Scooter kopen in Thailand: Elektrisch of benzine?
Beste lezers,
Altijd vervoerde ik mezelf in Bangkok op een vouwfiets. Maar sinds ik een keer ernstig ben gevallen (gelukkig met helm op) doordat de bandjes van de fiets in een diepe scheur van de weg terechtkwamen, overweeg ik een ander vervoermiddel met bredere banden.
Nou zijn er fietsen met brede banden, maar ga nu ook beetje voor het gemak. En dan zou ik het liefst elektrisch gaan. Ofschoon op internet de keuze (van totaal onbekende merken; waarschijnlijk meestal Chinees )enorm is, blijkt in de winkel maar een zeer gering aanbod. Hierdoor is voorlichting over het product gering en op internet verwarrend (men verwisselt in teksten bijv. km/uur met mph en bereik km met miles, door slecht vertaalwerk). Al met al heb ik als uitgangspunt Honda genomen omdat van dat merk vele werkplaats zijn (hopelijk later ook voor elektrische producten) en Honda al van beide markten (zowel benzine als elektrisch) thuis is.
Daarom heb ik als benzine-optie de Honda Lead, waarvan momenteel de productie wordt overgebracht van Vietnam naar Thailand, waardoor ook van dit model momenteel pas over 2 maanden weer besteld kan worden; Aldus tenminste een Honda dealer aan de Takham Road in Bangkok. En Honda heeft als elektrische optie in mijn prijsklasse tot THB 70.000, tevens de mij aansprekende modellen U-Go en EM 1e.
Mijn vragen aan de lezer zijn:
- Is het al verstandig om elektrisch te gaan, gelet op de nog karige voorzieningen voor aanschaf(winkels), bijladen, reparaties(werkplaatsen) en prestaties?
- Hebben lezers al ervaring met genoemde e-scooters of van andere merken met toegelaten e-scooters in genoemde prijsklasse?
- Tot welke snelheid is rijbewijs nodig c.q. is sprake van moped of motorcycle?
- Hebben lezers ervaring met de Honda Lead?
Graag hoor ik de mening/ervaring van de lezer waarvoor alvast dank.
Groet,
Haki
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Haki,
In 2017 hebben we een e-scooter gekocht merk Toyotron, ontworpen en gebouwd in Thailand isw met een Universiteit. Het was de 2e die ze in CM verkochten, een beetje en gok, maar ik ben techneut. Zeer robuust gebouwd, flinke maat wielen/banden en even groot als een benzine exemplaar. Prijs ca. THB 60.000. De beloftes in de slechte documentatie werden niet waargemaakt vwb range. Na 30 km was het wel gebeurd. Service hier in Chiang Mai aan huis, zeer goed en bijna nooit wat betaald.
Na 2 jaar moesten de lood-zuur accu’s (65 V) vervangen worden. Klacht ingediend en gratis vervangen. Na 2 jaar weer, weer klacht en nu hadden ze Li-ion accu maar die moest THB 15,000 kosten. Dan kennen ze me niet, na gedreigd met Consumer Protection Act (ja die bestaat echt in Thailand en heb ik al meerdere keren gebruikt) werd de Li-ion accu gratis ingebouwd onder voorwaarde dat we een video zouden maken met een happy customer, alsdus geschiedde. Nu is de range ca. 80 km, alleen is de eerdere snelheid wat teruggelopen maar nog steeds goed. Door de vervanging zijn wat electronische functies uitgevallen zoals range-meter. Mechanisch is het ding niet te verwoesten.
Laden aan een normaal stopcontact duurt maximaal 3 uur. Met de huidige benzine prijzen en nog steeds redelijke stroomprijs zijn de kosten laag. Als je op stap gaat zou je de lader onder het zadel kunnen meenemen en als je ergens gaat lunchen de accu opladen in 1,5 uur.
Neem in elk geval een bekend merk als dat er is: Honda, Yamaha, oid. De Chinezen hebben allemaal kleine accu’s en zoals je al gezien hebt documentatie verwaarloosbaar en slechte (opzettelijke?) vertalingen en onderdelen waarschijnlijk slecht te krijgen, als de fabriek nog bestaat. Ook bij de elektrische auto’s uit China wordt het een probeem, al die onbekende merken verdwijnen snel weer. Alleen BYD, MG en nog een paar uit de Geeling stal zullen overblijven naast de Japanse merken.
De Honda Wave die we 2e hands hadden gekocht in 2010 en nu in Isaan wordt gebruikt werkt nog steeds, ongelooflijke kwaliteit.
Hoop dat je hiermee verder kunt. Succes.
Dick
Wij hebben net een benzine scooter gekocht , een Honda Scoopy I.
Mijn man vind dat het nog te vroeg voor de elektrische scooter , staat nog teveel in de kinderschoenen.
Zelf rijd ik, naast de auto, al 10 jaar met een Honda Scoopy (10.000 km per jaar ). Perfecte motor, bijna geen onderhoud, rijdt geweldig en makkelijk en goedkoop te onderhouden door de vele shops en 10.000 baht goedkoper dan de Lead en 10.000 meer dan de electrische U Go. Nadeel van de U Go dat die er 2 uur over doet om op te laden, bij benzine rijdt je na 1 minuut al weer met een vergelijkbaar bereik. Daarnaast oogsten de Scoopy en de Lead degelijker en lijkt de U Go (iel uiterlijk) enkel maar goed om in de buurt van je huis te rijden en zeker niet op de grotere wegen en langere afstanden. En dan zal de batterij bij de electrische motor er na een paar jaar vervangen dienen te eerder, bij een benzinemotor is dat eens in de 4 jaar voor 600 baht en ik schat de voor de U Go dat dit zo 10x zoveel is.
Ga eens langs bij een Yamaha dealer en vraag een proefrit aan voor de tricity motorbike, ideaal voor in stads verkeer.
Rijdt overigens op benzine.
Elektrisch rijden daar zou ik mij niet aan wagen daar het meeste hier te koop Chineze junk is.
Jan Beute.
Met een Honda scooter zit je altijd goed. Betrouwbaar en zuinig. Klein tot groot onderhoud en herstel kan bijna overal. Kan tot 30 jaar mee of tot benzine motoren worden verboden.
Toch zou ik de elektrische Honda overwegen. Ik kan me niet inbeelden dat Honda zijn goede naam wil vergooien door risico te nemen. Toch zal de elektrische motor en de batterij geen 30 jaar meegaan
Dank voor uw reacties. Omdat we al een Honda Click hebben, die meestal door mijn vrouw gebruikt wordt, wil ik het liefst ook weer Honda. Maar wat ik nu mis in de reacties is enige ervaring met een electrische scooter van een bekend merk. Misschien nog een late reactie?
Haki