet door EVA Air personeel gedaan, maar dat is in handen gegeven van een externe grondmaatschappij Menzis. En die houden zich strikt aan de regels. Dus houd je aan de 20 kg, of betaal gewoon bij, dat zijn de regels die voor iedereen gelden! En anders boek je toch gewoon de Evergreen Class of Business Class. Dan betaal je meer, maar hebt ook recht op meer faciliteiten.
Bij KLM ( 23 kilo) zat ik altijd tussen de 23 en 24, nooit een probleem. Maar de laatste keer helemaal automatisch inchecken, en de automaat woog de koffer op 23,7 en de koffer werd geweigerd, werd naar de servicebalie gestuurd. Mensen zagen een paar ons altijd wel over het hoofd maar een machine is meedogenloos. Dus niet doen.
Ik ben voor een middelingssysteem want terug is de koffer praktisch leeg.
Ik had thuis keurig mijn bagage gewogen, op Schiphol mijn winterjas er in gedaan (had ik in Thailand toch niet nodig) en daarna de koffer gewikkeld op Schiphol, totaal niet aan gewicht gedacht.
2 kg te zwaar en moest € 90,= overgewicht betalen.
Wat voor tips en ervaringen je hier ook hoort, als een medewerker zich strikt aan die 20 kilo houdt heb je een probleem. Niet meer met EVA vliegen, zoals hierboven gesuggereerd wordt, lost dat probleem overigens niet op, want alle maatschappijen hanteren een maximum en kunnen je daar aan houden. Niks mis mee trouwens; het staat gewoon in de voorwaarden, dus je weet waar je aan toe bent.
Moderator: graag een reactie op de lezersvraag svp.
Op Schiphol nemen de KLM dames waar voor EVA air, ik heb met deze dames altijd problemen, mijn hand bagage trolley gaat al 15 jaar met mij overal naar toe, de enige die commentaar hebben is op Schiphol
Bangkok Singapore , balie geen enkel probleem, als ik de dame inkwestie duidelijk maak gaat hij gewoon mee
klopt wat lung zegt wij hebben jaren met eva air gevlogen , nog nooit last gehad, wij namen altijd 22 kg mee, , we vliegen nu voor het eerst met china airways
Wij hebben ook een keer overgewicht gehad met EVA air….moest toen veel bijbetalen.
Nu vliegen wij China Airlines…daar mag je 30 kg meenemen ook in de economy class
Vorig jaar ook gevlogen, met een zogenaamd 20kg ticket, maar wij wilden meer meenemen. Het reisburo gebeld….en daar werd zonder bijbetaling en zonder probleem, ons 2 maanden ticket omgezet naar een jaarticket, en zodoende 30kg ticket
Nu vliegen wij december opnieuw….krijgen gewoon een 30kg ticket met China airlines, met economy class…..dus bel je reisburo..en laat het omzetten van 20 naar 30kg….
het kan dus zomaar……..maar owee…als je aankomt met een 20kg ticket en je hebt overbagage….dan kan je betalen !
Bij EVA AIR wordt niet moeilijk gedaan over 3KG.
Staat ook op de website bij bagage gewichten.
Vanaf 23KG wordt er wel gevraagd om te betalen.
Handbagage wordt altijd gewogen
Foute informatie. De limiet in Economy is gewoon 20 kg. Die 23 kg die je noemt is volgens de website het maximale gewicht van een koffer voor economy passagiers – ook al betaal je bij.
Het hangt echt af van degene die je incheckt, dat geldt voor elke maatschappij.
De overgewichtprijzen zijn schandalig hoog.Je betaalt zomaar 40 euro de kilo.En voor een paar kilo kunnen ze ook moeilijk gaan doen,vooral klm.Had laatst 2 kilo teveel en moest : of bagage eruit, of betalen , terwijl mijn koffer 4 kilo lichter was dan toegestaan,maar was overvol.Ik vond dit zo onredelijk,dat ik nu hetvolgende doe, laat iemand meegaan de vertrekhal in,laat mijn handbagage achter, check in zonder bagage en haal dan mijn bagage op.Ik vind daarom dat de kilo s van hand- en ruimbagage bij elkaar opgeteld moeten worden,maar doen ze niet.
Bedankt voor de tips, er zaten een paar waardevolle bij. De reacties over dat ik niet zoveel bagage hoef mee te nemen, daar kan ik niets mee want dat snap ik zelf ook wel.
We kunnen wel moeilijk lopen doen, maar men kan ook eens naar de luchtvaartmaatschappijen kijken en begrijpen met de zeer dure kerosine dat er gelet wordt op de kilos! Als 300 mensen allemaal 3 kg teveel hebben zal er toch meer kerosine verbruikt worden en dat moet de maatschappij betalen omdat passagiers zich niet aan de regels houden die gelden bij de ticketvoorwaarden? Maar het gaat niet om 1 vliegtuig, het gaat misschien wel om 30 intercontinentale vluchten iedere dag.Dan praten we over 27.000 Kg per dag!!!! Reken dat om naar kerosine en u zult en moet begrijpen dat men strenger is, niets mis mee! De wereld op zijn kop om hierover te klagen. Vlieg a.s. zondag met Saudi, ticket voor 517 Euro via skyscanner en 2 koffers a 23 kg! Dat noem ik nu geluk en zal er ook gebruik van maken ook.