Beste lezers,
Enige tijd geleden had ik hier een melding gedaan in verband met het sluiten van mijn rekening bij Fortis. Ter verduidelijking verleden jaar had mijn broer juist hetzelfde voor maar dan eerst met Argenta en 4 maanden later sluiting rekening bij Nagelmaeckers.
Proberen voor een oplossing te vinden contact opgenomen met enkele Belgische banken rekening openen geen probleem alleen moet je in eigen persoon aanwezig zijn. Met de invloed van het corona virus, de juiste documenten in orde krijgen zowel voor Belgie als voor Thailand wat verschillend is, was dit niet de oplossing. Zo stelde mijn broer voor om de helft van zijn rekening op mijn Belgische rekening te storten en de andere helft op zijn dochter haar rekening. Zo gezegd zo gedaan, en ik transfereerde dan beetje bij beetje het geld op mijn euro rekening al hier in Thailand, via transferwise en dan verder naar zijn Thaise rekening.
Ik had mijn bank er van op de hoogte gebracht dat er in korte tijd een redelijk hoog bedrag op mijn rekening zou gestort worden in verband met het sluiten van zijn beide accounts in Belgie. Ik wilde geen argwaan verwekken dat er louche zaken werden gedaan, tot enkele weken later ik een mail kreeg waarin ik moest aantonen waar dit geld naar toe ging en de reden. Ik melde aan hun dat de tegoeden voor mij waren en voor mijn broer en dat ik die overschreef via Wise, alsook in die periode werd zijn grond verkocht dat hij nog bezat in Belgie en waarvan ik de officiële verkoop akte moest doorsturen.
Ik vroeg aan de bank waarom ik zo gecontroleerd werd. Als antwoord, ja wij mogen alle transacties checken die door de klanten worden verricht. Ik heb toen naar de bank gemaild, neem contact op met Wise en die zullen de transacties beamen. Ja en ik begon stilletjes aan een vermoeden te krijgen, en 27 maart kreeg ik een brief van de bank dat mijn rekening zou gesloten worden op 25 mei zonder enige reden, regel 14 van het reglement.
Ja een enorme frustratie dat kan ik je verzekeren, zo ik moest enkele instellingen verwittigen waarvan ik tegoeden ontvang dat zij de volgende stortingen op een nieuwe rekening nummer zouden storten.
Heb contact opgenomen met de klachtendienst waarvan ik waarschijnlijk einde juni misschien meer uitleg en antwoord krijg.
Nu ja het geld van mijn broer dat zou ik graag willen overmaken op zijn rekening, maar dat kan ik zomaar niet overschrijven. Hij woont in Phetchabun ik in Khon Kaen. Hij kan daar geen euro account openen bij de bank ofwel in Phitsanulok of Khon Kaen, zodoende hadden we een afspraak vandaag bij Bangkok Bank alhier. Na heel wat papierwerk zei de verantwoordelijke, oke ik kan dit voor je regelen en dan kan er via online banking euro’s worden overgeschreven van de ene rekening naar de andere. Tot hij met een vraag kwam, wil je geen verzekering nemen? Eerst stelde hij voor een van 800.000 baht jaarlijks, die je kan afbetalen, nadien een van 200.000 baht waarvan het rendement lager ligt en waarvan je dan 14 jaar later de vruchten van kunt plukken. Dat is toch echt belachelijk voor woorden, jij vraagt om iets te regelen maar in de plaats moet je daar iets tegenover stellen, echt typisch Thais.
Zijn er onder de lezers nog mensen die zo worden uitgeperst om iets verwezenlijkt te krijgen bij de bank.
Groet,
Josi
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 227/24: Borderrun Nakhon Phanom. Wie heeft er ervaring met die grensovergang?
Misschien begrijp ik het niet goed, maar uit jouw verhaal haal ik dat de bankmanager jou een niet gebruikelijke service wilde verlenen, en daarna vroeg of je niet ook geinteresseerd was in één van hun verzekeringen? Dat lijkt me dan een uitstekende manager die een klant ter wille wil zijn maar ook het commerciele aspect niet uit het oog verliest.
Of kreeg je niks gedaan totdat je de verzekering af zou nemen? Ja dan zou het wat minder netjes zijn natuurlijk.
Het laatste is meer gebruikelijk. Ik hoor dit van diverse klanten. Bijverdienste commissie. Indien niet geen open rekening, afpersing.
Ja snap het niet goed
Volgens Fortis Paribas is er geen enkel probleem om in Thailand te wonen
En uit te schryven uit Belgie en hier een rekening te houden
Een postbus zou je ook wel kunnen openen in Belgie
Zou ook misschien een middel zyn om hier een rekening te kunnen houden ?
Quote: Eerst stelde hij voor een van 800.000 baht jaarlijks, die je kan afbetalen, nadien een van 200.000 baht waarvan het rendement lager ligt en waarvan je dan 14 jaar later de vruchten van kunt plukken.
Voorstellen is iets anders dan afpersen.
Die verzekeringen krijg je regelmatig bij de banken aangeboden.
Waarschijnlijk krijgen ze een hoop provisie en de genoemde percentages kloppen niet op basis van samengestelde interest.
Ik heb daar jaren geleden een keer aan gerekend.
De laatste keer dat er een werd aangeboden heb ik ze verteld dat ik waarschijnlijk al dood en gecremeerd zou zijn tegen de tijd dat die verzekering tot uitkeren kwam en dat ik mijn geld liever nu en zelf uitgeef, dan dat een ander dat doet na mijn overlijden.
Josi, maar waarom laat je niet de euro gelden rechtstreeks op jouw wise account storten. Dat kost niks en je kan overboeken wanneer het jouw uitkomt.
Dat geld ook voor jouw broer, waarom opent hij geen wise rekening en dan overboeken naar Bangkok bank of welk andere bank in Thailand.
Openen wise rekening kan gewoon online