Het klinkt een beetje vreemd nietwaar? Toch valt dat wel mee. Airbus heeft plannen om speciale slaapcabines het vrachtruim van grote vliegtuigen te ontwikkelen, speciaal om lange vluchten wat prettiger te maken.
De cabines worden als eerste ontwikkeld voor de A330, een toestel waar ook KLM mee vliegt. De slaapcabines zijn van hetzelfde formaat als de boxen die worden gebruikt voor luchtvracht. Vliegtuigen hoeven daarom niet te worden omgebouwd en de luchtvaartmaatschappijen kunnen zelf kiezen hoe ze hun laadruim willen indelen.
De slaapcabines zijn een eerste stap. Er wordt ook gedacht aan speelcabines en vergaderruimtes. Airbus is enthousiast en denkt dat vliegmaatschappijen zich er in de toekomst mee kunnen onderscheiden.
Ik vraag mij af hoe het zit met de veiligheid, want hoe kan je snel uit zo’n vrachtruim komen bij calamiteiten?
Zou jij in het vrachtruim willen slapen op een vlucht van Nederland naar Bangkok en terug?
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Of ik wil slapen in zo’n ruimte. Ik denk het wel maar wat gaat zoiets kosten ? Denk dat ik dus snel afhaak.
Ligt eraan als ze je gewicht als luchtvracht berekenen kan de prijs nog meevallen
Liggend nemen mensen minder plaats in dan zittend, .althans 4 boven elkaar en als je dan toch als vracht wordt verzonden moet het een stuk goedkoper worden…lijkt mij.
Danny
lijkt me heerlijk, ik doe nooit oog dicht in een stoel. Wel benieuwd naar het prijskaartje, en of er plekje is voor eten en drinken te nuttigen.
Goed idee en als de prijs meevalt, boek ik direct.
Liever nog vandaag dan morgen, want vliegen is al vele jaren geen pretje meer voor mij.
Vroeger, als tiener, sliep ik een ganse vlucht, maar dat lukt me al lang niet meer.
Ik doe geen oog dicht en vind (mede daardoor) geen enkele voldoening meer in een vlucht, terwijl dat voor mij ooit een belangrijk onderdeel was van mijn vakantie. De vakantie begon met de vlucht.
Dus ja, ik zou zeker slapen in de vrachtruimte, behalve natuurlijk als men onrealistische prijzen zou vragen.
Op de foto te zien lijken deze slaapruimtes echt knus en modern, dus geen twijfel mogelijk dat deze service mijn vluchtervaring serieus zal doen verbeteren.
Ik denk niet dat je een keuze zal krijgen tussen het boeken een bed en het boeken van een stoel. Je boekt een stoel en daarbij kun je dan tegen bijbetaling een slaapplek reserveren. Er zullen aanzienlijk minder slaapplekken dan stoelen zijn, gelet op de ruimte. Bij de start en landing zal iedereen gewoon in een stoel zitten – al was het alleen naar vanwege de veiligheidsaspecten aangezien het vrachtruim geen evacuatievoorzieningen heeft.
beste Cornelis,
Wat dacht je van een rode pijl naar de vrachtdeur waar ook de parachutes hangen !
Beste Mensen,
Dit lijkt me een prima idee. Inchecken is ook eenvoudiger je gaat direkt mee met je bagage.Het lijkt mij ook ruimte besparend en dus moet het goedkoper kunnen dan met een zitplaats. Een zitplaats die voor mijn torso altijd te small is. Low budget flyer en econmy class.
Groet
Antonius
X mensen boven elkaar stapelen voor vertrek, slaapgas in pompen in de cocon/cabine en dan het vliegtuig “inladen”.
Vlak voor vertrek bv isofluraan gas inpompen om de mensen wakker te maken of uit laten slapen in de cocon/cabine die er uit wordt gereden uit het vliegtuig, waarna je rustig wakker kan worden in de “uitslaapkamer op het vliegveld.
Voordeel geen zeurende mensen, jankende kinderen, geen “beroerde” maaltijden, weinig personeel, geen schoonmaak kosten, enz.
Ik denk dat de ticketprijzen naar €200 kunnen…
kijk dit vind ik nou een goed idee. ik zelf zou dan zeker altijd op die manier vliegen
Dat zal wel meer kosten dan enkel een zitje in het vliegtuig. Reken maar minstens op het dubbele van de prijs economyclass. Let op mijn woorden.
Reageren moet je hierop nog niet doen, maar laten we binnen ’n x aantal weken het er nog eens over hebben. Dan kunnen we zien wie gelijk had.
groetjes en aan ieder een behouden vlucht.
Dre
als de prijs hetzelfde is teken ik daar direct voor,dan heb ik eindelijk een goede nachtrust!
Je zult een stoel PLUS een slaapplaats moeten kopen, dus een hogere prijs is onvermijdelijk…….
De plaats/ruimte voor zes zitplaatsen is identiek aan zes gestapelde ligplaatsen.
In een trein zijn er zes couchettes in een compartiment die ook zes zitplaatsen kunnen zijn.
En wat meer is, kan voor wat betreft het gewicht en de ruimte voor dezelfde vrachtprijs.
Op zijn Japans, alleen liggen dus, zijn er nog meer ligplaatsen te maken.
Wat te doen bij veel turbulensie? Slapen met een riem om? Of wordt je iedere keer wakker gemaakt?
Slapen met een riem om is niet zo’n punt. Doe ik nu al als ik een rijtje van drie stoelen heb.
beste Frans…in een ligkist kun je nergens heen vallen vandaar ook de prijs die Johank en ik op 200 euro hebben gezet.
Wij zullen dat wel zien als het zover is,ik denk dat ik in de business classe goed koper uit ben,ik weeg meer dan 103 kilo en als ik de toeslag moet betalen van plus minus 12 Euro de kilo dat is dan 1,236.– euro,s plus je normale ticket dan ben je veel geld kwijt denk ik? Maar ja zoals ik heb gezecht weten wij dat nog niet en moeten wij maar eerst kijken wat straks de werkelijke kosten gaan worden. groetjes Pascal Chiangmai
KLM retour 15-5 / 14-6 economy 616, business class 2033.
THAI economy economy 518, business class 3138.
Reken deze variant er maar ergens tussenin. Blijven dure hazenslaapjes.
Niet voor mensen met claustrofobie. Plafond is 5 voet 4 inch hoog.
Aantal plaatsen is beperkt, de bagage moet toch ook mee. Eten en drinken, starten en landen, zit er daar niet in. Dus veel meer heen en weer geloop rond de maaltijden en na begin/voor einde vlucht in de gewone cabine.
Het moet naturlijk meer extra opleveren dan wanneer je er extra (klap)stoeltjes voor de gewone prijs zou bevestigen. Dus twee keer de economy prijs is heel goed denkbaar. Wordt voor die paar uurtjes toch wel een hoop centjes. Het mag natuurlijk ook niet ten koste gaan van de lucratieve business class.
De planning zou zijn dat men hier in 2020 mee zou kunnen vliegen.
Mijn voorspelling is dat dit plan het nooit gaat halen.
Er zijn in het algemeen vermoedelijk wel efficiëntere/comfortabelere indelingen dan met de huidige stoelopstellingen mogelijk, maar die zijn bijna altijd fexibel in de zin dat ze gewijzigd kunnen worden en/of in ieder geval beweegbaar moeten zijn, wat heel veel extra constructiegewicht oplevert en alleen om die reden al onhaalbaar is.
Ik meen dat het Freddy Heineken was die ooit met het idee kwam om in vliegtuigen de stoelen naast elkaar op een iets verschillende hoogte te zetten, zodat iedereen zijn eigen armleuningen had. Heeft het ook niet gehaald.
De cirkelvormige start/landingsbaan komt er ook niet. Als de meest wilde plannen doorgaan hebben we vanaf 2025 wel een pisbak in elke trein naar Schiphol. Tel uw zegeningen.
Ik vind dat er eigenlijk veel te negatief word gereageerd op deze laten we zeggen Stuwardes slaapplaatsen laten we het eens afwachten en dan praten over de kosten. Als deze meevallen, en ik zeg duidelijk als deze meevallen in prijs is het een gat in de markt, wat vele mensen die op een lange reis en niet kunnen slapen in een stoel een zege zijn
Ja ..heel goed idee!!!!mits het te betalen is via redelijke prijs…
Prima. In India reis ik in de bus ook altijd in zo’n slaapcabine. En de vraag:”hoe kan je snel uit zo’n vrachtruim komen bij calamiteiten?” is volkomen overbodig, want bij een calamiteit ben je sowieso de klos.
Economy mensen droom niet langer , dit wordt gewoonweg een extensie van bussines class….of een neven variant …..stop met denken dat er ook maar enige toegeving in comfort gaat gegeven worden in de toekomst aan economy class tenzij iets in d prijs …..
Ik lees hier veel droomwensen …. en ze slapen zelfs nog niet in dat kajuitbedje ….
Ik denk ook dat er een apart prijskaartje aan zal hangen. Ikzelf heb daar jarenlang kunnen slapen tijdens mijn pauze als steward. Al naar gelang de turbulenties en ligrichting kan het zijn dat je van voren naar achter of van links naar rechts geschommeld wordt.
Het zal voor passagiers waarschijnlijk iets comfortabeler worden dan voor de bemanning. Ik vond het vaak te koud.
Wat nooduitgangen betreft: wanneer er containers gebruikt worden, kunnen deze van nooduitgangen voorzien worden. Wij hadden verschillende slaapruimtes. Op een jumbo waren het bij ons twee: de onderste met een stapelbed en de bovenste kamer met drie stapelbedden. Het onderste en een van de bovenste lag dwars en twee bovenste in vliegrichting. Je had als bemanning geen keuze waar je kon liggen, dit hing af van je werkpositie. Maar ik weet nog dat de onderste geliefd waren.
De modernere vliegtuigen zijn veel beter uitgerust en de slaapkabines kunnen een heel aangename verblijfplaats worden. Maar ik ben bang dat de prijs tussen die van businessclass en first class zal liggen.
Goed idee maar zal wel alweer voor de rijken zijn denk ik,mooi idee maar moet wel voor iedereen betaalbaar zijn.
Och het zal wel even duur of zelfs duurder worden als de first class tarieven, maja als je ziet hoe de first class in de A380 bij o.a. Emirates en Singapore airlines uitziet.
En hoeveel ruimte je daar dan hebt wie wil dan nog in zo een vrachtruim nog wat uitgebreider liggen onder in het vliegtuig.
Slapen tussen de koffers? Ik zou er niet wakker van liggen.