Mijn vrouw heeft voor het eerst met Quatar gevlogen BKK-AMS-BKK. Mijn vrouw bezit een multiple entry visa O. Ik ben werkzaam en woonachtig in Thailand met werkvergunning en bijbehorend visa.
Tijdens het inchecken op Amsterdam werd er aan mijn vrouw gevraagd naar een residence card van Thailand. Qatar kan haar niet inchecken voordat er een ticket kon worden aangetoond dat ze Thailand weer ging verlaten.
Dus noodgedwongen een enkeltje naar Vietnam moeten kopen die we nooit gaan gebruiken. Tijdens aankomst op BKK natuurlijk niemand die hier naar vraagt.
Heeft iemand hiervan ook hinder ondervonden? Wie is erop de hoogte van deze nieuwe 15 dec 2015 regel?
Wt is het verschil tussen een residence card en een visa?
Hier de reactie van Qatar:
We are sorry to hear your feedback regarding your recent travelling experience.
We investigated the case and based on the reports received from our Amsterdam airport Ground Services team we would like to kindly inform you that as per regulations from 06 December 2015 for customers holding Dutch passport and travelling to Bangkok it was required to show residency card. Since you were unable to present this document you were advised to have an onward/return ticket from Bangkok, according to Immigration rules, in order to travel trouble-free to your destination.
If you require any further assistance regarding this matter, kindly please contact local Qatar Airways office or respective embassy.
Groet,
René
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid27 november 2024Vraag aan huisarts Maarten: Een spierblessure bij het linker schouderblad
- Visumvraag27 november 2024Thailand Visa vraag Nr 211/24: Non-immigrant O ontvangen na binnenkomt
- Leven in Thailand27 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (182)
- Lezersvraag27 november 2024Hoe verlaag ik de temperatuur onder het dak met slimme ventilatieoplossingen?
Het bestaat wel voor wie vertrekt voor een verblijf van minder dan 30 dagen, omdat je dan vertrekt zonder visum en in Thailand verblijft op basis van “Vise Exemption” (Visa vrijstelling).
Ik heb nog nooit gehoord dat het ook toegepast werd voor iemand die vertrekt met een visum.
Bovendien zou het een regel zijn van 06 december 2015. Nog niets over vernomen of gelezen.
Ik zou wel graag die “regulations from 06 December 2015” eens willen lezen.
Kan Qatar u die niet toesturen ?
Visum en Residence Card
Een visum geeft u geen recht op verblijf in een land.
Het zegt alleen dat op het moment dat de aanvraag werd ingediend om naar het land te reizen, er geen aanwijzingen zijn om dit verblijf te weigeren.
Het is echter de immigratieofficier die zal beslissen of u een verblijfsperiode bekomt of niet. Of u nu in het bezit bent van een visum of niet. Hij kan dat natuurlijk niet willekeurig doen. Indien u geweigerd wordt zal daar een reden voor moeten bestaan (zie ook Dossier visum 2016)
De verblijfsperiode die u bij binnenkomst krijgt geeft u het recht om een bepaalde tijd in het land te verblijven.
Als u een “Resident card” heb dan wil dat zeggen dat je “Permanent Resident” bent en uw verblijf in Thailand officieel al is toegestaan.
De “Resident Card” is eigenlijk een rood paspoort (Alien Registration Book) en is zoiets als een Thaise ID kaart.
Lees dit ivm “Thai Permanent Residency”
http://www.thaiembassy.com/thailand/thai-permanent-residency.php
http://www.thaivisa.com/forum/topic/74654-cameratas-guide-to-the-permanent-residence-process/
Vreemd verhaal, want als die regel voor Qatar airways zou gelden, dan toch ook voor andere maatschappijen. Ik ben op 4 januari jl teruggevlogen naar Bangkok vanuit Amsterdam met Emirates, en nergens naar gevraagd. Ik heb een retirement multiple entry visa……
Bij het inchecken op 5 januari j.l. werden we in eerste instantie geweigerd om in te checken, omdat we geen visum hadden en ook geen bewijs dat we binnen 30 dagen het land zouden verlaten, ook al hadden we een uitdraai bij ons van het Consulaat van Thailand dat dit sinds 15 november 2015 niet meer nodig is. Wel kregen we alle medewerking van de Quatar medewerksters om iets goedkoops te boeken om aan de voorwaarden te voldoen, in ons geval een treinreis van 20 euro naar Maleisie die we uiteraard nooit zouden gebruiken. Het was een geluk voor ons dat we ruim op tijd op Schiphol aanwezig waren, anders was dit niet gelukt. We waren trouwens niet de enigen met dit ‘probleem’. Intussen hebben we meerdere reizigers gesproken die met andere airlines Thailand binnen kwamen en zij herkenden dit niet. Overigens is er zowel in Quatar als in Bangkok nergens naar gevraagd.
Het gaat er op lijken dat er iemand in de organisatie van Qatar is opgedoken die het de klanten lastig maakt. Wij hebben een ander probleem met Qatar gehad en ook daar kreeg ik de indruk dat de term ‘Customer Relations Officer’ eigenlijk iets anders betekent dan wij ons hadden voorgesteld. Na wekenlange discussies is zelfs niet eens een simpel ‘sorry’ gekomen. Bovendien is de kwaliteit van het eten aan boord erg slecht geworden en wij hebben het dan ook maar teruggegeven. Ook schriftelijk gemeld maar zelfs geen antwoord gekregen.
Wie is die René eigenlijk en waarom vermeldt hij de bron van zijn bewering niet zoals een verwijzing naar dat betreffende artikel. En wat is volgens hem/haar eigenlijk een Residence Card? Ook uit de reacties van de anderen blijkt dat dit een kennelijk ‘eigen’ interpretatie van Qatar is. Bovendien is een onward ticket gewoon het retourticket! En om dan een treinticket te accepteren als basis voor een Re-Entry visa is helemaal van de gekke!
Wilt u svp niet eens de moeite nemen om die René eens te vragen om zich bekend te maken mét zijn of haar achternaam en zich op deze site nader te verklaren. Omdat hij/zij specifiek Dutch Passport holders vermeld krijg ik de indruk dat dit tegen Nederlanders is gericht? Geen enkele ander Airline vraagt hiernaar! ook hier in Chiang Mai heb ik nog nooit van mijn kennissen gehooord dat dit bestaat.
Jazeker,
Ik heb dit op 14 september 2015 ook gehad. Met EVA Air op mijn terugvlucht vanaf Schiphol. Het meisje achter de desk vroeg of ik kon laten zien wanneer mijn terugvlucht was. Ik zei dat dit mijn terugvlucht was. Of ik dan mijn visum kon laten zien. Ik zat in het tweede jaar van mijn eerste OA visum en had nu een geldigheid tot 10 maart 2016. Mijn visum was verlopen volgens het meisje en ik kon daarom niet mee. Tja dan moet je gaan zo’n kind gaan uitleggen hoe dat met dit visum geregeld is en dat mijn re-entry permit de geldigheidsdatum en het nieuwe visumnummer aangeeft. En daar snapte ze natuurlijk niets van. Nog iemand erbij gehaald en uiteindelijk mocht ik dan toch mee, eigenlijk omdat niemand van hen het helemaal begreep, meer uit coulance dus.
Maar deze nieuwe regel, dat je Thailand weer moet verlaten, moet toch van de Thaise overheid komen. Wil die nu dat alle buitenlanders definitief het land verlaten?
Misschien een vraagje die onze Ambassadeur in Bangkok bij de Thaise regering kan neerleggen.
Wat uit het verhaal niet duidelijk wordt, is waar uw vrouw nu eigenlijk woont.
Ze heeft een multiple entry O-visum, dus het lijkt alsof ze officieel in Nederland woont, maar in werkelijkheid bij u in Thailand.
Vandaar dat ook werd gevraagd naar een bewijs dat ze in Thailand woont.
Dan lijkt uw situatie dus erg op iemand die met een enkele reis naar Thailand reist.
Ook daar kun je problemen verwachten, als je geen ticket voor een doorvlucht of retourvlucht hebt.
Antwoord is heel simpel .
Gewoon , niet meer met deze airline gaan vliegen .
Overigens zeer goed dat dit nu in de publiciteit komt op een webblog als deze .
Dan weet u alle mede bloggers , wat u kunt verwachten op schiphol voor vertrek met deze airline .
Het wordt als ik dit zo al lees , bij de dag zotter om te gaan vliegen .
Jan Beute .
Heb ongeveer hetzelfde tegengekomen in Vietnam.Wou ticket boeken van Saigon naar Bangkok.Moest eerst ticket tonen voor terugreis vanaf Bangkok naar Brussel om te tonen dat ik wel Thailand ging verlaten denk vooralleer mijn visa ongeldig was.In feite vind ik dit normaal,anders moet de luchtvaardmaatschappij opdraaien voor de kosten.
Het niet zo uitzonderlijk dat een vliegtuigmaatschappij vraag om te bewijzen dat u Thailand gaat verlaten binnen een bepaalde periode.
Dat kan door een vliegtuigticket, maar elk ander bewijs dat de maatschappij aanvaard kan ook dienen, zoals o.a. een gereserveerd treinticket. Hangt van de maatschappij af wat ze willen aanvaarden. Een vliegticket wordt natuurlijk altijd aanvaard.
De maatschappijen controleerden dit wanneer u voor langer dan 30 dagen naar Thailand vertrok, en dit zonder visum . U ging dan op 30 dagen “Visa Exemption” en daardoor diende u te bewijzen dat u Thailand zou verlaten binnen de 30 dagen.
Ik had echter de indruk dat het niet zo strikt meer werd gecontroleerd, omdat je die “Visa Exemption” sinds vorig jaar kan verlengen met 30 dagen.
Misschien hebben de maatschappijen een brief gekregen van immigratie om dit vanaf 6 december 2015 weer strenger te controleren en ook nu diegene die een visum hebben.
Het kan natuurlijk zijn dat Qatar gewoon strenger controleert. Overdreven zelfs..
Best dus toch rekening mee houden.
Dat men schrijft “for customers holding Dutch passport” heeft volgens mij niets te maken dat dit enkel voor Nederlanders geldt. Vermoedelijk omdat de vraagsteller een Nederlander is heeft men dit geschreven. Zou het een Belg zijn had men waarschijnlijk geschreven “for customers holding Belgian passport”.
Ter info.
De waarschuwing dat maatschappijen controleren staat ook in het Dossier Visum 2016, maar zoals ik hierboven al zeg had dit meer betrekking op reizigers zonder visum.
https://www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/TB-Dossier-Visum-2016-Definitief-11-januari-2016.pdf
Blz 9/14
Vliegtuigmaatschappijen hebben de verantwoordelijkheid, op gevaar van boete, om te controleren
of hun reizigers in het bezit zijn van een geldig paspoort en visum om het land binnen te komen.
Indien u Thailand wenst binnen te komen op een Visa Exemption, dan kunt u natuurlijk geen visum
laten zien. Men kan u dan vragen om te bewijzen dat u Thailand gaat verlaten binnen de 30 dagen.
Het eenvoudigste bewijs is natuurlijk uw retourticket, maar u kunt ook met een vliegtuigticket van
een andere maatschappij bewijzen dat u binnen de 30 dagen verder vliegt naar een ander land.
Indien u Thailand over land gaat verlaten, dan is dit bijna niet te bewijzen.
Niet alle vliegtuigmaatschappijen eisen of controleren dit nog. Indien u twijfelt neem dan contact
met uw vliegtuigmaatschappij en vraag of u een bewijs moet tonen en welk ze aanvaarden. Vraag dit
bij voorkeur via mail zodat u later bij de check-in een bewijs van hun antwoord heeft.
iedereen bedankt voor de reactie,
ik heb bij Quatar gevraagd deze “regulations” naar mij toe te sturen.
ik denk dat het inderdaad met het woonland te maken kan hebben,aangezien mijn vrouw mij enkel bezoekt in thailand en ik ben uitgeschreven in nederland., echter hier wordt nooit naar gevraagd of je wel of niet bent uitgeschreven in Nederland.
aangezien mijn Thaise werkgever alleen de tickets kan vergoeden als wij BKK-AMS-BKK boeken,wat logisch is voor een Thais bedrijf waar ik werkzaam ben, dan kan dit onduidelijk zijn voor de betreffende Qatar airline.
onze volgende trip naar nederland komt er weer aan, echter nu met emirates,medio Maart
ben benieuwd of dit ook bij emirates problemen geeft.
maar eigenlijk zou dit toch beter bekend moeten zijn wat nu precies de regels zijn in ons geval,
of volgt juist Qatar de regels correct, en de andere vlieg maatschapijen niet?
ik hou jullie op de hoogte
maar vooralsnog geen Qatar meer voor ons.
gr rene en monique
Bangsaen
Ik heb een vraag (voor de duidelijkheid) Mijn Thaise vrouw (met Thai paspoort en Ned. verblijfsvergunning) die in Nederland woont en ik (Nederlander met Nederlands paspoort vliegen op 5 Mei 2016 naar Bangkok met Quatar Airlines. Wij hebben een tussenstop in Quatar en vliegen op 1Juni 2016 dus binnen de 30 dagen weer terug via dezelfde weg (lucht) naar Amsterdam. Natuurlijk hebben we een retourticket met vermelde datums. Na het lezen van bovenstaande is mijn vraag heeft dat voor ons consequenties zoals beschreven of niet omdat wij een ticket hebben met een retourdatum die binnen de 30 dagen ligt?