Beste lezers,
Ik wil begin volgend jaar naar Thailand emigreren en heb ik een vraag van praktische aard. Ik heb niet voldoende inkomen en wil daarom 800.000 Baht op een Thaise bank storten, om daarmee tegemoet te komen aan één van de eisen van de Thaise immigratiedienst.
Hoe moet ik het in hemelsnaam voor elkaar krijgen om een Non-immigrant OA (Retirement-visa) aan te vragen in de 90 dagen, welke mij gegeven zijn om zulks te doen. Feit is namelijk dat mijn Non-immigrant O visum (waarmee ik het land ben binnengekomen) slechts maximaal 90 dagen geldig is, terwijl men tegelijkertijd van mij verlangt dat (ter verkrijging van het Retirement-visa) mijn 800.000 Baht reeds 90 dagen (3 maanden) op een Thaise bank heeft gestaan. Dat lukt dus nooit, daar beide vereisten een periode van 90 dagen kennen.
Hoe doen andere mensen dat? Ben ik nou zo dom?
Wanneer ik bijvoorbeeld in Thailand arriveer op 01-01-2020 dan mag ik 3 maanden in Thailand blijven, op basis van mijn Non-immigrant O visum. Stel dat ik op 10-01-2020 een appartement heb gevonden en een huurcontract heb getekend. Dan ren ik vervolgens de volgende dag naar een bank om een bankrekening te openen en daar 800.000 Baht naartoe over te maken. Stel ik heb mijn bankrekening met 800.000 Baht erop op 15-01-2020. Pas op 16 april 2020 zal ik dus aan de eis voldoen om 3 maanden lang een bedrag van 800.000 Baht op een Thaise bankrekening te hebben staan. Dus vanaf die datum kan ik pas een aanvraag doen voor een Retirement-visa. Echter, ik moet op 01-04-2020 reeds het land verlaten, omdat mijn non-immigrant O visum is verlopen.
Ik begrijp wel dat ik een Non-immigrant O visum met multiple entries kan nemen, maar dan kan ik pas in november 2020 een Retirement-visa aanvragen en moet ik iedere 90 dagen een visa-run maken. Het moet toch anders kunnen? Hoe moet ik het door mij geschetste probleem oplossen?
Ik hoop dat iemand mij een oplossing kan aanreiken.
Bij voorbaat dank daarvoor.
Peter
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending25 november 2024Te koop van een lezer: Honda City Hatchback RS 2024 in uitstekende staat!
- Belasting Nederland25 november 2024Thailand belasting vraag: Wat is mijn fiscaal woonland?
- Visumvraag25 november 2024Thailand Visa vraag Nr 210/24: Heb ik een Non-immigrant visum nodig om een bankrekening te openen?
- Leven in Thailand25 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (181)
Beste Peter,
Als je alles snel doet zou het kunnen, het is geen 3 maanden maar 2 maanden. Staat ook elders hier op Thailandblog bij nieuwe visa regels.
Minstens 2 maanden op de dag van aanvraag en minstens 3 maanden na het toestaan van de jaarverlenging, moet er een bedrag op een bankrekening in Thailand staan van minstens 800 000 Baht.
Het bedrag moet met de nieuwe regels (vanaf 1 maart) nu altijd 2 maand voor aanvraag op de bank staan, geen drie maand. Geeft je dus wat tijd om je bankrekening in orde te brengen.
Het moet nadien, na het toestaan, er wel drie maand blijven opstaan en dan mag je pas zakken voor de resterende maanden tot minimum 400 000 Baht.
Zelfs met de huidige regels is 2 maand voldoende als het om de eerste aanvraag gaat, maar aan die regels heb je niks meer natuurlijk.
Indien je een Non-immigrant “O” Multiple entry hebt, hoef je dat niet eerst volledig uit te doen.
Elk eind van een 90 dagen verblijfsperiode geeft de mogelijkheid tot verlengen, zelfs als je visum nog niet volledig “opgebruikt” is.
Vroeger deden sommige immigratiekantoren er al eens moeilijk over en wilde ze dat je eerst de mogelijkheden van het visum benutte. maar daar hoor ik niks meer van.
Maar een Multiple entry is onnodig als je toch van plan bent te blijven.
En ik zal het nog maar eens herhalen.
Je vraagt een verlenging aan van een verblijfsperiode (90 dagen in dit geval), bekomen met een Non-immigrant visum en dit op basis van “Retirement”.
Dat is dus geen Non-immigrant “O-A” visum wat je aanvraagt.
Een Non-immigrant “O-A” visum kan je enkel aanvragen in een ambassade die gevestigd is in het land waar je de nationaliteit van hebt, of waar je officieel geregistreerd staat.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken wat die bankrekening betreft.
Succes.
U hoeft bij uw eerste aanvraag tot retirement visum uw 800.000 Baht slechts 2 maand op de rekening hebben, vanaf uw verlenging (dus het 2de jaar) dient u uw 800.000 Baht 3 maand op de rekening te hebben
Philippe,
Drie maand na het toestaan van de jaarverlenging.
Dat is niet hetzelfde als het 2de jaar.
De eerste periode voor het geld op een Thaise rekening is altijd 2 maanden geweest in plaats van drie. Dit was juist om zaken als een bankrekening te kunnen openen en dergelijke, daarna volgde bij verlengen van het verblijf op jaarbasis pas de drie maanden eis.
Na 1 maart 2019 is de periode voor zowel eerste aanvraag alsmede ook voor verlenging van het verblijf 2 maanden geworden. Er wordt daar dus geen onderscheid meer in gemaakt.
Houdt er rekening mee dat na 1 maart 2019 de volgende zaken ook gewijzigd zijn; Het volledige bedrag van Baht 800.000 moet nu drie maanden na de datum van het verlenen van een permissie tot verblijf of verlenging daarvan nog steeds ongebruikt op de rekening staan. Een totale periode van 5 maanden staat dit volledige bedrag dus vast. Voor de 7 maanden daaropvolgend, dus tot aan 2 maanden voor de eerstvolgende verlenging van het verblijf, mag het saldo op de gebruikte rekening niet onder de Baht 400.000 komen en kan dat geld derhalve dus nergens anders voor gebruikt worden zonder dat het de eerstvolgende verblijfsverlenging dan wel het verblijf zelf in gevaar brengt.
Beste Rens, is dat wel zo.
Bij mijn weten is ook na 1 maart 2019 bij verlenging van op basis van je jaarlijkse retirement extension ook nog steeds 3 maanden voor verlengings datum 800K op je Thaise bankrekening.
Alleen de eerste keer is het 2 maanden wanneer je overgaat van je in het vaderland bij de Thaise ambassade verkregen class o visa..
Jan Beute.
Beste Jan, Ik heb getracht de engelstalige versie van de nieuwe police order te kopiëren en te plakken, het lukt me niet. Gelukkig heeft “RonnyLatYa” in zijn uitleg van deze police order ook dit aspect toegelicht en daarin heeft men het over 2 maanden voor datum verlenging en 3 maanden daarna. Ook van hetgeen ik op andere boards heb gelezen gaat men daar nu ook uit van het vervallen van de 3 maanden eis. Zou het nog drie maanden zijn dan betekent het dat men dan 6 maanden niet over een deel van het ingelegde geld zou kunnen beschikken en dan 6 maanden wel, althans totdat het minimum bedrag van Baht 400.000 wat te allen tijde op de rekening moet blijven staan. Hoe dit allemaal in de praktijk gaat uitpakken dat weet ik niet, het zal me benieuwen eerlijk gezegd.
Ik voeg even de link bij naar de uitleg van Ronny LatYa, zie punt 4 daarin.
https://www.thailandblog.nl/visumvraag/nieuwe-retirement-regels/
Jan,
Dat was inderdaad zo en is momenteel ook nog zo.
Maar op 1 maart gaan de nieuwe regels in voege en dan wordt er niet meer over eerste of vervolgaanvragen gesproken.
Het is dan steeds twee maanden voor de aanvraag tot 3 maanden na het toestaan van de verlenging. Is dat beide op dezelfde dag dan zal je 800 000 Baht gedurende 5 maand op de rekening moeten blijven staan. Bij immigratiekantoren die met een “under consideration stamp” werken kan dat dan al snel oplopen tot 6 maand.
De resterende periode mag je dan zakken tot een van 400 000 Baht indien je dat wil.
Hoe men dat in de praktijk allemaal gaat aanpakken is momenteel niet gekend.
Misschien gaat men het ook niet effectief controleren na drie maand of wanneer ook en gebeurt de controle enkel bij een vervolgaanvraag. De gevolgen kunnen dan zijn in het weigeren van een nieuwe jaarverlenging indien je niet aan het gevraagd hebt voldoen.
Het kan nog gekker hoor: voor het retirementvisa vragen ze een Thaise bankrekening met 800.000 bath. Maar ik kreeg bij zeven, echt 7, banken te horen dat de voorwaarde om een bankrekening te kunnen openen een… retirementvisum is.
Bij het achtste kantoor kon ik eindelijk een rekening openen maar ik ga niet eens meer proberen om zo een retirementvisum te bemachtigen en het stellen met 90 dagen.
Als ze zo blijven doen, zoek ik allicht andere oorden op.
En nu ook al weer eens: de COMBINATIE is nog steeds mogelijk. Heb je niet voldoende inkomen, hoef je niet 800.000 Baht op een rekening te hebben, maar het verschil. Als je slechts 40.000 Baht inkomen zou hebben, moet je als extra 12×25000 Baht = 300.000 Baht op een rekening hebben. Echter dit was tot voor kort. Nu moet je een minimum bedrag van 400.000 Baht op de rekening laten. Dat geldt nu of je 60.000 Baht per maand hebt of helemaal geen inkomen. Beide bedragen samen op jaarbasis: je inkomen en je kapitaal moeten dan op 800.000 Baht komen op het moment dat je de aanvraag doet.
Verder dacht ik gelezen te hebben, dat bij een EERSTE aanvraag je dit bedrag ook korter op een rekening mag hebben.
Neen Sjaak.
Het bedrag dat je op de dag van aanvraag voorlegt moet drie maanden op de rekening blijven.
Is dat 300 000 Baht op de dag van aanvraag, dan zal je aan dat bedrag niet mogen aankomen.
Waarschijnlijk, omdat het onder de 400 000 Baht is, zal je er de rest van het jaar niet mogen aankomen.
En eerste aanvraag bestaat niet meer … het is altijd TWEE maanden.
Ronny, er wordt nu zoveel op het internet gesproken, dat het moeilijk is om de echte regels te vinden. Ik vind telkens meer informatie dat er geen sprake meer is van een combinatie zoals het vroeger was.
Er is hier echt geen duidelijkheid over te vinden.
Wat wel duidelijk is, dat je met 65000 Baht per maand hier mag blijven en als met een Thai gehuwde met 40.000 Baht.
Voor mij persoonlijk nog steeds geen probleem.
Om die hele rompslomp te omgaan moeten dan sommigen 90 dagen visums aanvragen en telkens weer het land verlaten? Moeten ze dan iedere keer weer een nieuw visum aanvragen?
Ik vind het echt sneu voor die mensen. Het grootste deel van de Thaise bevolking moet met veel minder uitkomen en ik weet van veel vrouwen dat ze ook gelukkig zijn met een man die minder, maar wel regelmatig inkomen heeft.
De regeling om een eind aan oplichtingspraktijken te maken is een slag in het gezicht van velen die het niet zo breed hebben.
Sjaak,
Het staat toch in de nieuwe regels dat de combinatiemethode nog bestaat.
Lees het artikel dat ik daarover heb geschreven
https://www.thailandblog.nl/visumvraag/nieuwe-retirement-regels/
“Must have and ANNUAL EARNING AND FUND DEPOSITED with a commercial bank in Thailand TOTALING of no less than THB 800,000 until the filing date. The said fund must remain in the account prior to and after the permission is granted and the alien can make a withdrawal under the same conditions as stated in 4.
Een JAARLIJKS INKOMEN EN EEN BANKBEDRAG. SAMEN moet dit 800 000 Baht op de dag van aanvraag zijn….”
Ik heb zelf in de tekst dan de conclusie getrokken dat het 2 maand voordien en drie maand na de aanvraagdatum moet op de bank staan, gezien dat ook voor een “Retirement” wordt gebruikt. Maar als je het letterlijk zou nemen dan moet dat bedrag, dat je bij de aanvraag toont, er altijd blijven opstaan. Uitgezonderd indien dat bedrag bijvoorbeeld 500 000 Baht zou zijn. Dan mag je zakken na drie maand tot 400 000 Baht. Is het echter bijvoorbeeld 300 000 Baht dan mag je er volgens mij helemaal niet meer aankomen het ganse jaar.
Dat zijn zaken die ze allemaal nog eens goed op punt moet stellen.
Sowieso mag je weer verwachten dat het bij het ene kantoor weer zo en bij het andere kantoor weer anders zal zijn. Dit ook als gevolg van de onduidelijk richtlijnen van de bedenkers naar de uitvoerders.
En ja, voor een bepaalde groep zal het dan terug naar Non-immigrant “O” Multiple entry zijn en de bijbehorende “borderruns” elke 90 dagen.
Trouwens, los hiervan was ik net een artikel op Thaivisa aan het lezen betreffende “Thai marriage” in Chaeng Wattana.
Misschien goed om weten voor zij die CW gebruiken.
Daar hebben ze blijkbaar een nieuwe regel ingevoerd die los staat van alles nieuwe regels.
Als je nu een “Thai Marriage” daar gaat aanvragen, krijg je eerst een “under consideration stamp” van 30 dagen. Tot zover niks nieuws.
Maar als je nu terugkomt na die 30 dagen, om je definitieve stempel op te halen, moet je ook een up-date van je bankboekje laten zien dat die 400 000 Baht (indien dit gebruikt werd voor een “Thai marriage”) er nog steeds op staat. Is nergens een voorschrift voor dat dit moet. Hebben ze zomaar van de ene dag op de ander ingevoerd.
Misschien dat andere immigratiekantoren dit ook al langer toepassen. Ik weet het niet maar hoor het wel als dat het geval zou zijn.
En zo zie je maar at de laatste weken iedereen maar met nieuwe regeltjes aan het smijten is.
Ik heb het al eerder gezegd. Ik verwacht een uitstel of een volledige chaos bij de invoering van de regels. En gezien uitstel gelijk is aan gezichtsverlies….
Ronny, ik ben misschien iets zwaar van begrip wat dit betreft.
Uit dit hier: “Must have and ANNUAL EARNING AND FUND DEPOSITED with a commercial bank in Thailand TOTALING of no less than THB 800,000 until the filing date. The said fund must remain in the account prior to and after the permission is granted and the alien can make a withdrawal under the same conditions as stated in 4”.
Je moet dus in totaal (bij deze combinatie), een bedrag van 800.000 Baht hebben. Dus als jij schrijft dat die combinatie bestaat, dan zal er zeker mee bedoeld worden: het totale aantal stortingen op de Thaise bank (of de totale som van je inkomsten) moet samen met je kapitaal op de bank 800.000 baht of meer zijn.
Je hebt op dat ogenblik geen 800.000 Baht. En dat geld moet er de drie aansluitende maanden blijven staan. Hoe gaat dat in zijn werk? Je hebt je inkomen, waarvan je moet leven, maar de eis is dat er 800.000 onveranderd blijft bestaan…
Dit is waar ik niet mee uit de voeten kan.
Dus mag wel van dat geld geleefd worden? Dan voldoe je wel niet aan de eisen van de 800.000 Baht, want in feite heb je toch al dat geld al uitgegeven???
Sorry dat dit er bij mij zo moeilijk in kan….
Ik ben het met je eens dat ze het onduidelijk op papier hebben gezet. Zo lijkt het dat je een inkomen en een bankbedrag op de bank moet hebben, maar dat is niet zo. Dan zouden ze evengoed kunnen zeggen hebben dat er 800 000 Baht op de bank moet staat. Van welke bron dat komt speelt dan helemaal geen rol.
Maar er is eigenlijk in de “combinatie methode” niets veranderd. Tenminste niet hoe je het systeem gebruikt. Wel zal het er langer moeten opstaan wat het bankbedrag gedeelte betreft.
Het bedrag moet dus samen 800 000 Baht vertegenwoordigen in combinatie jaarinkomen en bankbedrag :
Voorbeeld 1.
Je hebt een jaarinkomen van stel 300 000 Baht. Dat bewijs je door een “visumsondersteuningsbrief”, niet door een effectief bedrag op de bank.
Om aan de 800 000 Baht te komen moet je dat bewijs van inkomen dan nog aanvullen met een werkelijk bankbedrag van 500 000 Baht. Dat bedrag van 500 000 Baht moet er opstaan 2 maand voor de aanvraag, tot drie maand na de toekenning. Na die drie maand mag je dat bankbedrag gebruiken, voor zover je niet onder de 400 000 Baht gaat, want dat moet er steeds blijven opstaan volgens punt 4 waar ze naar refereren.
Voorbeeld 2
Je hebt een jaarinkomen van stel 600 000 Baht. Dat bewijs je door een “Visumondersteuningsbrief”, niet door effectief een bedrag op de bank.
Om aan de 800 000 Baht te komen, moet je dat bewijs van inkomen dan nog aanvullen met een werkelijk bankbedrag van 200 000 Baht. Dat bedrag van 200 000 Baht moet er opstaan 2 maand voor de aanvraag, tot drie maand na de toekenning. Gezien echter het bedrag dat je als bankbedrag gebruikte minder dan 400 000 Baht is, zal je er waarschijnlijk voor de rest van het jaar niet meer mogen aankomen. Dit weer volgens dat punt 4.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Persoonlijk denk ik het volgende.
(Staat nergens niet geschreven hoor, enkel een gedachtekronkel van mezelf)
Er staat “….the alien can make a withdrawal under the same conditions as stated in 4”.”
Hier zijn ze wat onduidelijk vind ik. Ze verwijzen gewoon naar punt vier 4, maar dat betreft wanneer er een bankbedrag van 800 000 Baht wordt gebruikt en dat dan tot de helft mag zakken naar 400 000 Baht. Ze nemen dus die 400 000 Baht gewoon over, maar zonder rekening te houden dat het bankbedrag bij de combinatie altijd lager is dan 800 000 Baht.
(Anders zou de combinatie niet nodig zijn)
Denk of hoop voor vele dat ze het corrigeren en dat na drie maand het bedrag dat bewezen wordt bij de aanvraag bij een combinatie, ook mag zakken tot de helft.
Voor Voorbeeld 1 zou dat dan tot 250 000 Baht zijn en voor Voorbeeld 2 tot 100 000 Baht.
Nogmaals zijn enkel persoonlijke bedenkingen, staat nergens geschreven.
Bedankt Ronny, voor mij is het nu duidelijk. Ik hoop dat het ook voor anderen duidelijker geworden is… het is niet meteen reden tot paniek, maar zoals ik al eerder schreef, zal het voor sommigen moeilijk worden, vooral omdat het op zo’n korte termijn ingaat. Hadden ze nou aangegeven dat dit pas in bijvoorbeeld 2020 zou plaats vinden, dan waren er nog genoeg mensen die een manier konden vinden om wel aan de vereiste bedragen te komen.
Maar goed, er bestaat nog altijd dat 90 Dagen visum….
Beste
Misschien beter voor de zekerheid Thai consulaat Antwerpen bellen.
+32 495 22 99 00
MVG
Daniel
Wat heeft een jaarverlenging nu met het consulaat van Antwerpen te maken ???????
Beste Daniel, Ik heb dat gevraagd in Antwerpen, toen ik in November 2018 mijn Visa, Non Immigrant O, single Entry, 90 dagen, ben gaan aanvragen. Voor elke verlenging die je wil aanvragen, (extension) MOET je altijd in het immigratie kantoor zijn waar je verblijft in Thailand. Ik denk dat RonnyLatYa dit kan bevestigen. Wat ik mij wel afvraag is, of je voor het aanvragen van een verlenging, VERPLICHT bent om dit te laten uitvoeren in het Immigratie kantoor waar je Uw aankomst gemeld hebt. (Verplicht binnen 24 u van aankomst met Form TM 30.) NIET van toepassing als je op Hotel verblijft, dan moeten zij de aanmelding van aankomst melden aan het immigratie kantoor. Ben je gehuwd met een Thai en verblijf je op dat adres, moet zij of hij Uw aankomst melden. Ben je zelf eigenaar, moet je het zelf melden ook wanneer je een woonst huurt, huurcontract op Uw naam.
Een verlenging moet je aanvragen in het immigratiekantoor van je verblijfplaats.
d.w.z. waar je adres officieel gekend is door immigratie.
En je officiële verblijfplaats is gekend door een :
– TM30 – Notification form for house-master, owner or the possessor of the residence where alien
has stayed.
– TM 47 – Form for alien tot notify of staying longer dan 90 days
– TM 28 – Form for aliens tot notify their change of adres
– Gele Tabien Baan
Om dat adres te bevestigen zal je dan bij de aanvraag van een verlenging een copie van je verblijfsplaats moeten bijvoegen. Eventueel huurcontract, etc
Wat ik wil zeggen is dat je niet zomaar onderweg ergens kan binnen springen om eventjes je jaarverlenging te regelen. Je zal ook moeten bewijzen dat je er je verblijfplaats hebt.
Beste Ronny, Als ik het goed begrijp, vanaf ik mij aanmeld met (TM 30) in Saraburi, waar mijn echtgenote woont en waar ik nu verblijf, dan kan ik de verlenging voor 60 dagen, niet aanvragen in Pattaya, waar ik ook regelmatig een paar weken verblijf, (de Condo is ook wel eigendom van mijn echtgenote.) Alvast bedankt.
Op het moment dat je officieel aangemeld bent in Pattaya, kan je de aanvraag ook indienen in Pattaya met als adresbewijs die condo van je vrouw. Maar er zal dan ook een TM30 moeten opgemaakt worden voor Pattaya. Voor immigratie verblijf je officieel dan daar.
Wat niet zal kunnen denk ik is een jaarverlenging vragen in Pattaya met een adres van Saraburi.
Misschien wel voor een 60 dagen verlenging (gehuwd met een Thai) omdat ze daar dan wat soepeler in zijn, maar normaal zal dat niet lukken voor jaarverlengingen.
Maar je zal toch weer altijd eerst moeten melden dat je in Pattaya verblijft en ben je weer bij het eerste.
Beste Ronny, ik heb nog 1 vraagje. Als ik een jaarverlenging aanvraag, (gehuwd met een Thai) veronderstel ik dat ik deze elk jaar, 30 dagen voor verloop kan verlengen bij het immigratie kantoor waar ik verblijf. VB. Ik verblijf nu met mijn Non Immigrant O, single Entry,90 days tot 02 April 2019 in Thailand, laat ons aannemen dat ik reeds 400.000 baht op een Thaise rekening staan heb. Ik vraag op 01 Maart een jaarverlenging aan.(afleveringstijd +-15 dagen heb ik hier voordien gelezen) Kan ik dan nog voordat ik vertrek,(op 02 April) een multiple reentry permit aanvragen,? en hoelang mag ik dan in Belgie blijven voordat ik moet terugkeren naar Thailand. De bedoeling is dat ik na 3 maand verblijf in Belgie voor de 1ste keer gebruik maak van de reentry permit, voor een verblijf van opnieuw 90 dagen in Thailand, vanaf eind Juni tot eind September, daarna opnieuw 3 maand in Belgie en daarna voor de 2de maal gebruik maken van de Reentry permit voor vertrek op 02-01-2020 tot 02 April 2020. Vanaf begin Maart 2020 kan ik dan opnieuw mijn nieuwe jaarverlenging aanvragen. Klopt mijn redenering op dit vlak, aub. Nu moet ik 2 maal per jaar van Blankenberge naar Antwerpen voor een Visa aan te vragen en ook 2 maal de kosten betalen voor verplaatsing, het zal voor mij ook veel gemakkelijker zijn als ik de verlenging elk jaar in Thailand kan regelen, want ik ben gehandicapt en heb problemen met mobiliteit. Met dank.
Die aflevertijd van 15 dagen komt dan toch niet van mij hoor en is nogal optimistisch.
Ga er maar vanuit dat als je eerst een “Under consideration stamp” krijgt, er een periode van 30 dagen in acht wordt genomen tussen aanvraag en aflevering.
Wordt er geen “under consideration stamp” gegeven dan zal je het onmiddellijk krijgen of misschien de dag nadien
Van zodra je de jaarverlenging ontvangt kan je meteen ook een Multiple Re-entry vragen. Die is een jaar geldig zolang als je verlenging. Voordien heeft weinig zin, want je hebt je jaarverlenging dan nog niet.
In noodgevallen kun je trouwens op de luchthaven ook nog snel een Single Re-entry vragen.
Je mag eigenlijk daarna bij vertrek zo lang in België blijven als je wil. Je moet alleen zorgen dat je in Thailand bent voor 2 april volgend jaar om een nieuwe jaarverlenging te vragen. Tussen 2 april 2019 en 2 april 2020 reis je tussen België en Thailand zoveel je wil en je blijft in België of Thailand zolang je wil.
Kan allemaal met die jaarverlenging en Multiple Re-entry.
Kom je later terug dan 2 april volgend jaar, dan is je jaarverlenging verlopen en weg. Alles opnieuw beginnen.
Ik begrijp dat je niet zo mobiel bent, maar waarom ga je twee keer per jaar naar Antwerpen achter een visum.
Je kan toch als getrouwde ook een Non-immigrant “O” Multiple entry aanvragen in Antwerpen. Kost 150 Euro. En je kan je paspoort nadien naar huis laten opsturen met je visum in.
Dat visum heeft een geldigheidsperiode van een jaar en bij elke binnenkomst bekom je een nieuwe verblijfsperiode van 90 dagen. Past perfect in je reisplanning.
En je hoeft in Thailand dan niks op de bank te hebben of te laten staan.
Een jaarverlenging in Thailand kost 1900 Baht (52 Euro).
Een Multiple re-entry 3800 Baht (105 Euro).
Samen 154 Euro….
Misschien ook eens over nadenken maar dat blijft een persoonlijke keuze.
Dan vraag ik me nu af, of dat ook een en/of totaalrekening/spaarrekening mag zijn.
Dat zal je lokaal moeten zien wat ze willen aanvaarden.
Zijn geen voorschriften voor van bovenaf.
-en/of rekening: ook een gemengde rekening genoemd, dus op naam van twee personen: wordt niet aanvaard. De rekening, gebruikt voor immi moet op UW eigen naam alleen staan. Staat duidelijk in de immigratie wetgeving.
-spaarrekening of termijnrekening: Fixed Deposit Account: bij deze is het afhankelijk van de Immi Officier. Op de meeste plaatsen wordt het wel aanvaard doch moet ook in Uw eigen naam alleen zijn. In de immigratie wetgeving staat nergens aangegeven welk soort rekening het moet zijn: saving of fixed account.
-totaalrekening: bij mijn weten niet gekend in Thailand of beschikbaar voor de gewone burger of expat.
Het begint voor mij een beetje onduidelijk te worden voor wat betreft het behouden van een retirement visum met de nieuwe eisen met ingang van 1 maart as.
Ik geef tot op heden nooit mijn totaal inkomen op bij het verkrijgen van een verlenging van een een nieuw retirement visum (ivm eventueel een toekomstige koppeling tussen de bestanden van de immigratie en de belastingdienst.) maar altijd ( dus elk jaar) een totaal bedrag dat net boven het jaarinkomen van ruim Thbt 800.000 uit komt.Gaat altijd goed gedekt door de brief van de Nederlandse ambassade.
Als extra toonde ik het laatste jaar een speciaal bankboekje waarop ik altijd Thbt 100.000 .- heb staan indien de koers van de euro zoals momenteel het geval is.Samen geteld bijna Thbt 900.000-
Het bedrag dat ik elk jaar op geef wordt gedekt door de bevestiging van de Nederlands ambassade.
Gaat altijd goed ! Visum verstrekt !
Nu de vraag ivm de nieuwe regels:
Als ik bij toekomstige verlenging het bankboekje toon waarop staat dat er per maand minimaal Thb 65000 ,- van een Nederlandse bank overgemaakt naar mijn Thaise bankrekening die ik dus alleen gebruik voor het verkrijgen van een jaarverlenging (= totaal Thbt 780.000,- ) en daarnaast bij diezelfde Thaise bank maar op een ander rekeningnummer (ook voor dit speciale doel van het verkrijgen van een visum,dus voor geen enkel andere gebruiksbestemming) het speciale bankboekje toon waarop altijd het bedrag staat van die Thbt 100.000,-(of eventueel meer als de euro nog meer zakt) en beide bankboekjes toen bij de immigratie bij een nieuwe aanvraag , voldoe ik dan aan de nieuwe eisen ?
Graag uw reactie
Waarom maakt je het moeilijk?
Neem de visumondersteuningsbrief waaruit blijkt dat je 65 000 Baht hebt en dat is dan in orde.
En blijft vooral normaal doen ipv met die achtervolgingswaanzin rond te lopenr over die belastingen.
Maar die visumondersteunings brief bewijst toch niet dat je dat vermeldebedrag naar een Thaise bankrekening hebt overgemaakt ?
En dat feit moet je toch juist aantonen per 1 maart as ?
Dan heb je toch je bankboek daarvoor nodig ?
Nee, met die visumondersteuningsbrief hoef je alleen maar aan te tonen dat je een inkomen hebt van minimaal 65.000 baht per maand. Daar verandert niets aan op 1 maart a.s.
Chelsea; Er wordt als een mogelijkheid om een verblijf te verkrijgen dan wel te verlengen om een bewijs van inkomen van tenminste Baht 65000 gevraagd. Het bewijs is de ambassade brief welke van Nederland nog steeds geaccepteerd wordt. Dit voldoet dus zonder daarbij daadwerkelijk het geld overgemaakt te hebben naar een Thaise rekening.
Neen, dat maak je er zelf van. De ondersteuningsbrief wordt niet gevraagd om de Thaise bankrekening te staven, noch andersom. Of je gebruikt de betr. brief of je gebruikt ThB 65K per maand of je gebruikt ThB 800K. De verandering is dat dit bedrag minstens 2 maanden voor en 3 maanden na de toekenning op de rekening blijft staan, en na die 3 maanden minimaal ThB 400K.
Wat jij nu doet is die hele kwestie door elkaar husselen en het een met het ander verbinden dus verwarren. Wat maakt het de Immigration nou uit of je dat extra-boekje hebt, of er geen andere gebruiksbestemming voor hebt, zoals je dat zo plastisch omschrijft? Men vraagt om ThB 800K, en niet om ThB 900K. En hoe kom je erbij dat bestanden van de Thai Immigration worden gekoppeld aan die van de Nederlandse Belastingdienst?
Die storting hoef je niet te bewijzen als je een visumondersteuningsbrief hebt.
Het is een bewijs van maandelijkse storting
OF
een bewijs van inkomen.
Dit is het enige beschikbare document op dit ogenblik voor zover ik weet.
https://forum.thaivisa.com/topic/1076820-confirmed-here-is-exactly-what%E2%80%99s-needed-for-retirement-marriage-extensions-income-method-from-2019/
Kijk even bij
2.22 Retirement en dan rechts in de kolom Procedures
Onder “Evidence showing income Evidence not less dan 65000 Baht monthly includes ;
Dan zie je dat punt 1 eindigt met OR en niet met AND
Het is dus OF het ene OF het andere.
Beste RonnyLatYa,
“En blijft vooral normaal doen ipv met die achtervolgingswaanzin rond te lopenr over die belastingen ”
Ik bedoelde duidelijk te maken over een mogelijke toekomstige koppeling tussen de THAISE immigratie dienst en de THAISE belastingdienst en NIET met de NEDERLANDSE belastingdienst.
Deze laatste zal inderdaad nooit plaatsvinden.
Altijd komt men terug op die belastingen en de angst ervoor.
Dat kon men toch al jaren doen als men dat wilde.
Zoals iedereen die hier als “Retired” verblijft forfaitair belasten op een bedrag van 800 000 Baht en de gehuwde op een forfaitair bedrag van 400 000 Baht.
Hebben ze niks voor nodig, want je hebt aan de financiële eisen van een jaarverlenging voldaan door die bedragen te tonen of te bewijzen. Te betalen bij de aanvraag.
Als ze willen dat je belastingen gaat betalen, dan zullen ze je wel vinden. Wees maar gerust.
Wat kunnen mensen toch slecht lezen. De Tweede Kamer heeft zojuist de rekentoets voor jongeren afgeschaft: ik pleit ervoor om gepensioneerden alvorens zij naar Thailand vertrekken een leestoets af te nemen. Daarnaast pleit ik er ook voor om de beantwoording van immigratie-vragen enkel aan RonnyLatYa over te laten, zoals RobV dat doet bij Schengen-kwesties.
Er is nooit gezegd dat dmv bankboekjes de ambassade-ondersteuningsbrief moest worden waargemaakt. Dat komt allemaal voort uit speculaties, aannames, en veronderstellingen in de vele reacties zo gauw het gaat over dit soort kwesties.
Laten we de discussie zuiver houden: ga niet allemaal op elkaar reageren met eigen bedenksels en interpretaties. Dat voorkomt paniek zoals nu bij Chelsea of recent bij TheoS.
Ene grote rotzooi gemaakt door Big Joekel. Er werd mij aangeraden om een Marriage Extension aan te vragen maar na de reacties op TVF gelezen te hebben en hier op het blog heb ik besloten om naar NL terug te keren. Kan dan 8 mnd naar Thailand en 4 mnd in Nederland, dit na 42 jr in Thailand en 32 jr huwelijk. Ben doodziek van dat gehannes met die Thai immigration die van de hak op de tak springen wat eisen aangaat. Ik raad iedereen aan die in Thailand willen gaan wonen dit NIET te doen. Heb een leuke tijd gehad maar aan alles komt een eind.
Wat jammer dat als je je zaakjes zelf niet voor elkaar hebt om t een ander, die dat eventueel wel heeft, af te raden om in Thailand te gaan wonen.
Beste Theo,
Meer dan 40 Jaar. Thailand en dan terug naar Nederland 4mnd Nederland, 8 mnd thThailand Tailand.
U stond al die tijd nog ingeschreven in Nederland? En wat is het voordeel van 4 om 8 t.a.v het emigratie gedoe. Zou dit graag weten, hoop dat u uw ervaringen omtrent deze wil laten weten. Met vriendelijke groet hendrik.
Hoezo? Waarom? Dat maakt Immigration toch niets uit? Als je elk jaar 8 maanden naar Thailand komt dien je eveneens bij Immigration jouw verblijf te verlengen, bv op grond van Thai marriage, zijnde ThB 40K p.mnd, en vervolgens met een re-entry in en uit.
Het enige voordeel is dat je in Nederland opnieuw ingeschreven kunt staan, verplicht verzekerd bij het “ziekenfonds”, kost ook geld, en EUR 600 minimaal aan vliegticket. Neem 80 EUR premie, 50 EUR ticket, huur in Nederland, gemeentelijke belastingen, WA-verzekering, allerlei nutsvoorzieningen: je bent niets goedkoper uit, en deze route heeft geen enkele meerwaarde . Tenzij het je te doen is om weer in voor ziektekosten verzekerd te zijn.
Laat je niet zo gek maken op je oude dag: wacht eens af hoe de hazen gaan lopen. Als je altijd op retirement in Thailand bent verbleven, moet Thai marriage ook lukken. Kun je gewoon bij je gezin en familie blijven. Heb je dan niemand om je heen met wie je alles eens op een rijtje kunt zetten? Je hebt van RonnyLatYa toch al vernomen hoe te handelen. Hou het daar dan bij, en ga niet op zoek naar spookbeelden. Als je nu in emoties een besluit neemt, ga je er later spijt van krijgen.
Goede dag,
Waarom zo moeilijk doen?
Stort gewoon die 800.000bht op een rekening en kaat lekker erop staan.
Mocht je om wat voor reden Thailand verlaten heb je nog een appeltje voor de dorst.
En voor de rest gewoon met je uitkeribg rondkomen.
O ja je Nedrlandse verzekering vervalt ook, houd hier ook rekening mee.
We worden toch wat ouder.
Peter, er is vorse paniek onder de expats, ik lees het ook op Thaivisa. Veel mensen zijn hier ooit naar toe gekomen met het idee voor een appel en een ei in het paradijs te kunnen wonen (kennissen in Nederland kijken mij nog steeds ongelovig aan als ik vertel wat het kost om normaal te leven in Thailand). Met kunst en vliegwerk hebben velen de laatste jaren hun visum legaal ov illegaal via louche visabureautjes in stand weten te houden, maar met de dure baht, en de steeds verder wegzakkende euro en pond is er geen houden aan op den duur – behalve als je zo’n 22,000,- euro op de thaise bank hebt. Veel expats die ik ken kunnen niet eens een thaise zorgverzekering betalen, hebben geen enkele buvver –
Dan rest er dus niets anders dan terug naar het thuisland (proberen!) te gaan.
Met een enkel (vaak gekort) AOWtje, waar dan nu ook nog eens de hevvingstoeslag van is vervallen, kom je er niet….
Excuus, de ev doet het niet!!