Lezersvraag: Sinking fund van condo
Beste lezers,
Woon in een groot condominium complex 440 units in Pattaya genaamd Baan Suan Lalana song Spain. Ben bezig met de uitzoeken hoe de verkoop is verlopen en welke extra kosten er zijn betaald boven op de aankoopprijs.
De eerste units zijn verkocht in 1993 , de laatste 120 units via auction in 2004, er is 1,5% van de aankoop prijs aan een centraal fonds (het bouwbedrijf is failliet gegaan). Of er een premie is betaald aan het sinking fund weet ik niet.
Als ik kijk in de financiële rapporten zie ik wel dat er tot 2004 een bedrag van 13.590.234 Baht is opgebouwd komt neer op 700 baht per m3.
Volgens de manager is het bedrag wat vermeld wordt onder de noemer sinking fund geen contant geld maar de waarde van de grond en de wegen van het complex.
Zijn er meer condominium complexen waar men geen premie betaald heeft voor het sinking fund?
Ben erg benieuwd.
Groet,
Willem
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Sinking fund moet cash geld zijn..Die 13 mio lijkt mij idd extreem veel voor SF. Maar dat moet je kunnen zien in de fin.jaarstukken…
Ons condo heeft max 5 mio (150 units) als maximum en dat staat al jaren op een spaar rekening..
In ben zeven jaar eigenaar en tevens bewoner geweest van een condominium, lid van het management control committee en voorzitter daarvan. De vaste lasten bestonden uit elektra, water, maintenance fee en sink fund (de laatste twee berekend over de vierkante meters van het condominium). Ruim voor de jaarvergadering kregen alle eigenaren een rapport over de inkomsten en uitgaven, over de maintenance fee van een accounts buro en over het sink fund van het management. In de jaarvergadering werd door de eigenaren o.a. besloten of een verhoging nodig was. Indien er genoeg geld in het sink fund was kon er besloten worden tot geen verhoging of een jaar geen maandelijkse betaling. Als eigenaar van een condominium bent u ook mede eigenaar van een gedeelte van het complex, zwembad, wegen, lift, enz. Uit het sink fund wordt het groot onderhoud betaald, daar moet dus voldoende geld in zitten. Als eigenaar moet u weten wat u iedere maand betaald. Het verhaal van het management komt mij onzinnig over, het lijkt er meer op dat er een groot bedrag verdwenen is. Vraag bij het management control committee hoe een en ander in de steel zit. Uit ervaring weet ik dat veel eigenaren geen idee hebben wat een manager doet, vaak geen jaaroverzichten krijgen en ook niets weten van een jaarlijkse vergadering. De manager is in dienst en wordt betaald door de eigenaren en kan ook de wacht worden aangezegt door de eigenaren bij niet functioneren. Vraag even naar de condominium act en de huisregels. Hoe groter het complex hoe meer een manager zich als eigenaar gaat gedragen.