Problemen met Thai Airways over refund of voucher
Beste lezers,
Eind 2019 hebben we via Vliegwinkel.nl 4 tickets besteld voor een vlucht van Frankfurt naar Bangkok (zomer 2020) met Thai Airways. De vlucht is gecancelled vanwege Corona. Sindsdien probeer ik een vergoeding te krijgen (refund, voucher etc.).
Communicatie met Vliegwinkel.nl verliep erg moeizaam (geen telefoonnummer beschikbaar, geen reacties op emails etc.). Uiteindelijk via vliegwinkel.nl een link gekregen naar de site van Thai Airways alwaar je een verzoek voor een voucher of omboeking kon doen. Ik heb eind okt 2021 een verzoek ingediend voor vouchers, maar afgezien van een automatic reply mail heb ik niets van Thai Airways ontvangen. Ik heb meerdere mails gestuurd en gebeld met kantoor in Bangkok, maar tot nu toe geen resultaat.
Nogmaals met vliegwinkel contact opgenomen, maar zij geven aan dat ze niets kunnen doen en verwijzen weer naar Thai Airways. Ik ben inmiddels behoorlijk gefrustreerd maar ook een beetje wanhopig.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring en een tip welke volgende stap ik moet zetten?
Alvast dank.
Groet,
Richard
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Ronduit schandalig dat Vliegwinkel.nl niets voor je wil doen en je gewoon verwijst naar de maatschappij. Ik begrijp nog steeds niet dat mensen via deze en andere tickethandelaren boeken. Het zou overigens ook niet de eerste keer zijn dat de tussenhandel wèl een terugbetaling van de maatschappij heeft gekregen maar deze niet aan de klant heeft doorgegeven. O.a. gebeurd bij D-reizen dat het geld inde maar het niet aan de rechthebbenden doorgaf en vervolgens failliet ging. Weg centjes. Over dat laatste loopt overigens nog een rechtszaak waar de KLM bij betrokken is.KLM wordt alsnog aangesproken op die bedragen die het wèl aan D-reizen heeft terugbetaald, en is het daar uiteraard niet mee eens.
Aangezien je je tickets geboekt hebt via vliegwinkel.nl zijn zij verantwoordelijk voor het afhandelen van je probleem.
Het is uiteraard al te gemakkelijk om je door te sturen naar Thai Airways maar Vliegwinkel is verkopende partij. Ik zou hen wijzen op hun verantwoordelijkheden en een uiterste datum voorleggen tot het bekomen van een oplossing.
Als dit niet helpt zou ik officieel een klacht neerleggen.
Vliegwinkel dient dit traject voor jou af te handelen. Daar heb jij het ticket geboekt en betaald voor hun dienstverlening (als “tussenpersoon”). Dit ontslaat hun daardoor niet om dit traject voor jou met Thai Airways af te handelen. Dat Thai Airways jou terugwijst naar Vliegwinkel is dus (helaas) terecht. Thai Airways heeft immers niet rechtstreeks zaken met jou gedaan in deze casus.
Wij zitten ongeveer in de zelfde situatie. Wij hebben in februari 2020 via Connections een vlucht geboekt Brussel – Phuket met Thai Airways. Na verschillende telefoontjes en mails tot op heden nog niets ontvangen, geen terugbetaling maar ook geen voucher. Connections beweert dat het wel in orde komt maar dat Thai Airways maar met mondjesmaat terug betaald.Ook via mail contact gehad met “[email protected]” Zij hebben steeds via mail gereageerd en hebben nu de vluchtnummers opgevraagd. wij zijn nu op een reactie aan het wachten.
Hallo Alex,
Ik heb dit ook tegen gekomen, maar om je geld terug te krijgen, zit er iets meer dan een jaar wachttijd op. Ik heb intussen al mijn centen terug. Je zal een beetje geduld moeten hebben!
Probleem komt me bekend voor. Heb hetzelfde gehad via schipholtickets. Eerst geen reactie, daarna de rechtsbijstand ingeschakeld. Uiteindelijk de belofte gekregen dat het opgelost gaat worden. Vervolgens via Thai Airways een link gekregen voor een hernoeming. Zij komen daar vervolgens op terug. Tot slot heeft de rechtsbijstand de vergoed aan mij. Boek in ieder geval nooit meer via een tussenpersoon, en ook niet meer bij Thai Airways.
Allemaal boeven zijn het. Geldklopperij.
Niet meer met die thaise boeven vliegen en direkt boeken bij de KLM.
Boris
Heb de nieuwe tickets nu ook bij KLM geboekt. Kost wat meer, maar bij moeilijkheden gaat het makkelijker om om te boeken
Maakt allemaal niets uit waar je geboekt hebt.
Meer dan eens vermeld hier, ze (Thai airways) lieten me staan in Maart 2020 op luchthaven in Hong Kong voor m’n terugvlucht naar BKK met mijn zoon, ja als je Thai was mocht je mee, die zijn kennelijk minder besmettelijk, in die tijd iets van 59 besmettingen in dat jaar….
Ja, ook ik heb m’n beklag gedaan bij Thai en een reactie dat het wel even kon duren voordat er compensatie plaats zou vinden.
Geloof mij, dat wordt wachten tot St. Juttemis.
En om eerlijk te zijn, toen dacht ik, nooit meer met Thai, maar onlangs weer gebruik van gemaakt van Brussel naar Bangkok. KLM is ook niet alles.
Helaas zit ik met het zelfde probleem, nooit meer via vliegwinkel.nl of andere tussenhandelaren en nooit meer met Thai Airways en laat dit een waarschuwing zijn voor andere mensen, vliegwinkel.nl en andere tussenhandelaren niet gebruiken en rechtstreeks boeken bij wel gerenommeerde luchtvaart maatschappijen.
Gerenommeerde maatschappijen?
Tot voor kort werd Thai Airways hier steeds op handen gedragen. Ze zijn helaas serieus in de problemen gekomen door de wereldwijde crisis. Heel wat andere maatschappijen zijn kopje onder gegaan,
Thai Airways is tot nader order helemaal nog niet failliet, wees er maar zeker van dat men vanuit de regering er alles zal aan doen om ze overeind te houden.
Dat men hier nu op dit blog met zijn allen staat te roepen ‘Thai Airways NOOIT meer’, ,wel die roepers zullen wel de eersten zijn om terug gebruik te maken van hun diensten als de economie weer op volle toeren draait. Wees eens eerlijk beste mensen, hun rechtstreekse vluchten vanuit Europa is toch wel een luxe zeker, en van hun service aan boord hadden we toch zeker geen klagen. Ik heb al met heel wat andere en SLECHTERE maatschappijen gevlogen …
Gun hen de nodige tijd en duimen dat alles op zijn pootjes terecht komt!
Roger,
Thai Airways is NIET ENKEL “in de problemen gekomen door de werelwijde crisis” zoals je zo begripvol schrijft.
Op dit blog kwamen reeds 3 tot 4 jaren geleden onheilspellende berichten over hun precaire financiele situatie (dus lang voor er sprake was van Covid).
Door mismanagement, corruptie, arrogantie en vriendjespolitiek aan de top ging het gestaag achteruit.
Dat de regering er alles zou aan doen om hen overeind te houden, durf ik te betwijfelen.
Bij het begin van de coronacrisis, en toen het duidelijk werd hoe diep de financiele put was, heeft de regering doodleuk zijn meerderheidsbelang van 51,5% fluks omgezet in een 49% minderheids belang zodat ze minder gezichtsverlies zouden lijden bij een faillisement en ze ook niet zelf de boeken moesten neerleggen.
Hoe onbetrouwbaar en wankel Thai Airways nog steeds is blijkt uit het schrappen van de recent terug opgestarte vluchten naar Brussel in mei en juni, zodat terug veel “believers” terug met vouchers zullen moeten omgaan of akkoord gaan met een tussenlanding in een buurland (weg voordeel van de geliefde rechtstreekse vluchten)
Marc
Zou iedereen die van zijn geld houdt adviseren ver weg te blijven van Thai Airways. Zelfs na de herstructuring van schulden, met schuldeisers dus om vermindering vragen, blijft er nog 71.000 miljoen baht meer schulden dan bezittingen over, zeg maar zo’n 2 miljard Euro. Daarbij is het verlies uit operationele activiteiten in 2021 19.700 miljoen baht verlies, in 2020 was dat 15.700 miljoen baht verlies. Kan nog even doorgaan maar ik zou geen geld aan besteden, liever een andere maatschappij dan Thai Airways, koffie en broodjes en vliegtuigmaaltijden worden elders ook even vriendelijk aangeboden.
Ik heb geen ervaring met vliegwinkel.nl maar deze mensen wel !!!
https://www.reisgraag.nl/vliegwinkel-nl/ervaringen/
Juist ja, en dan maar volop met stenen gooien naar Thai Airways dat alles hun fout is!
Ik heb altijd met hen gevlogen en heb nog nooit of te nimmer klachten of problemen gehad. Integendeel zelfs hun bediening en vriendelijkheid aan boord, daar kunnen andere maatschappijen soms een voorbeeld aan nemen.
Al die roeptoeters die nooit meer met hen willen vliegen, wel daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Dat is duidelijk dat jij ALTIJD met hen hebt gevlogen, anders zou je dergelijke statement niet maken.
Al jaren een drama om met hen te vliegen, totaal onbetrouwbaar en het onderhoud van hun vloot is al jaren een onderwerp in de wandelgangen!
Precies, Ruud, ik vermoed ook dat veel van die het hoogste lof zingenden weinig of geen ervaring hebben met andere maatschappijen, en dan is het al gauw goed, natuurlijk. En dat onderhoud van de vloot – daar heb ik eerlijk gezegd ook minder vertrouwen in dan bij werkelijk gerenommeerde maatschappijen.
Als de (retour)vlucht is aangevangen in de EU:
https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/thailand-vraag-vlucht-eva-air-geannuleerd-en-refund/
https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/heeft-thai-airways-in-november-en-december-geen-vluchten/
https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/vluchtschema-thai-airways-op-route-brussel-bangkok/
Ik zit met hetzelfde probleem, ticket via Schiphol tickets gekocht mei 2020. Wacht ook nog steeds wel vorige een mail gehad.
Ook hier boek toch rechtstreeks bij vliegmaatschappij !!!
https://www.reisgraag.nl/schipholtickets/
Heb november 2019 , 2 tickets geboekt bij Thaiairways ( woon in Thailand ) voor een vlucht in september
2020 . Annulatie door Thaiairways met keuze mogelijkheid voucher of terugbetaling .
Terugbetaling gevraagd in mei omdat ik niet direct wilde vliegen met covid en we ondertussen wel wisten dat het lang ging duren . ( ook geen familie meer in België )
Kantoor in Chiang mai gesloten in mei 2019 , iedereen was aanwezig , maar deur was op slot en stonden ons zelfs niet te woord . Eind 2021 terug geweest , maar kantoor gesloten .
Maar CNX luchthaven geweest bij Thaiairways balie .
Men zag direct met boeking code mijn refund aanvraag en moest afwachten tot men ging terugbetalen (waarschijnlijk voor de zomer 2022 teruggave 46000 batht )
Begin dit jaar mail gestuurd en bericht terug ontvangen dat bezig waren met de refunds en beurt afwachten .
Afwachten dus en laat mijn slaap er niet voor
wij hebben ook een boeking gehad, en ook door corona niet kunnen vertrekken. In Oktober 2020 hadden wij een aanvraag ingediend voor de teruggave van onze centen. Moet er wel bijzeggen we moesten een beetje meer dan een jaar op onze teruggave wachten. Vorig jaar in November 2021 Hebben wij dan onze centen terug gekregen.
Ik heb in 2020 en 2021 een ticket geboekt van Amsterdam naar Bkk via D-reizen.
Bij Qatar Airways. In 2020 heb ik het geld terugontvangen van D-reizen. In 2021 ging D-reizen failliet. Ik heb toen een refund bij Airtrade ingediend. Van deze organisatie heb ik het volledige bedrag minus 35 euro administratiekosten terug ontvangen op mijn rekening.
Hieronder een standaard antwoord dat je mag/kan verwachten van Thai Airways:
All refunds are on hold for the moment. Please kindly be informed that Our local offices are unfortunately unable to give any timeframe when the refunds will take place.
Our office also has to wait the decisions on refunds made by the legal companies handling the rehabilitation of our company in Thailand. We will update a soon as more information is received.
Beste Richard,
Hopelijk kan ik jullie meer helpen , gelijk jullie heb ik ook klacht ingediend via vluchtvertraagd.be , en ook na lange tijd hebben ze mij laten weten door het feit dat Thai Airways fait is gegaan , het onmogelijk was om nog iets te doen voor me en mijn dossier werd afgesloten , Ik heb dan zelf actie ondernomen via volgende link: “TCC Service” ;
Na een week heb ik van hen antwoord gehad met nieuwe tickets.
zie hier ons gesprek:
Best
I bought tickets from you on December 16, 2019.
The flight was canceled by you.
I would like to receive vouchers for my flights from thai airways.
Booking reference : flight TTUWNC.
Flight from Brussels to Bangkok on May 1, 2020 and flight from Bangkok to Brussels on May 31, 2020.
e-ticket 217-9485541335 in the name of ……. MR en
e-ticket 217-9485541339 in the name of N……. MR
I would like to receive vouchers from you and this for flights for the 2 above-mentioned passenger.
Flight from Brussels to Bangkok on August 31, 2022 and a
Flight from Bangkok to Brussels on September 29, 2022.
Thanks in advance
Kasongo
Hun Antwoord:
Dear Yves Nowe;
Thank you for your email.
Your reservation can be booked as follows;
5E7COR
1 ………. MR 2……….. MR
TG 935 W 01SEP 4 BRUBKK HK2 1330 0535+1 *1A/E*
**No flight Brussel to Bangkok on 31AUG22**
TG 934 W 29SEP 4 BKKBRU HL2 0030 0740 *1A/E*
Pllease review flights details and confirm to issue the tickets by replying to this email.
Please note that after confirm, next time change fee will be applied as per fare restriction.
Best regards,
Kulthida
Richard , stuur een mail via bovenstaande link naar Kulthida , je krijgt zeker antwoord,
Succes
Kasongo
Bij mij evenzo, ik heb totaal 6 vouchers gekregen 2 al hergebruikt, t wat even spannend met t fallisement maar kreeg zelf zonder te vragen een mail waarin uitgelegd werd dat na de doorstart er nieuwe voucher aangemaakt zouden worden, en ja na de doorstart netjes 6 mails met nieuwe voucher nummers. Allen te gebruiken door mijzelf of ik mag ze ook over zetten op andere personen geldigheid 2 jaar na emissie, zoals aangegeven 2 heb ik er al gebruikt d.m.v. een mail mail naar customer service te sturen mer vlucht die ik wilde boeken en voucher nummer. Heb er nu nog 2 en kan tot 12 maanden vooruit boeken, ga in december weer en wacht nog even tot de vlucht schema’s voor komend jaar uitkomen om dan de laatste 2 te gebruiken voor vluchten in juni 2023.
Bij de e-mail met de vouchers stond ook dat eventueel je na t verlopen terugbetaald zou worden.
Tot dus ver heb ik geen klachten, p.s. had wel bij Thai direct geboekt.
Andere ervaring met ticket brokers
1x opodo en 1×freetickets van de eerste kreeg ik ik direct een KLM voucher voor mijn geannuleerde vlucht naar Manila, waarvoor ik meerdere vluchten binnen europa heb geboekt direct bij KLM op de site.. voucher nummer invoeren bij betaling en voor t restbedrag krijg je een nieuw voucher die dan weer 12 maanden geldig is vanaf de dag van uitgifte.
Bij de tweede kreeg ik een voucher aleen bij die on line ticket handelar te besteden… jammer want die floeperts hebben alle tickets circa 80 90 euro duurder als de luchtvaart maatschappijen zelf staan.. maar gelukkkig nog precies een ticket naar Bkk kunnen boeken voor komende zomer met finnair voor mijn voucher waarde.
T is wel even werk om alles bij te houden en bij die on line brokers er vaak achteraan gemoeten… om t een en ander terug te krijgen.. maar uiteidelijk wel gelukt.. geen geld wel andere vluchten..
Ik zit – bijna – met hetzelfde. Had mijn ticket bij Mytrip.com gekocht. Die doen dus gewoon niets met je. Maar toen Thai airways weer ging vliegen, toch maar eens kontakt met Thai opgenomen. Inderdaad, er zou omgeboekt kunnen worden of een voucher. Maar als het ticket via een agentschap was gekocht, dan moest ik mij daartoe wenden. Heb ik gedaan en nog steeds geen reaktie ontvangen. Dat zou dus wel eens een rechtszaak kunnen worden.
Ik heb maandelijks een update van mytrip ontvangen .. en tot mijn verbazing na een jaar de refund
Ik heb ThaiAirways geboekt bij Gate 1,
Zij verschuilen zich achter TA, maar in feite heb ik bij hun geboekt.
gaat om 4000€,
Ik had ook een voucher van GATE 1 willen hebben maar ze beantwoorden mijn emails al niet meer,
Ik vind het een schandalige manier van zaken doen.
Dit is gewoon oplichting, en maar zielig doen op tv.
Stel dat ik een Philipsapparaat bij Blokker koop, en het is kapot, dan ruilen ze die daar toch ook om, en stel dat Philips failliet is wordt het netjes opgelost.
Schaam je GATE 1 en Thai Airways.
Beste Richard
Wij zijn ook sinds dezelfde periode bezig met restitutie onze rechtsbijstand is ermee belast voor deze miss casey via centraal beheer
Het is schandalig niemand voelt zich verantwoordelijk maar men gaat wel een verband aan met zo n luchtvaartmaatschappij intussen vliegt Thai airways weer maar is er nog geen verhaal mogelijk ik ga tot het bittere end door het gaat immers om een bedrag van € 3.300,-
Schofterig gewoon vindt ik dit terwijl emirates en quatar hun verplichtingen reeds zijn nagekomen
Sterkte verder
Op 19-09-2019 heb ik een ticket geboekt bij Gate 1
Voor een retourvlucht van Brussel naar Bangkok op 06-07-2020
en retour op 18-08-2020 Tot op de dag van vandaag niets terug gehad.
Gate 1 heeft ook al een jaar niets meer van zich laten horen. SCHANDALIG !!!!
Ze lieten blijken of dat ik zelf maar Thai-Airways beter kan aanschrijven.
Dat heb ik dus niet gedaan. Gate 1 is verantwoordelijk.
ZIJ moeten dit op lossen voor mij en de rest, die het vertrouwen had om via hun te boeken..
Ik wacht af, maar vergeet het niet.
Mijn recensies over Gate 1 zijn natuurlijk niet goed.
Nou ik denk dat het dezelfde situatie is wij hebben bij mytrip geboekt via Skyscanner.
Het punt is er wordt vanuit de overheid een besluit genomen wegens Corona je reisverzekering dekt dit niet doch de consument wordt gewoon aan zijn lot overgelaten.
Van de Rechtsbijstand begrepen dat Thai airways niet binnen het Europese verdrag valt vandaar dat het nog even kan duren met verhaal.
Ik ben inmiddels een stap verder. Heb naast het hoofdkantoor en vestiging Bangkok (n.a.v. een telefoongesprek) ook een mail gestuurd richting Thai Airways in Brussel. Deze hebben vervolgens mijn mail doorgestuurd naar de Duitse vestiging van Thai Airways en inmiddels hebben we een Duits aanvraagformulier voor een voucher ontvangen. In dit aanvraagformulier waren onze gegevens reeds gevuld en moest ik deze ondertekenen en een kopie van mijn paspoort meesturen. Heb dit gemaild. Vervolgens heb ik een mail ontvangen dat men 2 a 3 weken nodig heeft. Ben benieuwd….
Hallo,
In 2019 heb ik bij Thai Airways een retour vlucht Brussel-BKK geboekt en uiteraard betaald.
Vlucht afgelast en geld kwijt …zo simpel is dat …
Mvg Philip
Ik had via eDreams een vlucht met FinnAir geboekt. Zag er eerst hopeloos uit; Helpdesk van eDreams kon/mocht niet helpen, ‘k zou een betalend nummer in Engeland moeten contacteren etc etc. Heb een aangetekende brief naar het hoofdkantoor in Spanje gestuurd en uiteindelijk mijn vlucht in Maart van vorig jaar toch terugbetaald gekregen. Kost wel wat moeite en blijven doorzetten.
De EC heeft een website voor dit soort problemen: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show
Dit klinkt zo bekend…je wordt van het befaamde kastje naar het muurtje gestuurd..ik heb via supersafer bij TA geboekt in 2019..de vluchten niet doorgegaan door de covid..daarna contact gehad met supersafer waar ik geboekt had..hun reactie was de refund is aangevraagd..ik moest wachten op het antwoord..naar diverse malen weer geprobeerd te hebben heb ik via via rechtstreeks contact gezocht met TA..tot mijn stomme verbazing vertelde men mij dat de tickets nog gewoon open stonden en er geen refund aangevraagd was!!..maar uiteraard weer terug verwezen naar supersafer omdat ik daar geboekt had..je raadt het al..krijg een standaard antwoord..we wachten op antwoord van TA voor uw refund..met andere woorden, bedankt voor uw bijdrage
Ik had twee keer rechtstreeks geboekt bij Qatar Airways.Ik heb 2 keer moeten annuleren wegens corona.Maar elke keer binnen 2 weken mijn geld terug gekregen.Dus in mijn ogen Qatar Airways een zeer correcte maatschappij.Ze zijn wel iets duurder maar je hebt er ook geen problemen mee
Ik lees nu wel veel lof over Qatar en Etihad Airways, maar geloof me vrij … indien er (om gelijk welke reden) bij deze ook een Rehabilitation Plan zou lopen en alle refunds op hold staan – tot latere beslissingen – dat ook deze geen terugbetalingen zullen doen ! En dit is nu juist de situatie waarin Thai Airways zich bevindt (refunds zijn op hold genomen)! Ik ben er (bijna) zeker van dat eenmaal het Rehabilitation plan is uitgeklaard en de refunds terug groen licht krijgen, deze ook zullen terugbetaald worden! Maar zoals altijd moet men in Thailand “enorm” veel geduld hebben als het gaat over centjes terug krijgen (en zeker nu dat er een paar duizenden op de refund list staan)! Ik heb de laatste 35 jaar met al deze maatschappijen gevlogen en kan niet echt zeggen dat de ene of de andere zodanig veel beter/slechter is … natuurlijk als er terugbetalingsproblemen zijn dan komt men op de negatieve lijst te staan … Maar zoals altijd: als ze morgen 50 Euro goedkoper zijn dan de andere dan moet je maar eens kijken hoe snel ze uitverkocht zijn en alles weeral vergeten is (en dat weten ze zelf ook)! Tja, zo zijn we nu eenmaal hé ! Maar 1 ding doe ik nooit (meer) en dat is boeken via een tussenpartij … dus ik boek altijd rechtstreeks bij de maatschappij zelf (maar ook dit is geen garantie van enige terugbetaling als dit zich zou voordoen)! Mijn persoonlijke voorkeur gaat al lang uit naar Etihad Airways … maar ook ik heb nog een refund te goed van Thai Airways!